AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #181 Skrevet 18. mars 2012 Tror forøvrig vi har ulike erfaringer og syn på denne saken. Har du efaringer som BY og BM?
Kontormus Skrevet 18. mars 2012 #182 Skrevet 18. mars 2012 Bidrag kan fastsettes uten dokumentasjon,dette skjer hele tiden når det ikke blir innlevert avtale eller den ene ikek vil signere. Da brukere det den ene har skrevet og sagt. Sånn at hvis en ikke vil signere en avtale skal en heller ikke betale noe? Eller forvente at noen opplyser om hva en har krav på å trekke fra? Hvis NAV må skjønnssette en inntekt, ja da får en ikke mye medynk som BY! 2
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2012 #183 Skrevet 18. mars 2012 Sånn at hvis en ikke vil signere en avtale skal en heller ikke betale noe? Eller forvente at noen opplyser om hva en har krav på å trekke fra? Hvis NAV må skjønnssette en inntekt, ja da får en ikke mye medynk som BY! HEHE er du dum eller? Ingen signerer en avtale som de ikke er enige i vel? Slike personer er ikke mye til tess.En x mann som godtar alt x konemor sier og skriver, herreg,,,,,,,,,,,,,,,, hvor tom kan en være.
Sulosi Skrevet 18. mars 2012 #184 Skrevet 18. mars 2012 HEHE er du dum eller? Ingen signerer en avtale som de ikke er enige i vel? Slike personer er ikke mye til tess.En x mann som godtar alt x konemor sier og skriver, herreg,,,,,,,,,,,,,,,, hvor tom kan en være. Dum er den som unnlater å dokumentere. Nav sender brev hvor de oppfordrer by til å levere inntektsopplysninger og samværsavtale. Når by ikke gjør det må h*n faktisk bare godta det bidraget som blir satt. Nytter ikke å klage på at opplysningene ikke stemmer da vet du.
Kontormus Skrevet 18. mars 2012 #185 Skrevet 18. mars 2012 HEHE er du dum eller? Ingen signerer en avtale som de ikke er enige i vel? Slike personer er ikke mye til tess.En x mann som godtar alt x konemor sier og skriver, herreg,,,,,,,,,,,,,,,, hvor tom kan en være. Man bør ikke signere en avtale man ikke er enig i nei. Men det betyr ikke at man slipper og betale. Jeg kan framsette et krav i dag, og det gjelder med tilbakevirkende kraft. Så når oppgjørets time kommer har du ikke tjent en dritt på å nekte å underskrive eller legge fram dokumentasjon. Men nå er du virkelig på tynn is, og du sliter. Ta deg en chillpill før Yvonne er nødt til å rydde opp igjen!
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2012 #186 Skrevet 19. mars 2012 Man bør ikke signere en avtale man ikke er enig i nei. Men det betyr ikke at man slipper og betale. Jeg kan framsette et krav i dag, og det gjelder med tilbakevirkende kraft. Så når oppgjørets time kommer har du ikke tjent en dritt på å nekte å underskrive eller legge fram dokumentasjon. Men nå er du virkelig på tynn is, og du sliter. Ta deg en chillpill før Yvonne er nødt til å rydde opp igjen! Eksempel: Har mer samvær enn det mor sier men kan ikke legge fram avtale for mor vil ikke skrive under på det faktiske samværet. Dette skjer ganske ofte for en del samværsforledre. Da kan det være vanskelig å nå fram hos NAV. Dette er det mange eksempler på selv om en kan dokumntere med bilde ovs.vitner men dette blir ikke god nok dokumentasjon for NAV . Dette kan forøvrig holde i retten. Når det gjelder krav kan det rettes valigvis 1 år tilbake om det ikke er spesielle omstendingheter. Er det slike omstendigheter kan krav inntil 3 kreves tilbake. Er ikkea lt som er svart hvitt vet du ang.det å ikke ville signere samærsavtale og dokumentasjon. Dette er en av grunnene til opprivende konflikter mellom foreldre.
*Sinnataggen* Skrevet 19. mars 2012 #187 Skrevet 19. mars 2012 Så alt for ofte ser jeg den 60 40 fordelingen. Kvinnen har 60. Ee dette kun fordi dere see dere mister stønader og bidrag ? 1
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2012 #188 Skrevet 19. mars 2012 Har du efaringer som BY og BM? Erfaringer fra begge sider.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2012 #189 Skrevet 19. mars 2012 Så alt for ofte ser jeg den 60 40 fordelingen. Kvinnen har 60. Ee dette kun fordi dere see dere mister stønader og bidrag ? For veldig mange er det slik som du beskriver. Mange sier dette åpent, de sier de ikke har råd til å være samværsforelder. Men hvorfor har den andre råd? Dette her jeg lurt på mange ganger. Tror en del BM mener at ders matrille livsstil skal fortsette som før. Du verden så mange ganger jeg har sett dette før de endelig innser at det går ikke. De gjør alt for å suge siste rest ut av BY med falske annklager om det ene og andre. Dr mye handler om at de ikke kan ta seg av barna. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #190 Skrevet 19. mars 2012 Erfaringer fra begge sider. Det tror jeg er løgn.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2012 #191 Skrevet 19. mars 2012 De fleste foreldre som ikke lever sammen har på ett eller annet tidspunkt formeninger om barnebidraget. Det er først når den ene part ikke vil oppfylle sine forpliktelser det utløser konflikter. Dette enten i form av utblivelse av bidraget eller samværssabotasje. Ja eller at noen ikke har det avtalte samværet. Det trenger ikke alltid være det store som utløser konflikten men den lille omtalte dråpen der en enten føler seg tilsidesatt som forelder eller føler sterkt urettferdighet. Noen kommer også i den situasjonen at de ikke klarer betale bidraget. Dette er teknkt gå foran alle andre regninger. Det kan medføre lønnstrekk for mange og da er veien kort til at det går utforbakke for en BY som har lønnstrekk av bidrag med tvang. Da blir hverken sammarbeid med BM eller samvær alltid som det burde. En søker løse det hele på en annen måte enn å kutte utgifter. Noen har ikke noe å kutte heller bortsett fra å selge bolig. Er en der kan det fort skje det blir flytting til en helt annen plass for å få ting på avstand og en billigere bolig om en får seg jobb. Vet også om de som har kolapset helt og knekt sammen psykisk,ikke klart helt ta vare på seg selv etter den brutale bidragsfogden. Det er en den sjeler denne fogden har på samvittigheten. Så BM. som absolutt vil ha mest mulig i bidrag kan fort ende med bidragsforskudd fra NAV.
Sulosi Skrevet 19. mars 2012 #192 Skrevet 19. mars 2012 De fleste foreldre som ikke lever sammen har på ett eller annet tidspunkt formeninger om barnebidraget. Det er først når den ene part ikke vil oppfylle sine forpliktelser det utløser konflikter. Dette enten i form av utblivelse av bidraget eller samværssabotasje. Ja eller at noen ikke har det avtalte samværet. Det trenger ikke alltid være det store som utløser konflikten men den lille omtalte dråpen der en enten føler seg tilsidesatt som forelder eller føler sterkt urettferdighet. Noen kommer også i den situasjonen at de ikke klarer betale bidraget. Dette er teknkt gå foran alle andre regninger. Det kan medføre lønnstrekk for mange og da er veien kort til at det går utforbakke for en BY som har lønnstrekk av bidrag med tvang. Da blir hverken sammarbeid med BM eller samvær alltid som det burde. En søker løse det hele på en annen måte enn å kutte utgifter. Noen har ikke noe å kutte heller bortsett fra å selge bolig. Er en der kan det fort skje det blir flytting til en helt annen plass for å få ting på avstand og en billigere bolig om en får seg jobb. Vet også om de som har kolapset helt og knekt sammen psykisk,ikke klart helt ta vare på seg selv etter den brutale bidragsfogden. Det er en den sjeler denne fogden har på samvittigheten. Så BM. som absolutt vil ha mest mulig i bidrag kan fort ende med bidragsforskudd fra NAV. Blander du bidragsforskudd og tvangstrekk?
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2012 #193 Skrevet 19. mars 2012 Blander du bidragsforskudd og tvangstrekk? Nei gjør vel ikke det vil da mene. Tvangstrekk av bidrag er fra BY. mens bidragsforskudd er fra NAV. når BY. ikke er betalingsdyktig. Veien fra bidragsyter med tvangstrekk til å bli bidragsudyktig er kort var en av poengene med innleggget. Når en ikke klarer å fungere som BY. selvstending kan en fort ende som sosialklient og ikke bidragsdyktig.
