AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #1 Skrevet 11. mars 2012 Jeg har kommet over denne bloggen, og dette innlegget fikk meg til å begynne å tenke: Handler varig vektreduksjon om mer enn bare slanking og trening mener dere, eller bare rettferdiggjør hun bare overvekten for seg selv ved å påstå at hun har en "tvangsspisingsforstyrrelse"?
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #2 Skrevet 11. mars 2012 Lenken funket ikke. Kanskje funker den nå? http://sexoghverdagsliv.blogspot.com/2012/03/mental-vektreduksjon-slanking-handler.html
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #3 Skrevet 11. mars 2012 Jeg slet tidligere med tvangsspising og var ikke overvektig, og for meg var dette ganske annerledes enn hvordan hun skriver om seg. Hun skriver også at denne forstyrrelsen er svært utbredt, når offisielle tall er under 5% om jeg husker riktig. At de fleste sykelig overvektige har mentale hinder og problemer har jeg ingen tvil om, men man skal være litt forsiktig med å bruke ordet spiseforstyrrelse når man ikke har fått det bekreftet av noen andre enn sitt eget hode på grunn av ei bok. (Gikk jeg glipp av noe?) Hun skriver heller ikke om noe unormale mengder tankespinn rundt mat og kosthold. Det vanlige er vel at man planlegger og tenker på nesten alt som angår mat når man har en forstyrrelse. 1
blonden Skrevet 12. mars 2012 #4 Skrevet 12. mars 2012 Tvangsspising er nok en legitim spiseforstyrrelse på linje med anorexia. Bulimi er jo også tvangspising. Hvis hun føler at hun ikke kan slutte å spise burde hun kanskje oppsøke psykolog som er spesialist på spiseforstyrrelser. 1
#Mj# Skrevet 12. mars 2012 #5 Skrevet 12. mars 2012 Jeg slet tidligere med tvangsspising og var ikke overvektig, og for meg var dette ganske annerledes enn hvordan hun skriver om seg. Hun skriver også at denne forstyrrelsen er svært utbredt, når offisielle tall er under 5% om jeg husker riktig. At de fleste sykelig overvektige har mentale hinder og problemer har jeg ingen tvil om, men man skal være litt forsiktig med å bruke ordet spiseforstyrrelse når man ikke har fått det bekreftet av noen andre enn sitt eget hode på grunn av ei bok. (Gikk jeg glipp av noe?) Hun skriver heller ikke om noe unormale mengder tankespinn rundt mat og kosthold. Det vanlige er vel at man planlegger og tenker på nesten alt som angår mat når man har en forstyrrelse. hun skrev at hun går til en psykolog som har bekreftet det. selv om hun har det annerledes enn du hadde det trenger ikke det å bety at hun ikke har en spiseforstyrrelse. jeg aner ikke hva tallene er på dette i norge, men jeg trodde egentlig at overspising ikke var sett på som en spiseforstyrrelse av det offentlige i norge? jeg tror egentlig at de fleste som er veldig overvektige har såpass store problemer med mat at det kan defineres som en spiseforstyrrelse. klarer ikke helt å se for meg at en person som veier 140 kilo bare har litt dårlige spisevaner og ikke trener. men kan jo godt være jeg tar feil der... jeg tror varig vektreduksjon handler mest om å forandre på vaner og måten man tenker på mat og trening. en del av det er å finne ut hvorfor man er overvektig. om man ikke vet hvorfor kan man sikkert klare å gå ned, men jeg tror ikke man kan klare å holde vekten av over lengre tid. jeg tror det er det denne jenta prøver å gjøre, å finne ut hvorfor hun gikk opp i vekt for å kunne forandre på det. tror ikke det har noe med å rettferdiggjøre vekten å gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #6 Skrevet 12. mars 2012 Jeg holder meg til denne setningen "En person har en spiseforstyrrelse når vedkommendes tanker, følelser og atferd i forhold til mat, kropp og vekt begynner å begrense livsutfoldelsen og forringe livskvaliteten". Tenker på kognitiv funksjon i dette tilfellet. Hvis ikke hadde nesten alle på denne jordkloden hatt en spiseforstyrrelse, for det er neimen ikke mange sunne tanker der ute.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå