Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp oppdaget at en god venn av meg ikke betaler regningene sine. Gjelder alt fra bomveiavgift, søppelavgift, restskatt m.m. Og opprinnelige små beløp blir kjempestore og som har gått til inkasso. Har i tillegg fått flere varsel om forliksrådet/forliksklage e.l på flere regninger/inkassosaker.I tillegg har han drevet firma som gikk konkurs. Jfr en annen venn ville ikke namsmannen gå med på gjeldsanering og han er i dag skyldig millioner. Han har sldri penger og låner stadig av venner og bekjente, bl.a fra meg. Jeg visste da ikke om hans problemer og regner med at de pengene er bare å glemme. Hvordan kan han løse dette? Er det mulig å slå seg personlig konkurs? Kan han evt havne i fengsel?

Videoannonse
Annonse
Gjest Indra
Skrevet

Han kan begynne å betale regningene sine.

I USA er det mulig å slå seg selv personlig konkurs, men her i Norge er du personlig ansvarlig for gjelden på en annen måte. Det er gjeldssanering eller tilbakebetaling som er din venns alternativer.

Om du virkelig vil hjelpe ham følger dere Luksusfellen-malen - skaffer en oversikt over kreditorer, tar kontakt med dem og avtaler nedbetalingsplaner.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Kan han risikere fengselsstraff?

Gjest Indra
Skrevet

Nei, gjeldsfengsel har vi ikke i Norge lenger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen. Ok. Takk for svaret. Kommer nok ikke til å hjelpe han da jeg har vært personlig involvert i han og måtte be han om å dra da jeg forsto hvor alvorlig det var med han. Er bare glad for at han ikke klarte å lure meg for mer penger enn det han allerede fikk. Når man oppdager at t.o.m barnas sparebøsser med flere tusen kr på er blitt tømt mens han bodde her, har man ikke lyst til å ha noe mer med personen å gjøre.....

Skrevet

Han kan begynne å betale regningene sine og skaffe nedbetalingsplaner med kreditorene. Hvis han har en vanlig jobb (dvs betaler skatt) blir det vel lønnstrekk på han.

Hvis han ikke vil betale har han jo alltids muligheten til å aldri eie noe, og kun jobbe svart resten av livet.. Ikke at det er å anbefale.

Skrevet

Hvordan kommer man seg ut av en sånn situasjon?

Skrevet

Hvordan kommer man seg ut av en sånn situasjon?

Betale ned? Gjeldssanering (i dette tilfellet ikke mulig)?

I mange tilfeller kommer man seg aldri ut av den situasjonen tror jeg, og jeg må innrømme at jeg ikke har så mye medfølelse for de som sløser, ikke gidder betale regninger etc i så mange år at det blir snakk om millioner! (det er selvfølgelig diverse grunner til at folk får høy gjeld som jeg har mer medfølelse for, sykdom er et eksempel).

Skal sies at jeg også kjenner en som holder på slik som TS beskriver. Det har pågått i snart 30 år, og han viser null vilje til å fikse det.

Skrevet

Betale ned? Gjeldssanering (i dette tilfellet ikke mulig)?

I mange tilfeller kommer man seg aldri ut av den situasjonen tror jeg, og jeg må innrømme at jeg ikke har så mye medfølelse for de som sløser, ikke gidder betale regninger etc i så mange år at det blir snakk om millioner! (det er selvfølgelig diverse grunner til at folk får høy gjeld som jeg har mer medfølelse for, sykdom er et eksempel).

Skal sies at jeg også kjenner en som holder på slik som TS beskriver. Det har pågått i snart 30 år, og han viser null vilje til å fikse det.

Ja, selvfølgelig, men hvis det er snakk om millioner, vil det sikkert blir veldig vanskelig.. Men det må jo til! Han har jo selv satt seg i denne situasjonen og må ta ansvar for det.

Jeg kan ikke forstå at det er mulig for noen å la det gå så langt!

Skrevet

Folk med økonomiske problemer må for det første skaffe seg oversikt over økonomien sin. De må lage et budsjett for fremtidige utgifter, f.eks. for neste måned, og føre regnskap over de faktiske utgiftene dag for dag. For det andre må de ta kontakt med kreditorene sine og opplyse om at de har betalingsproblemer, men at de skal betale, men at det vil ta tid. Man kan f.eks. betale deler av kravet nå og inngå en nedbetalingsavtale for resten. Da unngår man ihvertfall dyre inkassosalærer.

Dersom man er lønnsmottaker, kan man ta kontakt med namsmannen (politiet) for å få bistand til å få en gjeldsordning med kreditorene sine. Er man derimot selvstendig næringsdrivende, går ikke dette.

En personlig konkurs fører ikke til at gjelden forsvinner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...