Gå til innhold

Navneendring igjen

-ida-

Anbefalte innlegg

Nå har jeg ringt litt rundt oang dette med navneendring. Presten kunne ikke bruke mitt gamle navn fordi det var ulovlig og ble som å oppgi falskt navn saa hun på kirkekontoret. Da får jeg vel vente med navneendringen da.

Er det noen av dere som vet når den erklæringen av brudefolkene skal sendes inn, om jeg kan snike meg til å skifte navn 10 dager før bryllupet så jeg får rett navn til reisen. Vi har så lyst til det. Eller hvordan få endret navnet sitt raskt både pass, bankkort, kjørerkort osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er så vanskelig venter jeg til etter bryllupsreisen med å endre navn jeg. Orker ikke stresse med det. Trodde forøvrig at erklæringene kunne sendes inn ett par måneder før, men mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel ingen god ide å bytte navn før selve vieslen og så gifte seg med "feil" navn på dagen.. (dvs det "gamle")

da har man jo f.eks skrevet under vielsesattesten med "falskt" navn..

tror du har to alternativer

- bytt først og bruk det nye navnt under vielsen og på papirene

- bytt etterpå og bruk gammelt navn på pass og billetter til bryllupsreisen

(evt la være å bytte navn, da ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke presten si:

Så spør jeg deg Lars Tore.... osv

i stedet for

så spør jeg deg Lars Tore Ludvigsen....??

Da er det jo hipp som happ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ringt litt rundt oang dette med navneendring. Presten kunne ikke bruke mitt gamle navn fordi det var ulovlig og ble som å oppgi falskt navn saa hun på kirkekontoret. Da får jeg vel vente med navneendringen da.  

Er det noen av dere som vet når den erklæringen av brudefolkene skal sendes inn, om jeg kan snike meg til å skifte navn 10 dager før bryllupet så jeg får rett navn til reisen. Vi har så lyst til det. Eller hvordan få endret navnet sitt raskt både pass, bankkort, kjørerkort osv

Det er riktig at det er det navnet som du på bryllupsdagen er folkeregisrert med som presten må bruke under vielsen. Ellers kan vielsen kjennes ugyldig.

Erklæring fra brudefolkene sendes til vigsler (prest/byfogd) tidligst 4 mnd før eller senest 1 uke før vielsen.

Vigsler sender inn melding om vigsel til folkeregisteret umiddelbart etter at vielse er foretatt.

Skjema om navneending er et skjema som du leverer inn (eller du kan be presten om å gjøre det). Dette leverer du når du vil.

Det du må være klar over er at om du leverer inn navnelvalgskjemaet dagen etter bryllupet kan det være enda noen dager/uker før navnet ditt er godkjent og vedtatt. Det er først når folkeregisteret har registrert det at du har det nye navnet. Når du har denne registreringsattesten fra folkeregisteret kan du gå og forandre navn på pass og bankkort osv.

Vigselsattest kan ikke lenger brukes til dette fordi de nye vigselsattestene ikke sier noe om navn etter vigsel.

Tidligere skjedde navnevalget sammen med vigsel. Etter at den nye navneloven kom er dette skilt fra hverandre.

Lampeskjerm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk tex jeg tror jeg får gå får den vil du Laila ta din Jim Rånny? Får ringe kontoeret igjen og høre om det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kan man vel gifte seg bare med fornavn? Det identifiserer jo ingen...

Jeg tror presten vår ringte både Folkeregisteret og Kirkekontoret et par dager før vielsen, for å høre at alt var i orden. Ikke lurt å bytte navn kort tid før vielsen da, nei.

Det jeg gjorde, var å smiske med Folkeregisteret før bryllupet og stakk ned mandags morgen. 5 minutter tok det å få nytt navn (og jeg fikk et beskyttet etternavn fordi min mann var den eneste som het det). Så gikk jeg til Politiet en etasje ned. 2 minutter senere hadde jeg nytt navn i passet også. VISAkortet i Skandiabanken gidder jeg ikke bytte navn på (de skal ha betalt), VISAkortet i Storebrand Bank fikk jeg nytt av helt automatisk da jeg meldte navneendring noen uker senere og førerkortet har fortsatt det gamle navnet.

Det var et par på Mauritius som stusset da jeg signerte noe annet enn det som sto på VISAkortet, men ofte hadde jeg med meg passet også, så da gikk det bra. Og de i passkontrollen inn til England (fra Mauritius) skjønte ikke helt stempelet bakerst (som jeg hadde lært meg å fortelle om før de stusset), men det gikk fint det også. Heilnorsk (eh, svensk) som jeg er, blond og greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kan man vel gifte seg bare med fornavn? Det identifiserer jo ingen...

Vi gjorde det, men nå var det i Las Vegas, så det er kanskje andre regler der?

"We are gathered here today to join Pusekatt and Knight into holy matrimony......"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ringe i morgen til kirkekontoret, de må jo vite det, jeg kan vise leg ved inngangen jeg regner med at det ikke kommer til å være så mange bruder inne i kirka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at enkelte roter litt med navneendring, erklæringer og navneendringsskjema.

Dersom du ønsker å bytte navn FØR bryllupet, må du ha vært registrert samboer (altså hatt samme adresse i Folkeregisteret) i minst to år. For å bytte navn, fyller du ut skjemaet Endring av navn, som du får på ditt lokale Folkeregister (mulig du finner det på nett også).

Dette kan du gjøre når som helst før bryllupet dersom du ønsker det, MEN det er SUPERVIKTIG at du har legitimasjon (gyldig pass, bankkort og førerkort) når du skal på bryllupsreise - som inneholder det nye navnet ditt, dersom du bytter før bryllupet.

Erklæringene man fyller ut i forbindelse med prøving av ekteskapsvilkår har egentlig ingenting med saken å gjøre, bortsett fra at man faktisk oppgir hva man skal hete etter vielsen. Dette har imidlertid ingen juridisk binding, det er som sagt til PRØVING av ekteskapsvilkår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du ønsker å bytte navn FØR bryllupet, må du ha vært registrert samboer (altså hatt samme adresse i Folkeregisteret) i minst to år.

Dette gjelder bare dersom partneren din har et navn med mindre enn 200 bærere og/eller har et beskyttet navn, og det er viktig for dere at samboerskap er grunnen til navnebyttet. Dersom dere vil hete det samme før dere har vært samboere i to år er det ikke noe problem, men dere får ikke oppgitt samboerskap som grunn til navneendringen.

Da oppgis det nemlig ingen grunn til navneendringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig tenkt til å skifte navn før vielsen, for jeg hadde ikke tenkt på at presten da kommer til å nevne mitt nye navn istedenfor pikenavnet.

Men nå har jeg tatt en ringerunde, og funnet følgende: navneendringen tar en dag, mens stempel i passet tar fem minutter. Så da er saken grei. Jeg bytter navn etterpå.

Bryllupsreisen blir sikkert 1-2 uker etterpå uansett. (vi har ikke bestemt hvilken safari-tur vi skal på ennå, så derfor vet vi ikke når vi skal dra.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har jeg tatt en ringerunde' date=' og funnet følgende: navneendringen tar en dag, mens stempel i passet tar fem minutter. Så da er saken grei.[/quote']

Akkurat som jeg har sagt hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette gjelder bare dersom partneren din har et navn med mindre enn 200 bærere og/eller har et beskyttet navn, og det er viktig for dere at samboerskap er grunnen til navnebyttet. Dersom dere vil hete det samme før dere har vært samboere i to år er det ikke noe problem, men dere får ikke oppgitt samboerskap som grunn til navneendringen.

Da oppgis det nemlig ingen grunn til navneendringen.

Man trenger ikke ha vært samboere 2 år, om man har felles barn.

Skiftet til samboers beskyttede navn (under 200) i fjor. På skjema må alle uansett om navne er beskyttet eller ikke, fylle ut grunn for navneendring. På kvitteringa du får til bake står det så, først ditt gamle navn, så ditt nye. Grunnen til navneendringen er ikke nevnt, og i papirene til Folkeregisteret står det som jeg selv skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...