Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om dette?

Er for dyrt nærme sentrum. Hva tenker dere om områdene Trosterud?

Lindeberg? Haugerud?

Er det ok å bo der eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vokste opp på Lindeberg, og elsket det :)

Skrevet

Jeg bor på Kalbakken(Oslo nord) og her er det kjempefint :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp på Lindeberg, og elsket det :)

Du sier du vokste opp. Regner med det er en del år siden? :) Har vel skjedd en del forandringer med innvandring og den biten? Høres veldig fordomsfull her, men er ikke sånt ment. :)

• Liker 1
Skrevet

Du sier du vokste opp. Regner med det er en del år siden? :) Har vel skjedd en del forandringer med innvandring og den biten? Høres veldig fordomsfull her, men er ikke sånt ment. :)

Min mor bor der fremdeles, og er jevnlig hjemme hos henne. Fire år siden jeg flyttet hjemmefra :)

Skrevet

Jeg kjøpte leilighet på Haugerud for 3 år siden. Trives veldig godt! Føler at jeg har fått mye mer for pengene enn de som har kjøpt leilighet f.eks. på Grunerløkka. Har blant annet balkong og nytt kjøkken og bad. Også er det jo bare et kvarter med t-banen inn til sentrum. :)

Skrevet

Jeg kunne personlig aldri bodd der, men skjønner at det ikke er mange alternativer for de som vil bo i Oslo og ikke har råd til et sted på vestkanten. Så lenge du ikke har planer om å stifte familie der med barn som må vokse opp der så går det vel greit..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne personlig aldri bodd der, men skjønner at det ikke er mange alternativer for de som vil bo i Oslo og ikke har råd til et sted på vestkanten. Så lenge du ikke har planer om å stifte familie der med barn som må vokse opp der så går det vel greit..

Jeg er alene så må nesten kjøpe meg et sted "bare". Men er det mye kriminalitet og bråk på denne siden av byen?

Gjest Marenh
Skrevet

Unnskyld meg, men har du noen gang bodd der? Jeg lurer på hva som får folk til å si sånne ting om østkanten. Er det kriminaliteten? (for den er det vel ingen av i sentrum, der TS gjerne skulle likt å bo?) Er det "innvandrerne?" (som stort sett er rolige og greie å ha med å gjøre) Er det det å ikke "ha råd" til å bo på vestkanten? (nei, få av oss er faktisk fattige..) Jeg er oppvokst her og har bodd her hele livet, og skjønner ikke hvorfor folk har de holdningene de har. Alt er faktisk ikke svart-hvitt

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

En liten og litt eldre leilighet på vestkanten koster like mye eller mer enn en stor og moderne leilighet på østkanten. Jeg hadde kjøpt en større leilighet med høy standard istedenfor en liten leilighet med OK standard på vestkanten. SÅ viktig er det ikke å bo på vestkanten.

PS; Det er ikke så stor forskjell mellom vestkanten og østkanten i dagens Oslo som det var før i tiden.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hæ?

Barna mine går på en sentrumsskole, der det er utrolig mange kjekke unger fra Haugerud, Stovner og Lindeberg ;)

Dessuten så er det en stund siden skillet mellom "østkanten og vestkanten" var så stort, nå dreier det seg mer om hvem som kan betale en million ekstra for sentrumsbeliggenhet, samme på hvilken side av byen, og de som må litt utover de østlige t-banelinjene.

Selvsagt er det kjekt å bo i sentrum, men hvis prisen utgjør forskjellen på en romslig toroms på Manglerud eller en skoeske på Grünerløkka, tror jeg det er lurere å satse på en leilighet det føles ok å bo i.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bor selv på østkanten, men også rimelig sentralt - rett og slett fordi det var billigere å kjøpe enn f. eks på majorstua. Jeg så rett og slett ikke vitsen med å måtte bruke flere hundretusen ekstra bare på grunn beliggenheten i første omgang. Kanskje vil jeg bosette meg på stua litt senere i livet, men da på grunn av beliggenhet og f. eks nærhet til Frognerparken, ikke pga. at det er så "status".

AnonymBruker
Skrevet

En liten og litt eldre leilighet på vestkanten koster like mye eller mer enn en stor og moderne leilighet på østkanten. Jeg hadde kjøpt en større leilighet med høy standard istedenfor en liten leilighet med OK standard på vestkanten. SÅ viktig er det ikke å bo på vestkanten.

PS; Det er ikke så stor forskjell mellom vestkanten og østkanten i dagens Oslo som det var før i tiden.

Jo, det er det. Forskjellene har faktisk økt betraktelig og trenden fortsetter.

• Liker 4
Skrevet

Jeg baserer det det jeg sier på blant annet dette

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7996583 og flere andre faktorer. Det er ganske kjent at resultatene på skolene i vest er bedre enn skolene i øst, og uten å gå for dypt inn på det så vil jeg også påstå at miljøet på vestkanten er langt bedre. Det sier seg selv at steder med høy innvandrertetthet, lavere inntekt og lite ressurssterke foreldre skaper et ungdomssmiljø jeg ikke akkurat vil kalle sunt og godt. Men dette er selvfølgelig kun set fra min side og det er sikkert at mange har det helt fint der. Jeg vokste selv opp i en kommune hvor det ikke var et særlig godt miljø. Ikke i Oslo, men i utkanten, og når jeg ser tilbake på min barne- og ungdomsskole kontra hvordan den tiden var for mine jevnaldrende venner som har bodd på vestkanten hele livet, så merker jeg at det er ganske store kontraster.

Igjen, jeg kunne aldri latt mine barn vokse opp på et sted og i et miljø som hva jeg gjorde, men det er hvordan jeg ser det.

• Liker 2
Skrevet

Jo, det er det. Forskjellene har faktisk økt betraktelig og trenden fortsetter.

På hvilken måte?

Skrevet

Jeg baserer det det jeg sier på blant annet dette

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7996583 og flere andre faktorer. Det er ganske kjent at resultatene på skolene i vest er bedre enn skolene i øst, og uten å gå for dypt inn på det så vil jeg også påstå at miljøet på vestkanten er langt bedre. Det sier seg selv at steder med høy innvandrertetthet, lavere inntekt og lite ressurssterke foreldre skaper et ungdomssmiljø jeg ikke akkurat vil kalle sunt og godt. Men dette er selvfølgelig kun set fra min side og det er sikkert at mange har det helt fint der. Jeg vokste selv opp i en kommune hvor det ikke var et særlig godt miljø. Ikke i Oslo, men i utkanten, og når jeg ser tilbake på min barne- og ungdomsskole kontra hvordan den tiden var for mine jevnaldrende venner som har bodd på vestkanten hele livet, så merker jeg at det er ganske store kontraster.

Igjen, jeg kunne aldri latt mine barn vokse opp på et sted og i et miljø som hva jeg gjorde, men det er hvordan jeg ser det.

Forskjellen ligger vel bare i at mobbing og jævelskap foregår i litt forskjellige former.

På østkanten slår man, på vestkanten fryser man ut. På østkanten gjør man hærverk, tagger og røyker hasj, på vestkanten tester man kokain, ecstacey og lager sextaper.

Tro meg, det er like mye deprimert, desillusjonert, og ulykkelig ungdom i holmenkollåsen som på grorud!

