kvinne1992 Skrevet 5. mai 2012 #21 Del Skrevet 5. mai 2012 (endret) 1. Du skal finne ut hva du veier. For å redusere usikkerheten i målingene er det best O A) å bruke en vekt som måler g O B) å bruke en vekt som måler kg O C) å bruke en vekt som måler pund O D) å la flere personer lese av vekten mens du veier deg O E) å gjenta målingene flere ganger på samme eller forskjellige vekter 2. Hva er korrekt å si om hypoteser og teorier? O A) Hypoteser gjelder bare biologiske problemstillinger. O B) Hypoteser er mer omfattende enn teorier. O C) Teorier er mer presist beskrevet enn hypoteser. O D) Forskning kan vise at en hypotese videreutvikles til en teori. O E) Teorier kan vi ikke forske på. 3. Det er foreløpig lite som tyder på at bruk av mobiltelefon er helseskadelig. Likevel bør man være forsiktig på grunn av O A) bioteknologiloven O B) global oppvarming O C) Norges internasjonale rykte O D) føre-var-prinsippet O E) prinsippet om bærekraftig utvikling 4. Livsgrunnlaget for urbefolkningen i tropiske regnskogområder i Amazonas kan bli borte på grunn av O A) økt biologisk mangfold ved innføring av fremmede arter O B) insektutryddelse ved sprøyting med pesticider O C) avskoging O D) overforbruk av kunstgjødsel O E) spredning av svineinfluensa 5. Den direkte hensikten med Kyotoavtalen er O A) å stimulere utviklingen av bioenergi O B) å stimulere utviklingen av thorium-basert kjernekraft O C) å begrense bruken av kull O D) å begrense utslipp av klimagasser O E) å øke det totale arealet av skog i Norge 6. Hvilket av disse er et eksempel på primær suksesjon? O A) sommerens vekst av gress på en nyetablert fotballbane O B) utvikling av et hogstfelt gjennom fem år O C) en lavart som etablerer seg og vokser på stein gjennom ti år O D) nyplantning av jordbær i en åker O E) et tjern som utvikler seg til en myr i løpet av 50 år 7. Hvilket av disse alternativene er en primærprodusent i en furuskog i Norge? O A) trær O B) sopp O C) mygg O D) fugler O E) ulver 8. Hvilket av disse mineralene er en hovedkomponent i beinvev? O A) natrium O B) kalsium O C) kalium O D) magnesium O E) mangan 9. Hvis du ønsker mat som inneholder mye proteiner, bør du spise O A) salat O B) biff O C) ris O D) poteter O E) epler 10. Insulin produseres i O A) tynntarmen O B) galleblæra O C) magesekken O D) bukspyttkjertelen O E) leveren 11. Hvilket alternativ er en byggestein i cellulose? O A) vitaminer O B) aminosyrer O C) glyserol O D) glukose O E) sukrose 12. Opptaket av aminosyrer til blodet skjer i den delen av fordøyelseskanalen som kalles O A) tynntarmen O B) magesekken O C) tykktarmen O D) spiserøret O E) endetarmen 13. Informasjon om aminosyrerekkefølgen i et protein finnes i O A) endoplasmatisk retikulum O B) ribosom O C) vakuole O D) DNA O E) ATP 14. Hvilken av disse påstandene er riktig om mutasjoner? O A) Alle mutasjoner er farlige. O B) Når jeg soler meg, kan jeg få en mutasjon i hudcellene som videreføres til mine barn. O C) Mutasjoner i sædceller kan smitte en kvinne med kreft. O D) Kjemiske stoffer i tobakk kan føre til mutasjoner. O E) Alle mutasjoner er arvelige. 15. Hva er nordlys? O A) Lys fra månen som skinner på skyene. O B) Magnetiske partikler fra Nordpolen som reagerer med lufta. O C) Lys fra atomer i atmosfæren etter kollisjon med ladde partikler fra sola. O D) Lys fra sola som står under horisonten om vinteren. O E) Lys som sendes ut fra ozonlaget ved polene. 16. Hvilket av følgende utsagn er riktig om drivhuseffekten? O A) Drivhusproduksjon av snittblomster er energikrevende. O B) Vannkraft kan brukes til å produsere varme. O C) Metan i atmosfæren hindrer utslipp av varmestråling fra jorda. O D) Hydrogengass er betraktet som energibærende. O E) Stråling fra radioaktive kilder brukes i kjernekraft. 17. Halveringstiden til isotopen karbon-14 (C-14) er 5730 år. I et mammutfunn som er ca. 17 000 år gammelt, er det målt en strålingsaktivitet for C-14 på 500 Bq (becquerel). Hvilket av følgende alternativer er nærmest strålingsaktiviteten for ca. 17 000 år siden? O A) 250 Bq O B) 1000 Bq O C) 1500 Bq O D) 2000 Bq O E) 4000 Bq 18. Ioniserende stråler kjennetegnes av at O A) de spalter bordsalt, NaCl, i ioner O B) de får elektroner til å løsne fra atomer O C) de er radioaktive stoffer O D) de lyser i lufttomt rom O E) de oppstår ved vulkanutbrudd 19. Ozonlaget beskytter først og fremst mot O A) radiostråler O B) alfastråler O C) mikrobølger O D) infrarøde stråler O E) UV-stråler 20. Prinsippet med varmepumper er at de O A) ikke bruker energi når de varmer opp hus O B) tar opp energi fra omgivelsene O C) produserer energibærende hydrogengass O D) produserer energi O E) skiller varm luft fra kald luft 21. Når cellulose brenner, reagerer det med oksygen i lufta. Da blir oksygen O A) borte O B) produsert O C) redusert O D) oksidert O E) omdannet til H 22. Hvilket av disse metallene er mest brukt som elektrode i knappecellebatterier? O A) litium O B) jern O C) kobber O D) aluminium O E) titan 23. I en solfanger fanges solenergi som brukes til O A) å lade en blyakkumulator O B) å lade en mobiltelefon O C) å danne hydrogen og oksygen ved elektrolyse av vann O D) å omdanne elektromagnetiske bølger til strøm O E) å øke temperaturen i vann. 24. Hvilken av disse energikildene gir ikke utslipp av CO ved forbrenning? 2 O A) biomasse O B) olje O C) bensin O D) hydrogengass O E) metangass 25. I en vanlig brenselcelle reagerer oksygengass direkte med O A) vann O B) metanol O C) etanol O D) hydrogengass O E) hydrogenioner 26. Et eksempel på godkjent bruk av bioteknologi i Norge er O A) politietterforskning O B) genterapi av mennesker med AIDS O C) bruk av genmodifiserte soyabønner O D) genmodifisering av laks O E) dyrking av genmodifisert bomull 27. Motstanden mot GMO (genmodifisert) mat i Norge tar utgangspunkt i O A) føre-var-prinsippet O B) EU-regelverket O C) fremmedfrykt O D) norsk importforbud O E) negative holdninger til internasjonale selskaper 28. Sukkerenheten i RNA er O A) ribose O B) deoksyribose O C) sukrose O D) fruktose O E) glukose 29. I løpet av proteinsyntesen blir aminosyrer O A) koplet sammen O B) ødelagt O C) produsert O D) omdannet til sukker O E) omdannet til CO 30. I planteceller er DNA lokalisert i O A) vakuoler O B) kromosomer O C) stivelseskorn O D) membraner O E) celleveggen Vil noen hjelpe meg å finne svar på disse? Jeg finner ikke fasit eller svar, oppgavene er fra 16.11.2009 Edit: glemte å si at det bare er et alternativ som er rett ;P Endret 5. mai 2012 av kvinne1992 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 5. mai 2012 #22 Del Skrevet 5. mai 2012 Tusen takk for svar og hjelp:) Jeg fikk stråling og forbrenning av magnesium.. Fikk karakteren 5 og var veldig fornøyd med det:) Nå er heldigvis muntlig eksamen ferdig for denne gang Gratulerer så mye! 5 er kjempenbra, og godt å være ferdig med det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 5. mai 2012 #23 Del Skrevet 5. mai 2012 Vil noen hjelpe meg å finne svar på disse? Jeg finner ikke fasit eller svar, oppgavene er fra 16.11.2009 Edit: glemte å si at det bare er et alternativ som er rett ;P Har du klart å svare på de selv? Husker jeg hadde mange av spørsmålene da jeg hadde naturfag skriftlig for 1-2 år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montos Skrevet 14. mai 2013 #24 Del Skrevet 14. mai 2013 (endret) Velger å svare i denne tråden da jeg nettopp var oppe i naturfag VG3 muntlig. Hadde prestert å sove litt på VGS og fikk derfor 2 i standpunkt. Tenkte at dette kunne jeg lett forbedre og meldte meg opp som privatist. Leste hele naturfagsboken (kommer ikke på hva den heter, men den omfatter det man skal kunne på påbygg til generell studiekompetanse. Altså ikke den tykkeste boken av de to. Naturfag 3? 5?) og tegnet opp alt fra krysningskjemaer til strålingsreaksjoner. La ned maaaange timer arbeid og fikk greie på det aller meste. Gikk med hevet hode til eksamensskolen og trakk oppgave. Fikk "Energi for fremtiden" egentlig det jeg håpte jeg ikke skulle trekke. Forberedte meg etter hukommelsen (ingen hjelpemidler tillatt her) og framførte verket mitt. Her snakket jeg mye om celleteknologi, hydrogen, daniellcellen (hvordan man lager et batteri på labben) hvordan ulike batterier fungerer osv. Så fikk jeg om stråling. Her var det hovedforskjeller ved Alfa, Beta og gammastråling og kjemiske reaksjoner rundt disse. Hvem Beqcuerel var, Curie-ekteparet.. Snakket også en del om hvordan denne strålingen blir brukt i ulike sammenhenger (helsesektor og industri) og hvor vidt den er skadelig for oss mennesker. Under forsøk fikk jeg å måle stråling ut i fra ulike radioaktive stoffer. Brukte da en måler som peip og jeg fortalte litt om måleenheter for radioaktiv stråling osv. Synes jeg gjorde det godt. Gikk inn igjen for å få karakter.. Fikk 3. Ble lett sjokkert og begrunnelsen var at jeg ikke kunne forklare nøyaktig nok i formler og tabeller reaksjoner. Synes sensorene var veldig strenge og krevde alt for mye av meg. Hadde minst forventet 4, men den gang ei. Endret 14. mai 2013 av Montos Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå