Gå til innhold

dusher dere kattene deres?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

jeg dusher tassen min når han har vert ute og rullet seg i (gudene vet) og når han har sølt noe klissete på seg..dusher dere kattene deres til vanlig?hvilken såpe bruker dere?har dere noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eh....???? Dusje katt??????

Det ville min gamle gatt ALDRI funnet seg i!

Nei, var han stygg i pelsen tok jeg det med en fuktig klut. Resten av vaskingen sto han for selv. Det skulle nok blit fin huskestue tenker jeg om jeg hadde forsøkt meg på noe annet :-)

Men å bli gredd i pelsen med børste eller kam, det elsket han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, heldigvis holder de seg rene selv! Til nød kanskje man kan vaske dem med en fuktig klut hvis det er behov for det. Men katt i dusjen? Ville aldri falt meg inn!

En gang var jeg nødt til å vaske en kattunge som hadde magesjau :kvalm: Kattungen hylte, og plutselig stod det seks andre katter (mor, tante og søsken) og stirret stygt på meg :o Mora gikk faktisk til angrep på leggen min :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamlepus som var en hvit perser dusjet/badet jeg 2 ganger i året cirka. Han var ikke noe spesielt begeistret for det, men det gikk helt greit. Og han var kjempefornøyd når han endelig hadde tørket og ble fluffy og fin. Det finnes egen katteshampo og balsam i dyrebutikken, men jeg brukte bare vanlig shampo og balsam til min.

Nå har jeg kattunge på ca 5 mnd (vanlig huskatt), han måtte desverre til pers på lillejulaften etter en biltur i bur som han overhodet ikke synes noe om. Han både tisset og bæsjet i buret, og fikk selfølgelig mye av svineriet i pelsen. Da var det ingen bønn, og han havna i vasken så fort vi kom frem dit vi skulle. Det gikk imidlertid mye bedre enn jeg hadde fryktet, han var så snill at det var en fryd. Brukte også da vanlig shampo, og det funka som bare det. Dyret tørket på en time eller så, det var da jeg virkelig så en av fordelene med å ha en relativt kortpelset katt... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

neineinei...det nytter ikke og få en gammel katt som aldri har dusjet til og dusje!det må du begynde med fra de er små kattunger!men har katten fått noe gusj som gjør at pelsen kleber seg sammen er du jo nødt til og gjøre noe drastisk..feks. hvis den hadde fått masse olje på seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjort det ett par ganger på vårt langhårete veikryss.

Da var katten ca 6 mnd og hadde hatt magasjau...

Har lest at man skal bruke katteshampo da katten slikker i seg restene som blir sittende i pelsen.

Katten kan bli dårlig ved bruk av annen shampo.

Vi kjøpte katteshampo på dyrebutikk for sikkerhetsskyld.

Ellers holder katten vår seg ren selv, og det er ikke blitt mere dusjing(han hatet det).

Disse dyrene har også ett naturlig fettlag i pelsen, når det vaskes bort fryser de lettere. Spesielt viktig å tenke på nå på vinteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei! Det er ikke nødvendig å vaske katten, det gjør den selv! Unntaket er hvis katten har falt i et gjørmehull, slik som min gjorde... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi dusjer aldri katten. Den vasker seg selv, er alltid ren og lukter alltid godt. Bare én gang har jeg sett meg nødt til å vaske en katt, og det var en av de gamle kattene våre som hadde ligget under en bil og fått masse olje på seg. Den protesterte høylytt, men det gikk da på et vis. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har dusjet katten. eller, vi prøvde iallefall. de små kattekrekene er jo kjempesterke, og om de ikke vil noe, så vil de det absolutt ikke. men katten hadde tatt tannstein og hadde kastet opp på seg selv, på brystet. hun kommer jo ikke til med tungen der, så vi måtte. aldri aldri igjen sier jeg bare. :o

