AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #1 Skrevet 12. mars 2012 Dette gjelder som regel undertøy, men også topper osv. Ved vask har de tapt den fine, hvite fargen sin, som regel fordi de har blitt lagt i feil vask (hvit truse havnet sammen med mørke klær ved et uhell f eks). Er det ikke noe å gjøre med dette? Noe jeg kan bruke for å få tilbake hvitfargen?
Gjest Kvikklunsj Skrevet 12. mars 2012 #2 Skrevet 12. mars 2012 Jeg bruker en "dært" klorin sammen med vaskemiddelet, eller så tar jeg en "dært" i en bøtte vann og lar det ligge et par timer, for så å vaske det i maskin :-) Billig og greit :-) (Ikke alle stoffer som tåler klorin, og dette gjør jeg i tillegg kun på helhvite plagg)
Grønt blad Skrevet 12. mars 2012 #3 Skrevet 12. mars 2012 Klær som er hvite er veldig ofte farget hvite, og de mister fargen på linje med annet farget tøy som mister fargen. Noenting kan klores, men langt fra alt. Er det ren bomull (eller annet naturlig materiale, tror jeg) kan det farges, men jeg vet ikke hvordan resultatet blir når man farger noe hvitt. Her i huset regnes fargen som "tapt".
Moscato Skrevet 12. mars 2012 #4 Skrevet 12. mars 2012 Klær som er hvite er veldig ofte farget hvite, og de mister fargen på linje med annet farget tøy som mister fargen. Noenting kan klores, men langt fra alt. Er det ren bomull (eller annet naturlig materiale, tror jeg) kan det farges, men jeg vet ikke hvordan resultatet blir når man farger noe hvitt. Her i huset regnes fargen som "tapt". Det går an å farge syntetiske stoff òg, men i begge tilfella trur eg uansett at det er best å gå for ein annan farge enn kvit når ein skal "nyfarge" ting (veit ikkje eingong om ein får kvit tekstilfarge). Her i huset gjer vi ingenting med det som ikkje held seg kvitt. Ting får berre gå på sjølvstyr, og eg synast uansett at problemet er desidert størst på underty og sengekle (og dels handkle). Med andre ord ting som stort sett ikkje forlèt huset, eller som folk ikkje får sjå når det forlèt huset. Då er det ikkje så nøye med
Grønt blad Skrevet 12. mars 2012 #5 Skrevet 12. mars 2012 Det går an å farge syntetiske stoff òg, men i begge tilfella trur eg uansett at det er best å gå for ein annan farge enn kvit når ein skal "nyfarge" ting (veit ikkje eingong om ein får kvit tekstilfarge). Det var jeg ikke klar over. Har bare sett farge til bomull o.l., jeg Takk for at du rettet opp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå