Gå til innhold

Krever jeg for mye? (Farsbidrag)

Anbefalte innlegg

Gjest True Khaleesi
Skrevet (endret)

Vi skal begynne med at han betaler farsbidrag fra og med neste måned. Vi hadde samlivsbrudd i januar, men pga at han har hjulpet meg litt økonomisk til jeg fikk ting på plass, så har han ikke betalt noe bidrag.

Jeg skal ha barnet 60% og han har fast boplass hos meg.

Jeg er student på fulltid og jobber akkurat nå ikke ved siden av (ulønnet permisjon). Har husleie på 9500 pluss strøm, og skal straks kjøpe meg bil som det blir utgifter med naturligvis. Barnefar betaler ikke noe for bil, siden han benytter seg av jobbbil og han har også gratis mobilforbruk via jobben.

Han er i full jobb og får ca 28.-30.000 utbetalet hver måned.

Han mener han kan betale 3500 per måned i bidrag. Jeg mener han iallefall kan betale 4000.

Hva synes dere?

(Barnet er forresten 2 år)

Endret av True Khaleesi
Videoannonse
Annonse
Gjest Misteltein
Skrevet (endret)

Hvor gammelt er barnet?

Endret av Misteltein
Gjest True Khaleesi
Skrevet

Hvor gammelt er barnet?

2

AnonymBruker
Skrevet

Må nesten vite din inntekt også for å kunne svare på det.

Husk at du kan få støtte fra NAV i form av en ekstra barnetrygd, og øvergangsstønad og støtte til barnetilsyn av hengig av inntekten din.

Tar du det gjennom NAV sjal det nok litt til å få så mye som 4000 fra en mann som ca har 600 000 i årslønn.

• Liker 2
Gjest Misteltein
Skrevet

For en 2-åring syns jeg 3500 kroner høres fryktelig mye ut.

• Liker 8
Gjest True Khaleesi
Skrevet

Må nesten vite din inntekt også for å kunne svare på det.

Husk at du kan få støtte fra NAV i form av en ekstra barnetrygd, og øvergangsstønad og støtte til barnetilsyn av hengig av inntekten din.

Tar du det gjennom NAV sjal det nok litt til å få så mye som 4000 fra en mann som ca har 600 000 i årslønn.

Jeg får overgangsstønad på 13.000

Lån/stipend på 6700

Barnetilsyn 1500 kr

Når jeg jobber: 4000 i mnd (jobber 16%)

Vel, ifølge NAV så får jeg over 4000 skjønner du. Er mye muligens derfor at han ikke vil at vi skal bruke NAV, men heller privat avtale. Jeg vil gjerne bruke NAV, er han som vil ha det privat.

Gjest True Khaleesi
Skrevet

For en 2-åring syns jeg 3500 kroner høres fryktelig mye ut.

Hvorfor?

Gjest Misteltein
Skrevet

Barnetilsyn 1500 kr

Har du søkt om reduksjon i barnehageprisen?

Om du får barnetilsyn på 1500 kroner må du jo betale en ganske høy pris for barnehageplassen?

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg får overgangsstønad på 13.000

Lån/stipend på 6700

Barnetilsyn 1500 kr

Når jeg jobber: 4000 i mnd (jobber 16%)

Vel, ifølge NAV så får jeg over 4000 skjønner du. Er mye muligens derfor at han ikke vil at vi skal bruke NAV, men heller privat avtale. Jeg vil gjerne bruke NAV, er han som vil ha det privat.

Men da er det jo et spørsmål om hvor langt du vil gå for å få det du mener du har krav på. Han kan ikke nekte deg å la NAV fastsette bidraget, men det er jo dumt å gjøre noe som fører til dårligere samarbeidsklima.

• Liker 2
Gjest True Khaleesi
Skrevet (endret)

Har du søkt om reduksjon i barnehageprisen?

Om du får barnetilsyn på 1500 kroner må du jo betale en ganske høy pris for barnehageplassen?

Nei, hvor søker jeg om det? Kommunen?

Jeg betaler 2570 i barnehagepris. Får dekt 64% av stønaden til barnetilsyn. Synes det er bra jeg.

Husk at jeg er student under høyere utdanning. Vi får alltid større stønader enn de som er i jobb.

Endret av True Khaleesi
Gjest Misteltein
Skrevet

Hvorfor?

Fordi at jeg syns det høres fryktelig mye ut med 3.500 kroner. Du har barnet 60% av tiden, og skal ha barnebidrag på 3.500 kroner for en 2-åring?

• Liker 6
Gjest Misteltein
Skrevet (endret)

Nei, hvor søker jeg om det? Kommunen?

Jeg betaler 2570 i barnehagepris. Får dekt 64% av stønaden til barnetilsyn. Synes det er bra jeg.

Husk at jeg er student under høyere utdanning. Vi får alltid større stønader enn de som er i jobb.

Jeg er i en ganske like situasjon som deg på det økonomiske (bare at barnet er hos meg 100% av tiden), og jeg betaler 800 kroner i barnehageplass. 100 kroner av disse er matpenger. Ja, du søker om reduksjon til kommunen. Av de 700 kronene får jeg dekket 64% via stønad til barnetilsyn.

Endret av Misteltein
Gjest True Khaleesi
Skrevet

Fordi at jeg syns det høres fryktelig mye ut med 3.500 kroner. Du har barnet 60% av tiden, og skal ha barnebidrag på 3.500 kroner for en 2-åring?

Han har barnet annnenhver helg og en dag i uka. Synes du virkelig at det er så mye å betale 3-4000 for barnet sitt hver måned? Skal man ha barn gratis eller?

Han trenger ny seng snart, som ikke er billig. Madrassen alene utgjør en ganske høy sum. Han trenger nye regnklær og støvler. Og ellers så koster det med mat, bleier osv, noe barnefar ikke betaler mye av den lille tiden han har han.

Gjest damen
Skrevet

Ja, det er veldig mye. Og når han betaler bidrag så betaler han deg jo indirekte for både klær, mat og hva enn barnet trenger hos deg. Du har barnet kun 10% mer enn han. Ikke mye. Og ohvertfall ikke så mye at de 10% rettferdiggjør 4000 kroner.

Møbler er husholdsspesifikke utgifter, og det er ikke meningen at bidraget skal dekke dette.

• Liker 10
Gjest Misteltein
Skrevet

Han har barnet annnenhver helg og en dag i uka. Synes du virkelig at det er så mye å betale 3-4000 for barnet sitt hver måned? Skal man ha barn gratis eller?

Han trenger ny seng snart, som ikke er billig. Madrassen alene utgjør en ganske høy sum. Han trenger nye regnklær og støvler. Og ellers så koster det med mat, bleier osv, noe barnefar ikke betaler mye av den lille tiden han har han.

Han skal vel ha seng hos sin far? En madrass? Sengetøy? Litt leker?

Han skal vel ha mat, drikke, bleier hos sin far? :klo:

Ja, jeg syns det høres fryktelig mye ut. Det er en mellomting mellom å betale 3500 kroner i måneden, og at barn er gratis. Det skjønner du vel?

• Liker 8
Gjest damen
Skrevet

Bidragskalkulatoren sier 3000 kroner med din inntekt til 160 000, hans til 550 000 og samvær i klasse 3 (opptil 9 dager)

Fra 9 dager går bidraget ned til 1900.

• Liker 4
Gjest True Khaleesi
Skrevet

Ja, det er veldig mye. Og når han betaler bidrag så betaler han deg jo indirekte for både klær, mat og hva enn barnet trenger hos deg. Du har barnet kun 10% mer enn han. Ikke mye. Og ohvertfall ikke så mye at de 10% rettferdiggjør 4000 kroner.

Møbler er husholdsspesifikke utgifter, og det er ikke meningen at bidraget skal dekke dette.

Jeg har han 20 % mer. 40 Vs 60.

20 % imellom.

Greit å få meninger, men jeg trodde ærlig talt ikke dette var mye å betale for en med inntekten hans. Men jeg tar kanskje feil. Merkelig at NAV ville krevd han for mer da..

Gjest damen
Skrevet

Jeg har han 20 % mer. 40 Vs 60.

20 % imellom.

Greit å få meninger, men jeg trodde ærlig talt ikke dette var mye å betale for en med inntekten hans. Men jeg tar kanskje feil. Merkelig at NAV ville krevd han for mer da..

NAV kan ikke kreve han for mer enn de har hjemmel til, og det finner du ut på bidragskalkulatoren. Et barn på kun 2 år koster ikke mye. Bare vent;)

Det er faktisk meningen at du skal stå for alt til barnet så lenge du mottar bidrag, og far skal kun dekke de utgiftene har har direkte i forbindelse med samvær. Kanskje du kunne ha en avtale med han om at dere deler på de faktisk utgiftene til barnet, og ikke at han betaler et fastsatt bidrag? Møbler er uansett ute av regnestykket. Det har ingen krav på å få dekket eller subsidiert via bidraget.

Og beklager glippen med prosentene... Jeg tenkte at det var bare 10% fra 50/50...

• Liker 1
Gjest damen
Skrevet

Går inntekten din opp til 200 000, så går bidraget ned til 2800 for samvær inntil 9 dager/mnd.

Det virker som de summene du har fått fra NAV fordrer nesten 0 samvær...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns også at 3500 var utrolig mye for en 2 åring. Til sammenlikning fikk jeg 3000 fra barnefar da jeg studerte, da til et 16 år gammelt barn. Min inntekt var 150 000, far sin var 750.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...