Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg skal ta naturfag vg3 påbygg som privatist(følger ingen opplæring), leser hjemme etter jobb!

Eksamen er muntlig-praktisk, jeg avlegger eksamen i oslo.

Er det noen der ute som har hatt denne eksamen de siste årene? Har du noen tips?

Jeg er litt usikker på hvordan det gjennomføres og trenger all hjelp jeg kan få:)

Håper noen kan hjelpe:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

jeg tok den i bergen i fjor. det er en liste over de forsøkene du skal kjenne til, har du den? om du ikke har det tror jeg den ligger på siden til komunen.

vi fikk beskjed om at de fleste forsøkene tok for lang tid til at vi faktisk kunne gjøre dem på eksamen, men vi måtte kunne forklare hva som skjedde og hvordan det skjedde.

på selve eksamensdagen var det sånn at vi gikk inn en om gangen, trakk hvilket emne vi skulle snakke om, fikk 30 min(tror jeg) til å forberede hva vi skulle si, gikk inn til sensor og sa det vi skulle. når du trekker emnet du skal forberede trekker du også hva den praktiske biten skal være, men det får du ikke vite før du sitter inne.

jeg snakket om bølger og stråling, og det praktiske var å påvise karbohydrater i ett stoff. den praktiske delen var egentlig mye enklere enn jeg hadde forestilt meg. det hadde nok litt med at jeg trakk noe enkelt, men det eneste jeg trengte å gjøre var å dryppe en dråpe av det stoffet som påviser karbohydrater(som jeg ikke husker navnet på lenger) opp i en skål som var merket karbohydrater.. etter dette stilte sensor et par spørsmål om karbohydrater.

jeg tok alle fagene jeg trengte til allmennpåbygg i fjord, og naturfag var en av de jeg gruet meg mest til, men den var egentlig ikke noe skumlere enn de andre :) under eksamen snakker man til en lærer, og læren stiller spørsmål og hjelper deg videre om du står fast. sensor sitter stort sett bare å hører på. når jeg var ferdig gikk jeg ut i et par minutt mens sensor og lærer diskuterte karateren.

vi hadde også en skriftlig del, skal du ha det?

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Hei og takk for svar, glemte helt denne tråden da jeg bare har lest Norsk i det siste!

Jeg skal ikke ha den skriftlige delen, da jeg har hatt naturfag på vg1. Så det holder med kun den muntlige delen.

Men du sier du trakk bølger og stråler, Var oppgaven å snakke om hele kapitlet eller var det avgrenset til noe, som feks nordlys, elektromagnetisk stråling osv?

Skulle du bare komme inn og snakke fritt om emnet, eller stilte eksaminatoren deg spørsmål for å sette igang med et emne?

Vet du hvilken type oppgaver andre som gikk opp samtidig som deg fikk?

kjenner jeg gruer meg ganske til denne eksamenen da jeg virkelig ikke vet helt hvordan jeg skal forberede meg på å legge fram stoffet.. hvor nøye må man pugge detaljer osv liksom..

• Liker 1
Skrevet

jeg husker faktisk ikke helt hva jeg snakket om, men jeg tror jeg først snakket ganske generelt om det, og så litt mer konkret om enkelte emner. jeg husker heller ikke hva de andre fikk.

det beste er om du snakker så fritt som mulig, men om du står fast på noe hjelper sensor deg videre. sensor prøver å finne ut av hva du vet, så det er godt mulig at de stiller spørsmål når du er ferdig. så lenge du ikke er avhengig av å få en 6er er ikke det noe problem at sensor hjelper til litt :)

naturfag var også den eksamen jeg grudde meg mest til, men det var absolutt ikke så skummelt som jeg trodde det kom til å bli. du får jo forberedelsestid, så du har jo også noen notater å forholde deg til.

jeg tok eksamen i bergen da, så det kan hende det er noen små forskjeller.

Skrevet

Hei! Jeg svarer deg i denne tråden, da det er lettere ;)

Jeg hadde naturfag som privatist, studiespesialiserende, ifjor i Oslo.

Jeg leste hele boken, for du må kunne hele boken. Jeg har nexus sin naturfagbok. Om du kan alt i boken så går det bra, så enkelt er det :gjeiper:

Jeg gikk inn å trakk en lapp og kom jeg opp i 2 tema. Deretter fikk jeg sitte i 30 minutter å forberede meg med alle hjelpemiddel.

