Gå til innhold

Venn som ikke spiser grønnsaker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har en kompis jeg er bekymret for. Han spiser overhodet ikke grønnsaker, fisk osv! Det merkes på han at han har vitaminmangel, for han er veldig sløv. Jeg er redd han skal bli syk, og dessuten så kan det umulig være spesielt behagelig å konstant gå rundt å være sliten.

Jeg merker at mange tar ham for å være litt smådum, men jeg tror det kommer av vitaminmangelet.

Hva skal jeg gjøre? Det blir jo nesten litt sånn å lære opp barnehageungene å spise opp grønnsakene på tallerkenet sitt :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Kjøp en boks med vitaminbjørner og grønnsaksbjørner til ham.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en boks med vitaminbjørner og grønnsaksbjørner til ham.

Det er jo selvfølgelig også en mulighet, men det er aldri en erstatning til et variert kosthold. Må jo prøve The Hard Way først :roll:

Skrevet

Be ham ta seg sammen for han er tydeligvis for gammel til å drive med sånt tull. Man kan bli vant til det meste, også smaken av fisk og grønnsaker.

Skrevet

Snakk med ham om at han ødelegger seg selv med kosholdet sitt, prøv ut ulike grønnsaker sammen med ham - det må da finnes noen grønnsaker han syns er ok å knaske på? Inviter ham på fiske-wook eller en annen god fiskerett.

Hvis han holder på at han ikke skal spise noe fisk, bør du i allefall oppmuntre ham til å ta tranpiller. Han trenger omega og D-vitamin.

Gjest WendyClear
Skrevet

Ikke gi han dessert før han har spist opp all brokkolien på tallerken!

• Liker 3
Gjest Thessie!
Skrevet

Han er mest sannsynlig gammel nok til å vite hvor viktig grønnsaker er. Hvis han allikevel velger å ikke spise det, så får da det være opp til ham!

Gjest HuskyPusky
Skrevet

Hvis du inviterer han på middag, spiser han grønnsaker da?

Lager han mat selv, eller blir det sånn "varme opp capriboller /steike grandiosa" til middag?

Er han interessert i matlaging?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du inviterer han på middag, spiser han grønnsaker da?

Lager han mat selv, eller blir det sånn "varme opp capriboller /steike grandiosa" til middag?

Er han interessert i matlaging?

Ts her!

Han er overhodet ikke interessert i matlaging, og har faktisk aldri sett han lage mat. Lager han seg grandiosa så plukker han paprikaen av :gjeiper: Spiser vi hjemmelaget mat sammen, spiser han kjøtt og brød/ris. Når jeg prøver å fortelle han hvor viktig grønnsakene er, fleiper han det enten bort, eller så blir han småirritert. Da gir jeg opp med en gang.

Vi er vel det man kan kalle friends with benefits, og har vurdert å si at om han spiser så og så mye grønnsaker, så blir det premie etterpå. Men igjen, det blir litt for latterlig...

Gjest HuskyPusky
Skrevet

Ts her!

Han er overhodet ikke interessert i matlaging, og har faktisk aldri sett han lage mat. Lager han seg grandiosa så plukker han paprikaen av :gjeiper: Spiser vi hjemmelaget mat sammen, spiser han kjøtt og brød/ris. Når jeg prøver å fortelle han hvor viktig grønnsakene er, fleiper han det enten bort, eller så blir han småirritert. Da gir jeg opp med en gang.

Vi er vel det man kan kalle friends with benefits, og har vurdert å si at om han spiser så og så mye grønnsaker, så blir det premie etterpå. Men igjen, det blir litt for latterlig...

Tja, belønningssystem kan jo funke, men på en voksen gutt så blir det kanskje litt latterlig. Men du kan jo prøve å lure i han litt ekstra grønnsaker når dere spiser sammen (type lage hjemmelaget lasagne å ha i masse ekstra tomater, gulrot, squash, løk osv (gjerne raspet opp så han ikke kan plukke det ut). Ellers er det jo en vanskelig situasjon...

AnonymBruker
Skrevet

Men du kan jo prøve å lure i han litt ekstra grønnsaker når dere spiser sammen (type lage hjemmelaget lasagne å ha i masse ekstra tomater, gulrot, squash, løk osv (gjerne raspet opp så han ikke kan plukke det ut). Ellers er det jo en vanskelig situasjon...

Aj! Det var en knallidé! Lasagne er jo sånt som man kan regne som ''søppelmat'' i utgangspunktet, men er lett å gjøre noe med næringsmessig. Takker og bukker! :takke:

AnonymBruker
Skrevet

Be ham ta seg sammen for han er tydeligvis for gammel til å drive med sånt tull. Man kan bli vant til det meste, også smaken av fisk og grønnsaker.

ta deg sammen selv. Jeg er selv glad i fisk og grønt, men jeg skjønner at ikke alle har dem samme smaken som meg. Som jeg skrev i en annen tråd, glad i narkotika? Det er jo bare å bli vant til det, kom igjen, prøv da. Jesus, grow up!

Gjest Krembanan
Skrevet

Stekte grønnsaker da ? Må jo ikke stappe i seg rå gulrøtter og ekkel brokkoli liksom. Finnes masse forskjellig. Jeg er ikke veldig glad i grønnsaker selv og spiser bare noen få typer, men er da bedre enn ingenting :)

Jeg synes det er godt med stekte grønnsaker med krydder og litt smelta/stekt ost over. Kanskje ikke sååååå sunt da lenger, men uansett :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes voksne folk skal få bestemme selv hva de spiser.

Skrevet

var det ikke en lignendes post om dette før. Bare da "mannen" som ikke spiste grønt?

Om noen hadde bedt/forlangt at jeg spiser grønt jeg ikke liker,hadde jeg blitt irritert.En får bestemme selv.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Høres ut som et dødfødt løp.

Skrevet

Du kan gjemme grønnsaker overalt:) Hvis du foreksempel lager kremet blomkål suppe så kan du mose hele blomkålen og da virker det som om det ikke er noen grønnsaker inni, og det kan du gjøre i mange andre matretter også:) massssse mosa grønnsaker i tomatsaus med kjøttboller og spaghetti etc!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...