vi var fulle av klor og vann når vi endelig var ferdige. katten ble dusjet/badet i badekaret, fylt med 5-10cm vann. det gikk så vidt. som det også har blitt nevnt, katter trenger egentlig ikke bades/vaskes, med mindre de er fulle av olje eller illeluktende ting de selv har produsert :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle katter som klarer å holde seg rene selv. Vi hadde for eksempel en langhåret katt som ikke klarte å vaske seg ordentlig, særlig bak. Derfor ble han badet nå og da, for at det ikke skulle samle seg drittklumper i pelsen. Han var vant til det fra han var liten, og da er det ikke noe galt i å bade en katt. Hvis man plutselig begynner med det etter noen år, blir katten derimot vettskremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboern har forsøkt!

Bare for å venne katten til det, i tilfellet det skulle bli nødvendig en gang. Og det gjør han IKKE igjen UTEN verneutstyr, altså! :o

ps. pass på dusjforhenget.. Katteklør og dusjforheng=hull..eh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjort det noen ganger med katten vårres. Likte det selvfølgelig ikke i begynnelsen, men har blitt vant med det nå... Tror faktisk hu liker det varme vannet.. For hun siker ikke noe... Katten vårres liker seg over alt der det er varmt så :) Dyrebutikken har spesial shampo til katt og hund. Vi har brukt shampoen en gang, var en smule vanskelig, å gni inn shampo og holde henne i ro.. Bedre med bare vann sier jeg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det regelmessig før da begge kattene mine faktisk LIKTE å bli dusja..

Nå skjer det litt sjeldnere, da de faktisk ikke er så veldig keen på det lenger.. Men når de har vært ute og kommer inn møkkete så blir de plassert i dusjen ja.

De står stille, trenger ikke tvinge de til å stå der- men de er litt fornærmet etterpå! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hatt persere noen år og de ble faktisk badet av og til. Dette måtte gjøres fordi med den lange pelsen klarte de ikke alltid å holde seg skikkelig rene selv, enda vi klippet håret kort bak. Vi brukte selvsagt katteshampo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dusjet katten min når han var mindre og det gikk faktisk greit! Brukte bare vann! Men har sluttet med det, for han holder seg ren selv..Han er innekatt, så det er jo begrenset hvor møkkete han blir :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Catwoman

En gang var jeg nødt til å vaske en kattunge som hadde magesjau :kvalm: Kattungen hylte, og plutselig stod det seks andre katter (mor, tante og søsken) og stirret stygt på meg :o Mora gikk faktisk til angrep på leggen min :o

:ler::ler: kan levende forestille meg hvordan den situasjonen så ut,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bader hvertfall.

Fyller karet med lunkent vann så beina hans er nesten helt dekket av vann (vanskelig å forklare, skjønner?). Har kjøpt egen super mild shampoo hos dyrebutikken. Hvalpeshampo heter den. Den er ikke bare til hunder, men alle dyr som bader ofte. (Særlig dyr som er mye på utstillinger). To ganger har jeg brukt Define shampoo. Han er jo hekta på å slikke i seg vannet etter at jeg har dusjet, så jeg tenkte at det ikke var noen fare at jeg brukte den på han. Dessuten skyller jeg han skikkelig med hånddusjen.

Vi hadde persere som vi badet før, og da jeg fikk katt etter at jeg flyttet hjemmefra falt det bare naturlig at jeg skulle bade han også,

Han har aldri hatt blitt grisete av magasjau eller noe sånt. Men han blir jo så blank og fin etter han har dusjet. Han syns nok ikke at det er noe gøy, men han finner seg i det. Hovedsakelig dusjer jeg han etter han har lekt med levende (ja og døde) mus eller fugler. Det er ikke så fristende å ha han i senga før han har dusjet. Heldigvis skjer ikke det så ofte. Har hatt Pus siden mai og har badet han ca 3-4 ganger.

Badet han i går og han lukter fortsatt herlig, og ser helt fantastisk ut i pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...