AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #1 Skrevet 12. mars 2012 I fjor sommer hadde jeg sommerjobb innen dokumentkontroll for et større oljefirma. Jeg tjente 250 kr i timen med 100% overtid og lov til å jobbe så mye overtid jeg ønsket (var veldig mye rot å ordne opp i). Jeg jobbet derfor 70 timer i uka og tjente ganske greit for noen som er vant til å leve på studielån Jeg ble tilbudt full jobb og løfter om at jeg ville bli lead DCC på store prosjekter innen 3 år, men takket nei for å fullføre studier. Angrer kanskje litt nå, for jeg er så lite motivert til å fortsette studier, og lurer på om bachelor + master innen business studies kommer til å være verdt strevet i forhold. Innspill?
Mamma1 Skrevet 12. mars 2012 #3 Skrevet 12. mars 2012 Gjort er gjort, jeg hadde aldri gjort det.. Ikke om den jobben du ble tilbudt er noe du kunne tenke deg. Høyere utdanning i Norge er generellt lite lønnsomt..
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #4 Skrevet 12. mars 2012 Personlig ville jeg nok tatt den jobben, hvertfall for en stund for å få erfaring. Ja, det er viktig nok å bli ferdig med en utdannelse og mange mener jo også at det er lettere å ta det før man begynner i arbeidslivet, og det kan være korrekt for mange. Likevel ser jeg jo nå etter en stund i arbeidslivet at man i prinsippet kan ta et studie "når som helst" innen rimelighetens grenser. Gode muligheter i arbeislivet er det ofte mye lengere mellom, så jeg hadde ikke vært i tvil om hva jeg hadde valgt nå. Men, men: Gjort er gjort og du er uansett ung og vil nok likevel få deg en fin jobb. Det er jo heller ikke så lett å vite heeeelt hva man vil når man er ung.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #5 Skrevet 12. mars 2012 Gjort er gjort, jeg hadde aldri gjort det.. Ikke om den jobben du ble tilbudt er noe du kunne tenke deg. Høyere utdanning i Norge er generellt lite lønnsomt.. Vi har en kultur som ikke verdsetter generell utdanning, som f.eks historie, religion, filosofi, politikk, osv. Hvis en utdanner seg til noe, tjener en generelt ganske godt (750' - 1.3 mill) - tannlege, lege, farmasøyt, psykolog, siviløkonom, jurist, ingeniør, sivilingeniør, aktuar, geolog, osv.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #6 Skrevet 12. mars 2012 I fjor sommer hadde jeg sommerjobb innen dokumentkontroll for et større oljefirma. Jeg tjente 250 kr i timen med 100% overtid og lov til å jobbe så mye overtid jeg ønsket (var veldig mye rot å ordne opp i). Jeg jobbet derfor 70 timer i uka og tjente ganske greit for noen som er vant til å leve på studielån Jeg ble tilbudt full jobb og løfter om at jeg ville bli lead DCC på store prosjekter innen 3 år, men takket nei for å fullføre studier. Angrer kanskje litt nå, for jeg er så lite motivert til å fortsette studier, og lurer på om bachelor + master innen business studies kommer til å være verdt strevet i forhold. Innspill? Som en som jobber 70 timer i uka selv: Det er ikke noe de fleste gjør i veldig mange år, så du må ikke la det være lønnsrammen du vurderer utdannelse mot. Dokumentkontroll høres også temmelig kjedelig ut i lengden, den dokumentkontrollen vi gjør i vårt firma er ihvertfall ensformig. Nå har du valgt utdannelsen din, og da bør du egentlig fokusere på det. Du blir ikke mer motivert av å tenke "hva om" hele tiden. Du kommer til å få en utdannelse som sannsynligvis gir deg større muligheter i lengden enn jobben du ble tilbudt ville. Papirer blir også viktigere og viktigere, så selv om mange vil si at du kan jobbe deg opp er realiteten i mange bransjer at det blir stadig vanskeligere. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #7 Skrevet 12. mars 2012 Som en som jobber 70 timer i uka selv: Det er ikke noe de fleste gjør i veldig mange år, så du må ikke la det være lønnsrammen du vurderer utdannelse mot. Dokumentkontroll høres også temmelig kjedelig ut i lengden, den dokumentkontrollen vi gjør i vårt firma er ihvertfall ensformig. Nå har du valgt utdannelsen din, og da bør du egentlig fokusere på det. Du blir ikke mer motivert av å tenke "hva om" hele tiden. Du kommer til å få en utdannelse som sannsynligvis gir deg større muligheter i lengden enn jobben du ble tilbudt ville. Papirer blir også viktigere og viktigere, så selv om mange vil si at du kan jobbe deg opp er realiteten i mange bransjer at det blir stadig vanskeligere. Ja, det er rett innenfor en del sektorer. Men poenget er at et studie ikke løper fra en om en er noenlunde målrettet. Derimot er det ikke like enkelt å få lukrative muligheter sett i sammenheng med sitt utdanningsnivå. Får man da et godt jobbtilbud selv når en ikke er ferdig med bachelor så vil det ofte være lurt å ta med seg den erfaringa. Det er ingenting som tilsier at en ikke kan fortsette med utanning etter et år eller tre heller. Da har man BÅDE papirer og erfaring, noe som gjør at du står milevis foran i køen i forhold til de som "bare" har papirene. Det er ganske mange innenfor økonomisk utdanning som ikke får jobb fordi de mangler erfaring. Så nei, det er ikke bare papirene som er viktig.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #8 Skrevet 12. mars 2012 Kan du virkelig tenke deg å jobbe 70 timer i uken resten av ditt liv? Som ferdig utdannet kan du ha samme lønn, uten at du trenger å jobbe overtid. De fleste jobber som ikke krever utdannelse er kjedelige jobber (ofte svært fysiske) hvor man utfører samme arbeid dag inn og dag ut. Og når du blir lei er det ikke "bare bare" å skaffe seg en ny jobb, ettersom utdannelse veier tyngre og tyngre. I mitt hode er det ikke tvil om hva du burde gjøre.. FORTSETT PÅ UTDANNELSEN DIN!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå