Gå til innhold

foreldrerett ved samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Lurte på en ting.

Om det skulle være sånn at det blir slutt mellom meg og samboer og vi flytter hver for oss i forskjellige byer, er det noen regler på hvem som ville fått hovedansvaret for vårt felles barn på 2år da? Er så redd for at faren ville fått hovedansvaret, ikke det at han er en dårig far eller noe sånt, men vil selfølgelig at hun skal bo hos meg. Har veldig lyst at faren og skal få delta i oppveksten hennes og ha så mye kontakt som mulig, men noen 50/50 løsning ville blitt vanskelig med tanke på at vi ville bodd et stykke fra hverandre. Hva er ``vanlig``? :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det beste er jo at far og mor klarer å komme fram til en god løsning for BARNET sammen. Det vanlige er at begge legger bort sine egne (ofte litt såre) følelser ift dette og at man evner å ha barnet i fokus, ikke seg selv (flytting langt unna barnets nåværende bosted sees på som egoistisk bl.a) og egne behov ift kontakt med barnet. Det vanlige er at det er den forelderen som kan gi barnet mest stabilitet og trygghet blir hovedforsørger (ergo den forelderen som sørger for minst miljøforandring for barnet) OG som samtidig er den som er villig til å sikre mest kontakt med den andre forelderen for barnet. Det er ikke lenger noen automatikk i at mor er best som forsørger, er far en oppegående person og forelder kan han like gjerne være hovedforsørger som mor. Vær obs på at hovedforsørger/ samværsforelder og foreldreansvar (foreldrerett er det ikke noe som heter) ikke har noe med hverandre å gjøre, man kan godt være samværsforelder og samtidig ha foreldreansvar på lik linje med hovedforsørger.

Gjest MorAase
Skrevet

Så nå kommer en til KG for å finne ut hvordan en skal sikre seg retten på ungen før faren til ungen aner at det er et samlivsbrudd på gang. Imponert over ts sin framsynthet...

AnonymBruker
Skrevet

Lurte på en ting.

Om det skulle være sånn at det blir slutt mellom meg og samboer og vi flytter hver for oss i forskjellige byer, er det noen regler på hvem som ville fått hovedansvaret for vårt felles barn på 2år da?

Lov om barn og foreldre, barnelova, ivaretar barns behov og interesser. Den regulerer mor og fars rettigheter og plikter i forhold til egne barn.

Det beste er om mor og far klarer å bli enige om barnefordelingen etter et brudd. Mor og far kan avtale hvem som skal ha daglig omsorg, og hvordan samværet til den som ikke har daglig omsorg skal være.

Dersom mor og far ikke klarer å bli enige om hvem som skal ha daglig omsorg, og hvordan et samvær skal være, kan mor eller far ta saken til retten. Det kreves en meklingsattest (mekling etter barneloven) som ikke er eldre enn 6 mnd. En domstol kan ikke idømme delt omsorg, etter loven kan den kun avsi dom om daglig omsorg for en av foreldrene. Det oppnevnes en sakkyndig som foretar en undersøkelse og gir retten en anbefaling.

Det aller beste er selvfølgelig at man kan bli enige, da saker som ender i retten kan føre til eskalering av konflikter, som igjen kan gå utover omsorgen til barnet.

Jeg ville snarest lagt vekk holdningen "jeg har større rett" til omsorgen, når far er en god omsorgsperson. Det dere må se på er hvem som kan gi barnet best omsorgsvilkår, eksempelvis hvem er mest stabil osv.

Gjest damen
Skrevet

Det "vanlige" er at du får mye pepper for å i det hele tatt spørre.

Det "vanlige" er at folk flest nå skjønner at far er en like god omsorgsperson som mor, og at en mor som allerede under samlivet bestemmer seg for at hun eier barnet er en mor som ikke har barnets beste i tankene.

Ble du klokere nå?

Gjest Misteltein
Skrevet

Lurte på en ting.

Om det skulle være sånn at det blir slutt mellom meg og samboer og vi flytter hver for oss i forskjellige byer, er det noen regler på hvem som ville fått hovedansvaret for vårt felles barn på 2år da? Er så redd for at faren ville fått hovedansvaret, ikke det at han er en dårig far eller noe sånt, men vil selfølgelig at hun skal bo hos meg. Har veldig lyst at faren og skal få delta i oppveksten hennes og ha så mye kontakt som mulig, men noen 50/50 løsning ville blitt vanskelig med tanke på at vi ville bodd et stykke fra hverandre. Hva er ``vanlig``? :forvirret:

Nei. Dere er opp til dere å krangle om hovedansvaret.

Jeg vil si at det er litt avhenging av hvem av dere som flytter langt unna. Om du flytter langt unna, så er det naturlig at barnet blir igjen i den omgangskresten hun er kjent med. :)

Skrevet

Så lenge dere var samboere når barnet er født, har dere delt foreldreansvar. Det betyr at du ikke kan flytte ut av kommunen uten å varsle far først. Dette må du gjøre 6 uker før flyttingen skjer, slik at far får sjansen til å motsette seg dette hvis han er uenig i flyttingen.

Så må dere bli enige om fordelingen av omsorgen. Ved et så lite barn anbefaler man ikke 50/50. Vil anbefale at en av dere har 40% og den andre 60% til å begynne med, og heller gå over til 50/50 når barnet blir større. Dere må må mekling, og der får dere hjelp til å skrive en avtale. Husk at det er forskjell på begrepene omsorg og samvær.

AnonymBruker
Skrevet

Som deg så vil nok også far ha mest mulig samvær.

Dere får snakke om det og finne ut hva som er praktisk mulig for akkurat dere to.

Gjest Gjest
Skrevet

Lurte på en ting.

Tror ikke KG er rette plassen for å finne ut hva som er det beste for et barn.

Rådfør deg med de som ha rede på dette og ikke hver "steil" om BF ønsker ha barnet mest eller mye samvær. Dette er et luksusproblem vil du finne ut om du leser på KG og konkluderer.

Her får du nemmlig vite hvor udugelige fedre er. Skyver du barnets far bort nå, kan det hende han blir sint på deg og ikke orker samamrbeide.

Skønner hva du mener,men dere har like mye foreldrerett/foreldreansvar som dere hadde dette før samlivsbruddet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...