Gjest ung Skrevet 13. januar 2004 #1 Skrevet 13. januar 2004 tror jeg ENDELIG!! har klart å finne ut av hva jeg vil studere.. men jeg aner ikke om det finnes... :o kan tenke meg å være kostveileder - altså en som råder folk til å spise det og det istedet for å spise medisiner.. altså hjelpe med å helbrede, men jeg er ikke tøff nok til å bli doktorinne :D ! håper noen vet hva jeg mener...
monja Skrevet 13. januar 2004 #2 Skrevet 13. januar 2004 Kanskje det er ernæringsfysiolog som er ordet du leter etter? Eller klinisk ernæringsfysiolog? Kliniske ernæringsfysiologer er fagpersoner som har kunnskaper om sammenhengen mellom ernæring, helse og sykdom. Yrkesgruppen har lært å overføre denne kunnskapen til: *praktisk veiledning for enkeltpersoner som har behov for ernæringsbehandling på grunn av sykdom (pasient og pårørende) *opplæring av og veiledning til pasientgrupper *opplæring av og veiledning til helsepersonell Kliniske ernæringsfysiologer er følgelig kvalifisert både for forebyggende og kurativt ernæringsarbeid. De fleste kliniske ernæringsfysiologer arbeider i sykehus. Den første kliniske ernæringsfysiolog ble ansatt ved et sykehus på 1950-tallet. Inntil 1987 var stillingsbetegnelsen "dietetiker". Utdannelse Det undervises i blant annet følgende fag: ernæringslære, dietetikk, kostholdsundersøkelser, sykdomslære, kjemi, biokjemi, fysiologi, pedagogikk, psykologi, anatomi, medisinsk statistikk og mikrobiologi. Fra 1997 foregår utdannelsen ved Institutt for ernæringsforskning, UiO, og fører fram til en cand. scient-grad. Normert studetid er 5 år. For nærmere informasjon om ernæringsstudier: se forelesningskatalogen for Universitetet i Oslo Metoder som klinisk ernæringsfysiolog bruker Kostanamnese Kostregistrering Næringsberegninger Antropometriske målinger, f.eks. vekt og høyde Biokjemiske målinger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå