AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #1 Skrevet 11. mars 2012 Kanskje noen av dere har peiling? Er helt på felgen her. Mannen er på 7 dagers befaløving i Heimevernet, kommer hjem tirsdag kveld. Jeg er gravid i uke 13, har vært sykemeldt i 7 uker pga ekstrem svangerskapskvalme. Har et barn på snart 2 år fra før. I går kveld startet barnet å kaste opp. Kastet opp over 20 ganger i natt, og 10 ganger så langt i dag. Diarebleier gjennom alt. Har vasket alt vi har av dyner, puter o.l. - er spydd på alle gulv i hele huset og har vasket 5 maskiner med klær så langt. Ikke sovet et minutt i natt. Og siden svangerskapskvalmen blir verre av stress er jeg selvsagt helt ute og kjøre kvalme/oppkastmessig selv også. Regner med at jeg kommer til å få omgangssyken jeg også, sannsynligvis i kveld eller 2 dager at det slutter å spy/ha diare uansett også, av karanteneårsaker. Klarer såvidt ta vare på barnet nå fordi jeg er så sliten, kvalm og helt utkjørt. Om jeg får omgangssyken også kommer det ikke til å gå. Spurt mamma i ren desperasjon om mulighet for litt hjelp så jeg kan sove en time eller to - men selvsagt ønsker ikke hun å bli smittet. Er vel ingen som ønsker det, ser jo den. Men hva kan jeg da gjøre når jeg ikke orker mer? Kan jeg ringe HV å få mannen hjem igjen? Skjønner jo at han ikke kan komme hjem bare fordi kone og barn er sykt - men hva gjør man? Ah. Fortvilet. Og fryktelig, fryktelig sliten. Nok er nok.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #2 Skrevet 11. mars 2012 TS her... Er så utlsitt, så skriver bare feil... Sorry - det ene avsnittet gav ikke mening, det som skulle stå var: Regner med at jeg kommer til å få omgangssyken jeg også, sannsynligvis i kveld eller i morgen. Må ha barnet hjemme fra barnehagen i 2 dager at det slutter å spy/ha diare uansett også, av karanteneårsaker. Klarer såvidt ta vare på barnet nå fordi jeg er så sliten, kvalm og helt utkjørt. Om jeg får omgangssyken også kommer det ikke til å gå.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #5 Skrevet 11. mars 2012 Jeg spurte mannen som har vært både område- og avsnittsjef. Han sier du kan ringe mannen din, som kan snakke med avdelingssjefen sin. Det er ulik praksis, og kommer an på type tjeneste (om de har behov for han eller ikke). Der er ikke konkrete regler - skjønnsmessig. Skader ikke å forhøre seg. Lykke til, og god bedring. 2
Harlekin Skrevet 11. mars 2012 #6 Skrevet 11. mars 2012 Det er bare to døgn til. Det klarer du. Ikke nødvendigvis. Omgangssyke er unntakstilstand. Ellers vet jeg dessverre ikke svaret på det TS spør om.
Gjest pysepusen Skrevet 11. mars 2012 #8 Skrevet 11. mars 2012 Ring mannen så kan han snakke med sin overordnede. God bedring
lilljan Skrevet 11. mars 2012 #9 Skrevet 11. mars 2012 Burde iallefall fått det. Men jeg kan ikke reglene
SmallTalk Skrevet 11. mars 2012 #10 Skrevet 11. mars 2012 (endret) Man kan søke om fritak fra øvelse pga sykdom i familie, og da vil jeg også tippe at dette gjelder ved ting som oppstår under øvelse. Her finner du kontaktinformasjon til de forskjellige HV-distriktene rundt om i landet dersom du ikke får tak i mannen din på mobil. Ta kontakt med de, forklar situasjonen og gi beskjed om at du har behov for å snakke med mannen din umiddelbart. Dersom det ikke fungerer så ringer du legen i morgen tidlig, får legeerklæring på at du ikke er i form til å ta vare på et sykt barn og tar på nytt kontakt med HV. Er du sykemeldt, så er du syk, og dermed neppe i stand til å ta vare på et barn alene. Barnepassers sykdom kan kvalifisere til fritak dersom det ikke finnes andre som kan steppe inn. Endret 11. mars 2012 av SmallTalk
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #11 Skrevet 11. mars 2012 Man kan søke om fritak fra øvelse pga sykdom i familie, og da vil jeg også tippe at dette gjelder ved ting som oppstår under øvelse. Her finner du kontaktinformasjon til de forskjellige HV-distriktene rundt om i landet dersom du ikke får tak i mannen din på mobil. Ta kontakt med de, forklar situasjonen og gi beskjed om at du har behov for å snakke med mannen din umiddelbart. Dersom det ikke fungerer så ringer du legen i morgen tidlig, får legeerklæring på at du ikke er i form til å ta vare på et sykt barn og tar på nytt kontakt med HV. Er du sykemeldt, så er du syk, og dermed neppe i stand til å ta vare på et barn alene. Barnepassers sykdom kan kvalifisere til fritak dersom det ikke finnes andre som kan steppe inn. Der er ingen klare regler for dette. Eksempelvis her - http://hv.forsvaret.no/aktuelt/hendelser/aktuelle-saker/Sider/ovelse-oslofjord.aspx - kan man se at det skal mye til for å bli erklært syk. Er ikke "vanlige" sykefraværsordninger som gjelder. Avdelingsjefen kan bruke sunn fornuft i denne saken, og vurdere fritak hvis det er mulig ut fra øvelsen som pågår. Hvis mannen får avslag, er det mulig å anke til distriket (det blir i så fall avgjort med en gang). Den eneste som kan svare på om mannen til TS kan bli fritatt er altså sjefen hans. Min manns erfaring (som tidligere områdesjef og avsnittsjef) er at det blir brukt sunn fornuft i slike saker, slik at det kan godt være mulig at han får reise hjem.
Susa Skrevet 9. april 2012 #13 Skrevet 9. april 2012 Da lillesøstra mi ble født, så var pappa på heimevernsøvelse. Han fikk fri den dagen fødselen var, men ikke de andre dagene. Så mens mamma var på sykehuset måtte de ha besteforeldre til å passe meg..men nå er dette 23 år siden da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå