AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #101 Skrevet 14. mars 2012 Jeg er i samme situasjon som TS. Får overgangsstønad pga studier. Jeg har barna 100%, og får under 3000,- i stønad til dem tilsammen. Begge går i bhg.
Helen Skrevet 14. mars 2012 #102 Skrevet 14. mars 2012 Her har NAV regnet ut at far skal betale 3500,- i bidrag.Han har sønnen vår fra fredag til søndag annenhver helg, halve jul og påske pluss 14 dager i sommerferien. Men siden far synes det er veldig mye har vi blitt enige om at han skal betale 2000,- mnd. Sønnen vår går på SFO. Siden jeg har samboer får jeg ikke noe ekstra penger utenom skatteklasse 2.
Gjest ... Skrevet 14. mars 2012 #103 Skrevet 14. mars 2012 Mannen min tjener 650 000, eksen er arbeidsledig. De har en tenåringsdatter som er hos oss 6 dager hver måned. Han betaler 3800.- i bidrag. Så at TS skal ha 4000.- for en 4-åring som har 40% samvær med far er helt hinsides. Jeg er sikker på at far er kapabel til å selv bruke penger på sitt barn, og ikke har behov for å betale de videre til mor slk at hun kan "dra med seg" verdier inn i hjemmet.
Gjest ... Skrevet 14. mars 2012 #104 Skrevet 14. mars 2012 Mannen min tjener 650 000, eksen er arbeidsledig. De har en tenåringsdatter som er hos oss 6 dager hver måned. Han betaler 3800.- i bidrag. Så at TS skal ha 4000.- for en 4-åring som har 40% samvær med far er helt hinsides. Jeg er sikker på at far er kapabel til å selv bruke penger på sitt barn, og ikke har behov for å betale de videre til mor slk at hun kan "dra med seg" verdier inn i hjemmet. Unnskyld; 2-åring.
Nimorna Skrevet 14. mars 2012 #105 Skrevet 14. mars 2012 Eh, jeg har aldri kjøpt ny seng til barna mine, ikke nye barnevogner eller bilseter heller - og det har vært like fint når jeg overtok det som da det var nytt - og det var like fint da jeg solgte det videre Du burde absolutt investere i nytt bilsete. Du vet ikke hva de brukte bilsetene har vært gjennom før du fikk dem, så det er ikke sikkert at de er like trygge for ungen som det de engang var. 2
Gjest Sobril Skrevet 14. mars 2012 #106 Skrevet 14. mars 2012 (endret) Jeg tjener rundt 4 hundre tusen i året, og har det samme utbetalt som deg, ts. Du er neppe som "fattig student" å regne. Tror nav tok seg litt vann over hodet da de sa du skal ha 4 tusen i bidrag. Tror du gjør lurt i å ta imot det du har blitt enig med barnefar om. For øvrig gir kalkulator bare en pekepinn. Min eks skal i følge denne betale meg rundt 3 tusen i måneden, men etter møte med nav er beløpet under tusenlappen. Er fler faktorer som spiller inn enn hva man får plottet inn den. Endret 14. mars 2012 av Sobril
Aibileen Skrevet 14. mars 2012 #107 Skrevet 14. mars 2012 Du burde absolutt investere i nytt bilsete. Du vet ikke hva de brukte bilsetene har vært gjennom før du fikk dem, så det er ikke sikkert at de er like trygge for ungen som det de engang var. Mine barn er nå så store at de ikke bruker bilsete lenger
Nimorna Skrevet 14. mars 2012 #108 Skrevet 14. mars 2012 Mine barn er nå så store at de ikke bruker bilsete lenger ok Det går heldigvis bra i de aller fleste tilfeller, og jeg er enig i at man ikke trenger kjøper absolutt alt flunkende nytt, men når det gjelder bilseter bør du ikke oppfordre folk til å spare på pengene. De bilsetene du selger videre er jo på vei til sin tredje eier (i beste fall), og bilseter bør ikke være for gamle ettersom det kan oppstå materialetretthet som gjør setet mindre sikkert.
pialen Skrevet 14. mars 2012 #109 Skrevet 14. mars 2012 Han har barnet annnenhver helg og en dag i uka. Synes du virkelig at det er så mye å betale 3-4000 for barnet sitt hver måned? Skal man ha barn gratis eller? Han trenger ny seng snart, som ikke er billig. Madrassen alene utgjør en ganske høy sum. Han trenger nye regnklær og støvler. Og ellers så koster det med mat, bleier osv, noe barnefar ikke betaler mye av den lille tiden han har han. Utifra det du skriver her har dere 70/30 % da... og ikke 60/40 %.. 60/40 er annen hver helg og 2 dager/netter i uka... Synes det er ok med 3500 pr mnd i bidrag, så kan dere heller bli enige om at han er med på kjøp av div klær og utstyr som barnet trenger, som ski, skøyter og slike ting.. Tenker ikke på møbler og ting som dere skal ha hjemme hos dere selv da.. er selv blitt alenemor for snart 1 år siden og vi har blitt enige om bidrag selv utenom NAV.. men vi sjekket hva beløpet hadde blitt, så bestemte vi utifra dette....
Gjest True Khaleesi Skrevet 14. mars 2012 #110 Skrevet 14. mars 2012 Utifra det du skriver her har dere 70/30 % da... og ikke 60/40 %.. 60/40 er annen hver helg og 2 dager/netter i uka... Synes det er ok med 3500 pr mnd i bidrag, så kan dere heller bli enige om at han er med på kjøp av div klær og utstyr som barnet trenger, som ski, skøyter og slike ting.. Tenker ikke på møbler og ting som dere skal ha hjemme hos dere selv da.. er selv blitt alenemor for snart 1 år siden og vi har blitt enige om bidrag selv utenom NAV.. men vi sjekket hva beløpet hadde blitt, så bestemte vi utifra dette.... Slik det er nå: Jeg har han 100 % med litt barnepass når jeg jobber kveld. Slik det skal bli: Far har han annenhver helg, 1 dag i uka med overnatting, og annenhver jul/påske, pluss 3 uker i sommerferien. Er ikke dette 40/60?? 1
Gjest True Khaleesi Skrevet 14. mars 2012 #111 Skrevet 14. mars 2012 JEg vil bare skyte inn at har du råd til å betale 9500kr i husleige så har du mest sannsynlig råd til kjøpe leilighet. Nei, det har jeg faktisk ikke. Tror du virkelig jeg får boliglån når hovedinntekten min er overgangsstønad?
Gjest anonym Skrevet 14. mars 2012 #112 Skrevet 14. mars 2012 Nei, det har jeg faktisk ikke. Tror du virkelig jeg får boliglån når hovedinntekten min er overgangsstønad? Vi fikk huslån. Jeg er student(ferdig til sommeren) og samboeren min har ett vikariat ut året:) Vi betaler under 8000kr i huslån. Fikk huslån av husbanken + startlån av kommunen. Hadde ikke egenkapital:)
pialen Skrevet 14. mars 2012 #113 Skrevet 14. mars 2012 (endret) Vi har 60% hos mor og 40% hos far mener jeg... og vi har da annen hver helg og tirsdag til torsdag (2 dager/netter).. 70/30 er vell annen hver helg og 1 dag/natt i uken mener jeg.. Det var det jeg fikk beskjed om ihvertfall... Slik det er nå: Jeg har han 100 % med litt barnepass når jeg jobber kveld. Slik det skal bli: Far har han annenhver helg, 1 dag i uka med overnatting, og annenhver jul/påske, pluss 3 uker i sommerferien. Er ikke dette 40/60?? Vi har 60% hos mor og 40% hos far ... og vi har da annen hver helg og tirsdag til torsdag (2 dager/netter).. 70/30 er vell annen hver helg og 1 dag/natt i uken mener jeg.. Det var det jeg fikk beskjed om ihvertfall... Endret 14. mars 2012 av pialen
Gjest True Khaleesi Skrevet 14. mars 2012 #114 Skrevet 14. mars 2012 Vi fikk huslån. Jeg er student(ferdig til sommeren) og samboeren min har ett vikariat ut året:) Vi betaler under 8000kr i huslån. Fikk huslån av husbanken + startlån av kommunen. Hadde ikke egenkapital:) Øhmm.. Dere har to inntekter. Jeg er alene. Det gjør situasjonen min ganske ulik deres. 1
Gjest gjest Skrevet 14. mars 2012 #115 Skrevet 14. mars 2012 Utifra det du skriver her har dere 70/30 % da... og ikke 60/40 %.. 60/40 er annen hver helg og 2 dager/netter i uka... Synes det er ok med 3500 pr mnd i bidrag, så kan dere heller bli enige om at han er med på kjøp av div klær og utstyr som barnet trenger, som ski, skøyter og slike ting.. Tenker ikke på møbler og ting som dere skal ha hjemme hos dere selv da.. er selv blitt alenemor for snart 1 år siden og vi har blitt enige om bidrag selv utenom NAV.. men vi sjekket hva beløpet hadde blitt, så bestemte vi utifra dette.... HVis far betaler 3500 i tilegg til å ha barna 40 % så bør bidragsmotaker dekke det hun plikter.. Altså; far skal ikke betale noe mer.. Om far skal bidra med annet enn bidrag, så bør ikke han betale bidrag..
Gjest "gjest" Skrevet 14. mars 2012 #116 Skrevet 14. mars 2012 HVis far betaler 3500 i tilegg til å ha barna 40 % så bør bidragsmotaker dekke det hun plikter.. Altså; far skal ikke betale noe mer.. Om far skal bidra med annet enn bidrag, så bør ikke han betale bidrag.. Vel, far har samværsfradraget som han skal bruke på barna.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #117 Skrevet 14. mars 2012 Vel, far har samværsfradraget som han skal bruke på barna. Ja, når han har barna hos seg, ikke for å spleise på ting mor mener barnet trenger. Samværsfradraget går til å dekke mat, transport, aktiviteter og ting som er nødvendige når barnet er hos far. 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #118 Skrevet 14. mars 2012 Når det gjelder 30/70 eller 40/60 så er det nok mange som bare regner normaluker og glemmer å ta med feriene. Husk at når far har barnet 50% av feriene så øker den totale prosentsatsen året sett under ett.
Gjest "gjest" Skrevet 15. mars 2012 #119 Skrevet 15. mars 2012 Jeg tror du misforstår litt. Det er ikke mødrene som skal ha penger, de er til for å dekke utgifter for BARNA. mødrene skal ikke ha småpenger engang, det de får i bidrag skal gå uavkortet til ungene. Det er da ikke fars ansvar og underholde eksen økonomisk. I dette tilfellet er faren ansvarlig for livsopphold 40 prosent av tiden for barnet. I tilegg får mor 2000 kroner for de siste 20 prosentene. Det synes jeg er mer en nok! Men det er fars oppgave og ansvar å underholde barna økonomisk. Ut i fra sin egen lomme og uten å kny.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2012 #120 Skrevet 15. mars 2012 Men det er fars oppgave og ansvar å underholde barna økonomisk. Ut i fra sin egen lomme og uten å kny. HEHE ja du viser ekstreme holdninger om jeg ikke klarer ta alvorlig. Kan ikke annet enn å le. Godt jeg ikke har barn med ei slik som deg. Det hadde ikke blitt mye sammarbeid om felles barn. Heller ikke slike barnebidrag som du ønsker deg. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå