skogeki Skrevet 13. januar 2004 #1 Skrevet 13. januar 2004 Jeg har nettopp lest en del om Ingers rugbrød og fått oppskriften av en venninne. Har fått med meg at brødet metter en del, og at søtbehovet reduseres. Nå har jeg kjøpt inn ingredienser til å bake det selv, men jeg vil gjerne høre om andre har erfaringer med dette brødet. Går man virkelig ned i vekt ved å følge rådene til www.fibermat.no? Jeg trener aerobic 2-3 ganger i uken og går endel. Men jeg trenger å skjerpe inn kostholdet. Vil ikke på noen Fedon-kur, da jeg ELSKER brød! Ønsker å gå ned 5-6 kilo før juni, og ønsker å begynne nå, så det ikke blir jo-jo-slanking, men heller sakte reduksjon av cm. rundt magen... :blunke:
Andrine22 Skrevet 13. januar 2004 #2 Skrevet 13. januar 2004 Jeg har også skaffet meg oppskriften, men har ikke prøvd å bake det ennå...
Gjest Starya Skrevet 13. januar 2004 #3 Skrevet 13. januar 2004 Spiste dette brødet i en kort periode da jeg faktisk giddet å bake.. Det er veldig godt og mettende etter min mening. Må vel bake det igjen snart, har fått etterlysning fra ungen...
Gyda Skrevet 13. januar 2004 #4 Skrevet 13. januar 2004 Har spist dette brødet hver dag i ca et år. Men kun fordi at det er godt. Syns ikke at det har hatt noen effekt på vekta. Men det er jo et godt innslag i et ellers sunt kosthold. Pass bare på at du drikker rikelig - spesielt til kroppen blir vant til alt det grove. Brødet er jo veldig grovt, så tarmen har virkelig noe å jobbe med.
Thomasine Skrevet 13. januar 2004 #5 Skrevet 13. januar 2004 Hvor kan jeg finne oppskrifta?! Prøvde på linken som ble lagt ut av trådstarteren - men fant den ikke... :-? Høres god ut...nammm...liker grovt brød!
Gjest Starya Skrevet 13. januar 2004 #6 Skrevet 13. januar 2004 Ingers rugbrød 1,3 kg sammalt hvete 200 g fint sammalt rug 200 g helkorn hvete 75 g gjær 2 str ts salt 9 dl hvetekli 1,8 liter vann 1 dl linfrø 1 dl solsikkefrø Du kan godt bruke 1 liter skummet melk, søt eller sur og resten vann Dette gir 3 brød i 2 liters former eller 4 brød i 1,5 liters former. Bland alt det tørre, løs opp gjæren i litt av væsken og arbeid deigen godt enten med kjøkkenmaskin eller for hånd. Deigen er veldig løs og det er riktig. Den kan ikke eltes på bord. Hev deigen i underkant av en time i bakerbollen, slå lufta ut av deigen og la den heve en gang til i bakerbollen, ca. en halv time. Slå lufta ut av deigen igjen og spa/hell deigen i smurte former, sett deretter brødene inn i varm ovn, 220 grader på over/undervarme eller 200 grader på varmluft ca. 1 time. Brødene er litt fuktige inni og henger på kniven når du skjærer i dem.
skogeki Skrevet 14. januar 2004 Forfatter #7 Skrevet 14. januar 2004 I går bakte jeg brødet (fire stykker) for første gang, og det gikk bra! Har med det startet en liten kostholdsendring f.o.m. i dag. Prøver å følge menyforslagene til denne Inger en stund fremover og ser hvordan det går. Det vil si to skiver til frokost, to til lunsj og en til kveldsmat. Ikke smør og ikke juice/melk til, men vann. Pålegg er kalkunpålegg, lettskinke og mager leverpostei med grønnsaker på. Kan også ta cottage cheese med lettsyltetøy på. I tillegg et par frukt om dagen og en lett-yoghurt. Middagene kan man spise som før, men øke grønnsaksmengden, redusere saus og være moderat med poteter, pasta og ris (det siste er ikke så fanatisk som i Fedon-kuren). Er så motivert for dette som jeg aldri har vært før. Har ikke noe godteri, kaker eller chips i huset, og ikke skal jeg kjøpe det inn heller. Og i kveld skal jeg på høypuls-time på SATS!
Thomasine Skrevet 19. januar 2004 #8 Skrevet 19. januar 2004 Takk for oppskriften, Starya!! :blomst_opp: :D Den skal prøves!! Forresten går det an å "konvertere" den til brødbakemaskin?! :o
Suzy Skrevet 20. januar 2004 #9 Skrevet 20. januar 2004 Har også fått denne oppskriften... må få ut finger'n og bake det. Om ikke annet er det sunt med litt fiber for å få fart på tarmen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå