Gå til innhold

Krever jeg for mye? (Farsbidrag)

Fremhevede innlegg

Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg synes det var en alt for liten sum til å begynne med.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld - jeg ser jeg har lagt inn nettoinntekt (360000) på barnefar. Har nå justert til 408000 (regner med maks 36% skatt). Men fremdeles er det et stykke unna "minst 4000,- pr mnd"

Kr 2142. som maks (hvis far har samvær 4-8,99 dager)

Kr 1048,- (om samvær 9-13,99 dager)

BF har nok nærmere 550 000,- i lønn i og med at han tjener 28-30 000,- i mnd (utbetalt).

Skrevet

Skulle gjerne sett det regnestykket som ender på 3500 kr for 60 %. Barn må være ufattelig dyrt.

Du hadde veldig høye boutgifter også, der kan det være tusenlapper å spare, avhengig av bosted.

• Liker 2
Gjest True Khaleesi
Skrevet (endret)

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor noen skal "hevne" seg på far ved å kreve så latterlig mye i bidrag? For det er jo det de gjør? Det viktigste må være at man klarer de daglige utgiftene og at barnet får være sammen med begge foreldrene, penger er da bare penger - og det er fullt mulig å skaffe seg både klær og utstyr via f.eks finn.no - mye gratis og mye veldig billig!

Selv valgte jeg å avstå fra bidrag, mens vi samtidig ble enige om at han skulle hjelpe til ved større innkjøp eks ski, klær til spesielle anledninger, sykler, seng osv. Dette har resultert i null konflikter oss i mellom og ungene har et supert forhold til sin far - dette samlivsbruddet var i 2003 og det fungerer fortsatt som tusan :) Jeg har i lengre perioder gått ufrivillig arbeidsledig og har derfor hatt lav inntekt - mye lavere enn det ts har i denne tråden, men vi har klart oss vi - og jeg har tre barn!

Hevner meg?? Hvor har du dette fra? Denne situasjonen er helt ny for meg, og jeg vet faktisk ikke hva som er vanlig. Derfor spurte jeg her inne, noe jeg selvsagt aldri burde gjort siden folk da automatisk tror at jeg er en utspekulert jævel.

Jeg og far er meget gode venner, og vi har nå kommet fram til en privat ordning.

Veldig fint at dere har en ordning! Men det må da gå an å spørre et spørsmål uten at folk trekker allslags rare konklusjoner?

Og for å svare de som lurer på hvor jeg har tallet fra, så var det NAV selv som oppgav dette beløpet til meg over telefonen da jeg snakket med de, så jeg trodde ikke det var så høyt og ille som alle skal ha det til.

Endret av True Khaleesi
  • Liker 2
Skrevet

Hevner meg?? Hvor har du dette fra? Denne situasjonen er helt ny for meg, og jeg vet faktisk ikke hva som er vanlig. Derfor spurte jeg her inne, noe jeg selvsagt aldri burde gjort siden folk da automatisk tror at jeg er en utspekulert jævel.

Jeg og far er meget gode venner, og vi har nå kommet fram til en privat ordning.

Veldig fint at dere har en ordning! Men det må da gå an å spørre et spørsmål uten at folk trekker allslags rare konklusjoner?

Og for å svare de som lurer på hvor jeg har tallet fra, så var det NAV selv som oppgav dette beløpet til meg over telefonen da jeg snakket med de, så jeg trodde ikke det var så høyt og ille som alle skal ha det til.

Du kunne da fint resonnert deg frem til at det var i overkant mye og vel så det, når forskjellen mellom deg og barnefar bare er tjue %.

Sier ikke er en utspekulert jævel, la meg nøye meg med å si du har......næringsvett.

• Liker 11
Skrevet

Unnskyld - jeg ser jeg har lagt inn nettoinntekt (360000) på barnefar. Har nå justert til 408000 (regner med maks 36% skatt). Men fremdeles er det et stykke unna "minst 4000,- pr mnd"

Kr 2142. som maks (hvis far har samvær 4-8,99 dager)

Kr 1048,- (om samvær 9-13,99 dager)

Man regner bidraget ut ifra bruttoinntekt, ikke netto.

Man skal heller ikke regne med barnetrygd, småbarnstilegg og stønad til barnetilsyn i bidragsmottakers inntekt. Dette blir defor spurt om utenom, og blir dermed regnet med.

I dette tilfellet blir mottakers inntekt kun overgangsstønaden, og eventuell jobb utenom.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi skal begynne med at han betaler farsbidrag fra og med neste måned. Vi hadde samlivsbrudd i januar, men pga at han har hjulpet meg litt økonomisk til jeg fikk ting på plass, så har han ikke betalt noe bidrag.

Jeg skal ha barnet 60% og han har fast boplass hos meg.

Jeg er student på fulltid og jobber akkurat nå ikke ved siden av (ulønnet permisjon). Har husleie på 9500 pluss strøm, og skal straks kjøpe meg bil som det blir utgifter med naturligvis. Barnefar betaler ikke noe for bil, siden han benytter seg av jobbbil og han har også gratis mobilforbruk via jobben.

Han er i full jobb og får ca 28.-30.000 utbetalet hver måned.

Han mener han kan betale 3500 per måned i bidrag. Jeg mener han iallefall kan betale 4000.

Hva synes dere?

(Barnet er forresten 2 år)

Vil anbefale deg at du leser NAVs nettsider om hva som er grunnlaget. for "fostringstilskotet" for egne barn. Barnbidrag kalles det på folkemunnet det som den som ikke bor med barnet betaler til den som har bsoted på barnet.

Det er inntekt og samvær som ligger til grunn for barnebidraget. Hva far og mor har utbetalt, har i utgifter er ikke intressant i det hele tatt. Det er dette du har oppgitt og det danner ikke grunnlag for barnebidrag.

Forøvrig er det noe høyt med 3500 kr i mnd. på en 2 åring med 60/40 selv om du Ts er student. Tror nok 3500 slik du beskriver.

Du får stønader til barnepass og i tillegg stident stønader fra NAV.

Se eksempel under !!!

160000 på edeg i inntekt og 540000 på BY.

Littunder 2000 kr mnd.er mer masse enn 3500 kr som du maser om.

Bidragsveileder Ut fra registrerte opplysninger beregnes underholdskostnaden og grunnlaget for den forholdsmessige fordelingen.

UnderholdskostnadForbruksutgifter 3 235

+ boutgifter 2 183

+ tilsynskostnader 502

- ordinær barnetrygd 970

Beløp NOK 4 950

Den bidragspliktiges inntekt og bidragsevnePersoninntekt 540 000

+ netto kapitalinntekt (utover 10 000) 0

= Inntekt bidragspliktig (IBP) 540 000

- trygdeavgift 42 120

- skattefradrag 121 366

- eget underhold 90 912

- egne boutgifter 87 108

- underhold egne barn egen husstand 0

= Bidragsevne per år: 198 494

= Bidragsevne per måned: NOK 16 541

Bidragmottakers inntektPersoninntekt 160 000

+ utvidet barnetrygd 11 640

+ småbarnstillegg 0

+ fordel av skatteklasse 2 12 698

+ kontantstøtte 0

= Inntekt bidragsmottaker (IBM) NOK 184 338

Bidragsbarnets inntektPersoninntekt 0

= Inntekt bidragsbarn (IBB) (utover 42 300) 0

Beløp NOK 0

FordelingsforholdFordelingsforholdet beregnes av forholdet mellom bidragspliktiges inntekt og bidragsmottakers (og eventuelt barnets) inntekt.

IBP / ( IBP + IBM + IBB )

540 000 / ( 540 000 + 184 338 + 0 ) = 0,746

Fordelingsprosent: 74,6 %

Underholdskostnaden multiplisert med fordelingsforholdet før maksimalavgrensningerBeløp NOK 3 693

SamværsfradragAlderen på barnet 0 - 5 år 6 - 10 år 11 - 14 år 15 år ->

Samværsklasse 00 (0 - 0,99 netter/dager pr. måned) NOK 0 NOK 0 NOK 0 NOK 0

Samværsklasse 01 (1 - 3,99 netter/dager pr. måned) NOK 193 NOK 279 NOK 336 NOK 397

Samværsklasse 02 (4 - 8,99 netter pr. måned) NOK 640 NOK 924 NOK 1112 NOK 1314

Samværsklasse 03 (9 - 13,99 netter pr. måned) NOK 1734 NOK 2129 NOK 2392 NOK 2673

Samværsklasse 04 (14 - 15 netter pr. måned) NOK 2177 NOK 2673 NOK 3003 NOK 3356

Samværsbeløp NOK 1 734

Bidrag etter samværsfradragBeløp NOK 1 959

Veiledende bidragsbeløpBeløp NOK 1 960

MaksimalavgrensningerBidraget er begrenset oppad til følgende beløp:

Den bidragspliktiges totale bidragsevne for alle barn: NOK 16 541 Samlet bidrag (alle barn) skal ikke overstige bidragsevnen. Bidragsevne = Inntekt bidragspliktig – ytelser i henhold til folketrygdloven – skattefradrag – fradrag for eget underhold – boutgifter – underhold til egen barn i egen husstand.

Maksimalt samlet bidrag (alle barn) ut fra IBP: NOK 11 250 Bidrag skal ikke overstige 25 % av bidragspliktiges inntektsgrunnlag.

Bidraget kan ikke settes høyere enn 5/6 (83,3 %) av underholdskostnaden.

// Lukk

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Du kunne da fint resonnert deg frem til at det var i overkant mye og vel så det, når forskjellen mellom deg og barnefar bare er tjue %.

Sier ikke er en utspekulert jævel, la meg nøye meg med å si du har......næringsvett.

Seriøst? Det der er da småpenger for folk som tjener så mye.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, det er veldig mye. Og når han betaler bidrag så betaler han deg jo indirekte for både klær, mat og hva enn barnet trenger hos deg. Du har barnet kun 10% mer enn han. Ikke mye. Og ohvertfall ikke så mye at de 10% rettferdiggjør 4000 kroner.

