Gå til innhold

Hvilken kjøttdeig er sunnest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er kjøttdeig av svin sunnest? Eller er det karbonadekjøttdeig? Og er kylligkjøttdeig bra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slenger meg på denne, hvilket alternativ er den klare vinneren? Her går det i alle 3 sorter, men har flere ganger tenkt på hva som egentlig er sunnest.

Skrevet

Jeg TROR, uten å være ekspert på området, at karbonadekjøttdeig er "renest", og dermed sunnest. Samtidig så er jo det rødt kjøtt... Men har en slags tanke om at eks kyllingkjøttdeig er oppmalt "diverse" fra kylling, og kan ikke ser for meg at det er spesielt mye bedre. Samme med svinekjøttdeig. Men som sagt, er ingen ekspert!

• Liker 2
Gjest Armule
Skrevet

Karbonadedeig, uten at jeg skal være for sikker. Høyere innhold av rent kjøtt og ikke like mye vann i som vanlig kjøttdeig.

Det er i alle fall det hodet mitt forteller meg. Også smaker karbonadedeigen best.

• Liker 1
Skrevet

Kyllingkjøttdeig er vel kanskje det sunneste?

Deretter kommer karbonadedeig. Litt dyrere, men mye mer smakfull og med mindre fett enn vanlig kjøttdeig.

Det var dette jeg pleide å kjøpe når jeg var på "slankern", men akkurat hva som er sunnest er jeg usikker på!

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Bare som en kuriositet har gilde tror jeg det var nå kommet med kjøttdeig av storfe. Tror det sto at det skulle være rent kjøtt i den.

Lurer på hvordan den er i forhold til de andre?

Skrevet

Så det blir enten rent rødt(som da man skal begrense litt) kjøtt med lite fett eller hvitt oppmalt kjøtt som muligens ikke er like rent men til gjengjeld er hvitt, som da er sunnere enn rødt kjøtt.

Hvor rent er kyllingkjøttdeigen? Hadde det eksistert en kyllingfiletkjøttdeig hadde det nok vært det optimale! Og det kan man jo lage selv, selvom det er litt ekstra styr.

AnonymBruker
Skrevet

Bare som en kuriositet har gilde tror jeg det var nå kommet med kjøttdeig av storfe. Tror det sto at det skulle være rent kjøtt i den.

Lurer på hvordan den er i forhold til de andre?

Kjøttdeig er da laget av storfe, hvis det ikke står av svin eller av kylling på pakka. Så dette var ikke akkurat noe nytt.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Men det sto spesifert. og stod muligens rent kjøtt uten at jeg husker nøyaktig.

Enten har de bare endret pakninger (som godt kan hende) eller så er det et nytt produkt!? Jeg oppfattet det som ett nytt produkt når jeg så den iallefall.

Gjest Armule
Skrevet

Både kjøttdeig og karbonadedeig er av storfe.

Svigerfar spiser ikke kyllingkjøttdeig, fordi han har sett hvordan det lages og hva som er i det. Her bedt han om å ikke fortelle noe mer enn det :P

• Liker 1
Gjest alille
Skrevet

Men det sto spesifert. og stod muligens rent kjøtt uten at jeg husker nøyaktig.

Enten har de bare endret pakninger (som godt kan hende) eller så er det et nytt produkt!? Jeg oppfattet det som ett nytt produkt når jeg så den iallefall.

Det er ny kjøttdeig, som består av 100% kvernet storfekjøtt (dvs ikke noe tilsatt vann og salt).

Ble litt overrasket da vi kjøpte denne første gang, trodde det var vanlig kjøttdeig, og siden det var 300g la vi til litt rester av annen kjøttdeig. Men siden denne ikke består av masse vann vil jo ikke halvparten av innholdet fordampe ved steking, så da sto vi der da, med MASSE stekt kjøttdeig til pizzaen. Det ble en mektig middag. :ler:

Gjest alille
Skrevet

Både kjøttdeig og karbonadedeig er av storfe.

Svigerfar spiser ikke kyllingkjøttdeig, fordi han har sett hvordan det lages og hva som er i det. Her bedt han om å ikke fortelle noe mer enn det :P

Jepp, men vanlig kjøttdeig og karbonadedeig består av 94% storfe, mens kvernet storfekjøtt består av 100%.

Gjest Armule
Skrevet (endret)

Jepp, men vanlig kjøttdeig og karbonadedeig består av 94% storfe, mens kvernet storfekjøtt består av 100%.

Ja. Og rent kjøtt finner du i alle, men 100%-biten tror jeg ikke har blitt nevnt før nå.

edit: oops, ser det nå.

