Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har ei lita kattefrøken som blir 1 år i mai.

Hun fikk p-sprøyte for ca 3mnd siden, og på torsdag fikk vi sms fra dyrlegen om at det var på tide med ny sprøyte. Skal ringe dyrlegen i morgen og få time.

I helga har vi holdt henne inne, da hun har hele 5 beilere utenfor huset. Et vanvittig renn, og mas, av hannkatter som bæljer, sloss og hyler! De sitter t.o.m på taket!. Har ikke turt og hatt henne ute siden jeg er usikker på om p-sprøyta fortsatt er virksom. Vet at hos mennesker så må p-sprøyte settes ganske eksakt på dato for den forrige, men er er usikker på hvordan det fungerer i katteverdenen.

Tror dere at den fortsatt virker?

Kattefrøkena går her og jamser og vil ut.....sitter og kikker ut igjennom verandadøra og mjauer så sårt....har såååååå lyst ut.

Ps;

Vi veier for og imot mtp sterilisering. Har hatt dårlig erfaring med det tidligere, da den forrige hunnkatten ble helt "gal" og forstyrret etterpå. Hun fløy på barna, ble veldig aggresiv og rett og slett total klikk. Så den måtte flytte inn hos min tante, der den fikk være enebarn og regjere som den ville..

Videoannonse
Annonse
Gjest Huskatta
Skrevet (endret)

Jeg ville holdt henne inne. Det er nok ikke uten grunn dere er beleiret av hannkatter.

Vil jo tro at dyrlegen sender sms i god tid for virkningen av p-sprøyten forsvinner men det skader ikke å være føre var.

Hør med dyrlegen hva h*n mener ang sterilisering.

Kjemisk sterilisering (p-sprøyte, p-piller) kan øke risikoen for bl.a spenekreft.

Endret av Huskatta
Skrevet

Takk for svar:-)

Jeg er klar over risikoen for kreft, men det er og en risiko med sterilisering. Har hørt flere som har erfart at katten forandret fullstendig adferd etterpå.... Venninna mi måtte avlive hunnkatten sin pga den ble helt gal etter at den ble sterilisert.. Har snakket med dyrlegen om det, og hun kunne bekrefte at det kan skje etter steriilsering av hunnkatter.

Var som skrevet torsdag vi fikk sms, og vi satser på å sette ny sprøyte innen tirsdag.

Disse beilerene hennes har rekt rundt huset i over ei uke nå.........er til å bli sprø av denne hylinga. I natt holdt de både meg og barna våkne..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare spørre: alle disse som opplevde at katta ble gal etter sterilisering; fikk de katta sjekket grundig hos veterinær for sykdommer og smerter? Det er ikke normalt at katter blir gal av å bli kastrert da nedsatt hormonproduksjon ikke skal ha en sånn virkning. Jeg har litt følelsen av at mange bare "godtar" at katta oppfører seg rart istedet for å sjekke for helseproblemer. Og i mange tilfeller ender det med avlivning av en katt som kanskje kunne ha blitt normal igjen ved hjelp av behandling av sykdom eller skade.

KG er forøvrig den eneste plassen jeg har hørt at så mange kjenner "flere personer" som har fått ei stein hakke gal og aggressiv katt etter kastrering. Mine katter har ikke forandret personlighet og ingen av venner og kjentes katter har det heller. De ble bittelitt mer late, men ellers var de helt som før.

Jeg vil absolutt anbefale på det sterkeste å se bort ifra sånne skremmehistorier og få katta kastrert! Det er et greit inngrep og du får hente katta samme dagen. Da har du større sjanse for å få beholde pusen frisk og rask i mange år fremover. Jurkreft (eller livmorkreft og/eller betennelse) er ikke rent sjeldent på ukastrerte katter eller katter som går på p-piller eller p-sprøyte.

• Liker 6
Gjest Lille-pus
Skrevet

Alle de kattene jeg kjenner har beholdt sin personlighet etter kasterering.

Dette gjelder både hunkatter og hankatter.

- og antallet katter er ikke lite, så jeg tør påberope meg et visst erfaringsunderlag her.

• Liker 5
Skrevet

Synes det høres merkverdig ut at en veterinær sier det kan skje at hunnkatter blir "gale" etter kastrering. Det er det ikke noe som helst belegg for å si! Tvert om, i de aller fleste tilfeller fører det bare til en "forbedring" hos katten. Store helsemessige fordeler har det også. Jeg har vært med på å kastrere et hundretalls katter opp igjennom, og jeg har med hånden på hjertet aldri opplevd at noen av dem har endret personlighet til det verre. Det er derfor all grunn til varmt å anbefale kastrering av katten din!

• Liker 3
Skrevet

Den hunnkatten vi hadde før, som ble "gal" etter at hun ble sterilisert var helt normal frem til da. Hun er nå 9 år, og er akkurat likedan som etter steriliseringa. Hun lever hos min barnløse tante, da endel av hennes endrete adferd gikk ut på at hun plutselig begynte å fly på barna våre helt umotivert. F.eks minstejenta som da var 1 år kunne sitte helt rolig i sofaen med ei dukke, og katten bare fløy på henne.

Venninna mi sin steriliserte hunnkatte gjorde også sånn, den kunne fly på deg og angripe beina når en gikk forbi den.

Katten var, som katten vi har nå, regelmessig på helsesjekk hos dyrlegen. Den hadde og alle vaksinene.

En tidligere hannkatt jeg hadde (som desverre fikk kreft da han var 14 år og døde) ble kastrert, han endret ikke noe særlig adferd etter kastrering. Eller jo, han ble mere bedagelig og makelig av seg.

Uansett, kattefrøkena blir inne til vi får time hos dyrlegeen, får ny p-sprøyte i første omgang, så skal vi fortsette å tenke på om vi skal sterilisere henne.

AnonymBruker
Skrevet

Katten var, som katten vi har nå, regelmessig på helsesjekk hos dyrlegen. Den hadde og alle vaksinene.

Det er vel og bra, men en generell helsesjekk er ikke grundig nok til å utrede adferdsproblemer. Da må man si ifra til dyrlegen om den endrede adferden og grundige undersøkelser må gjennomføres. Kanskje både blodprøver og røntgen.

Skrevet

Jeg er også i kontakt med mange katter og kattemennesker og jeg har heller aldri hørt om en katt som har blitt "gal" etter kastrering! Jeg er også den lykkelige eier av en liten flokk hunnkatter som alle er kastrert og ingen av dem er det minste gale.

Det jeg derimot har hørt om mange tilfeller av er kreft hos katter som har fått p-piller/p-sprøyter.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er også i kontakt med mange katter og kattemennesker og jeg har heller aldri hørt om en katt som har blitt "gal" etter kastrering! Jeg er også den lykkelige eier av en liten flokk hunnkatter som alle er kastrert og ingen av dem er det minste gale.

Det jeg derimot har hørt om mange tilfeller av er kreft hos katter som har fått p-piller/p-sprøyter.

Og min første, kastrerte, hannkatt fikk kreft.....

Skrevet

Men det hadde vel neppe noen sammenheng med p-piller/p-sprøyter og heller ikke det faktum at han var kastrert? Du skriver dessuten selv over her at han fikk kreft 14 år gammel og kreft hos eldre dyr er ikke uvanlig.

• Liker 2
Skrevet

Men det hadde vel neppe noen sammenheng med p-piller/p-sprøyter og heller ikke det faktum at han var kastrert? Du skriver dessuten selv over her at han fikk kreft 14 år gammel og kreft hos eldre dyr er ikke uvanlig.

Det jeg mente var at dyr kan få alle slags sykdommer, som oss mennesker. P-sprøyter eller ei....

Og ja, jeg er klar over at hormonbehandling hos katter kan gi en økt risiko for kreft. På lik linje som det kan hos tisper.

Og det er en risiko for endret adferd etter sterilisering av hunnkatter, dette var noe dyrlegen selv bekreftet. Sjeldent, men det kan hende.

VI ble f.eks rådet til, av dyrlegen, å gi tispa vår p-sprøyte i en periode, for hun hadde over 8 løpetider på et år, for å få det stabilt, selv om det er da økt risiko for kreft.

Men uansett; jeg har bestemt meg for å gi kattefrøkena sin andre p-sprøyte nå, også skal jeg vurdere sterilisering når den går ut. Så inntil videre får hun holde seg inne, selv om hun har utrolig lyst ut til alle sine beilere:-)

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Ingen er fullstendig utenfor enhver mulighet for å få kreft av den ene eller den andre typen, og du har min største medlidenhet som har vært igjennom den fortvilte prosessen med en kjær katt som får kreft.

MEN, sannsynligheten for å få livmorkreft blir dramatisk forhøyet for en katt som går på p-piller eller får annen hormonbasert prevensjon.

Og prognosene er desverre ikke gode for disse kattene.

Litt mer informasjon finnes her

Jeg advarer mot til dels svært sterke bilder på linket side !

• Liker 2
Skrevet

Er det noen som vet prisen for p-sprøyta for katt ?

Jeg synes det er ganske så dyrt med sterilisering av hunkatt , og hva om den blir påkjørt i morgen?Eller blir tatt av reven ? ..

Da føler jeg at det blir bortkastet penger...

Skrevet

Jeg synes det er ganske så dyrt med sterilisering av hunkatt , og hva om den blir påkjørt i morgen?Eller blir tatt av reven ? ..

Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal si... :kjefte:
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er dette trolling?

Jeg går ut i fra at dette er en usmakelig spøk, men om du mot all fornuft mener at du ikke vil ta deg råd til kastrering av hunkatten din - i tilfelle det blir "bortastet penger", så bør du heller ikke ha kjæledyr.

Bruker du samme argumentasjon om årlig helsesjekk? Årlige vaksineringer? Veterinærkonsultasjon om katten er syk? Kjøp av stor pose fôr?

Herlighet. Det koster å ha dyr. Én ting er å prioritere vekk "luksusutgifter" som dyre kjøpeleker i stedet for å lage egne eller lignende, men kastrering av katt som ikke skal brukes i avl anser jeg som en selvfølgelig utgiftspost.

• Liker 2
Gjest Blubberella
Skrevet

Hvis du synes det er bortkastet å spandere kastrering på katta di bare fordi den teoretisk kan bli drept i nærmeste framtid, bør du omplassere den til noen som er mer villig til å ta kostnaden. Katter koster penger og man kan alltid få overraskende utgifter som er adskillig dyrere enn kastrering. F.eks. skader eller sykdom på helligdager kan fort bli flere tusen for ei behandling. Skal du fortsette å veie sånne utgifter opp mot faren for at katta muligens kan bli påkjørt eller tatt av reven dagen etterpå? Isåfall synes jeg du heller burde vurdere om du kan ha katt i det hele tatt.

Og hva om du gir p-sprøyte til katten for å spare pengene til kastrering. Så svikter prevensjonseffekten (ja den kan faktisk det) og du ender opp med et kull kattunger. Hva gjør du da? Det vil koste penger både å avlive dem og å oppfostre dem til de får nye hjem. Hvis katta du får problemer under svangerskap og/eller fødsel må du kanskje betale masse penger for veterinærhjelp. Og hva hvis katten får livmorbetennelse? Det er ganske så vanlig blant ukastrerte hunnkatter (både på p-piller/p-sprøyte og fertile uten noen prevensjon), og kan i verste fall være dødelig. Det vil si veterinærutgifter som koster en del, og gjett hva behandlingen er? Jo, kastrering (fjerning av livmoren)! I tillegg kommer livmorkreft og jurkreft som kan gi katten din et kort liv og deg mye bekymringer, inkludert økonomiske bekymringer.

Nei vettu hva, hvis du lar være å sterilisere/kastrere av en så fjern grunn bør du tenke deg godt om hvorvidt du egentlig kan (og vil) ha katt med alt det det medfører.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg har hatt maaaange katter gjennom årene. Samtlige har blitt kastrert dersom vi ikke har hatt kull (drev med oppdrett) har ALDRI opplevd endret personlighet, bortsett fra at de gjerne blir litt roligere og "voksnere" av seg.

Jeg ville holdt henne inne, det er tydelig at det er noe på gang, men kan du ikke se på henne at hun har løpetid, pleier å være ganske merkbart:P

Vil så absolutt anbefale å sterilisere katten

• Liker 2
Skrevet

Hei!

Oppdatering her;

Snakket med dyrlegen, og den første p-sprøyta er virksom enda. Hun har ikke løpetid, men i følge dyrlegen så merker hannkatter at det er kattefrøken i hus, og derfor renner de rundt her.

Uansett, vi har fått time på fredag til sterilisering. Etter å ha tenkt endel frem og tilbake så tar vi sjansen. Vi var max uheldig med den forrige hunnkatten vår, da det faktisk KAN skje at hunnkatter får endret adferd (dette er sjeldent, og skjer som oftest bare hos hunnkatter, hannkatten jeg hadde ble bare makelig etter kastrering). Lynet slår sjeldent ned to ganger;-) Men selv om dyrlegen sa at p-sprøyta har et slingringsmonn, så tar jeg ingen sjanser og velger å holde henne inne til etter kastrering. Det er så mange kattunger rundt omkring, bare på facebook sin kjøpe/bytte/selge-siden så florerer det.

Og til du som lurte på hva det koster for ei p-sprøyte...... Jeg husker ikke. Det var sikkert noen hundrelapper, men vi hadde sjekk på katten samtidig.

Hvis du ikke har råd til p-sprøyte til katten din så bør du vurdere om du i det hele tatt skal ha katte! Katter, og dyr generelt koster. Det er noe en må ta høyde for før en skaffer seg et dyr. Som skrevet over her, helsjekk, chipping og vaksinering koster. I tillegg til et godt for. Og hva hvis katten blir syk? Ei venninne av meg sin katt fikk en nyresykdom, og hun måtte til dyrlegen og ta blodprøver av den annenhver måned, ble på tusenvis av kroner. Og hva med forsikring? Vi har valgt å forsikre både hunden og katten, for skal noe skje så løper pengene!

• Liker 3
Gjest Bobler
Skrevet

Uansett, vi har fått time på fredag til sterilisering. Etter å ha tenkt endel frem og tilbake så tar vi sjansen. Vi var max uheldig med den forrige hunnkatten vår, da det faktisk KAN skje at hunnkatter får endret adferd (dette er sjeldent, og skjer som oftest bare hos hunnkatter, hannkatten jeg hadde ble bare makelig etter kastrering). Lynet slår sjeldent ned to ganger;-)

:blomst::klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...