Gå til innhold

Ventilatorhette

Anbefalte innlegg

Gjest BamseB
Skrevet

Hei!

Kjøkkenet mitt er under full rehab om dagen.

Har en eldgammel teglsteinspipe med luftepipe, gamle ventilatoren gikk rett i luftepipa.

Nå skal jeg legge fliser på pipa og vurderer å gi f i luftepipa, tette hullet altså.

Har liggende ventilator både med og uten kullfilter.

Har dere trua på kullfilter?

Begynner å legge fliser nå straks, sjekker innom her for gode argumenter for/imot kullfilter da flisene nærmer seg hullet :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville definitivt gått for utlufting når du har mulighet til det. I vår gamle leilighet var ikke dette et alternativ, og vi merker godt at ventilatoren "tar" mye bedre her vi bor nå, hvor vi har utlufting. Syntes dessuten at det var mer jobb med rengjøring av kullfilter-vifta. En ting var selve filteropplegget, det kunne stappes i oppvaskmaskinen, men vi hadde en sånn der lufta gikk ut i toppen, og det satte seg en del dritt på veggen over der. Dette var en Miele-ventilator, som var best i test den gangen den ble kjøpt inn, så det var ikke noe billig ræl... Den vi har nå var ikke voldsomt dyr, men iom at det er utlufting opplever vi altså at den er langt mer effektiv enn den fra Miele. (Vi måtte bytte ut den som var her fordi den tilsynelatende ikke hadde vært vasket på nærmere 20 år (:spy:), og kjøpte da en relativt billig en fra Asko siden vi planlegger å pusse opp kjøkkenet i løpet av et par-tre år.)

Skrevet

Sjekk Siemens sine Clean-Air kullfilter, de er av en helt annen klasse enn tidligere kullfilter. Det skal ikke mange meter/vinkler/hindringer til på et vanlig flexirør før kapasiteten er laaangt under kullfilterets.

I tillegg til at monteringen er veldig mye enklere, sparer du også massevis av strøm da en ventilator med kullfilter ikke suger ut all varmen i huset ditt.

Anbefaler Siemens/Bosch/Neff når det gjelder kullfilter. De tre er i samme "familie" og bruker samme type Clean-Air-moduler!

www.siemens-home.no

AnonymBruker
Skrevet

Bor du i hus eller leilighet?

Skrevet

Personlig ville jeg aldri ha byttet ut en ventilator med utlufting mot noe som ventilerer tilbake i rommet. Av samme grunn skal jeg snart få installert sentralstøvsuger. Argumentet med at mye varme suges ut er reelt dog. Man kan få installert varmegjennvinning, men da snakker man om en større ombygging. Samme problem har man forresten også med ovn og peis. Noen moderne ovner kommer med eget rør for lufttilførsel som kan kas utenfra for å minimere varmetapet.

Gjest BamseB
Skrevet

Tettet igjen hullet, så da prøver jeg kullfilter en stund.

Blir det ikke bra så er det ikke verre enn å hugge på et nytt hull :)

Her i huset er det nå sentralstøvsuger og kullfilterventilator, den ene blåser varmen ut og den andre resirkulerer, kan ikke gå og puste i den samme lufta hele tiden heller :)

Gleder meg til å få prøvd vifta, vet ikke helt om jeg har trua...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...