AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #1 Skrevet 11. mars 2012 Onkelen min slaktet okse i vinter, og vi endte opp med en god del indrefilet, ytrefilet, kjøttdeig, og diverse. Nå tenkte jeg at jeg skulle imponere kjæresten, og diske opp med den indrefilet middagen. Det er bare det at jeg er skikkelig amatør, og trenger alt dette med teskje. Noen som tar på seg jobben..?
Gjest navnelapp Skrevet 12. mars 2012 #2 Skrevet 12. mars 2012 Viss du skal lage indrefilet til deg og ein til vil eg anbefale å steike det som biffar. Her er ein beskrivelse av elementær biffteknikk. Det kan virke komplisert, men er eigentleg ganske enkelt. Sjekk med onkelen din om indrefileten var ferdig mørna før den vart frosen, eller om den vart frosen med ein gong. Viss den vart frosen umiddelbart bør du la den ligge i kjøleskapet i to-tre dagar etter at den er tint. Har du fått indrefileten heil, så la den tine halvvegs,og skjer av det du skal ha. Så kan du fryse resten og bruke det ein annan gong. 1
Pialill Skrevet 12. mars 2012 #3 Skrevet 12. mars 2012 Skal du steke biffer eller er det helstekt indrefillet du skal lage?
OhMickey Skrevet 12. mars 2012 #4 Skrevet 12. mars 2012 Har lært av min mor at man skal steke i smør på høy varme, smøret skal bli nøttebrunt i panna, og biffen skal oppi, noen sekunder bare på ene siden(bare til det blir en brun skorpe), snu den og stek den på andre siden til du ser blod pipler ut fra overflaten, trekk så stekepanna av varmen. Da blir den medium
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #5 Skrevet 12. mars 2012 Åh, folk har svart i tråden min, begynte å lure på om jeg var helt alene om dette Kjøttet ble fryst umiddelbart etter slakting, så jeg burde la den tine, og mørne i kjøleskapet, det er notert. Jeg har tenkt å steke bitene som biff, det er i allefall det jeg tok sikte på, så jeg takker for alle råd tips, synsvinkler og meninger om det, og jeg SKAL imponere, om så meg selv bare Noen tips til tilbehør, og slikt? ts 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #6 Skrevet 12. mars 2012 heldig gris som har masse deilig biff på lur lager. jeg lager ofte biff til mine vendinder. men da spleiser vi for biff er dyrt. lag ris ved siden av og du må ha en saus da anbefaler jeg bærnå. den er veldig vanskelig å lage selv så du må bruke pose. den fra knorr er best men landlord er også ok. kan også ha litt grønnesaker ved siden av men ikke nødvendig for biff med ris og deilig bærnå er så godt.
Gjest Herr Drue Skrevet 12. mars 2012 #7 Skrevet 12. mars 2012 Viss du skal lage indrefilet til deg og ein til vil eg anbefale å steike det som biffar. Her er ein beskrivelse av elementær biffteknikk. Det kan virke komplisert, men er eigentleg ganske enkelt. Sjekk med onkelen din om indrefileten var ferdig mørna før den vart frosen, eller om den vart frosen med ein gong. Viss den vart frosen umiddelbart bør du la den ligge i kjøleskapet i to-tre dagar etter at den er tint. Har du fått indrefileten heil, så la den tine halvvegs,og skjer av det du skal ha. Så kan du fryse resten og bruke det ein annan gong. Jeg er ganske sikker på at kjøtt ikke mørnes videre etter frysing/tining. Dette var det eneste jeg fant av kilder. 1
Gjest navnelapp Skrevet 12. mars 2012 #8 Skrevet 12. mars 2012 Wow, det var ei gullgruve, Herr drue, takk! Eg er framleis nyskjerrig på det kjemisk/tekniske bak manglande mørning, men det får eg snakke med mine vener i slaktebransjen om. :-) 1
Gjest alille Skrevet 12. mars 2012 #9 Skrevet 12. mars 2012 heldig gris som har masse deilig biff på lur lager. jeg lager ofte biff til mine vendinder. men da spleiser vi for biff er dyrt. lag ris ved siden av og du må ha en saus da anbefaler jeg bærnå. den er veldig vanskelig å lage selv så du må bruke pose. den fra knorr er best men landlord er også ok. kan også ha litt grønnesaker ved siden av men ikke nødvendig for biff med ris og deilig bærnå er så godt. Neinei, skal man imponere så stiller man ikke opp med posesaus, og hvertfall ikke bearnaise. Man kan evt. bruke en posesaus som base... Hvis du liker peppersaus og har litt konjakk så er denne sausen kjempeenkel. Ikke bli skremt av at det skal flamberes, jeg var livredd da jeg gjorde det, men det gikk helt fint. Bare følg alle rådene. Eventuelt finner du mange oppskrifter på nett, du kan prøve deg på rødvinssaus, eller lage bearnaise selv - det er ikke så vanskelig, egentlig. Biffen i seg selv er så lett å tilberede at skal man imponere må man nesten stille opp med mer enn ris og posesaus. Som tilbehør kan du ha gratinerte poteter, stekte poteter, bakte poteter - det finnes mange potetalternativer hvis du googler litt. Ellers er jeg glad i stekte grønnsaker ved siden av - løk, paprika, tomat og gulrot. Og kokt brokkoli. Men jeg er litt lei av det, så jeg følger gjerne med i tråden om noen andre har gode råd... 4
Gjest navnelapp Skrevet 12. mars 2012 #10 Skrevet 12. mars 2012 Desse ostefylte soppane ser ikkje så kule ut, men fyttikatta, dei er gode!
OhMickey Skrevet 12. mars 2012 #11 Skrevet 12. mars 2012 Maiskolber, dampen fersk grønn asparges, bakt potet med hjemmelaget kryddersmør i og stekt tomat(delt i to) med pepper som kan stekes sammens med biffene for ekstra god smak !
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #12 Skrevet 12. mars 2012 lag ris ved siden av og du må ha en saus da anbefaler jeg bærnå. den er veldig vanskelig å lage selv så du må bruke pose. den fra knorr er best men landlord er også ok. kan også ha litt grønnesaker ved siden av men ikke nødvendig for biff med ris og deilig bærnå er så godt. 1. Ikke kall det bænå 2. Ikke lag posesaus til gjester du vil imponere 3. Ikke server ris ved siden av biffen til gjester du vil imponere 10
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #13 Skrevet 12. mars 2012 1. Ikke kall det bænå 2. Ikke lag posesaus til gjester du vil imponere 3. Ikke server ris ved siden av biffen til gjester du vil imponere Signerer, men tillater meg å tilføye: 4. Det er IKKE så vanskelig å lage béarnaise. 4
Gjest navnelapp Skrevet 12. mars 2012 #14 Skrevet 12. mars 2012 Bernès er vel rett norsk uttale. Eg vil heller anbefale eit godt kryddersmør enn ein posesaus, og til biff bør ein servere poteter og ei eller anna grønsak. Båtpoteter er veldig godt, det same er bakte poteter. Berre styr unna dei grøne potetene i grønsaksdisken, dei smakar veldig ekkelt.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #15 Skrevet 12. mars 2012 Bernès er vel rett norsk uttale. Eg vil heller anbefale eit godt kryddersmør enn ein posesaus, og til biff bør ein servere poteter og ei eller anna grønsak. Båtpoteter er veldig godt, det same er bakte poteter. Berre styr unna dei grøne potetene i grønsaksdisken, dei smakar veldig ekkelt. Nei, det er det ikke. (Hvem av norske matbloggere er det forresten som har startet denne syken med å KONSEKVENT sette aksent over e feil vei på franske lånord?). 5
Pingting Skrevet 12. mars 2012 #16 Skrevet 12. mars 2012 Med fare for å virke arrogant: Béarnaise fra pose ser ut som gul flytende gummi, og smaker margarin med litt ekstra salt i. Altså ikke godt. Béarnaise er jo en klassisk kombinasjon med biff, men du MÅ jo ikke være så klassisk heller? Det finnes masse annet, enkelt og smakfult som du kan servere til biff. Vil du ha en rett med litt tradisjonelt preg er faktisk soppstuing godt til. Smørstekt sopp (en blanding, gjerne mye kantarell om du er så heldig at du finner!) med litt matfløte, en klunk soyasaus og rødvinseddik, og litt ferske urter (jeg liker timian). Ovnsbakte cherrytomater er godt tilbehør til dette - de frisker opp litt. rødløksmarmelade kan også gjøre denne jobben. En annen ide kan være risotto (da trenger du ikke saus i tillegg), f.eks. en variant med sopp eller rødvin og balsamico. Risotto er ikke så vanskelig å få til, i tillegg smaker det himmelsk - særlig om du bruker god kraft! Satser du mer tradisjonelt er jo både bakt potet og fløtegratinerte poteter godt, og noe de fleste liker. Andre potetvarianter er hasselback, potet anna og ovnsstekte potetbåter. 1
Gjest navnelapp Skrevet 12. mars 2012 #17 Skrevet 12. mars 2012 Nei, det er det ikke. (Hvem av norske matbloggere er det forresten som har startet denne syken med å KONSEKVENT sette aksent over e feil vei på franske lånord?). Unnskyld, eg tenkte meg veldig nøye om, og så vart det feil likevel. Bearnéssaus! 1
Gjest Herr Drue Skrevet 12. mars 2012 #18 Skrevet 12. mars 2012 Nei, det er det ikke. (Hvem av norske matbloggere er det forresten som har startet denne syken med å KONSEKVENT sette aksent over e feil vei på franske lånord?). Herregud, slapp av litt a!! 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #19 Skrevet 12. mars 2012 Herregud, slapp av litt a!! Jeg er slapp. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #20 Skrevet 12. mars 2012 skjønner ikke hvorfor dere ikke syns noe om ris og bernå til biff .det er jo så godt? alle mine vendinder elsker når de kommer på besøk til meg og får biff og dette servert !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå