AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #1 Skrevet 12. mars 2012 Jeg har ikke barn selv, men er vant til at "alle" passer litt på de barna som er til stede ved f.eks familieselskap o.l, sånn at ikke mor/far må spørre om noen kan passe på barnet/barna mens de går på do og sånne ting. Dette er for meg helt naturlig og jeg handler automatisk om f.eks min niese på 2 år gjør noe potensielt farlig, og venter ikke på at søstra mi eller vår bestemor skal ta tak i situasjonen. Hva er vanlig i deres omgangskrets? Samtidig blir jeg litt oppgitt om våre venner med barn kommer på besøk til vårt hjem for å drikke kaffe et psr timers tid en ettermiddag og ikke passer på barna sine, f.eks om ungene klatrer på bord/benker, hopper i sofaen eller river ned ting og tang. I denne situasjonen føler jeg det er mer naturlig at foreldrene tar ansvar for egne barn da vi er færre til stede og siden det kan være litt rart om andre sier ifra til barna når foreldrene er tilstede og etter min mening burde sagt ifra selv.. De fleste vi kjenner har 2-3 barn, og det er altså ikke alle som gjør dette, det må sies. Må også nevne at hjemmet vårt er ganske barnevennlig og er ikke fylt opp av ting som kan rives lett ned eller man må være veldig forsiktige med, men samtidig er det vel ikker vanlig at barn skal få klatre oppå møbler eller rive blader av plantene og sånt heller?! Hva tenker dere?
onyx Skrevet 12. mars 2012 #2 Skrevet 12. mars 2012 Jeg vet ikke om det er vanlig å TA ansvar, men det er veldig vanlig å anta at noen tar ansvar... Jeg forventer i grunnen at foreldre tar ansvar for sine barn selv og ev avtaler spesifikt om de ønsker at noen skal se etter dem i stede for å anta at "alle" ser etter ungene. Når alle har ansvar tar ingen ansvar...
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #3 Skrevet 12. mars 2012 Når vi er sammen med mine felles venner, så tar vi gjerne felles ansvar. Typ skjærer opp maten for hverandres barn, finner drikke, trøster hvis noen slår seg osv. Sammen med familien tar vi gjerne enda større ansvar, der "tør" vi å snakke til hverandres barn hvis de gjør noe som ikke er lov/ikke er snille mot de minste barna osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå