Gå til innhold

Patella/Patellaluksasjon på hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Lurer på om det er noen som har litt ekstra kunnskap om patella? Vi har fått påvist det på hunden våres, og har fått beskjed om at vi mest sannsynlig må operere hunden våres.

Gidde beskjed til oppdretter om dette og hun mente at vi skulle sjekke hunden våres igjen med en annen vetrinær. Så jeg lurer på om dere har erfaring med denne sykdommen? Om noen av dyrene deres har vert utsatt for dette, og hvordan dere gjorde det osv:)

AnonymBruker
Skrevet

ingen?

Gjest Bobler
Skrevet

Hvilken grad?

Og jeg er absolutt enig med oppdretter, ville sjekket med en annen vetrinær før en evt opperasjon.

Har hatt hund med grad 1, som ikke er noen vits å gjøre noe med. Han katet bakbeinet til siden en gang i blant (spesielt i gallopp), men hadde hverken vondt, plager eller var hemmet på noe vis.

Gjest Bobler
Skrevet

Det heter forresten patella luxasjon, alle hunder har patella (kneskål) :)

AnonymBruker
Skrevet

Det heter forresten patella luxasjon, alle hunder har patella (kneskål) :)

Hehe, skal huske det til neste gang :fnise:

Fikk ikke akkurat noe svar på hvilken grad det var, men vil tro at det er grad 2. Hunden våres har av og til haltet litt og han pleier og bite seg selv i foten/kneet, ofte. Så vi lurer på om det er da kneskålen har "hoppet" litt ut av ledd, eller gnisser frem og tilbake.

Men, tror vi vil få han sjekket grundig, det er jo en operasjon det er snakk om, pluss at kostnadene for en operasjon kommer på mellom 15 000-20 000...

Gjest Bobler
Skrevet

Hehe, skal huske det til neste gang :fnise:

Fikk ikke akkurat noe svar på hvilken grad det var, men vil tro at det er grad 2. Hunden våres har av og til haltet litt og han pleier og bite seg selv i foten/kneet, ofte. Så vi lurer på om det er da kneskålen har "hoppet" litt ut av ledd, eller gnisser frem og tilbake.

Men, tror vi vil få han sjekket grundig, det er jo en operasjon det er snakk om, pluss at kostnadene for en operasjon kommer på mellom 15 000-20 000...

Grad 2 er ikke så veldig alvolig, det er 3 og 4 som absolutt bør oppereres. Men hørtes jo ikke som om han har det så greit. Klarer han å få den tilbake på plass, eller må du gjøre det for han?

Men ville som sagt forhørt meg med en annen vetrinær. :) Må du operere begge eller et bein? Og har du ikke forsikring?

Skrevet

Sjekk med en annen dyrlege, for all del! Gjerne en spesialist!

Ei venninne fikk beskjed av en veterinær om at hennes hund hadde grad 4, og burde avlives (ja, det er faktisk helt sant),så undersøkte hun med flere veterinærer.

"Enden" på visa er at hennes hund lever lykkelig uten å ha operert i det hele tatt :)

AnonymBruker
Skrevet

Grad 2 er ikke så veldig alvolig, det er 3 og 4 som absolutt bør oppereres. Men hørtes jo ikke som om han har det så greit. Klarer han å få den tilbake på plass, eller må du gjøre det for han?

Men ville som sagt forhørt meg med en annen vetrinær. :) Må du operere begge eller et bein? Og har du ikke forsikring?

Har ikke sett at han har noe smerter som plager han, bortsett fra det at han biter seg i benet sitt. Men, vi tenkte at det kunne ha tilknytning til patellalukasasjonen. Men, det er veldig sjeldent at han halter vil jeg si. Dyrlegen kjente bare på bena has, og mente at det var noe som ikke stemte.

Hun trodde det var på begge bena, men det var først og fremst det ene beine hun la merke til. Og, ja vi har forsikring, men er litt usikker på om det blir dekket :)

Gjest Bobler
Skrevet

Har ikke sett at han har noe smerter som plager han, bortsett fra det at han biter seg i benet sitt. Men, vi tenkte at det kunne ha tilknytning til patellalukasasjonen. Men, det er veldig sjeldent at han halter vil jeg si. Dyrlegen kjente bare på bena has, og mente at det var noe som ikke stemte.

Hun trodde det var på begge bena, men det var først og fremst det ene beine hun la merke til. Og, ja vi har forsikring, men er litt usikker på om det blir dekket :)

Er hunden forsikret før 12 uker (tror jeg det er) skal det bli dekket.

Ville rønket hele hunden (mtp at den biter i beinet) og sjekket PL hos en annen vetrinær, med erfaring med PL. Det er veldig mange som drar konklusjonen ganske fort, spesielt de som vil tjene penger. I ditt tilfelle ville jeg prøvd smertelinding fremfor operasjon. Ser ingen vits i å la en hund gjennomgå en vond og risikofylt operasjon pga biting i beinet i ny og ne (som også kan være under/overstimulanse, stress, hudproblemer osv).

Biter hunden seg når PL har gått ut, eller helt ut av det blå? Hvis det er pga PLen ville jeg gått ut ifra at hunden gjorde det når PL glapp ut. Ikke når den hviler på kvelden f.eks. PL gjør som oftest kun vondt der og da, og etterpå merker hunden null til det.

AnonymBruker
Skrevet

Er hunden forsikret før 12 uker (tror jeg det er) skal det bli dekket.

Ville rønket hele hunden (mtp at den biter i beinet) og sjekket PL hos en annen vetrinær, med erfaring med PL. Det er veldig mange som drar konklusjonen ganske fort, spesielt de som vil tjene penger. I ditt tilfelle ville jeg prøvd smertelinding fremfor operasjon. Ser ingen vits i å la en hund gjennomgå en vond og risikofylt operasjon pga biting i beinet i ny og ne (som også kan være under/overstimulanse, stress, hudproblemer osv).

Biter hunden seg når PL har gått ut, eller helt ut av det blå? Hvis det er pga PLen ville jeg gått ut ifra at hunden gjorde det når PL glapp ut. Ikke når den hviler på kvelden f.eks. PL gjør som oftest kun vondt der og da, og etterpå merker hunden null til det.

Vi forsikret den med en gang vi fikk han, så da går det nok bra :)

Det med at hunden biter seg i foten, er noe vi tror er når patellan går ut. Men, han biter seg mest i foten mest når han har lekt eller etter han har gått tur, altså når han er litt oppspilt. Men halen er likevell oppe og logrer når han gjør dette, det ser ikke ut som at han har det vondt altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...