• Liker 8
Skrevet

Unnskyld meg, men har du noen gang bodd der? Jeg lurer på hva som får folk til å si sånne ting om østkanten. Er det kriminaliteten? (for den er det vel ingen av i sentrum, der TS gjerne skulle likt å bo?) Er det "innvandrerne?" (som stort sett er rolige og greie å ha med å gjøre) Er det det å ikke "ha råd" til å bo på vestkanten? (nei, få av oss er faktisk fattige..) Jeg er oppvokst her og har bodd her hele livet, og skjønner ikke hvorfor folk har de holdningene de har. Alt er faktisk ikke svart-hvitt

Uten at vi trenger å skjære alle innvandrere over én kam, så stiger kriminalitet og bråk "proporsjonalt" med innvandrertettheten.

Hvor mye bråk er det på Tåsen for eksempel, sammenlignet med Furuset eller Tveita? Litt tilfeldig valgte områder, jeg er ikke veldig lokalkjent.

Det er også et problem at eventuelle barn må gå på innvandrerskoler, det kan fort være et større problem enn å bli utsatt for vold++ "på gata". Norske barn snakker gebrokkent, de lærer ikke det de skal osv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg er etnisk norsk, har 3 barn på 17, 15 og 8, bor på lindeberg og er kjempe fornøyd. Vi må faktisk innse at Oslo er en flerkulturell by, og at barna våre trives med innvandrere er jo kjempe fint. De lærer masse av hverandre. Gebrokkent norsk har de da ikke! Eldste sønnen min gikk på en "vestkant" skole og klarte seg fint der, men byttet senere til en skole der det er 50/50 med innvandrer og etnisk norske, sånn som det faktisk er på Lindeberg også.

Jeg selv vokste opp på Langhus, men liker meg kjempe godt her. Har også bodd på Bøler, der jeg også var veldig fornøyd.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uten at jeg vet konkret hvordan det er i Oslo, så kan jeg jo sammenligne med enkelte barnehager/barneskoler i Trondheim.

Barna havner på avedlinger der det omtrent ikke er etnisk norske, og da snakker jeg ikke om en 50/50 deling, men mere en 80/20 eller 90/10. Problemet er jo at de ikke etnisk norske barna har foreldre som omtrent ikke snakker norsk, og dermed har barna vanskeligheter for å lære det. Det naturlige hadde vært at de hadde lært det i barnehage/skole, men når det ikke er nok etnisk norske barn til å lære opp så blir det jo et problem.

Uten å være hverken rasist eller redd for innvandrere, så må jeg også si at jeg synes det er litt trist når all fokus på diverse feiringer og slikt skal være på fremmede kulturer? Det blir jo så lite om norske kulturer at ingen av barna lærer seg hva som er greit og ikke i Norge.

Det kan jo vise seg at å være et barn i et slikt miljø er veldig givende, men jeg vil ikke at mine barn skal være noe forsøksprosjekt på sådan måte.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Gebrokkent norsk har de da ikke!

Jeg selv vokste opp på Langhus, men liker meg kjempe godt her. Har også bodd på Bøler, der jeg også var veldig fornøyd.

Jeg har vært i praksis på Hersleb skole og sett hvordan en slik skole er med egne øyne. Og noen snakker gebrokkent.

Det var en hvit gutt som vi ble veldig nysgjerrige på, og vi spurte læreren hans om hvor han var fra. Det viste seg at han var etnisk norsk, hadde norske foreldre og hadde bodd i Norge hele livet. Men snakket som innvandrerbarna i klassen.

Jeg har også en kollega som tar toget til Holmlia. Sikkert oppvokst der, og han snakker litt gebrokkent. Etnisk norsk.

Holmlia har for oss "sørfra" alltid blitt sett på som en ghetto. Vi spilte jo stadig fotballkamper mot "rene innvandrerlag", og "innvandrerne skulle alltid av på Holmlia", når man reiste med tog. Husker en lokal FrP-politiker fleipet om å sette opp grensevakter mellom Kolbotn og Holmlia.

Jeg hadde valgt Langhus når som helst foran Oslo øst eller f.eks. Holmlia/Hauketo. Langhus/Ski er langt roligere, og du har samtidig ok togforbindelse til Oslo.

Endret av PRT
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...