Sulosi Skrevet 19. mars 2012 #194 Skrevet 19. mars 2012 Nei gjør vel ikke det vil da mene. Tvangstrekk av bidrag er fra BY. mens bidragsforskudd er fra NAV. når BY. ikke er betalingsdyktig. Veien fra bidragsyter med tvangstrekk til å bli bidragsudyktig er kort var en av poengene med innleggget. Når en ikke klarer å fungere som BY. selvstending kan en fort ende som sosialklient og ikke bidragsdyktig. De fleste som har tvangstrekk har fått det pga de ikke betaler, uavhengig av økonomisk evne. Har de lav inntekt kan de søke nedsettlelse av bidrag og ellers sette tæring etter næring som så mange andre må gjøre. Forskudd kan man få uavhengig av om by er betalingsdyktig men avhenger av bm sin inntekt.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2012 #195 Skrevet 20. mars 2012 De fleste som har tvangstrekk har fått det pga de ikke betaler, uavhengig av økonomisk evne. Har de lav inntekt kan de søke nedsettlelse av bidrag og ellers sette tæring etter næring som så mange andre må gjøre. Forskudd kan man få uavhengig av om by er betalingsdyktig men avhenger av bm sin inntekt. Kan man få bidragsforskudd (maks 1390 KR) selv om en mottar banrnebidrag? Om så er tilfelle det ukjent for mange.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #196 Skrevet 20. mars 2012 Kan man få bidragsforskudd (maks 1390 KR) selv om en mottar banrnebidrag? Om så er tilfelle det ukjent for mange. Hvis NAV krever inn barnebidraget, så kan BM få bidragsforskudd i påvente at far betaler. NAV trekker bidragsforskuddet fra barnebidraget, så det er ikke ekstra penger. Det er penger i påvente av at BY ikke gidder å betale.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #197 Skrevet 20. mars 2012 Kan man få bidragsforskudd (maks 1390 KR) selv om en mottar banrnebidrag? Om så er tilfelle det ukjent for mange. Hvis NAV krever inn barnebidraget, så kan BM få bidragsforskudd i påvente at far betaler. NAV trekker bidragsforskuddet fra barnebidraget, så det er ikke ekstra penger. Det er penger i påvente av at BY ikke gidder å betale.
Gjest Karm a Skrevet 20. mars 2012 #198 Skrevet 20. mars 2012 Så alt for ofte ser jeg den 60 40 fordelingen. Kvinnen har 60. Ee dette kun fordi dere see dere mister stønader og bidrag ? For min del så skulle jeg gjerne hatt sønnen min mer enn 60%, men innser samtidig at det er egoistisk og at barnet alltid trenger pappaen sin. Det er viktig at pappaen ikke forsvinner. Samtidig er det selvsagt en pluss at jeg får stønader pga det, i og med at jeg måtte ha avsluttet utdanningen min dersom jeg ikke fikk økonomisk hjelp nå mens jeg er student. Jeg har veldig lyst til å fullføre utdanningen min, og den er for krevende til å ha annen jobb ved siden av. Løsningen ville vært å bli uten utdanning.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2012 #199 Skrevet 20. mars 2012 Hvis NAV krever inn barnebidraget, så kan BM få bidragsforskudd i påvente at far betaler. NAV trekker bidragsforskuddet fra barnebidraget, så det er ikke ekstra penger. Det er penger i påvente av at BY ikke gidder å betale. Takk. Ja det stemmer og er klar over den situasjonen. Men ikke slik det ble gitt inntrykk av om inntektten på BM liten nok så kunne det bli begge deler. Er også klar over evt.etterbet.av bidrag/mellomlegget som kommer inn til NAV ved innkreving.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2012 #200 Skrevet 20. mars 2012 For min del så skulle jeg gjerne hatt sønnen min mer enn 60%, men innser samtidig at det er egoistisk og at barnet alltid trenger pappaen sin. Det er viktig at pappaen ikke forsvinner. Samtidig er det selvsagt en pluss at jeg får stønader pga det, i og med at jeg måtte ha avsluttet utdanningen min dersom jeg ikke fikk økonomisk hjelp nå mens jeg er student. Jeg har veldig lyst til å fullføre utdanningen min, og den er for krevende til å ha annen jobb ved siden av. Løsningen ville vært å bli uten utdanning. Du er nå inne på et viktig tema. Dette om at barnebidrag skal finansiere slik som i ditt tilfelle utdannelsen din eller det skal gå til barnet. Far skal betale barnebidrag til barnet og ikke for at som i ditt tilfelle du skulle utdanne deg. Det er dette og lignede eksempler som kan skape konflikter for dette blir totalt feil for mange bidragsytere. De vil gjærne betaler bidrag for barnet men ikke for mor. Håper du og andre ser dette. Har du jobbet har bidraget blitt annerledes og begge parter skal forsørge barn etter beste evne (jf. barneloven). Det kan ikke sies å gjøre på det tidspunkt den ene utdanner seg.Er dette brudd på barnelovens § 66? JA det er et brudd. På sikt er det bra noen utdanner seg men skal BY finansiere dette? NEI Dette blir totalt feil og skjønner noen sabotere bidraget når det er slik. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå