Gå til innhold

Grønn te

jie-jie

Anbefalte innlegg

Jeg poster dette på kropp og helse fordi jeg vil høre litt om hvordan det påvirker kroppen. Jeg vil ha andres erfaringer. Jeg er lei av alle rare norke "KK-tips" som finnes på nettet angående mat/drikke som holder kroppen frisk.

Jeg har, eller skal, begynne på en "Asiadiett". Spise ris, nudler og friske grønnsaker/frukt, skalldyr osv. Jeg liker denne type mat, så det blir spennende å se hvordan kroppen min reagerer (spesielt magen).

Grønn te skal være godt for forbrenningen. Hvordan merker jeg det? Går jeg oftere på do? Vil jeg føle meg friskere?

Er det andre frukter/grønnsaker/drikke/ som øker forbrenningen og er "viktigere" for kroppen enn annen mat?

Jeg kjøpte en pakke grønn te på coop en gang. Den smakte helt forferdelig, selv med mye sukker osv. Hvor kjøper jeg en grønn te som smaker "godt", altså som går an å drikke uten å føle at man drikker varmt vann med bjørk og løvetann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg drikker tre kopper med grønn te hver dag, vet ikke om det hjelper noe særlig mot noe som helst, men føler meg frisk :)

Jeg drikker ingen spesiell te, men kjøper litt her og der og prøver meg frem, det burde du gjøre også. Så finner du nok til slutt en du liker. Men for all del; ikke bruk sukker, det smaker ikke godt i grønn te (også er det vel ikke veldig sunt heller?). Jeg pleier å presse litt sitron over istede. Eller bruke sånne sitrondråper som du får på gule flasker :)

Kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Lipton har gode grønne tetyper: Med mandarin eller mint

Likeså Twinings med: Appelsin eller Earl Grey

Dette er mine favoritter. Men ellers er det viktig å huske på at den grønne teen må trekke mye kortere enn den svarte, ellers kan den smake forferdelig bittert. Jeg passer på at den ikke trekker så mye lenger enn 1-2 min.

Hilsen Te-elsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anonymbruker #1 her igjen: Kan du fortelle litt om den asiatiske dietten? Eller har du noen linker e.l.? Ble litt nysgjerrig og frista :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker #1 her igjen: Kan du fortelle litt om den asiatiske dietten? Eller har du noen linker e.l.? Ble litt nysgjerrig og frista :sjenert:

Det står mye på google om du søker på "asian diet". Tror du finner mer info av å lese selv. Det er ihvertfall mye av å kutte rødt kjøtt og posemat og spise mat som er bra for kroppen og som er fersk. Også mer ris og nudler, og ikke brødskiver. F,eks wok skal være en bra middag. Man skal også bruke lang tid på maten og spise lite, men 4-6 ganger om dagen. Om det å få en frisk kropp, gå ned og holde vekten på en naturlig måte. Jeg som har problemer med magen (og vekten) ser veldig frem til å prøve den ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det står mye på google om du søker på "asian diet". Tror du finner mer info av å lese selv. Det er ihvertfall mye av å kutte rødt kjøtt og posemat og spise mat som er bra for kroppen og som er fersk. Også mer ris og nudler, og ikke brødskiver. F,eks wok skal være en bra middag. Man skal også bruke lang tid på maten og spise lite, men 4-6 ganger om dagen. Om det å få en frisk kropp, gå ned og holde vekten på en naturlig måte. Jeg som har problemer med magen (og vekten) ser veldig frem til å prøve den ut :-)

Takk :) Ja, det hørtes bra ut. Jeg blir så "dårlig" av å spise mye rødt kjøtt. Magen min liker det ikke, så jeg har prøvd å finne et kosthold som passer magen min (ikke lett i disse lavkarbodager).

Skal undersøke videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Twinings grønn te med sitron er god, den har grønn pose.

Den hvite posen, med morning detox grønn te, er kvalmende, syns jeg. Så det kan være stor forskjell på grønn te. :)

Interessant tråd :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten avsporing i forhold til at tema er grønn te. - Men er ikke ris og nudler noe av det værste man kan putte i seg kalorimessig? jeg har lest at nudler er omtrent like sunt som chips. Og at ris er veldig kaloririkt og fullt av raske karbohydrater? Dette er tilbehør vi helst unngår av helsemessige årsaker her i huset, uten at vi noen gang har vært på slankeren.

Utover dette er jeg kjempefan av en del av det asiatiske kostholdet (særlig thailandsk, kinesisk og japansk). Masse ferske grønnsaker som bare såvidt er varmebehandlet, smakstilsetninger som hvitløk, chili, soya og ingefær, og kylling og fisk.

Jeg kjøper grønn og hvit te i løsvekt i utlandet. Det du får kjøpt i norske kjedebutikker er stort sett hverken godt eller særlig sunt, men en del innvandrerbutikker og helsekostbutikker har gode alternativer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har kjøpt grønn senchate i helsekostbutikk (Helios), en grønn sylinder. Utrolig mye bedre enn pose-te fra dagligvare. De hadde ganske godt utvalg av ulike grønne, sorte og hvite teer, med veldig varierende pris :) Ellers er en del av teen du får tak i hos innvandrerbutikker også grei, jeg har blant annet kjøpt grønn gunpowderte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spiser ikke så mye brødmat og poteter i asia vet du, så erstatter du poteter og brødskiver med ris/nudler så vil det bli noe av det samme. Jeg får vondt i magen av norsk mat, så nå vil jeg prøve noe nytt. Det er heller ikke store porsjoner det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spiser ikke så mye brødmat og poteter i asia vet du, så erstatter du poteter og brødskiver med ris/nudler så vil det bli noe av det samme. Jeg får vondt i magen av norsk mat, så nå vil jeg prøve noe nytt. Det er heller ikke store porsjoner det er snakk om.

Meg du svarer? Jeg spiser ikke brød og poteter selv, lager det til mannen (som trener mye hardere enn meg) og til gjester. Men ut i fra hva jeg har lest om kosthold er fiber og grove kornrpodukter mye bedre for kroppen enn raske karbohydrater fra ris og nudler. Det er derfor jeg aldri kjøper ris og nudler.

Jeg er stor tilhenger av å spise proteiner+mye grønnsaker + sunt fett. (ikke lavkarbo) Mitt kosthold består av store salater, havregrøt, omeletter, mye sashimi (rå laks), fisk, kyllingfileter, ovnsbakte grønnsaker og frukt. Jeg er veldig opptatt av kosthold, og rene råvarer.

Jeg måtte undersøke litt, i og med at jeg har såpass bastante meninger om at nudler og ris bør unngås dersom man ønsker å spise sunt. Et raskt google søk viser at nudler inneholder mye fett (palmeolje som er en av verstingene), og store mengder kalorier. Det kan sammenlignes med fritert mat i kaloriinnhold og fett. 100 gram nudler inneholder langt over 400 kalorier, det er en liten mengde nudler og ca 1/4 av dagsbehovet av kalorier. Når jeg googler ris ser jeg også at dette er en versting, på grunn av raske karbohydrater. Blant annet angir greteroede og flere andre vektklubb-sider at dette er en matvare som bør unngås, da det gir store mengder kalorier og metter lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...