Portvinpiken Skrevet 12. mars 2012 #2 Skrevet 12. mars 2012 Hvordan merker man det? Hvilken lederrolle prøver den å ta over? Sjefen i huset som betaler regningene, gjør innkjøp osv? Beklager - det er ikke meningen å være spydig. Men det er faktisk en litt gammeldags måte å tenke på dette med at hunden prøver å sjefe over noen. Jeg vil anbefale å lese noen bøker og et par artikler som jeg linker til. Det kan gi deg svaret mye bedre enn hva vi kan bidra med i denne diskusjonen. Det vil naturligvis være mange som fremdeles er uenig og vil påstå hardnakket at hunder virkelig er opptatt av å "sjefe" rundt, men les litt selv og dann deg din egen mening :-) Jeg vil først og fremst anbefale et lite hefte med en artikkel som er lettlest og veldig forklarende: Dominans; fakta eller overtro http://www.zoobok.no/product.asp?p=2 Her er en fin liten artikkel om nettopp dette med lederskap: http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=189 For å unngå evt misforståelser hva jeg mener så er altså ikke lederskap noe negativt. Problemet er hva folk legger i dette. Vi er ledere/veiledere for hundene, og ingen hunder har behov for å overta dette. Det er vi som står for maten som er det mest grunnleggende behovet til hunder, og ergo så vil de uansett være avhengige av oss - noen ganger dessverre... Håper du tar deg tid til å lese litt om dette. Det er utrolig morsomt og interessant, og ikke minst oppklarende! :-) 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #3 Skrevet 12. mars 2012 Ja, nå har jeg hørt dette alle steder, og at jeg bør være obs på det, men har ikke merket noe til det selv. Hunden min er jo en helt vanlig hund, som ikke prøver på hverken det ene eller det andre. Jeg blir fortalt jeg både bør ta han hardt i nakken, dessuten legge han i bakken med jevne mellomrom, så han ikke skal tro han er sjefen. Men jeg har ikke sett vitsen med det, jeg vil da ikke være slem heller. Og får da advarsler om at han snart tar over lederrollen her. Men hunden virker da helt fin han, selv om jeg ikke gjør slike ting. Så nå er jeg spent på om han snart tar styringen over hele hjemmet, siden han snart vil ta lederrollen her.
Minya Skrevet 12. mars 2012 #4 Skrevet 12. mars 2012 Lat som om du spiser litt av maten først før du gir den til hunden, da er den ihvertfall helt sikker på hvem som er alfa, for alfaen i flokken spiser alltid først. Ikke nødvendig å ta hardt i hunden ihvertfall, det kan jo føre til utrygge og nervøse dyr.
Tabris Skrevet 12. mars 2012 #5 Skrevet 12. mars 2012 Rådene du får er gammeldags. Forskning på hunders atferd og forhold til hverandre (og menneskene) har kommet lenger. De gamle alfa-teoriene om flokkstruktur er forkastet, både når det kommer til ulver og hunder. Jeg vil også anbefale deg å lese deg opp på nyere hundelitteratur, det er noe alle hundeeiere burde gjøre. 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #6 Skrevet 12. mars 2012 Når den tar ansvar og kontroll over fóring av mennesker, og ellers tar beslutninger og kontrollen over menneskeholdet i huset... Neida hunden vet nok helt sikkert hvem som er sjef i huset. Det vet hvor mat, turer og kos kommer fra og hvem som bestemmer over det. Det å teste grenser og hva man slipper unna med er da helt normalt både for tenåringer og unghunder!
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #7 Skrevet 12. mars 2012 Lat som om du spiser litt av maten først før du gir den til hunden, da er den ihvertfall helt sikker på hvem som er alfa, for alfaen i flokken spiser alltid først. Ikke nødvendig å ta hardt i hunden ihvertfall, det kan jo føre til utrygge og nervøse dyr. Er det noe godt råd da? Og er det virkelig nødvendig? Det går jo greit som det gjør her, men må jeg gjøre dette for at det fortsatt skal gå bra? Her er det forresten ungene som forsyner seg først av maten, ettersom jeg setter fram til dem først, og setter meg ned selv etterpå. Kanskje jeg skulle spist før dem. Det var jammen en tanke Føler de vil ta over mer styring enn hunden har planer om.
Skywalker Skrevet 12. mars 2012 #8 Skrevet 12. mars 2012 (endret) Hunder tar ikke over lederrollen. De dresserer oss! De dresserer oss til å gi dem mat ved bordet med sine utstudert lidene øyne. Veldig sulten, må vite. Har ikke fått mat på lenge (selv om matskåla står full ved siden av). Den dresserer oss til å åpne dører for den. Ellers tisser den inne. Den dresserer oss til å følge med på tur. Ellers spiser den sofaen. Og sånn bortetter. Plutselig er det hunden som bestemmer. Dersom vi ikke passer på. Sånn er katta også, gudbedre.. Men vi kjæledyreiere lar oss dressere med et smil. For sånn er det å ha et kjæledyr. Endret 12. mars 2012 av Skywalker 5
Minya Skrevet 13. mars 2012 #9 Skrevet 13. mars 2012 Er det noe godt råd da? Og er det virkelig nødvendig? Det går jo greit som det gjør her, men må jeg gjøre dette for at det fortsatt skal gå bra? Her er det forresten ungene som forsyner seg først av maten, ettersom jeg setter fram til dem først, og setter meg ned selv etterpå. Kanskje jeg skulle spist før dem. Det var jammen en tanke Føler de vil ta over mer styring enn hunden har planer om. XD Det er ihvertfall det alle i min familie og omgangskrets (som har hund) gjør, og hundene deres har vært veldig bestemte på at det er matmor/matfar som er sjefen i huset. Men de som har mer peiling over her, har kanskje bedre råd?
