Gjest Kvikklunsj Skrevet 12. mars 2012 #1 Skrevet 12. mars 2012 Er det noen her inne med/eller har erfaringer med dyskalkuli og muligheten for å ta høyere utdannelse?
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #2 Skrevet 12. mars 2012 Klart du kan ta høyere utdannelse! Men hold deg nå unna økonomi- og matematikkstudier. Men altså, folk med dysleksi kan ta høyere utdanning (til tross for at lesing og skriving er særdeles viktige evner å besitte i alle slags utdanninger), så må da folk med dyskalkuli også kunne det? Hvis du er så ille rammet at du ikke vet at 2+2=4 så bør du søke profesjonell hjelp. Men er du ellers bare "ikke så flink med tall" så er det mange utdanninger der man ikke trenger å jobbe med tall i det hele tatt. Så om du klarer å passe privatøkonomien din (enkel pluss/minus og deling/ganging ved bruk av kalkulator om nødvendig) uten å kjøre deg selv konkurs hver måned eller betale feil beløp i husleie og andre regninger, så er det lassevis med utdanninger som passer deg.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #3 Skrevet 12. mars 2012 Problemet er at "profesjonell hjelp" er et ikke-eksisterende fenomen når det gjelder dyskalkuli. Jeg har slitt med dette siden barneskolen og har måttet gi opp håpet om å fullføre videregående og få mulighet til å søke høyere utdanning. Ja, det er litt bittert når man sitter med toppkarakterer i alle andre fag en matte men istedet for å sette seg ned og gråte så får man finne på alternativer. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #4 Skrevet 12. mars 2012 En venninne med dyskalkuli har i dag doktorgrad i biologi. Hun kjempet seg gjennom den obligatoriske matematikken og sto med et nødskrik. Det krevde nærmest en umenneskelig innsats. Hun er temmelig hardt rammet: av typen som ikke har noe "forhold" til tall og tallenes størrelse. Hun kan ikke si deg hva f.eks 20*3 er uten kalkulator. Hun vet det har et 6-tall i seg (for hun kan den lille gangetabellen), men det kan likegjerne være 0,6 eller 6000 som 60... Min mann har både dysleksi og dyskalkuli, og han har en cand.mag innen samfunnsvitenskapelige fag fra uni.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #5 Skrevet 12. mars 2012 Finnes kjempemange muligheter, bare man har fullført videregående. Man bør kanskje unngå studium som har matematiske fag eller krever tallforståelse, men det er jo et flust av studium som ikke har det!
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #6 Skrevet 12. mars 2012 En venninne med dyskalkuli har i dag doktorgrad i biologi. Hun kjempet seg gjennom den obligatoriske matematikken og sto med et nødskrik. Inspirerende, det høres faktisk helt utrolig ut!
Gjest BabyBlue Skrevet 12. mars 2012 #7 Skrevet 12. mars 2012 Jeg tror nok at en person med alvorlig dysleksi sliter mer enn en person med alvorlig dyskalkuli når det kommer til høyere utdanning, så du klarer deg nok. Har du noen idé om hvilken retning du vil studere i?
Gjest Kvikklunsj Skrevet 12. mars 2012 #8 Skrevet 12. mars 2012 Jeg forstår ikke hvordan de personene dere refererer til kan ha en "alvorlig" grad dyskalkuli, men har klart vgs matematikk? Da har de vel ikke fått påvist dyskalkuli? Drt er ikke meg det dreier seg om, men min lillesøster, som så vidt klarer u.skole matematikk....
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #9 Skrevet 12. mars 2012 Jeg forstår ikke hvordan de personene dere refererer til kan ha en "alvorlig" grad dyskalkuli, men har klart vgs matematikk? Da har de vel ikke fått påvist dyskalkuli? Drt er ikke meg det dreier seg om, men min lillesøster, som så vidt klarer u.skole matematikk.... Kjenner flere med alvorlig dyskalkuli som klarte VGS-matte (den enkle). Felles for de alle var at de ikke kom opp til eksamen i matematikk, de hadde neppe stått på den. Grunner til at de (såvidt) sto i faget var f.eks. at de jobbet hardt (noe som blir lagt merke til av lærerne, så får de velvilje pga. innsats), at de har dokumentert diagnosen (noen får såvidt jeg vet også fritak for matte hvis de har fått diagnosen?). Det er med andre ord snakk om å kjempe seg til en ståkarakter i den enkleste matten på VGS + litt flaks, noe som ikke er umulig, selv for en med dyskalkuli.
Gjest Kvikklunsj Skrevet 12. mars 2012 #10 Skrevet 12. mars 2012 Ok. Da er det nok litt forskjellige praksis rundt omkring.. Der hvor min søster går gjelder resultater på prøver mer enn innsats, og med 0 på prøver er det umulig å få en ståkarakter. Fritak fra matte går heller ikke for å få studiekomp.?
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #11 Skrevet 12. mars 2012 Ok. Da er det nok litt forskjellige praksis rundt omkring.. Der hvor min søster går gjelder resultater på prøver mer enn innsats, og med 0 på prøver er det umulig å få en ståkarakter. Fritak fra matte går heller ikke for å få studiekomp.? Da er hun nok dessverre ikke like heldig som de jeg vet om, nei. Undersøkte litt nå, og sånn som jeg forstår det kan hun (etter å ha bestått alle andre fag på VGS bortsett fra matte), søke på høgskoler og universitet med fritak for bestått matematikk (så lenge hun har påvist dyskalkuli). Det vil deretter være opp til skolene hun søker på om hun får studere der eller ei. Kilde
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #12 Skrevet 13. mars 2012 Har selv dyskalkuli og har søkt med dispensasjon fra kravet om matte, har ikke kommet inn noen steder, enda jeg har søkt flere ganger. Dette er studier som heller ikke har noen form for matte i undervisningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå