Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i en leilighet (A) siden august i fjor. Nå har jeg funnet meg en ny leilighet (B), siden jeg og barnet mitt har behov for egne soverom, og det blåser rett gjennom veggene. Leilighet B er ledig fra 1. juni, og jeg har dermed et problem. Leieoppholdet i leilighet A går ut 31. juli, men det jeg stusser litt på er at det står at ingen av partene kan si opp leieforholdet før det. Er det lovlig? Har man ikke krav på å kunne si opp/kaste ut?

Ja, jeg vet at jeg burde sjekket det opp før jeg skrev under kontrakten i fjor, men det er uansett for sent nå.

Jeg kan nok klare å betale dobbelt i to måneder, men det absolutt beste hadde jo selvsagt vært å unngå det. Det er jo snakk om en god del penger...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er sokkelleilighet eller annen boenket i samme bolig som huseier, så er tidsbestemt kontrakt uten oppsigelsesmulighet på ett år lovlig, ja.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, jeg regnet egentlig med det, siden han er ganske nøye på dette med lover og regler. Det står i kontrakten at vanlige regler for framleie gjelder, hva betyr det? Syns det er vanskelig å finne frem i alle disse lovene..

Jeg skal selvsagt snakke med han selv, men det er greit å vite litt om det før jeg gjør det.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, jeg regnet egentlig med det, siden han er ganske nøye på dette med lover og regler. Det står i kontrakten at vanlige regler for framleie gjelder, hva betyr det? Syns det er vanskelig å finne frem i alle disse lovene..

Jeg skal selvsagt snakke med han selv, men det er greit å vite litt om det før jeg gjør det.

At du kan finne ny leietaker, som han må godkjenne. Om du gosnakker med han kan du sikkert bli løst av kontrakten dersom du klarer å finne noen som er villige til å flytte inn 1. juni.

For øvrig er det kun en lov du trenger å forholde deg til og det er husleieloven. Du finner den på lovdata.no

AnonymBruker
Skrevet

Takk, igjen :) Da skal jeg snakke med han senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...