Sinner Skrevet 13. mars 2012 #10 Skrevet 13. mars 2012 (endret) XD Det er ihvertfall det alle i min familie og omgangskrets (som har hund) gjør, og hundene deres har vært veldig bestemte på at det er matmor/matfar som er sjefen i huset. Men de som har mer peiling over her, har kanskje bedre råd? Valpene spiser først, så de voksne. Mine hunder får som oftest mat før meg og det er ingen hunder her som tror de er noe sjef. Sitter pent og venter på lov til å spise (værsågod). Hadde de trodd de bestemte vil jeg tro de hadde nappa maten ut av hendene på meg. Endret 13. mars 2012 av Sinner 2
Portvinpiken Skrevet 13. mars 2012 #11 Skrevet 13. mars 2012 Valpene spiser først, så de voksne. Mine hunder får som oftest mat før meg og det er ingen hunder her som tror de er noe sjef. Sitter pent og venter på lov til å spise (værsågod). Hadde de trodd de bestemte vil jeg tro de hadde nappa maten ut av hendene på meg. Jeg vil tro at de heller ikke hadde trodd de var noe til "sjef" hvis de hadde nappet maten ut av hendene heller - det er nok bare instinktet; "hei - hmmm mat - deilig!" Jeg har 6 hunder og ingen av de må sitte å vente til jeg sier værsågod. Ei heller tror noen av oss at vi er sjefen til den andre. Jeg liker å tenke på det som et samarbeide, og at vi som hundeeiere har en plikt til å sette oss inn i hvordan hunder fungerer og så spille på lag med de. Det er dermed ikke sagt at selvom vi spiller på lag så er hundene "uoppdragne" og ikke vet hva "vent" eller andre ord betyr. 1
Majott Skrevet 13. mars 2012 #12 Skrevet 13. mars 2012 Hunder tar ikke over lederrollen. De dresserer oss! De dresserer oss til å gi dem mat ved bordet med sine utstudert lidene øyne. Veldig sulten, må vite. Har ikke fått mat på lenge (selv om matskåla står full ved siden av). Den dresserer oss til å åpne dører for den. Ellers tisser den inne. Den dresserer oss til å følge med på tur. Ellers spiser den sofaen. Og sånn bortetter. Plutselig er det hunden som bestemmer. Dersom vi ikke passer på. Sånn er katta også, gudbedre.. Men vi kjæledyreiere lar oss dressere med et smil. For sånn er det å ha et kjæledyr. Ja, jeg føler meg ganske dressert til tider. Her blir jeg f.eks stirret på hver kveld, og hjelper ikke det, så blir det piping. Da skal Duttelutten legges. Kan ikke legge seg for natta uten det. Å legges for natta betyr at sengeteppet og dyna tas til side, så den trekanten nederst i hjørnet av senga blir tilgjengelig. Går jo ikke an å ligge oppå sengeteppet når man skal legge seg for kvelden. Så må han strykes litt på, og deretter sover han:) Men så er det jo så søtt da! En hund på nærmere 60 kilo, som er så avhengig av koserutiner:) Ja, han ligger i senga Det er jo vi som bestemmer alt i deres liv, men så lar vi oss sjarmere (og dermed dressere) også da :)Så vi lar oss dressere med et smil ja:)
Majott Skrevet 13. mars 2012 #13 Skrevet 13. mars 2012 XD Det er ihvertfall det alle i min familie og omgangskrets (som har hund) gjør, og hundene deres har vært veldig bestemte på at det er matmor/matfar som er sjefen i huset. Men de som har mer peiling over her, har kanskje bedre råd? Jeg har ikke slike rutiner i det hele tatt for mine to. Men opplever at det er jeg som styrer likevel:) Så min erfaring er at sånt er helt unødvendig.
Sinner Skrevet 13. mars 2012 #14 Skrevet 13. mars 2012 (endret) Jeg vil tro at de heller ikke hadde trodd de var noe til "sjef" hvis de hadde nappet maten ut av hendene heller - det er nok bare instinktet; "hei - hmmm mat - deilig!" Jeg har 6 hunder og ingen av de må sitte å vente til jeg sier værsågod. Ei heller tror noen av oss at vi er sjefen til den andre. Jeg liker å tenke på det som et samarbeide, og at vi som hundeeiere har en plikt til å sette oss inn i hvordan hunder fungerer og så spille på lag med de. Det er dermed ikke sagt at selvom vi spiller på lag så er hundene "uoppdragne" og ikke vet hva "vent" eller andre ord betyr. Poenget mitt var jo nettop det at ingen her i hus tror de er sjef, hverken de eller jeg. Men en hund som napper mat ut av hendene er uoppdragen ja, det mener jeg. ( uoppdragen i det området, kan være en fin hund ellers) De tar ikke mat ut av kjeften til hverandre, der ser du det er respekt mellom hundene. Mitt er mitt og ditt er ditt. Jeg tar aldri fra mine hund bein ol. og de viser meg samme "respekt", om du kan si det slik. Endret 13. mars 2012 av Sinner
Portvinpiken Skrevet 13. mars 2012 #15 Skrevet 13. mars 2012 (endret) Poenget mitt var jo nettop det at ingen her i hus tror de er sjef, hverken de eller jeg. Men en hund som napper mat ut av hendene er uoppdragen ja, det mener jeg. ( uoppdragen i det området, kan være en fin hund ellers) De tar ikke mat ut av kjeften til hverandre, der ser du det er respekt mellom hundene. Mitt er mitt og ditt er ditt. Jeg tar aldri fra mine hund bein ol. og de viser meg samme "respekt", om du kan si det slik. Selvfølgelig kan- og tar hunder mat ut av munnen til hverandre hvis de er litt ivrige. Hunder har ikke respekt/høflighet ovenfor hverandre på den måten. For de er mat livsnødvendig og de vil kaste seg over den om nødvendig og hvis de er sultne. Endret 13. mars 2012 av Portvinpiken
Sinner Skrevet 13. mars 2012 #16 Skrevet 13. mars 2012 Selvfølgelig kan- og tar hunder mat ut av munnen til hverandre hvis de er litt ivrige. Hunder har ikke respekt/høflighet ovenfor hverandre på den måten. For de er mat livsnødvendig og de vil kaste seg over den om nødvendig og hvis de er sultne. Om det er respekt, rangordning eller noe annet vet jeg ikke men her ser jeg at de overtar hverndres bein hvis en går fra. Jeg har ikke sett at de tar det ut av hverandres munn. Kanskje hadde de gjort det hvis de var veldig sultne som du sier men det gjenstår å se. Likevel hadde ikke jeg godtatt at noen av mine hunder nappet mat ut av hendene på meg, ikke er det noe vanskelig å trene en hund til å unngå det heller hvis man bare er villig til å legge i litt tid. Jeg kalte det "respekt", i gåsetegn, for det er det jeg velger å kalle det. Det er vel en måte å menneskeligjøre hundene på for innerst inne vet jeg at de gjør det de vet gagner seg selv best. Stjeler de, blir det ikke noen goder men "ber de om lov" så får de goder.
mysticmoo Skrevet 13. mars 2012 #17 Skrevet 13. mars 2012 (endret) Selvfølgelig kan- og tar hunder mat ut av munnen til hverandre hvis de er litt ivrige. Hunder har ikke respekt/høflighet ovenfor hverandre på den måten. For de er mat livsnødvendig og de vil kaste seg over den om nødvendig og hvis de er sultne. Selvfølgelig har hunder respekt ovenfor hverandre på den måten, ellers mangler de hundeskikk. Reglene i hundeverden er at det som du har i munnen er ditt, det du har mellom labbene er ditt, legger du fra deg eller går fra det, er det fritt frem for andre. De fleste hunder lærer dette i valpekassa av mor. Derfor blir det også ofte konflikt mellom menneske og hund når mennesket prøver å frata hunden mat, leke etc Endret 13. mars 2012 av mysticmoo
waco Skrevet 13. mars 2012 #18 Skrevet 13. mars 2012 På lindeberg så var det en gang av brannvesenet måtte hjelpe ei kjerring med og komme seg ned fra verandaen. Bikkja i leiligheten hadde jagd eierdama si på verandaen. Noe sier meg at dette skjer bare med kvinner som eiere.
Majott Skrevet 13. mars 2012 #19 Skrevet 13. mars 2012 Selvfølgelig har hunder respekt ovenfor hverandre på den måten, ellers mangler de hundeskikk. Reglene i hundeverden er at det som du har i munnen er ditt, det du har mellom labbene er ditt, legger du fra deg eller går fra det, er det fritt frem for andre. De fleste hunder lærer dette i valpekassa av mor. Derfor blir det også ofte konflikt mellom menneske og hund når mennesket prøver å frata hunden mat, leke etc Dette er også min erfaring, og det er veldig tydelig her. De har stor respekt for hverandre når den andre/begge har noe. Når det blir forlatt, er det fritt fram, men ikke før. Det blir oppfattet som uhyre frekt å prøve å ta noe som den andre har.
waco Skrevet 13. mars 2012 #20 Skrevet 13. mars 2012 Jeg ville aldri hatt en bikkje som ikke hadde hundre prosent underkastelse enten det er mat eller leker. Hva om du ser bikkja spise gift, skal man måtte krangle for og få den til og spytte ut?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå