Gå til innhold

Krever jeg for mye? (Farsbidrag)

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg la inn alle dine tall i bidragskalkulatoren på NAV og kom til:

Bidragspliktig skal betale NOK 1 835 til bidragsmottaker.

Det er da tatt med overgangstønad, småbarnstillegg og en ekstra barnetrygd, tilsynstillegg og utgifter. Stipend og lån telles ikke med.

Endret av liv
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, så du mener at menn skal få slippe å bidra økonomisk til sine barns livsopphold?

Jeg ser ingen her som mener det. Men jeg ser en del som mener at man ikke skal grafse til seg alt man kan av far. Mor får ekstra barnetrygd, skatteklasse 2, stønad til barnepass, OS, småbarnstillegg, stipend/lån, lønn når hun jobber osv. Skal ikke HUN bidra med noe da? Skal far dekke ALT til barnet? Virker litt sånn på enkelte.

La oss si at far betaler 4000 pr mnd til mor. Da bør mor selv bidra med 4000 kr av egen lomme. I tillegg kommer barnetrygd og stønad til barnepass. Brått er vi oppe i over 10.000 kr pr mnd for en toåring. Det henger ikke på greip.

Og kom ikke med den at "jammen mor må jo ha bidrag til å betale deler av husleia også, for hun må jo ha rom til barnet", for det samme gjelder nemlig far også.

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg ser ingen her som mener det. Men jeg ser en del som mener at man ikke skal grafse til seg alt man kan av far. Mor får ekstra barnetrygd, skatteklasse 2, stønad til barnepass, OS, småbarnstillegg, stipend/lån, lønn når hun jobber osv. Skal ikke HUN bidra med noe da? Skal far dekke ALT til barnet? Virker litt sånn på enkelte.

Blir i frekkeste laget for meg å påstå at den personen som barnet bor hos mesteparten av tiden ikke bidrar.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

JEg vil bare skyte inn at har du råd til å betale 9500kr i husleige så har du mest sannsynlig råd til kjøpe leilighet.

• Liker 1
Skrevet

I og med at overgangstønad er en midlertidig inntekt så er det mange banker som ikke godtar den.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg la inn alle dine tall i bidragskalkulatoren på NAV og kom til:

Bidragspliktig skal betale NOK 1 835 til bidragsmottaker.

Det er da tatt med overgangstønad, småbarnstillegg og en ekstra barnetrygd, tilsynstillegg og utgifter. Stipend og lån telles ikke med.

Med alle de stønadene mor mottar fra før av syns jeg dette høres rimelig ut. Man skal da ikke bli søkkrik av å gå fra hverandre.

Du kan ikke bo billigere da, ts?

• Liker 2
Gjest Misteltein
Skrevet

Jeg ser en del av dere mottar mindre beløper enn 3000 i bidrag, og forsøker å lage et poeng ut fra dette. Men er dere studenter?

Ja.

AnonymBruker
Skrevet

Blir i frekkeste laget for meg å påstå at den personen som barnet bor hos mesteparten av tiden ikke bidrar.

Jeg sier ikke at ikke hun bidrar i dag, men det blir jo sånn hvis enkelte skal få det som de vil, nemlig at far skal betale tusenvis av kroner hver mnd.

En toåring koster ikke mange tusen hver mnd.

Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg sier ikke at ikke hun bidrar i dag, men det blir jo sånn hvis enkelte skal få det som de vil, nemlig at far skal betale tusenvis av kroner hver mnd.

En toåring koster ikke mange tusen hver mnd.

Naturligvis skal han det hvis hans inntjening tilsier at han skal det.

AnonymBruker
Skrevet

Eksmannen min "har ikke" forsørgerevne, til tross for at han har utbetalt mye mer enn meg, som fulltidsstudent som mottar både aap og studiestøtte fra lånekassen + diverse tillegg fra NAV, fordi studiestøtte fra Lånekassen ikke regnes med i den totale inntekten.

Jeg antar det kanskje går andre veien også, at bidragsmottakers studiestøtte ikke regnes med?

Studiestøtte, ja. Overgangsstønad, barnetrygd, skatteklasse to osv. regnes med.

AnonymBruker
Skrevet

Naturligvis skal han det hvis hans inntjening tilsier at han skal det.

Og da slipper mor å betale noe av egen lomme... Ser du ikke det?

• Liker 4
Skrevet

Seriøst? Det der er da småpenger for folk som tjener så mye.

ikke rart folk som tjener mindre enn 25 000 i måneden alltid er blakk, om de har den innstillingen til penger!

