Gå til innhold

Vi har kjøpt vår første leilighet:)

Anbefalte innlegg

Gjest redstar
Skrevet

*Happyhappyhappy*

Vi har etter langt og lenge endelig fått kjøpt oss vår første leilighet, som er I et borettslag og en del av leiligheten er opp-pusset/av nyere dato, det eneste vi Tenker å gjøre er å få over alle vegger(noen skal males,noe tapeseres) lister skal males og litt sånn finpuss, og ellers vil vi pusse opp badet innen ett år:)

Vi er unge(24/26år) og lurte på om dere hrar noen førstegangs tips/råd å dele når d kommer til vår første bolig?

Takker, bukker og neier så meget for alle svar og tips:)

Vi har leid flere leiligheter I flere år så vi er ganske praktise på den deler, også Melder vi oss inn I huseierenslandsforening Eller hva det heter...

What more to do?:)

Del gjerne dine beste tips for førstegangs kjøpere:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beste tips er å ikke gå i den klassiske dinc-fella, med annuitetslån, overforbruk og manglende tidshorisont.

Når man er to, begge plutselig er ferdig med studier og i jobb, og man ennå ikke har barn, så renner det jo inn fantastisk mye penger på konto hver måned. Hvis man har kjøpt en fornuftig bolig, og tatt opp et annuitetslån over 20 år, så blir det fremdeles en solid slump penger igjen når regningene er betalt. Det som er viktig å ha i bakhodet, er at man ved et annuitetslån ikke betaler ned så mye på hovedstol i starten av lånets løpetid; man betaler mest renter.

For selv om lånet har en løpetid på 20 år, så er det jo absolutt ikke sikkert at dere planlegger å bli boende i 20 år. Strengt tatt kan man jo forvente familieforøkning i løpet av 4 – 8 år (dere er 24 og 26 år), og da blir det plutselig aktuelt å bytte bolig.

Hvis vi da sier at dere skal flytte om 6 år, og bare har fulgt nedbetalingsplanen, så vil dere fort oppdager at dere ikke har nedbetalt så mye på lånet som man kunne tro. Og når man skal kjøpe neste bolig så blir det ikke noe førstehjemslån, og dere bør helst ha 40 % egenkapital for å få bankens beste rente.

Ettersom neste bolig trolig koster det dobbelte av den dere nå har kjøpt, så bør dere ha som målsetning om å nedbetale gjelden mye raskere enn det som nedbetalingsplanen fra banken tilsier. Dere trenger på ingen måte å snu og vende på hver en krone, men i stedet for å bruke opp alt som er igjen av penger hver måned på rent forbruk, så bør dere altså mye heller prioritere å nedbetale mer på lånet. Det kommer dere i så fall til å være overlykkelige over den dagen dere skal flytte.

• Liker 5
Gjest redstar
Skrevet

Tusen takk for innspill!

Han er i full jobb og jeg begynner i ny full jobb i løpet av mnd og vi har regnet ut at vi må ca ut med 10 000kr i mnd på husleie,fellesgjeld+ div.

Vi lånte 1,5 og hadde 300 000 i egenkapital så vi ligger ganske godt ann i følge banken, med løpetid på 30 år. Vi har heller ikke avdragsfritt slik at vi betaler mest mulig ned på kortest tid slik at vi da eier mer av leiligheten når vi skal over til hus om noen år:)

Vi kommer begge til å stige i inntenkt i løpet av dette året.

Vi har forhørt oss rundt både med familie, venner og banken og ble anbefalt og ikke ta avdragsfritt slik at vi får betalt ned mest mulig slik du beskriver, og slik at det skal være lettere for oss å hoppe over i større bolig i årene som kommer.

Ellers skal vi ordne med ny innboforsikring(siden vi får flere eiendeler) når vi flytter(anbefalinger?)....

Skrevet

Mitt råd til dere som føstegangsetablerere er å betale ned på gjelden så fort som mulig, altså med størst mulig avdrag nå mens dere kan (før barn og andre forpliktelser). Du skriver at dere betaler 10000 inkl. lån fellesgjeld osv. Jeg syns ikke det er så mye, tatt i betraktning av at dere er 2. Jeg syns også 30 års nedbetaling er lang tid.

Hvis dere har mulighet ville jeg økt avdragene, og kortet ned på nedbetalingsårene.

• Liker 3
Gjest redstar
Skrevet

Det første halvåret kommer vi til å ha en del utgifter på møbler, opp-pussing osv så vi kommer til å ha nedbetalingsplanen vår slik den er første halvår/år uansett,kan Jo ikke betale oss ihel Heller,og det er banken som har satt det slik, nå ivertfall. Men vi Tenker også å betaler ned mye mn alikevel kommer vi Jo uansett aldri til å få det nedbetalt så man må Jo leve livet litt innimellom også,men som du sier så er det greit å få nedbet mye nå før vi evnt får Andre utgifter, men vi holder oss til denne nedbet foreløping ivertfall:)

Lånet er forresten bare beregnet på hans inntekt siden jg har vært langtidsskadet og har ganske liten inntekt,men begynner som sakt I jobb og da kommer selvsakt min inntekt til å stige, dermed vil min andel av nedbet av lånet øke(etter opppussing,møbler osv) :)

Andre ting vi bør tenke på?

AnonymBruker
Skrevet

Vi lånte 1,5 og hadde 300 000 i egenkapital så vi ligger ganske godt ann i følge banken, med løpetid på 30 år. Vi har heller ikke avdragsfritt slik at vi betaler mest mulig ned på kortest tid slik at vi da eier mer av leiligheten når vi skal over til hus om noen år:)

Vi kommer begge til å stige i inntenkt i løpet av dette året.

30 år er veldig lang løpetid. Jeg hadde 20 år da jeg kjøpte med samboer. Jeg valgte 10 da jeg senere kjøpte alene og med barn.

Her har dere faktisk veldig mye å gå på. Hadde valgt litt ekstra innbetaling på lånet uten å endre løpetiden.

Forsikring kan være gunstig gjennom fagforening, boligbyggelag mm.

Jeg har gjennom boligbyggelaget som har avtale med If. Ingen kan matche det og det blir sagt rett fram.

Skrevet

Han er i full jobb og jeg begynner i ny full jobb i løpet av mnd og vi har regnet ut at vi må ca ut med 10 000kr i mnd på husleie,fellesgjeld+ div.

Nå med det aller første, så har dere som du nevner utgifter til møbler, hvitevarer etc., så pengene får fort ben å gå på. Men, om et halvt års tid, når ting stabiliserer seg og du er i jobb, så bør dere sterkt vurdere å allokere mer penger til bolig.

Vi lånte 1,5 og hadde 300 000 i egenkapital så vi ligger ganske godt ann i følge banken, med løpetid på 30 år.

Og her kommer dagens beste regnestykke: Dere har lånt 1,5 mill, med absurde 30 års løpetid. Det gir ca. 7000 per måned hvis vi regner 3,8% rente. Hvis vi sier at dere kan litt mer enn doble den summen, og heller betale 15000 per måned, da blir løpetiden redusert til 10 år!

På toppen her så kommer uansett fellesutgifter/-gjeld og slikt på ca 3000 (dere har jo ca 10000 i boligutgifter per i dag). Hvis vi legger dette inn i regnestykket, så kan dere altså følge bankens plan og bruke 10000 på bolig i måneden i 30 år; eller dere kan betale 18000 i måneden i 10 år.

Vi har heller ikke avdragsfritt

Amen.

og det er banken som har satt det slik

Nå er det absolutt ikke alle banker som er slemme av natur, men husk at banken er butikk; de tenker først og fremst på seg selv.