Det er lov å ha med seg et godkjent ark inn som man kan skrive hva man vil på, men det er veldig negativt å lese opp fra arket.

Det beste er å legge vekk arket og å prate fritt, så kan man heller ha arket om man mister tråden, men noen sensorer er så strenge at du kanskje går glipp av en 6-er pga det.

Første tema var å prate om varmepumpe eller solcelle, jeg valgte å prate om varmepumpe da jeg kunne det best(og jeg hadde faktisk sittet å lest på det da jeg var på vei til eksamen!!)

Andre tema var noe større(var den vi pratet mest om iallfall) og der kom jeg opp i bioteknologi. Pratet om gen, krysningsskjema, celler, arvestoff og proteinsyntesen og sånt.

Fikk 6 da de la sammen den skriftlige delen(som jeg hadde hatt på forhånd) og muntlige delen. Er ikke så vanskelig å få god karakter så lenge man kan prate fritt og forstår hva man prater om :)

Jeg stusser litt over at jeg ikke hadde noen praktisk del ..

AnonymBruker
Skrevet

.

AnonymBruker
Skrevet

Mon tro om det er greit at jeg kommer med et tilleggsspørsmål og kupper tråden litt (ikke ts)

Må ikke alle ha en skriftlig del først? Skal ha samme eksamen, og har liksom forberedt meg til det! Pluss muntlig praktiske delen sålkart.

Skrevet

Jeg skal også ha denne eksamenen :( men jeg har ikke gjort noen forsøk og kommer ikke til å klare det vis jeg får et vanskelig forsøk. Vet ikke hvordan jeg kan finne hvilke forsøk vi ska kunne en gang. Er ferdi på skolen allerede så kan ikke spørre der heller. ( gikk privat)

Skrevet

Mon tro om det er greit at jeg kommer med et tilleggsspørsmål og kupper tråden litt (ikke ts)

Må ikke alle ha en skriftlig del først? Skal ha samme eksamen, og har liksom forberedt meg til det! Pluss muntlig praktiske delen sålkart.

Jo, alle må ha en skriftlig del først, og når du har den muntlige får du vite karakteren der og da.

Jeg hadde ikke noe forsøk ... tror vi glemte det?

Skrevet

Jeg skal også ha denne eksamenen :( men jeg har ikke gjort noen forsøk og kommer ikke til å klare det vis jeg får et vanskelig forsøk. Vet ikke hvordan jeg kan finne hvilke forsøk vi ska kunne en gang. Er ferdi på skolen allerede så kan ikke spørre der heller. ( gikk privat)

De legger nok minst vekt på forsøket. Jeg hadde ikke forsøk engang, og jeg tok denne for 1-2 år siden.

AnonymBruker
Skrevet

Skrevet

nå må jeg jo innrømme at jeg blir veldig usikker!?

Men når jeg meldte meg opp sjekke jeg det opp og det står at hvis man har hatt naturfag før, så trenger man ikke ta den skriftlige delen. Jeg tar vg3 påbygg, har tidligere gått yrkesfag og vært lærling (har ikke fagbrev). Har nå søkt opptak til forkurs til ingeniørutdanning. Men er jo veldig kjipt om det er slik at jeg skulle hatt en skriftlig del, for det hadde ikke gjort meg noe, men nå er det jo for seint... Så må jeg ha det blir det jo ikke studier på meg før om enda et år...?!?!

Skrevet

nå må jeg jo innrømme at jeg blir veldig usikker!?

Men når jeg meldte meg opp sjekke jeg det opp og det står at hvis man har hatt naturfag før, så trenger man ikke ta den skriftlige delen. Jeg tar vg3 påbygg, har tidligere gått yrkesfag og vært lærling (har ikke fagbrev). Har nå søkt opptak til forkurs til ingeniørutdanning. Men er jo veldig kjipt om det er slik at jeg skulle hatt en skriftlig del, for det hadde ikke gjort meg noe, men nå er det jo for seint... Så må jeg ha det blir det jo ikke studier på meg før om enda et år...?!?!

Nei, i ditt tilfelle er det nok rett, hvis det stod så?

Jeg måtte ta den skriftlige og muntlige delen fordi jeg hadde karakter i faget fra før(gikk allmen) og jeg skulle forbedre karakteren.

Du tar allmen påbygg, og da blir det nok annerledes når du har hatt naturfag før.