Jeg tjener 25 000 i måneden, og om jeg plutselig skulle tjent 21 000 kr hadde jeg joggu meg merket det!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

JEg vil bare skyte inn at har du råd til å betale 9500kr i husleige så har du mest sannsynlig råd til kjøpe leilighet.

Kjøpe leilighet: må ha minimum 200 000,- selv. TS er student.

En leilighet: 7500 kroner på lån i måneden, pluss 4000 kroner fellesutgifter og kommunale avgifter per måned = 11500.

2000 kroner er utrolig mye. Så nei, det er ikke så lett å kjøpe som dere alle tror. Ikke når man er singel.

Gjest "gjest"
Skrevet

Og da slipper mor å betale noe av egen lomme... Ser du ikke det?

Det er altså da ikke slik at barnet som bor hos mor ikke nyter godt av alt hun trekker inn av ditt og datt, og det innbefatter også penger.

Gjest Misteltein
Skrevet (endret)

Det er altså da ikke slik at barnet som bor hos mor ikke nyter godt av alt hun trekker inn av ditt og datt, og det innbefatter også penger.

Men barnet bor jo teknisk sett hos begge sine foreldre. Det er bare en biteliten brøk her som går i fravør på mor. 60/40. Jeg kunne forstått det (størrelsen på bidraget) hvis far ikke skulle ha hatt ungen i det hele tatt, men ærlig talt...

Endret av Misteltein
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og det samme hos far. Barnet nyter godt av alt far trekker inn av ditt og datt. I TILLEGG må far betale mor flere tusen hver mnd for at hun - som allerede har en helt grei inntekt via sine stønader - for at hun skal ta seg av sitt eget barn. Hvor er logikken?

Jeg synes det er rimelig at far betaler 2000 kr i bidrag hver mnd, men når man snakker rundt 4000 kr eller mer så synes jeg det er helt urimelig.

Det er påtakelig hvor skjevt syn du har på dette med mor og far, i mors favør.

• Liker 6
Skrevet

Like greit å kjøpe helt nytt sånn at man ikke trenger å være på møbeljakt igjen til neste år.

Det er såpass mange med slik "bruk og kast"-mentalitet i samfunnet at det er 0 problem å få tak i brukte møbler som er nesten nye. Heldigvis!

• Liker 2
Gjest "gjest"
Skrevet

Den der tankegangen om at fedrene "bare skal hjelpe litt til" og mødrene må være takknemlige for småpenger, kommer til å bite alle i ræva en dag.

Skrevet

Den der tankegangen om at fedrene "bare skal hjelpe litt til" og mødrene må være takknemlige for småpenger, kommer til å bite alle i ræva en dag.

Jeg tror du misforstår litt. Det er ikke mødrene som skal ha penger, de er til for å dekke utgifter for BARNA. mødrene skal ikke ha småpenger engang, det de får i bidrag skal gå uavkortet til ungene. Det er da ikke fars ansvar og underholde eksen økonomisk.

I dette tilfellet er faren ansvarlig for livsopphold 40 prosent av tiden for barnet. I tilegg får mor 2000 kroner for de siste 20 prosentene. Det synes jeg er mer en nok!

• Liker 7
Skrevet
Like greit å kjøpe helt nytt sånn at man ikke trenger å være på møbeljakt igjen til neste år.

Eh, jeg har aldri kjøpt ny seng til barna mine, ikke nye barnevogner eller bilseter heller - og det har vært like fint når jeg overtok det som da det var nytt - og det var like fint da jeg solgte det videre :) Høystolen jeg brukte til mine barn, var den samme jeg brukte da jeg var baby - og det er 40 år siden, og den er fortsatt fullt brukbar, så om noen trenger å bytte hvert år, bør de lære seg å ta vare på tingene sine! Når man har dårlig råd, så kan man ikke leke rik....

La oss si at far betaler 4000 pr mnd til mor. Da bør mor selv bidra med 4000 kr av egen lomme. I tillegg kommer barnetrygd og stønad til barnepass. Brått er vi oppe i over 10.000 kr pr mnd for en toåring. Det henger ikke på greip.

Og kom ikke med den at "jammen mor må jo ha bidrag til å betale deler av husleia også, for hun må jo ha rom til barnet", for det samme gjelder nemlig far også.

Enig!

Det høres jo ut her som at far ikke har barnet i det hele tatt, og jeg synes rett og slett det er urettferdig å undervurdere de utgiftene far faktisk har også... Ganske sikker på at når han har betalt sine skatter og avgifter, så er han i nærheten av mors inntekt i dette tilfellet... Staten har regnet ut hvor mye et barn koster i gjennomsnitt i forhold til alder - dette tallet er relativt konstant uavhengig av mors og fars inntekt :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...