Gå til innhold

PCO eller ikke?

Honey

Anbefalte innlegg

Etter x antall besøk hos leger og gynekologer siden jeg var 16 år vet jeg fortsatt ikke om de mener at jeg har PCO eller ikke! Ganske frustrerende og slitsomt etterhvert blitt.

Det startet med at jeg enda ikke hadde fått mensen som 16 åring men var fullt utviklet og vel så det. Ble "proppet" full av p-piller og fikk beskjed om å ikke bekymre meg. Min mor fikk mensen som 20 åring og var fullt fertil etter det (men hun var liten av vekst). Det hører med til historien at jeg er overvektig, har hår der det ikke bør være på kvinner og en del uren hud.

Da jeg var rundt 20 år hadde jeg hørt en del om PCO og gikk derfor og sjekket meg. Fikk beskjed om at jeg hadde det syndromet, men trengte ikke å kutte ut p-pillen, selv om jeg var gått opp 30 kg de siste par årene og blodtrykket "spratt" til værs! Jeg ble helt satt ut og bivirkningene av p-pillene og beskjed om PCO førte til at jeg gikk og gråt dagen lang.

Jeg traff min nåværende samboer når jeg var 19 år og nå er jeg 24 og kuttet ut p-pillene når jeg var 21-22 (etter å ha truffet en gynekolog som tok meg på alvor). Ingen vil hjelpe en 21- åring som gjerne vil bli gravid fordi de fleste synes dette er for tidlig. Har derfor vært nokså ulykkelig de siste årene over min egne ufertile situasjon. Mensen har stort sett vært regelmessig siden jeg kuttet ut p-pillen.

Var hos ny gynekolog siden jeg hadde flyttet i fjor. Med forholdsvis regelmessig mens og tap av 20 kg gikk jeg for å sjekke fertiliteten i fjor vår, og hun kunne ikke finne noen cyster og utelukket at PCO var årsaken til min barnløse situasjon. Jeg jobber fortsatt med vekten og håper at den etterhvert vil hjelpe meg med å øke sjansen for å bli gravid.

Nå er jeg som sagt 24 år og de fleste vennene mine" fabrikerer" barn som bare det, mens jeg fortsatt forblir barnløs. Jeg er stemor til en gutt på 7 år og dette gjør meg enda mer klar for en liten en. Det sliter så på psyken at jeg holder på og tippe over noen ganger. Jeg utdanner meg for tiden som sykepleier og håper at dette kommer til å hjelpe meg både til forståelse av problemet og mestring av vanskelige situasjoner.

Er det noen som kan komme med noen solide råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Så vidt jeg vet har jeg ikke PCO så med akkurat det kan jeg ikke hjelpe deg. Selv har jeg vært i gjennom en x.u uten å ha fått noen god forklaring på hva det skyldtes i mitt tilfelle. Min erfaring er at de legene som er villige til å bruke tid på å gi informasjon og til å utrede er i fåtall. Det meste av de kunnskaper jeg nå har har jeg tilegnet meg selv, ved å lese bøker og på internett..

-innlegget er forkortet av meg selv-

Det eneste jeg kan råde deg til er å stå på ditt, være litt sta og stille krav til legen. Det er din kropp og ditt liv - og du bør få en god utredning og skikkelig oppfølging! Jeg synes ikke ung alder skal brukes mot deg - tvert i mot er det vel desto større grunn til å ta deg på alvor at du er ung og ønsker deg barn. Jo bedre tid man har på seg til å finne ut av problemer og behandle i forhold til det, desto bedre - mener jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Honey,

Ser ut som du er på rett spor synes jeg. PCO er en tilstand som kan ha god nytte av vektreduksjon der det er snakk om overvekt. Mange kvinner med PCO vil kunne ha god nytte av å lese Fedon Lindbergs bøker som handler om å ha et balansert kosthold og et jevnt blodsukker.

Kjempebra at du har klart å redusere vekten din så mye. Riktig kosthold og mosjon er viktig for PCO pasienter.