Skrevet

Hei! Jeg svarer deg i denne tråden, da det er lettere ;)

Jeg hadde naturfag som privatist, studiespesialiserende, ifjor i Oslo.

Jeg leste hele boken, for du må kunne hele boken. Jeg har nexus sin naturfagbok. Om du kan alt i boken så går det bra, så enkelt er det :gjeiper:

Jeg gikk inn å trakk en lapp og kom jeg opp i 2 tema. Deretter fikk jeg sitte i 30 minutter å forberede meg med alle hjelpemiddel.

Det er lov å ha med seg et godkjent ark inn som man kan skrive hva man vil på, men det er veldig negativt å lese opp fra arket.

Det beste er å legge vekk arket og å prate fritt, så kan man heller ha arket om man mister tråden, men noen sensorer er så strenge at du kanskje går glipp av en 6-er pga det.

Første tema var å prate om varmepumpe eller solcelle, jeg valgte å prate om varmepumpe da jeg kunne det best(og jeg hadde faktisk sittet å lest på det da jeg var på vei til eksamen!!)

Andre tema var noe større(var den vi pratet mest om iallfall) og der kom jeg opp i bioteknologi. Pratet om gen, krysningsskjema, celler, arvestoff og proteinsyntesen og sånt.

Fikk 6 da de la sammen den skriftlige delen(som jeg hadde hatt på forhånd) og muntlige delen. Er ikke så vanskelig å få god karakter så lenge man kan prate fritt og forstår hva man prater om :)

Jeg stusser litt over at jeg ikke hadde noen praktisk del ..

Du husker vel tilfeldigvis ikke hvilket oppgavenummer du tok? (jeg skjønner at de ikke bruker samme oppgaver, jeg bare lurer av ren nysgjerrighet :) )

Skrevet

Du husker vel tilfeldigvis ikke hvilket oppgavenummer du tok? (jeg skjønner at de ikke bruker samme oppgaver, jeg bare lurer av ren nysgjerrighet :) )

Nei, det husker jeg nok ikke ... men det står ikke nummer på arkene. Det pleier bare å ligge noen ark på et bord, også velger du et ark.

Det er forskjellige oppgaver på hvert ark, så du kan komme opp i alt.

To jente jeg kjenner tok også naturfag-eksamen ifjor.

Hun ene kom opp i reduksjon og oksidasjon + bærekraftig utvikling,

og hun andre kom opp i stråling + hva som skjer når maten går gjennom tarmen(kapittelet om ernæring og helse)

Skrevet

Jeg har karakter i vg1 naturfag men ikke i vg3. Men jeg skal jo ha to eksamener en skriftlig og en muntlig, men på brevet mitt på den skriflige står det vg1. Betyr det at jeg egentlig kan sleppe å ta den skriftlige og bare ta den muntlige? noen som vet eller vet om noen jeg kan spørre? privatistweb eller noe? Er privatist....

Skrevet

Jeg har karakter i vg1 naturfag men ikke i vg3. Men jeg skal jo ha to eksamener en skriftlig og en muntlig, men på brevet mitt på den skriflige står det vg1. Betyr det at jeg egentlig kan sleppe å ta den skriftlige og bare ta den muntlige? noen som vet eller vet om noen jeg kan spørre? privatistweb eller noe? Er privatist....

Jeg hadde også vg1 fra før av å skulle derfor ikke ha den skriftlige delen, hvis du er usikker er det bare å sende mail til privatistweb, de sitter nok med de riktige svarene :)

Skrevet

Nei, det husker jeg nok ikke ... men det står ikke nummer på arkene. Det pleier bare å ligge noen ark på et bord, også velger du et ark.

Det er forskjellige oppgaver på hvert ark, så du kan komme opp i alt.

To jente jeg kjenner tok også naturfag-eksamen ifjor.

Hun ene kom opp i reduksjon og oksidasjon + bærekraftig utvikling,

og hun andre kom opp i stråling + hva som skjer når maten går gjennom tarmen(kapittelet om ernæring og helse)

Tusen takk for svar og hjelp:) Jeg fikk stråling og forbrenning av magnesium.. Fikk karakteren 5 og var veldig fornøyd med det:)

Nå er heldigvis muntlig eksamen ferdig for denne gang :)

• Liker 2
Skrevet

gratulerer! alltid like deilig å være ferdig med eksamen:)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...