Gjest gjest stemor Skrevet 11. mars 2012 #1 Skrevet 11. mars 2012 hei, jeg er gift med en som har et barn fra før. nå har exen sendt oss et skjema, gjennom nav som krever endring i barnebidrag. Passet jo "bra" ettersom han fikk høyere lønn/ny jobb... Mannen hennes er RIK...og syns dette er råttent gjort.. Har ikke mannen hennes sin inntekt noe å gjøre? De har ikke problemer med penger for å si det sånn.-.. DRITTREGLER 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #2 Skrevet 11. mars 2012 hei, jeg er gift med en som har et barn fra før. nå har exen sendt oss et skjema, gjennom nav som krever endring i barnebidrag. Passet jo "bra" ettersom han fikk høyere lønn/ny jobb... Mannen hennes er RIK...og syns dette er råttent gjort.. Har ikke mannen hennes sin inntekt noe å gjøre? De har ikke problemer med penger for å si det sånn.-.. DRITTREGLER Det er din mann sitt barn, og hans eks. Det er ikke hennes nye mann sitt barn. Det er ikke hennes nye mann sin oppgave å forsørge dette barnet. 12
Gjest trådstarter Skrevet 11. mars 2012 #3 Skrevet 11. mars 2012 Det er din mann sitt barn, og hans eks. Det er ikke hennes nye mann sitt barn. Det er ikke hennes nye mann sin oppgave å forsørge dette barnet. hehe men det er det som skjer.. men nei, altså, urettferdige regler altså. typisk dagens nav system, er på moren sin side..
Gjest Regza Skrevet 11. mars 2012 #4 Skrevet 11. mars 2012 (endret) hehe men det er det som skjer.. men nei, altså, urettferdige regler altså. typisk dagens nav system, er på moren sin side.. Den er på BARNET sin side. HUN som er mor skal betale, HAN som er far skal betale. Hva hadde du syntes om NAV plutselig sendte krav til DEG om å betale for HANS unge..? Trukke du hadde blitt så blid da altså. Endret 11. mars 2012 av Regza 10
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #5 Skrevet 11. mars 2012 Forstår du at det ikke spiller noen rolle hva mannen hennes tjener? Dette er penger som skal gå til hennes og din manns felles barn, ikke til mors eget personlige forbruk. Selv om hun er gift med en som tjener godt skal da ikke han måtte forsørge hennes barn? Herregud, du må vel forstå at mannen din må betale den RIKTIGE summen uansett hvor mye hennes nye mann tjener. Godta det eller finn deg en mann som ikke har barn fra før. 4
Gjest ts ijen Skrevet 11. mars 2012 #7 Skrevet 11. mars 2012 Den er på BARNET sin side. HUN som er mor skal betale, HAN som er far skal betale. Hva hadde du syntes om NAV plutselig sendte krav til DEG om å betale for HANS unge..? Trukke du hadde blitt så blid da altså. seriøst, poenget er at mannen hennes er styrtrik..så det blir for dumt.. vi har barn sammen vi skal forsørge og har gj.snittlig inntekt og jeg blir bare litt oppgitt at hun gidder, når de har det som plommen i egget, og vi sliter.
Gjest ts igjeeen Skrevet 11. mars 2012 #8 Skrevet 11. mars 2012 seriøst, poenget er at mannen hennes er styrtrik..så det blir for dumt.. vi har barn sammen vi skal forsørge og har gj.snittlig inntekt og jeg blir bare litt oppgitt at hun gidder, når de har det som plommen i egget, og vi sliter. hvor mye mener dere et barn bruker i mnd da? ps. jeg skriver dette på vegne av mannen her;)
aliata Skrevet 11. mars 2012 #9 Skrevet 11. mars 2012 Du virker litt som samme person som har startet denne tråden før "vi sliter". Hvor mange er det egentlig som sliter i dagens samfunn når de har ETT barn og TO inntekter? 3
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2012 #10 Skrevet 11. mars 2012 Du virker litt som samme person som har startet denne tråden før "vi sliter". Hvor mange er det egentlig som sliter i dagens samfunn når de har ETT barn og TO inntekter? vi har to barn, og han har et med exen.. forstår ikke helt hva du mente. forstår derimot det er flere mødre som er negativt innstillt på slike sprsmål i utg.pkt, så det nytter ikke.. jeg snakket om at jeg syns det var sykt teit å kreve mer bidrag når mannen hennes er styrtrik...men, ja, hun får kose seg med shopping, og late som de går til dered felles barn:) hun går hjemme...jobber ikke..jevli urettferdig.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #11 Skrevet 11. mars 2012 vi har to barn, og han har et med exen.. forstår ikke helt hva du mente. forstår derimot det er flere mødre som er negativt innstillt på slike sprsmål i utg.pkt, så det nytter ikke.. jeg snakket om at jeg syns det var sykt teit å kreve mer bidrag når mannen hennes er styrtrik...men, ja, hun får kose seg med shopping, og late som de går til dered felles barn:) hun går hjemme...jobber ikke.. jevli urettferdig. Du kan syns det er så urettferdig som du bare vil. Det er din mann sitt barn og han sin eks. De har det jurdiske ansvaret, og det økonomiske ansvaret for dette barnet. Jeg vet ikke hva som er så vanskelig å forstå med det? 6
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #12 Skrevet 11. mars 2012 Spiller ingen rolle at hennes mann har millioner, for det er ikke han som er økonomisk ansvarlig for hennes barn fra før av. På lik linje som det ikke er ditt ansvar å sørge for det økonomiske til hans barn fra før av, noe det høres ut somd u syns er helt greit. Hun ahr fått vite at han har ny jobb og fått høyere lønn, og hun ber om at bidraget blir regnet ut på nytt. De pengene er til barnet, og kostnadene med barnet. Far og mor skal dekke kostandene ut i fra sine inntekter, og regner med at du hadde blitt fly forbanna om noen skulle kreve at dine penger ble regnet med i bidraget. 2
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2012 #13 Skrevet 11. mars 2012 seriøst, poenget er at mannen hennes er styrtrik..så det blir for dumt.. vi har barn sammen vi skal forsørge og har gj.snittlig inntekt og jeg blir bare litt oppgitt at hun gidder, når de har det som plommen i egget, og vi sliter. Jeg kan forstå at du syns det er irriterende, men selv om denne mannen er rik, er det ikke sikkert at han er lysten på å betale for samboerens særkullsbarn. Å være rik er ikke ensbetydende med å være generøs, for å si det slik, ofte er det jo faktisk motsatt, det er en grunn til at noen blir rike Ikke bruk krefter på dette. Jeg er også stemor, men har for lengst innsett at det er mye morsommere å tjene egne penger enn å skule bort på de pengene som går i barnebidrag. Det er tross alt en begrenset mengde år det er snakk om, og hvis du har mulighet til å jobbe ekstra/tjene bedre, så kan du jo glede deg over at dette er dine penger som du kan bruke som du vil - du slipper jo også å forsørge din manns særkullsbarn
Gjest tsss Skrevet 11. mars 2012 #14 Skrevet 11. mars 2012 Jeg kan forstå at du syns det er irriterende, men selv om denne mannen er rik, er det ikke sikkert at han er lysten på å betale for samboerens særkullsbarn. Å være rik er ikke ensbetydende med å være generøs, for å si det slik, ofte er det jo faktisk motsatt, det er en grunn til at noen blir rike Ikke bruk krefter på dette. Jeg er også stemor, men har for lengst innsett at det er mye morsommere å tjene egne penger enn å skule bort på de pengene som går i barnebidrag. Det er tross alt en begrenset mengde år det er snakk om, og hvis du har mulighet til å jobbe ekstra/tjene bedre, så kan du jo glede deg over at dette er dine penger som du kan bruke som du vil - du slipper jo også å forsørge din manns særkullsbarn uff ja. må bare svelge kameler her;) er bare så teit, jeg vet at han betaler for begge barna.. både for deres felles, og min manns og hennes barn .. så det er så smålig av henne... jeg VET de pengene går i hennes lomme, ikke til mitt stebarn;) dumt system:)
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #15 Skrevet 11. mars 2012 uff ja. må bare svelge kameler her;) er bare så teit, jeg vet at han betaler for begge barna.. både for deres felles, og min manns og hennes barn .. så det er så smålig av henne... jeg VET de pengene går i hennes lomme, ikke til mitt stebarn;) dumt system:) Hvordan vet du det? Fører du regnskap for dem? Har du full innsikt til deres økonomi? 6
Gjest tssss Skrevet 11. mars 2012 #16 Skrevet 11. mars 2012 Spiller ingen rolle at hennes mann har millioner, for det er ikke han som er økonomisk ansvarlig for hennes barn fra før av. På lik linje som det ikke er ditt ansvar å sørge for det økonomiske til hans barn fra før av, noe det høres ut somd u syns er helt greit. Hun ahr fått vite at han har ny jobb og fått høyere lønn, og hun ber om at bidraget blir regnet ut på nytt. De pengene er til barnet, og kostnadene med barnet. Far og mor skal dekke kostandene ut i fra sine inntekter, og regner med at du hadde blitt fly forbanna om noen skulle kreve at dine penger ble regnet med i bidraget. ok enig i det men HVORFOR må mannen min oppgi MIN inntekt om han ønsker å klage? 1
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2012 #17 Skrevet 11. mars 2012 Hvordan vet du det? Fører du regnskap for dem? Har du full innsikt til deres økonomi? jeg trenger ikke det.. jeg vet han tjener sykt mye..og de eier masse utenom huset sitt. så jeg er ikke dum, jeg vet det er kun fordi hun kan. nav er på morens side, sånn er det.. say what u want
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #18 Skrevet 11. mars 2012 Jeg skjønner det føles litt bittert ettersom økonomien din er betraketelig dårligere enn hans eks. Men du har ikke så mye du skulle ha sagt i denne saken likevel. Det er mellom mannen din og hans eks. Jeg har aldri lagt meg opp i bidraget min mann betaler til sin eks. Ettersom hans eks reiser til syden 4 (!) ganger i året med sin nye mann, antar jeg bidraget er med på å finansiere disse turene, haha. Barnet får i det minste være med på en av disse turene heldigvis.
Carrot Skrevet 11. mars 2012 #19 Skrevet 11. mars 2012 Jeg trodde ektefellens inntekt spilte en rolle?
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #20 Skrevet 11. mars 2012 .... Har ikke mannen hennes sin inntekt noe å gjøre? Fra http://www.nav.no/Internasjonalt/Opphold+i+utlandet/Bidragspliktig+eller+bidragsmottaker+i+utlandet/Sp%C3%B8rsm%C3%A5l+og+svar+-+Bidragspliktig+i+utlandet Det er kun inntekten til partene i saken (den bidragspliktige, bidragsmottakeren og barnet) som legges til grunn. Forsørgingsplikten gjelder kun for egne barn (med egne barn menes biologiske eller adopterte barn), Men det at man er samboer har betydning ved beregningen av bidraget på den måten at den som skal betale bidrag får bedre bidragsevne. Det legges til grunn at man da har en annen voksen person å dele utgiftene med. Det hjelper lite å irritere seg over at barnemor og mannen hennes har god økonomi, for reglene er klar. "Livet kan være urettferdig", så det beste er å lære seg å leve med at slik er det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå