Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg har bestemt meg for å gå årsstudium i psykologi, for å senere søke videre på 5 år.

Problemet er at jeg ikke vet hvilken skole jeg skal velge. Det står mellom universitetet i Bergen og ansgard høyskolen. Er det noen som har erfaringer med skolene som de vil dele? Hva er bra, og hva er negativt?

Ansgard er jo en mindre skole, da har jeg hørt det er lettere å få mer oppfølging. På den andre siden har kanskje Bergen ( da det er en større skole) bedre forelesere. Blir de som tar årsstudiumet på ansgard likestilt når en skal søke videre i Bergen?

Å så vanskelig!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som studerer i bergen og sier at det er altfor mye pensum (i føgle henne har de mest av alle årsenhetene i landet). Hun påstår også at det er det tyngste studiet osv, men igjen: hun er bergenser så man skal kanskje ta det med en liten klype salt... hehe ;)

Skrevet

Hehe, bergensere... Neida :)

Det er jo et veldig hardt studie, så det er jeg innstilt på! Men hvorfor harde mer enn på andre skoler? Jeg har tatt ex Phil og ex fac, så de fagene går jo ut for min del :) trives hun? Gode forelesere? :)

AnonymBruker
Skrevet

LILLEHAMMER !!!!!!

Skrevet

Jeg kom over Lillehammer i går, det kan være en mulighet! Sendte Mail til ansgard, og de sa selv at de ikke kunne tilby like mye oppfølging som større skoler, og da mente de blant annet Lillehammer. Er det bra? Trives du?! :)

Snakket også UiB og de sa at alle studentene ble likestilt med opptaket videre :) k

Skrevet

Jeg har tatt årsstudium i psykologi på UiB og syns ikke det var mye pensum som noen over her nevnte:) Har mere pensum nå at jeg studerer sykepleie.

Jeg syns Bergen er en superby å bo i med bra uteliv for studenter og mange ting å gjøre for studenter. Måtte dessverre flytte men hadde det vært mulig hadde jeg flyttet tilbake til Bergen igjen med engang.

Selvom UiB er stort så syns jeg man kommer lett i kontakt med andre studenter og jeg merket ingenting av at man ikke ble fulgt opp veldig godt av lærerne. Syns ikke det er så viktig heller. Man må kunne klare seg litt selv når man studerer ved universitetet uten konstant kontakt med lærere.

Det som er bra med Bergen er jo at forelesere er veldig interessante. Mange har forsket og skrevet artikler, bøker etc og vi ble også invitert til å være med på et eller annet forskningsprosjekt der de trengte studenter. Veldig interessant!

Jeg vet ingenting om de andre skolene, så jeg kan ikke sammenligne dem men jeg likte veldig godt å studere ved UiB og å bo i Bergen:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom over Lillehammer i går, det kan være en mulighet! Sendte Mail til ansgard, og de sa selv at de ikke kunne tilby like mye oppfølging som større skoler, og da mente de blant annet Lillehammer. Er det bra? Trives du?! :)

Snakket også UiB og de sa at alle studentene ble likestilt med opptaket videre :) k

Jeg er ikke den brukeren som nevnte Lillehammer, men jeg studerer psykologi der nå, så jeg kan fortelle deg en del!

Jeg liker godt å bo i Lillehammer. Det er veldig godt studentmiljø. Alle er samlet på de samme utestedene, det er mange aktive studentorganisasjoner og mye liv på skolen. Studentene vil jeg si at generelt er inkluderende! Skolen er fin, MEN det er for få grupperom og leseplasser. Jeg tilbringer mye tid på skolen, spesielt de 3 siste ukene før eksamen. Det fungerer veldig fint for meg.

Studentsamskipnaden er jeg også godt fornøyd med. Det var ikke vanskelig å få seg et sted å bo, og studenthjemmene er koselige (hvertfall de 4 jeg har vært på). Bor selv på studenthybel, og synes det er veldig greit.

Så til selve studiet:

- Det er veldig individuelt hvor mye man må lese. Jeg har klassekamerater som knapt åpnet boka før eksamen, og gikk C på første psykologieksamen vi hadde. Men andre (som meg) må lese til hver forelesning, gjøre oppgaver og repetere, repetere, repetere.

- Man får tilbud om å delta på seminar. Disse blir holdt av en foreleser eller annen ansatt ved psykologi, og er i tillegg til forelesninger. Vi som går første året har hatt blanda følelser om dette. Noen av seminarlederene er ikke flinke, mens andre gir stort utbytte. Selv går jeg ikke på seminar, men jeg burde nok vært flinkere til å gjøre det.

- Foreleserne varierer. Noen er flinke; de forteller levende, har gode powerpointer, engasjerer og svarer flittig på spørsmål. Andre er jeg svært misfornøyd med: dårlige powerpointer, usakelige forelesninger hvor kun bittelitt av pensum blir tatt opp, mye tull og rot. Jeg tok innføring i generell psykologi i Oslo i fjor, og syntes forelesningene der var mye bedre.

- Man må studere mye på egen hånd. Det anbefalles at man finner kollokviegrupper.

Alt i alt synes jeg det er et helt greit studium, men nå er jeg egentlig ikke SÅ interessert i alle deler av psykologien. Jeg vil for eksempel ikke utdanne meg til psykolog ;) Dersom du bare skal være der et år så vil jeg virkelig oppfordre deg til å søke. Lillehammer er akkurat stort nok til at du kan bo der i et år uten å gå lei. Du kan jo si fra hvis du vil ha meg info av meg, TS, så kan jeg sende deg en personlig melding :)

AnonymBruker
Skrevet

TS som skrev over her:

Angående oppfølging på Lillehammer så er jeg usikker på hva du mener. Mener du om de passer på at man leser til forelesningene og får med seg stoffet? Det gjør de i så fall ikke. Men vi har kvalifiseringsoppgaver eller prøver som vi må bestå før vi kan gå opp til eksamen, så det er jo en type oppfølging. Jeg har ingen erfaring med å sende mail til foreleserne og stille dem spørsmål, så det kan jeg ikke svare på. Noen er greie og svarer på spørsmål under forelesning, mens andre vil be deg om å ta det opp med seminarleder når du skal på seminar. Det er hovedsakelig det seminarene er til; å få hjelp til ting man er usikker på, og bli guidet litt i hvordan man kan skrive en god eksamensoppgave.

Skrevet

Jeg har tatt årsstudiet i Bergen og var kjempefornøyd! Det er selvfølgelig mye å gjøre, men ikke i det hele tatt uoverkommelig. Siden du slipper exphil og exfac kan du jo bruke den ekstra tiden på å begynne å lese til fagene du skal ha neste semester, og på den måten ligge litt foran :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...