Gå til innhold

Hva kan man forvente av naboer på dagtid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er første gang jeg bor midt i en blokk, så jeg lurer på hva jeg kan forvente av naboene mine.

Borettslagsreglene sier at det skal være stille mellom 23 og 08. Men mellom 08 og 22, er det da fritt fram?

Jeg vet at en eller annen nabo øver på piano, og det er OK. At en annen nabo øver på elgitar innimellom kan jeg også leve med. Spiller instrument selv, så jeg regner med at da kan jeg ta meg til rette sånn sett.

Men så lurer jeg på sånn som nå, når naboen nedeunder har hørt på virkelig høy musikk i en times tid, så høy at jeg kan høre teksten. Er det noe jeg skal finne meg i, eventuelt hvor lenge? Dette er en ny boligblokk, 2-3 år gammel, så den er ikke spesielt lytt heller.

Hvis det er noe jeg bare må finne meg i er det greit.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det ikke er spesielt lytt, kan du jo gå ut fra at h*n har veldig høyt volum. Du kan nok ikke kreve at h*n skal skru ned volumet, men du kan gå ned og banke på og forklare at du hører musikken veldig godt og spørre pent om h*n kan skru ned litt. De fleste er villige til å tilpasse seg litt, så lenge man spør på en hyggelig måte :)

• Liker 4
Skrevet

Enig, og alt med rimelighet og måte. Man må jo alltids regne med litt, men innenfor visse grenser :)

Skrevet

Men så lurer jeg på sånn som nå, når naboen nedeunder har hørt på virkelig høy musikk i en times tid, så høy at jeg kan høre teksten. Er det noe jeg skal finne meg i, eventuelt hvor lenge? Dette er en ny boligblokk, 2-3 år gammel, så den er ikke spesielt lytt heller.

Er du meg?

Har samme greia gående. Her kan vi ikke komme oss inn i andre etasjer selv, så måtte gi beskjed via husvert om at han måtte dempe seg. Det har han gjort. :)

Men du kan sikkert gå til døren og forklare hvor høyt det høres opp hos deg, og be pent om at han demper volumet. I de fleste tilfeller blir man plaget av høy musikk fordi folk ikke tenker over at lyden går videre. ;) Lykke til.

• Liker 1
Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg har lang erfaring med å bo i blokk, og er vant med at det i husordensreglene gjerne står noe om dette, for eksempel at man ikke kan drive pianoskole fra leiligheten eller øve i timesvis hver dag på trompeten sin.

At en nabo hører på drithøy musikk en times tid er ikke noe jeg ville reagert på så lenge det ikke skjer hele tiden. Hvis det skjer hele tiden er det garantert flere av naboene som ikke er så begeistret for det, og antagelig kjenner styret til problemet, men jo flere som klager, jo bedre. Selv om det ikke er forbudt, går det an å be om at man tar en smule hensyn.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker litt sånn at jeg kan finne meg i å bli irritert en gang i blant, men dersom det er så høyt eller ofte at det går utover noe som for eksempel skolearbeid, sier jeg gjerne fra på en høflig måte at det er vanskelig å konsentrere meg så det hadde vært supert om vi kunne inngått kompromiss :)

Gjest Grønnblomst
Skrevet

Dette er første gang jeg bor midt i en blokk, så jeg lurer på hva jeg kan forvente av naboene mine.

Borettslagsreglene sier at det skal være stille mellom 23 og 08. Men mellom 08 og 22, er det da fritt fram?

Jeg vet at en eller annen nabo øver på piano, og det er OK. At en annen nabo øver på elgitar innimellom kan jeg også leve med. Spiller instrument selv, så jeg regner med at da kan jeg ta meg til rette sånn sett.

JEg trodde det var mellom 23 og 07 jeg

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer jo naturligvis fra borettslag til borettslag hva vedtektene går ut på. Det pleier også være regler om at det skal være stille en time på ettermiddagen o.l.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Reglene her i borettslaget sier mellom 23 og 08. :) Det er uansett ikke da det er noe problem, det er som regel stille da, med unntak i helgene, og det kan jeg leve med.

Jeg er (heldigvis) ikke hjemme hele dagen, så jeg vet ikke om det skjer "hele tiden". Jeg tenkte mest på at det hadde vært hyggelig å spise middag uten å ha Madcons "Glow" som bakgrunnsmusikk ufrivillig. Jeg er riktignok student, og kan lese andre steder midt på dagen, men på ettermiddagen syns jeg det er ålreit å være hjemme og slappe av uten for mye "dunk-dunk-dunk" rundt meg. Jeg spiller jo trompet selv, og vet hvor forferdelig øving er å høre på, så selv prøver jeg å ta visse hensyn men tenker at naboene tåler en times øving i 14-15-tiden. Da er vel de fleste uansett på jobb eller skole (og jeg øvde en stund med mute for å ikke forstyrre for mye da heller :sjenert: ).

Nå har dette heldigvis ikke vært noe stort problem enda, men jeg tenkte nå jeg kunne være litt føre var og vite når jeg skal ta tak i det.

Skrevet

Mulig musikken er ett tilsvar på trompetøvinga di?

Bytt ut trompeten med munnharpe:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er normalt å ta litt hensyn på dagtid også når man bor i blokk. Ikke at en aldri skal øve eller høre på høy musikk, men at en ikke bør gjøre det "hele tiden". Bor selv over en familie hvor faren åpenbart er en brøleape - hører bare HØY prat, roping og lyder han lager til ungen, som på sin side har grint MINST 2 t daglig det siste halve året (ikke så mye å gjøre med, kanskje). Skal sies at jeg stort sett er borte hele dagen, ofte til 18-20, men det er høy lyd fra dem uansett når jeg er hjemme... Det er faktisk ganske enerverende etter hvert. Hører ingen ting fra naboer ved siden av eller i andre leiligheter, enda de aller fleste har barn.

Tenker at det kan være greit å si fra, samtidig er det jo litt vanskelig når det egentlig ikke er ting som er over streken når det skjer av og til eller i moderate doser.

AnonymBruker
Skrevet

Mulig musikken er ett tilsvar på trompetøvinga di?

Bytt ut trompeten med munnharpe:)

Næh, munnharpe har jeg prøvd og det gikk ikke noe særlig ;)

Uansett er det ingen sammenheng mellom min/andres øving og musikken, ingen som prøver å "overdøve" hverandre.

Skrevet

Dessuten så har du kanskje øvelsesmute :gjeiper: Hvis ikke, er det en fantastisk investering, for da kan du til og med øve midt på natta i senga ved siden av samboeren (ble litt vanskelig å demonstrere med trombone den gangen jeg spilte, men lyden som kommer ut er svakere enn en person som snorker XD)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...