Endret av Cervix
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Det er ny kjøttdeig, som består av 100% kvernet storfekjøtt (dvs ikke noe tilsatt vann og salt).

Ble litt overrasket da vi kjøpte denne første gang, trodde det var vanlig kjøttdeig, og siden det var 300g la vi til litt rester av annen kjøttdeig. Men siden denne ikke består av masse vann vil jo ikke halvparten av innholdet fordampe ved steking, så da sto vi der da, med MASSE stekt kjøttdeig til pizzaen. Det ble en mektig middag. :ler:

Godt det ikke var jeg som hadde drømt da :fnise:

Skrevet

Karbonadedeig som er kvernet i ferskvareavdelingen i butikken vil jeg tro er den sunneste. Det kan du finne på feks Meny, Ica Maxi og Ica Supermarked. Denne smaker ihvertfall mye renere enn de fra feks Gilde, men den blir også tørrere.

Skrevet (endret)

Karbonadedeig har 5% fett.

100% Kvernet stofekjøtt har 10% fett.

Kjøttdeig har 15% fett.

Familiedeig tror jeg har mer fett enn kjøttdeig.

Rødt kjøtt er ikke skadelig i begrensede mengder, og her i huset er det et svært moderat inntak av rødt kjøtt, så vi går helst for karbonadedeig, da det er minst fett. Noen ganger bruker vi kvernet storfekjøtt da det ikke koster like mye som en pakke karbonadedeig.

Kjøttdeig (storfe, svin eller kylling) bruker vi sjelden. Har hørt at kyllingkjøttdeigen består av alt mulig fra kyllingen, inkl. skinnet, og synes tanken på det er ekkel, så styrer unna.

De som spiser lavkarbo velger vel kjøttdeig fordi den har mest fett. :)

Endret av Grønt blad
Skrevet (endret)

Er kjøttdeig av svin sunnest? Eller er det karbonadekjøttdeig? Og er kylligkjøttdeig bra?

Kjøttdeig er et blandingsprodukt med rødt kjøtt, fett og annet, og er per definisjon aldri sunt. Svinekjøtt er også rødt kjøtt. Kyllingkjøttdeig er et sunt alternativ til kjøttdeig av rødt kjøtt. (svinekjøttdeig - det er vel medisterdeig det?)

Karbonadedeig er rent røtt kjøtt som er kvernet opp. Det er altså ikke et blandingsprodukt. Hvis du syns rødt kjøtt er sunt, så er karbonadedeig sunt.

Edit: Etter å ha lest i denne tråden tar jeg tilbake dette om at kyllingkjøttdeig er sunnere alternativ, huff... :sjenert:

Endret av Kosemose
Gjest Herr Drue
Skrevet

For å kunne si hvilken deig som er sunnest, så må man jo legge fram kriterier for begrepet "sunt". "Sunt" for en som er på lavkarbo, er kanskje en deig med mye fett, mens det er noe annet for en annen.

Hvorfor skal kjøttdeig som ikke er tilsatt vann og salt være mindre sunt? Dette gjøres for konservering, og for at kverna ikke skal bli varm.

Jeg har selv jobba i bransjen, og av alt jeg kverna, så var karbonadedeig helt klart det "reneste". Det ble som regel kverna av større kjøttstykker. Kjøttdeigen ble kverna av uidentifserbare småbiter av kjøtt og fett.

Selv bruker jeg begge deler - som regel kjøttdeig. Kyllingkjøttdeig bruker jeg ikke, fordi det gjennom tidene har vært tilsatt mye dritt (MUK etc.) + at det rett og slett ikke smaker godt.

Gjest Herr Drue
Skrevet

Kjøttdeig er et blandingsprodukt med rødt kjøtt, fett og annet, og er per definisjon aldri sunt. Svinekjøtt er også rødt kjøtt. Kyllingkjøttdeig er et sunt alternativ til kjøttdeig av rødt kjøtt. (svinekjøttdeig - det er vel medisterdeig det?)

Karbonadedeig er rent røtt kjøtt som er kvernet opp. Det er altså ikke et blandingsprodukt. Hvis du syns rødt kjøtt er sunt, så er karbonadedeig sunt.

Edit: Etter å ha lest i denne tråden tar jeg tilbake dette om at kyllingkjøttdeig er sunnere alternativ, huff... :sjenert:

Kjøttdeig regnes nok ikke som et blandingsprodukt, forresten. Det inneholder kjøtt og fett, akkurat som karbonadedeig. Det er bare forholdet som er annerledes.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vegetarfarse er sunnest. By far

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...