AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #1 Skrevet 11. mars 2012 Til høsten har jeg tenkt å studere psykologi. Jeg kommer ikke inn på profesjonsstudium noen plasser, og har ikke tenkt å flytte til utlandet for å bli psykolog. Derfor tenkte jeg å begynne med en bachelor i enten generell psykologi eller arbeids- og organisasjonspsykologi. Har lyst til å studere i Bergen. Jeg har mest lyst til å ta generell psykologi, men tviler på at jeg kommer inn. Derfor tenkte jeg å ta arbeids- og organisasjonspsykologi, for da har jeg i alle fall en bachelor i psykologi. Har tenkt å bli noe med HR eller noe i den duren. Hvordan er disse studieretningene i forhold til hverandre? Ser ut som i alle fall det første året er likt... Men kommer jeg til å angre hvis jeg velger arbeids og organisasjonspsykologi? Jeg kan jo eventuelt flytte til Trondhjem for å ta generell psykologi der, men det har jeg ikke særlig lyst til..
Ethereal Skrevet 11. mars 2012 #2 Skrevet 11. mars 2012 (endret) Jeg kan prøve å svare deg, men det blir nok litt halvveis, og mye ut i fra egne erfaringer. Jeg går første år på en bachelor i psykologi. Første året har vi blant annet hatt exphil, exfac, innføring i generell psykologi og sosialpsykologi. I sosialpsykologi har jeg fått et lite innblikk i organisasjon og ledelse. Vi har også studenter som tar en bachelor i organisasjon og ledelse, som har valgt å ta sos.psyk som et 10-poengsfag. De neste årene skal vi blant annet ha biologisk psykologi, abnormal psykologi og utviklingspsykologi. Det blir ikke annet enn gjentning dette, men jeg ser for meg at dersom du tar arbeids- og organisasjonspsyk vil du ikke ha disse fagene, eller fag som ligner. Det må også nevnes at på den bacheloren jeg tar, har vi et 15 poengs-fag som heter arbeids- og organisasjonspsykologi. Med en bachelor i arbeids- og organisasjonspsykologi er det sikkert masse spennende du kan jobbe med, spesielt innenfor jobbsektoren. Jeg har hørt at det er mange som har tatt en bachelor i psykologi som senere har fått jobb med å ansette nye mennesker i bedrifter, sette sammen team og andre arbeids-relaterte jobber. Dersom det er noe du kunne tenke deg, så er det sikkert spennende å ta en bachelor i arbeids-og organisasjonspsyk. Men dersom du vil lære mer om psykiske lidelser, menneskers utvikling, hjernen og helse, så er det kanskje bedre å ta en bachelor i "vanlig" psykologi. Endret 11. mars 2012 av Ethereal
ninuska_ Skrevet 11. mars 2012 #3 Skrevet 11. mars 2012 (endret) Jeg har bachelor med en fordypning i generell psykologi (valgte mye personal, samarbeid og ledelse) og snart en mastergrad i arbeids- og organisasjonpsykologi. Det er jo to helt forskjellige retninger, avhengig av hva man vil gå, men jeg vil tro at en mer spesialisert retning gir bedre jobbmuligheter. Jeg føler med generell psykologi kan du litt om alt.. og det er egentlig litt kjedelig. Innenfor arbeids- og organisasjon kan du også fokusere på helse og psykiske lidelser. Og jeg tror det er lurt å ta en master i psykologi. Da stiller du enda sterkere Om du angrer? Tja, det spørs vel hva du interesserer deg for. Jeg har ikke angret et eneste sekund! Endret 11. mars 2012 av ninuska_ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå