Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet at mange plages med mye vann i kroppen, særlig på slutten av svangerskapet.

Er det noe som skjer uansett med "tilfeldige" kvinner? Eller kan man gjøre noe selv for å unngå det?

Salt binder vel vann? Vil det si at man bør kutte salt så mye som man klarer, eller er det ingen sammenheng der?

Noen spesielle matvarer man bør spise eller unngå? Trening? Osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok dessverre slik at det bare skjer noen. Uansett hva de gjør. Men så klart, man kan kanskje unngå å gjøre det verre ved å unngå salt, bruke støttestrømper (uunnværlig!!) og bevege seg regelmessig. Og drikke rikelig. Jeg var ganske plaget og kunne ikke levd uten støttestrømpene :daane: Og salt hadde vi ikke i maten siste par månedene.

Det finnes teer (løvetann f eks) som skal hjelpe. Te generelt kan jo være vanndrivende. I tillegg prøvde jeg akupunktur og det hjalp litt på carpal tunnellsyndromet i alle fall, som gravide kan få når de får mye vann i kroppen.

Det er pyton å føle seg helt sprengt av vann..

Skrevet

Salt hadde helt tydelig en ugunstig virkning på meg! Ingenting å lure på. :sukk:

Skrevet

Jeg hadde ikke vann i kroppen. Fikk på meg støvlettene og ringene mine hele svangerskapet. Men jeg trente mye hele tiden, og brøt ikke i meg masse usunn mat. Trening vil jo minke vannet i kroppen.

Skrevet

Jeg var ikke veldig plaget av vann, men merket jo at det kom litt helt på slutten (så det spesielt rett etter fødselen, hvor beina føltes som pipestilker i forhold). Og jeg husker veldig godt at jeg var inne en hel dag en gang på slutten, og leggene og føttene hadde vokst til dobbel størrelse på kvelden. Dagen etter var jeg ute og fartet igjen, og beina var ikke i nærheten av så hovne på kvelden da. Jeg tror noen bare samler masse vann uansett hva de gjør, men for min egen del er jeg overbevist om at bevegelse forhindret at jeg ikke fikk mer vann i beina enn det jeg gjorde.

AnonymBruker
Skrevet

Litt ødem er helt normalt og forventet. Hvertfall mot slutten. Jordmor sa at det vil alltid være litt ekstra vann i kroppen hos den gravide mot slutten. Det trenger ikke gi problemer med å ta på og av ringer, sokker, sko...

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Vel.. Når man får mye vann i kroppen er i alle fall en av tingene helsepersonell nevner at man bør kutte ned på saltet. Jeg vet ikke om det har noen forebyggende effekt å kutte ned på dette før man eventuelt får hevelse, men jeg har lest/hørt flere steder at nordmenn generelt har for mye salt i maten sin. Så om du klarer å kutte ned på dette, er det nok en fordel uansett.

Skrevet

Salt binder vann i kroppen, og er ihvertfall noe man bør begrense inntaket av dersom man har tendenser til ødemer. Folk på vanndrivende får ihvertfall beskjed om å kutte kraftig ned på saltet ettersom dette er noe av det som ofte fører til ekstra mye vann. Noe salt må man dog ha i seg, men det er forskjell på litt og mye.

Gjest Annaires
Skrevet

Kutt ut salt, og hold deg i aktivitet.

Husk at alt av posemat og slikt inneholder mye salt

Skrevet

Legg bena litt høyt så ofte du kan, kutt salt, drikk mye vann og støttestrømper som går helt opp til øverst på låret. Litt dyre men hvert det:) 30 min aktivitet om dagen og masser føtter/legger/lår daglig, funka her hvertfall:)

AnonymBruker
Skrevet

Når man er høygravid så er venene store pga alt trykket som oppstår. Det kommer av økt mengde blod. Når venene ikke klarer å gjøre en fortsatt god jobb vil det komme hevelse for da siver det væske ut i vevet.

Om man klarer å bevege seg litt så hjelper det. Men støttestrømper og å ha bena høyt når man har muligheten er veldig effektivt. Men ødemer kan også komme andre steder enn bena, men det er bena og fingrene man merker det først.

Skrevet

Jeg satt mye med føttene hevet og viftet med tærene. Veldig effektivt. Følte meg som en hval på land husker jeg, litt mer utfordrende å trene da.

Sokker kunne jeg egentlig bare glemme siden alt nedenfor navlen var utenfor rekkevidde.

AnonymBruker
Skrevet

Det er normalt med vann i kroppen etter fødsel også..

AnonymBruker
Skrevet

hva er det med vann i kroppen jeg forstår ikke dette. jeg er gravid i uke 9 og spiser mye salt med frukt og salat. :snurt:

Skrevet

Hadde ikke vann i kroppen overrhode. Ikke på slutten, heller. Ringene satt like løst på fingrene som til vanlig, og føttene var helt normale.

Jeg gikk i en halvtime eller time hver eneste dag helt til dagen før fødsel. Brukte aldri salt.

Dette kan ha gjort sitt til at jeg slapp vannet. :)

Skrevet

Jeg har ikke fått så mye vann i kroppen. Merker det ørlite på føtter og fingre sent på kvelden, men veldig lite i forhold til hva andre har/har hatt..

Jeg er veldig opptatt av å få i meg nok vann/væske. Drikker sikkert 4 liter til dagen. Prøver også å være litt fysisk aktiv og gå tur. Tror dette har vært med på å påvirke til lite vann i kroppen . Ellers har jeg stor tro på gener og arv.. Hvordan var din mor? Hadde hun mye vann i kroppen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...