Møbler er husholdsspesifikke utgifter, og det er ikke meningen at bidraget skal dekke dette.

Om mor har 60% og far har 40%, så har mor faktisk barnet 50% mer enn far. Noen som har glemt grunnleggende matte her...?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har han 20 % mer. 40 Vs 60.

20 % imellom.

Greit å få meninger, men jeg trodde ærlig talt ikke dette var mye å betale for en med inntekten hans. Men jeg tar kanskje feil. Merkelig at NAV ville krevd han for mer da..

Nei, du har ikke barnet 20% mer. Du har han 20 prosentPOENG mer, men 50% mer enn far. Ref kommentaren min over her.

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener ikke at du hevner deg eller en en utspekulert jævel, men det er da en kjennsgjerning at mange kvinner bruker barna som påskudd for å kreve mest mulig penger fra eksen... Det ser man jo på enkelte av svarene her også, det virker som man vil at barnefar skal få svi på pungen ved et samlivsbrudd...

Det jeg ville fram til, når du trakk fram at ting som seng etc koster mye penger - ja, det koster mye penger hvis man på død og liv skal gå i butikken og kjøpe alt nytt - men som jeg sa, man får mye fint på finn.no også :)

Jeg synes ofte at det fokuseres for mye på det økonomiske og altfor lite på det som faktisk er viktig, samvær, kjærlighet, respekt og samarbeid...

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hva han tjener burde ikke spille noen rolle. Tjener man lite kan man naturligvis ikke bidra med mye, men det er ikke tilfelle her.

Hvis han hadde tjent 2-3 millioner, så er det bare galskap å mene at han skulle betalt tilsvarende mer. Ungen blir ikke noe dyrere i drift.

Jo høyere bidraget er, jo større er sjansen for at man finansierer den andre forelderens personlige forbruk.

Endret av PRT
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Eh? Vet du at gjennomsnittslønna i Norge i dag nærmer seg 500.000 kr? Eksen til ts høres absolutt ikke ut som noen riking. Og han har jo egne utgifter til hus (må ha plass til barnet), møbler, tv, internett, mat, husholdning, strøm, forsikring osv.

Jeg får inntrykk av at enkelte synes at far gjerne kan bo på hybel der han deler kjøkken og bad med åtte studenter, mens mor må ha dugelig leilighet/hus og masse møbler til barnet. En far som har barnet 40% trenger også et ok hjem å tilby barnet.

Og når man ser på alle utbetalingene ts har (lån/stipend, OS, barnetrygd, barnetilsyn, betaler mindre skatt osv) så har hun jo utbetalt ikke så mye mindre enn far i måneden. Så da er vel 4000 kr småpenger for henne også, eller?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Han trenger ny seng snart, som ikke er billig. Madrassen alene utgjør en ganske høy sum.

Så når far må kjøpe ny seng til gutten hjemme hos han så spleiser du? Eller bør far sørge for møbler til gutten selv?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Om mor har 60% og far har 40%, så har mor faktisk barnet 50% mer enn far. Noen som har glemt grunnleggende matte her...?

er du dum..

50% mer enn 40% er 80%, ikke 60%..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

er du dum..

50% mer enn 40% er 80%, ikke 60%..

sorry det er jeg som er dum nå

du har jo rett. det er 50% mer.

Skrevet

Og du mener ts har rett på noen av disse pengene bare fordi han tjener greit? God dag mann økseskaft!

Han har tross alt barnet 40 prosent av tiden. Skal de 20 prosentene koste ham 3500, er den logiske konklusjonen at en 2åring koster 3500*5=17 500 kr i måneden! Ka du tru?

• Liker 4
Skrevet

Eh? Vet du at gjennomsnittslønna i Norge i dag nærmer seg 500.000 kr? Eksen til ts høres absolutt ikke ut som noen riking. Og han har jo egne utgifter til hus (må ha plass til barnet), møbler, tv, internett, mat, husholdning, strøm, forsikring osv.

Jeg får inntrykk av at enkelte synes at far gjerne kan bo på hybel der han deler kjøkken og bad med åtte studenter, mens mor må ha dugelig leilighet/hus og masse møbler til barnet. En far som har barnet 40% trenger også et ok hjem å tilby barnet.

Og når man ser på alle utbetalingene ts har (lån/stipend, OS, barnetrygd, barnetilsyn, betaler mindre skatt osv) så har hun jo utbetalt ikke så mye mindre enn far i måneden. Så da er vel 4000 kr småpenger for henne også, eller?

My point exactly!

Skrevet

Jeg syns du krever alt for mye. Jeg får 1800 kr for min treåing, han har henne 10 netter i mnd.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syns du krever alt for mye. Jeg får 1800 kr for min treåing, han har henne 10 netter i mnd.

Det høres normalt ut.

Når det forøvrig er noen her som drømmer om egne bidragsregler må en smile litt.

Godt ikke klienttellet på KG styrer bidragsordningen i Norge.

Det blir samværsfradrag og vil tro med ca brutto 45000 kr, i mnd på BY og mottar 160000 i året, 40 % samvær så ender det i underkant 2000 kr, i bidrag i mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...