Når det gjelder alderen din og at du ikke blir tatt alvorlig av gynekologer pga. barneønske, så må du bare stå på. Dette er ditt liv, og PCO er en tilstand som hos mange krever assistert befruktning for å få barn. Gjennom min jobb som refleksolog har jeg hatt kontakt med mange gynekologer som også tar de unge kvinnene seriøst.

Ønsker deg virkelig lykke til!

Klem fra Hanne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har også PCO men samboer vil ikke ha barn ennå. Min lege nevnte at dersom jeg ville bli gravid så ville han satt meg på pergotime som gjør at jeg vil få eggløsning. Det er jo det som er problemet når man har pco (uteblitt eggløsning eller sjeldent eggløsning).

Syns det er supert at du har gått ned så mye i vekt.

Det jeg gjør nå er å gå til ei dame som driver med akupunktur. Jeg har sluttet med p-piller (noe min samboer veit om), og akupunktør'n driver nå å setter nåler for å bli kvitt pco.

I ditt tilfelle så høres det ut som om alt ligger til grunn for at du kanskje er kvitt cystene dine. Jeg tipper det kanskje ligger mer på det psykiske plan. Tipper du går å tenker på dette hele tiden, og stresser med å ha nok sex og spes. når du tror du har eggløsning.

Jeg har hørt at akupunktur kan hjelpe kvinner som "stresser" med dette.

Kanskje litt dyrt men for min del så ønsker jeg ikke å stappe i meg flere hormoner. Så jeg håper det hjelper. Blir jeg gravid så blir jeg det. En mening med alt. (Det er i hvertfall sånn jeg tenker).

Jeg er enig med de andre, ikke gi opp og krev at legen tar problemet ditt seriøst. Du blir nok gravid snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Slenger meg med på denne "vi er unge, vil ha barn og alt for mange ser rart på oss" kategorien..

Jeg har PCOS. Merk at det er en LITEN forskjell på PCO og PCOS. PCOS er dersom man har typiske symptomer, som hårvekst her og der, overvekt og lignende.

Da jeg mista mensen for 2.5 år siden, og la på meg 15 kilo veldig raskt, møtte jeg på en lege som bare avfeide at det kunne feile meg noe. Vi som er unge, er da friske....

Ok...

Jo mer overvektig du er, jo flere cyster har du! Dessverre.

Du har gått ned MYE (kjempebra!!!!!).

Dersom man går ned i vekt, så reduserer man også cystene, og de kan faktisk forsvinne, og du kan ha eggløsning som normalt..

Mitt største råd: Finn en gynekolog som tar deg på alvor!!! Dersom du bor i Oslo: Sverre Sand som er/har vært overlege på ullevål jobber inni mellom hos Smestadgynekologene. Bedre lege tror jeg ikke man finner..

Han er utrolig dyktig, og sjekker for ALT (kan bare nevne at jeg har ikke vært hos gyn det siste året siden vi har hatt et halvt års pause i prøvinga, men da jeg kom sist, så var det sjekker opp og ned og i mente.. Fant en diger cyste dog som må sprekke snart :P .. men han beroliget meg og roste meg masse for at jeg har gått ned i vekt og fått mensen tilbake hver måned).

Han tar meg virkelig på alvor. Han vil ikke sende meg til IVF behandling riktig ennå, siden jeg er så ung, OG jeg har fått mensen tilbake..

Vær bevisst på hva du spiser. fedon lindberg i MODERATE mengder er nok bra. Karbohydrater er det noe vi må være forsikige med.... Og beveg deg masse!!

Har du sjekket om du har eggløsning?

Dersom du ikke har eggløsning, kan du spørre legen din om å få Pergotime, som fremmer eggløsning. Dette kan også hjelpe dersom du har dårlig eggløsning. Det er i alle fall første steg i riktig retning :)

Hvis du vil, kan du registrere deg og sende meg en personlig melding, dersom du vil ha noen å prate med :)

-Kosepia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 30/ av kvinner med PCO/PCOS har ikke cyster på eggstokkene, men kan allikevel ha alle de andre tegnene på tilstanden.

Problemet er bare at ikke alle gynekologer har lest denne setningen av pensum...

Forøvrig nærmer du deg 25, og da blir du nok tatt mer på "alvor", siden du da har kommet over det man har satt som minste alder for assistert befruktning i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...