Gå til innhold

Hvordan bør far håndtere dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er samboer med en mann som har en datter fra tidligere. Han har bedt meg spørre om råd her, så dette er på hans vegne.

Bakgrunnsinfo: Samboeren min går på AAP pga en skade og har dermed veldig redusert inntekt. Likevel velger han å betale noe mer i barnebidrag enn han trenger, pluss at han betaler busskort for jenta hver måned. Ordningen er slik at på papiret er datteren hos oss annenhver helg, altså fire netter pr mnd, og det er det han betaler bidrag ut fra. I virkeligheten er datteren hos oss et sted mellom 40-50 % av tida i snitt, muligens mer på årsbasis fordi hun tilbringer mer tid hos oss i ferier enn hos mor. Dette er en ordning som passer både foreldre og barn bra. Barnet har friheten til å velge hvor hun skal være uten at man trenger å justere bidrag og lage bindende avtaler. Far setter pris på ordningen fordi mor da tar det fulle ansvar for innkjøp av klær/utstyr til jenta (så lenge det ikke er snakk om ny sykkel eller andre store utlegg, da spleiser far og mor) slik at de slipper unna de konfliktene de hadde tidligere, da mor f.eks. insisterte på at far skulle betale halvparten av en vinterjakke til 6000 kr mens far mente barnet som var i voksefasen kunne greie seg med en billigere jakke. Nå har han og mor klart å holde konfliktnivået på et nesten ikkeeksisterende nivå i et års tid, og alle hjerter gleder seg. :)

Men nå mener mor at far må bidra mer. Hun mener blant annet at han må betale for en tur jenta skal på om to uker i regi av fritidsinteressen hennes, for mor nekter å betale. Far vil ikke at jenta skal gå glipp av turen (laget deltar i seriespill, det er viktig at alle er med), så han vil betale. Det er to andre tilfeller også der mor mener far må betale, men jeg vil ikke gå nærmere inn på dem pga gjenkjennelsesfare. Det jeg kan si er at det handler om relativt små beløp (under 1000 kr hver) og dette er ting som ikke er 100% nødvendig, altså verken knyttet til helse, konfirmasjon eller andre større ting.

Far er redd dette skal være starten på en ny runde konflikter rundt hva han skal bidra med, og med en redusert inntekt på AAP så kan han ikke bare si pyttsann og betale mer for å holde mor fornøyd. Han føler han bidrar nok som det er, men ser samtidig at det er datteren som lider når han og mor har konflikter seg imellom.

Hvordan kan han best løse dette?

PS: Vær så snill å ikke ta dette som et "stemor angriper mor"-innlegg. Jeg spør som sagt på vegne av samboeren min, og jeg har inntrykk av at mor er en super mamma. Dette er en ren økonomisk uenighet mellom mor og far, ikke noe annet. Alenemødre som sliter med fedre som ikke bidrar trenger ikke føle seg truffet. :)

PPS: Min inntekt er heller ikke høy og vi lever nøysomt. F.eks. er det flere år siden vi har vært på utenlandsferie og bilen er et gammelt vrak som knapt henger sammen i sømmene. Vi har det greit, men har ikke masse penger til overs.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Far bør prøve å opprettholde den "gode kontakten" han nå har med mor, med å tilby seg å betale halve turen.

Dersom mor ikke vil dette, vet ikke hvor stort barnet er, men kan dere eventuelt gi henne noen arbeidsoppgaver hun kan gjøre hos dere, for å "tjene penger" til turen?

Ved at dere stiller opp slik, vil barnet sette stor pris på for resten av livet. Har man barn, må man noen ganger ofre litt.. selv om det er tøft og surt å føle at den andre også bør gjøre ditt og datt..

• Liker 1
Gjest Gjest nå
Skrevet

Jeg er både stemor og mor, med innblikk i begge sider. Det er likevel veldig vanskelig å svar hva som kan gjøre ting enklest for dere. Det aller, aller enkleste er å betale og holde munn. Jeg skjønner at konfliktnivået har vært såpass høyt at dettte er det beste, men skjønner også at det både går ut over økonomier, og at dette IKKE er rettferdig. Det siste mener jeg både fra en mors og en stemors synspunkt.

Siden vi vet lite om mor, tidligere konflikter osv, er det vanskelig å gi et konkret svar. Tror nok at det beste, enten far liker det eller ei, er å ta en dialog med mor. Legge frem fakta om trang økonomi, og heller legge seg flat - og si at man ønsker et godt samarbeid, men at økonomien ikke tillater mer enn det som allerede betales. Tror også at det er viktig at man forklarer at man synes samarbeidet er så bra nå, og at det siste man ønsker er konflikt igjen...

Ser at dette ikke er lett for dere, og ønsker dere lykke til - håper dere kommer dere i mål uten ny konflikt!

Gjest damen
Skrevet

Det er et ordtak som heter at man kan ikke klemm saft ut av en gråstein, så er det tomt på konto så er det tomt.

Om han allerede bidrar utover fastsatt bidrag, så viser han at han er villig til å ofre mye for freden. Hva er grunnen til at mor mener at han skal finansiere så mye mer enn det? Har det skjedd noe i livet hennes som gjør at hun nå eskalerer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...