Jeg har sett flere vennepar med god inntekt, som slavisk følger bankens oppsett. Helgeturer til London og Roma, ny laptop og TV, pizza levert på døra en gang i uka osv. Dere skal for all del ikke kutte ut alt slikt, for som du sier så er det viktig å kunne leve, og særlig når man er ung. Men, regnestykket viser i sin brutale enkelhet at man bør prioritere å betale litt ekstra på lånet fremfor å ødsle det ut bare på forbruk.

PS: Du trenger absolutt ikke gå i banken for å få dem til å endre på lånet, men lag dere en spareavtale eller tilsvarende, hvor det trekkes f.eks. 8333,- per måned (blir 100000 per år). En gang i halvåret kan dere så gjøre en ekstra nedbetaling på lånet med 50000. I løpet av 6 år, så får dere via disse ekstra nedbetalingene alene nedbetalt 40% av boligs nåverdi! Gjett om det kommer godt med når dere skal kjøpe hus.

• Liker 1
Gjest redstar
Skrevet (endret)

Nå med det aller første, så har dere som du nevner utgifter til møbler, hvitevarer etc., så pengene får fort ben å gå på. Men, om et halvt års tid, når ting stabiliserer seg og du er i jobb, så bør dere sterkt vurdere å allokere mer penger til bolig.

Og her kommer dagens beste regnestykke: Dere har lånt 1,5 mill, med absurde 30 års løpetid. Det gir ca. 7000 per måned hvis vi regner 3,8% rente. Hvis vi sier at dere kan litt mer enn doble den summen, og heller betale 15000 per måned, da blir løpetiden redusert til 10 år!

Dette er jo noe vi kommer til å gjøre, vi må bare ha 6/12mnd på å komme oss, det er del finpussing/noe opppussing vi må gjøre med leiligheten+ hvitevarer og diverse møbler. Men etter dette kommer løpetiden til å reduseres til feks 20år. Det er ikke barebare å innrede bolig:p MEN heldigvis har vi en veldig hendig familie med både tømrer, elektrikere, murer osv, så vi det eneste vi kommer til å ha utgifter på her er matriell og møbler:)

Nå er det absolutt ikke alle banker som er slemme av natur, men husk at banken er butikk; de tenker først og fremst på seg selv.

Jeg har sett flere vennepar med god inntekt, som slavisk følger bankens oppsett. Helgeturer til London og Roma, ny laptop og TV, pizza levert på døra en gang i uka osv. Dere skal for all del ikke kutte ut alt slikt, for som du sier så er det viktig å kunne leve, og særlig når man er ung. Men, regnestykket viser i sin brutale enkelhet at man bør prioritere å betale litt ekstra på lånet fremfor å ødsle det ut bare på forbruk.

Når det kommer til vårt pengeforbruk så kan jeg med hånden på hjerte si at vi er rimelig flinke med det.

Vi er ikke noe techno-duppeditt kjøpere, det eneste vi har kjøpt de siste 3 årene er noen ps3spill, hver sin tlf(2700kr hver). Tv&stereo har vi fått, laptop osv har vi fått til jul/bursdag, og det samme har vi med "store" kjøkkenting og diverse så her har vi spart den del.

Vi har ALDRI kjøpt take-away levert på døren(helt sant faktisk!) Vi drikker sjeldent, og er ute på byn 3-4ganger i året maks og her sparer vi vannvittig med penger faktisk.

Når det kommer til ferier har vi hatt 2 hopp-på-turer, en lang ferie(som vi sparte til i over et år) samt 2 helgeturer, men vi er veldig "sparsomme" på ferie også, mye pga vi ikke drikker så mye.

Vi har en bil, og siden min kjære er ganske handy(elektriker&hobby bilmekaniker)sparer vi også mye her, utenom bensin og de fantastisk kjekke bompengene... :P

Klær, sko og diverse kjøper vi i ny og ne, men ofte på tilbud og mye på nett.. Ikke bare fordi det er billigere, men mye bedre utvalg.

Kino, fornøyelsere, kafee, resturanter er også noe vi sjeldent gjør, ikke fordi vi sparer men vi har det så mye morsommere hjemme eller hos venner, og vi bruker en del tid på hytta(der får det litt i mat da) men alikevel går vi ofte sammen med familie, venner osv så der sparer vi også litt.

Alt i alt, så er vi ikke sånn "ung sløs og lat som man er rik" type personer, selv om vi lever livet slik vi vil ha det:)

Btw: Vi hadde jo faktisk 300 000kr i egenkapital, og slik jeg har hørt/sett er det ikke mange som har det første ganger, så vi ligger ganske godt ann alerede ifølge banken/lånet.

PS: Du trenger absolutt ikke gå i banken for å få dem til å endre på lånet, men lag dere en spareavtale eller tilsvarende, hvor det trekkes f.eks. 8333,- per måned (blir 100000 per år). En gang i halvåret kan dere så gjøre en ekstra nedbetaling på lånet med 50000. I løpet av 6 år, så får dere via disse ekstra nedbetalingene alene nedbetalt 40% av boligs nåverdi! Gjett om det kommer godt med når dere skal kjøpe hus.

Bra tips, tusen takk! Vi har enda ikke bestillt noe innboforsikring feks for jeg har funnet ut at det er en del gode tilbud når man er med i huseierenslandsforening.:)

Endret av redstar
AnonymBruker
Skrevet

Mitt tips handler om innkjøp av møbler, i tilfelle dere enda ikke har handlet alt dere trenger, og er ikke et "viktig" råd, men min erfaring fra da jeg kjøpte bolig.

Vi kjøpte nesten alle møblene med en gang, da jeg var heeeelt sikker på hva slags møbler vi trengte og hvilken stil jeg ønsket meg. Når vi hadde bodd der ei stund gikk det etterhvert opp for meg hvor lite praktisk jeg hadde tenkt og at det ikke var akkurat den type møbler som passet i boligen likevel.

Det kan være lurt å drøye litt med de heftigste innkjøpene sånn at dere ser klarere hva dere har bruk for og hva som passer, sånn at dere slipper å angre på impulskjøp :)

Finn.no er jo også genialt!!

• Liker 3
Gjest redstar
Skrevet

Siden vi alerede har flyttet en del ganger så jg blitt ganske så bevisst og praktisk ang møbler, og vet at man ikke bør kjøpe det første og beste. Vi har noen møbler fra før av, og det eneste vi har kjøpt er ny sofa for d har vi lett etter lenge. Det viktigste som mangler nå er spiseplassen men er Heller uten spiseplass I noen uker enn å kjøpe noe jeg aldeles ikke egentlig Ville ha:p

Impulmskjøp ender som regel aldri bra føler jg, så vi 'planlegger' og går igjennom en del av de store møblene/summene slik at vi ikke ender opp med masse tull:p

Takk for innspill:)

Skrevet

Beste tips er å ikke gå i den klassiske dinc-fella, med annuitetslån, overforbruk og manglende tidshorisont.

Dink ;)

Skrevet

Dink ;)

Tja, det kommer nå an på om du mener "children" eller "kids". :filer:

Skrevet (endret)

Tja, det kommer nå an på om du mener "children" eller "kids". :filer:

Hahah, der tenkte jeg virkelig ikke. Ble selv lært med "kids" så med C ble liksom helt feil for meg :gjeiper:

Endret av Lista
Gjest Frk.Poppins
Skrevet (endret)

Prater dere om økonomi før/etter ang barn?

Endret av Frk.Poppins
Skrevet

Prater dere om økonomi før/etter ang barn?

Jepp. Dink/dinc = double income no kids/children :)

Gjest Frk.Poppins
Skrevet (endret)

Ahaaaaaa :fnise:

Har dere noen tips å komme med her da? Vi tenker jo/håper jo på å få barn i de nærmeste årene... ?

Endret av Frk.Poppins
Skrevet

*Happyhappyhappy*

Vi har etter langt og lenge endelig fått kjøpt oss vår første leilighet, som er I et borettslag og en del av leiligheten er opp-pusset/av nyere dato, det eneste vi Tenker å gjøre er å få over alle vegger(noen skal males,noe tapeseres) lister skal males og litt sånn finpuss, og ellers vil vi pusse opp badet innen ett år:)

Vi er unge(24/26år) og lurte på om dere hrar noen førstegangs tips/råd å dele når d kommer til vår første bolig?

Takker, bukker og neier så meget for alle svar og tips:)

Vi har leid flere leiligheter I flere år så vi er ganske praktise på den deler, også Melder vi oss inn I huseierenslandsforening Eller hva det heter...

What more to do?:)

Del gjerne dine beste tips for førstegangs kjøpere:)

Gratulere så mye med leiligheten!

Når det kommer til oppussing så er min anbefaling å ta en ting om gangen.

Dersom soverommet skal pusses opp, så begynn med det. Riv ut det som skal ut av gammelt

materiale og rydd grundig opp. Samtidig så inspiseres reisverk og annen viktig konstruksjon før man begynner med oppbyggingen igjen. Bli helt ferdig der før dere går til neste ledd.

(Første gangen jeg kjøpte leilighet gjorde jeg den feilen at jeg begynte med alt samtidig. Jeg reiv alt inntil standerverket i hele leiligheten. UFFFF sier jeg bare IKKE gjør det!! hehe)

Når dere skal handle materialer så er det greit å bruke litt tid på innkjøpene. Sjekk priser og kvalitet hos forskjellige forhandlere. Det hender rett som det er at man kan få etablerte merkevarer til en grei pris.

Dere har sikkert sett litt på sinnasnekkeren og det han ofte messer om, og forsåvidt har rett i er at man må være flink å kommunisere. Vær enige om hva dere skal gjøre og delta begge to i det praktiske arbeidet. (Alle kan hvis de vil)

Når det kommer til kostnader så blir ting fort veldig mye dyrere en hva man har beregnet. Så det er veldig greit at man har oversikt over hva man trenger av materialer før man begynner å rive. Det som er viktig da er at man får med seg alle de små utgiftene også. Det er ofte der de flestes budsjett sprekker.

Sier bare lykke til. :)

Gjest Frk.Poppins
Skrevet

Tusen takk for tipset!

Vi har på forhånd pratet mye om dette med oppussing. Vi har lenge drømt etter bolig og vi har hele tiden vært enige og klare på hva som prioriteres og hvordan det skal bli gjort, så jeg tror ikke vi kommer til å havne i "fella" som en del andre par gjør.

Vi har nå kommet frem til hva som skal gjøres først:

Hele bolig skal males/noe tapeseres, og da sa jeg at soverommet burde males først, han sa stua.. Men det er vel det samme, men jeg føler bare å få soverommet ferdig først for at da har vi en plass vi kan slappe av når kvelden kommer:)

Ellers så er bolig veldig ny og i god stand, det er bare sånn småpuss som skal gjøres, men som du også sier så blir dette plutselig mye arbeid,- og mye dyrere enn det vi tenkte.

Gjøres i sommer:*Soverom skal males og en vegg tapeseres + nytt garderobeskap

*Stue skal males og forhåpentligvis få en(2?) "ruglete/stein" vegg

*Gang skal males

*Kjøkkene skal få fliser mellom kjøkkenbenk og kjøkkenskap + det kjøkkenviften skal skjules med skap.

*Taket på hele bolig skal males. (Dette er bare får å få et nytt preg p bolig, det nok ikke super nødvendig men når vi først holder på så blir det slik)

*Det skal legges sånn click-on-click gulv på innglassert veranda+ veggene males.

Hm.. noe mer jeg kommer på?

*Lage "peis" i stua(peisen skal bare brukes med kubbelys og skal ikke bli kjempestor men sambo skal lage noe mursteingreier)

Og om noen mnd(kansje neste år)må badet pusses opp og da tar vi vaskerommet i samme slengen(fliser+male)...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...