Gå til innhold

Hvordan lage GOD hjemmelaget iste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen en god oppskrift? Elsker iste, spesielt om våren og sommeren, så skulle gjerne klart å lage det selv. Hver gang jeg prøver så blir teen kjempebitter når den blir kald. Hva gjør jeg feil? Hadde vært fint om jeg slapp å ha i kilovis med sukker, også. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Bruk ein te som ikkje er så bitter i seg sjølv. Eg føretrekker Earl grey, gjerne den russiske frå Lipton. Assam og Keemun blir fort for bitre for meg. Trekk teen i fem minutt, ikkje lenger. Bruk litt meir teblad enn vanleg, men altså ikkje lenger trekketid. Søt teen medan den er varm, og tilsett litt sitron. Avkjøl og nyt. :-)

Skrevet

Syns mangote funker supert til å lage is-te med! :) Fremgangsmåten til Alt Godt burde funke finfint! :)

Skrevet

Tror det er omtrent slik jeg har gjort det... Men får prøve igjen!

AnonymBruker
Skrevet

De fleste ordentlige isteer jeg har smakt på uavhengige kafeer som skryter på seg 'ekte hjemmelaget iste' er faktisk bitre.

Skrevet

Tror det skal endel søtning til for å ta den bitre smaken. På disse butikkvarientene av pulverisert is-te er det jo godt mot 40% sukker i.

Skrevet

Skal du lage iste gjør du følgende:

Svart te

8-10g te i 1l romtemperert vann over natten. Sett så den ferdige teen i kjøleskapet så den blir kald.

Smakstilsatt, svart te eller blandingste

15-20g te i 1l kaldt vann i 1t. Sett så i kjøleskap.

Smakstilsatt grønn te

15-20g te i 1l kaldt vann i 30min. Sett så i kjøleskap.

Skrevet

Aha, det så lurt ut med kaldt vann, ja! Takk!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde i et land hvor alle drakk iste hele tiden. Oppskriften? Varm te i et glass, ha i to spiseskjeer med sukker (!!!) og så et hav med isbiter - teen blir fort kald nok. Fikk sukkersjokk de første gangene jeg drakk det, men etter noen måneder var det jammen meg godt. :ler: Ikke at jeg egentlig vil anbefale det, men jeg syns det var litt morsomt at dette var den vanlige isteen de fleste drakk...

Skrevet

Jeg bodde i et land hvor alle drakk iste hele tiden. Oppskriften? Varm te i et glass, ha i to spiseskjeer med sukker (!!!) og så et hav med isbiter - teen blir fort kald nok. Fikk sukkersjokk de første gangene jeg drakk det, men etter noen måneder var det jammen meg godt. :ler: Ikke at jeg egentlig vil anbefale det, men jeg syns det var litt morsomt at dette var den vanlige isteen de fleste drakk...

:fnise: Med så mye sukker blir det i hvertfall ikke bittert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...