Gå til innhold

Er dette et greit kosthold når jeg skal gå ned i vekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spiser jeg nok? Spiser jeg for mye? Sannelig ikke lett å finne fram i denne jungelen.. Uansett så veier jeg ca 80 kg og skal ned til 65. Satser på en rolig vektnedgang på 0,5 - 1 kg i uka. Ikke noe stress. Jeg trener hver dag (er i gang med 30 days shred nå og går videre på de andre av hennes treningsvideoer når jeg er ferdig) Men så var det kostholdet da... virker dette greit? (Jeg trenger ikke svar fra lavkarboentusiaster)

Frokost: Havregrøt (laget av havregrøt, vann og salt, slik jeg liker den best)med 1 ts sukker på og masse kanel. + et glass ekstra lett melk og et eple eller en gulrot.

Lunsj: to hjemmebakte grove brødskiver med det bokselakspålegget til stabburet (og masse ekstra sitronpepper og et par agurkskiver) + vann og en kopp te.

Mellommåltid: Nutrilettbar (denne vet jeg at kanskje ikke er helt god, men den stiller det søtsuget jeg får på vei hjem fra jobb og holder meg gående til middag). Denne spises gjerne i bilen på vei hjem fra jobb.

Middag: 1 tallerken med 1/4 fisk/kyllingfilet/kjøtt, 1/4 med fullkornspasta, ris, poteter e.l. og 2/4 med grønnsaker eller salat. Med lightbrus til... litt sånn småavhengig men skal begrense det til middag først (og forhåpentligvis begrense det enda mer etterhvert)

Kveldsmat: 1 knekkebrød med brunost, eller en yoplait eller activiayoughurt + et glass appelsinjuice.

Så hva tror dere? Er dette noe å satse på? ( på lørdager blir kveldsmaten byttet ut med en liten sjokolade + litt potetgull :sjenert: ) Får jeg i meg nok grønt? Hvor kan jeg evt. putte inn mer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frokost: Bytt ut sukker med sukrin eller sukkerfritt syltetøy. Dropp saltet om du klarer.

Lunsj: Jeg synes det ser helt greit ut med om jeg skulle spist to skiver hadde det blitt med kokt skinke (og agurk) fordi det er magert.

Bare for å pirke litt, men synes aldeles ikke det ser ille ut. Om det ikke funker i praksis så er det noe du må forandre på.

AnonymBruker
Skrevet

Da får vi teste ut, så får vi se :)

Kokt skinke er jo magert å bra, men jeg tar gjerne litt sunt fett med omega3fettsyrer framfor magert rødt kjøtt :)

Skrevet

Syns det ser helt greit ut absolutt :) Du får prøve det i 2 uker og se om du har gått ned eller står stille - hvis du står stille på vekten så må du evnt justere noe her og der.

Jeg er uenig om at du bør kutte saltet - salt er ikke en uting i seg selv - kroppen trenger også litt salt! Overforbruket vi får i oss av salt kommer stort sett fra ferdigmat, bordsaltet utgjør forsvinnende lite i det store bildet. Mao, lag maten fra bunnen så mye som mulig, og dropp heller chipsen (DER er det mye salt! he-he) .. Bordsalt er helt greit i mine øyne :)

En annen ting jeg ville prøvd å kutte ut hvis du klarer er juice.. flytende kalorier burde man unngå så mye som mulig på diett, da det metter veldig lite i forhold til hvis du spiser de samme kaloriene i fast føde. Hvis du liker et glass med noe frikst i, kanskje fun light er noe for deg? Eller rett og slett spise et eple eller en appelsin?

Det er bra at du prøver å få i deg omega 3 - ta gjerne et omega 3 tilskudd på siden for å være sikker - de aller aller fleste har bare godt av dette :) Jeg bruker lakseolje fra norkost.no som er billig og smaker greit :)

AnonymBruker
Skrevet

Syns det ser helt greit ut absolutt :) Du får prøve det i 2 uker og se om du har gått ned eller står stille - hvis du står stille på vekten så må du evnt justere noe her og der.

Jeg er uenig om at du bør kutte saltet - salt er ikke en uting i seg selv - kroppen trenger også litt salt! Overforbruket vi får i oss av salt kommer stort sett fra ferdigmat, bordsaltet utgjør forsvinnende lite i det store bildet. Mao, lag maten fra bunnen så mye som mulig, og dropp heller chipsen (DER er det mye salt! he-he) .. Bordsalt er helt greit i mine øyne :)

En annen ting jeg ville prøvd å kutte ut hvis du klarer er juice.. flytende kalorier burde man unngå så mye som mulig på diett, da det metter veldig lite i forhold til hvis du spiser de samme kaloriene i fast føde. Hvis du liker et glass med noe frikst i, kanskje fun light er noe for deg? Eller rett og slett spise et eple eller en appelsin?

Det er bra at du prøver å få i deg omega 3 - ta gjerne et omega 3 tilskudd på siden for å være sikker - de aller aller fleste har bare godt av dette :) Jeg bruker lakseolje fra norkost.no som er billig og smaker greit :)

Takk for informativt og kontruktivt innlegg. Jeg kan prøve det i et par uker ja, og se :) Jeg er egentlig ikke sånn super juicefan, men tenkt å ta et glass som en kjapp en av fem om dagen. Men kanskje likegreit med en appelsin :)

Det jeg lurer mest på er lunsjen. Kanskje det er litt mye med to brødskiver? Tiden vil vise :tommelopp:

Skrevet

Kostholdet ser greit ut og om det fungerer og du går ned i vekt er det jo kjempe bra! Jeg selv måtte til med hardere tak, droppet brødskivene og spiste omelett av 3 egg med skinke og purreløk eller kylling og salat. Du kan jo evt. variere det litt? En dag brødskiver en dag salat? Jeg ville ihvertfall prøcd å spist mer proteiner. Droppet juicen og hatt minimalt med karbohydrater til middag. Men se om dette funker for deg:-) Om ikke kan jeg nok komme med litt tips. Har gått ned 13 kg selv! Skal ned litt til:-)

AnonymBruker
Skrevet

13kg!! Så bra :) så flink du er!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...