Gå til innhold

Festbråk til kl 07 om morgenen - klage?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter på jobb nå og er så trøtt at jeg er helt på gråten. Jeg fikk, takket være innflyttingsfesten til noen nye naboer, hele 1 1/2 time søvn i natt. Jeg er helt ødelagt.

Disse folkene bor to etasjer under meg. De har totalrenovert leiligheten selv, og holdt på siden før jul. Reglene i borettslaget er at banking, boring og andre lignende bråkete aktiviteter kun kan foregå mellom 07-20 på hverdager. Det skal være ro i blokken etter kl 22. Disse folkene har boret i betong til kl 12 om natten, de har gjerne begynt boringen kl 22... De holdt på helligdagene i julen, de har herjet på om søndager og spolert flere søndagsmiddager. Jeg har ikke klaget, bitt tennene sammen og tenkt at jeg skal være litt grei, jeg skjønner jo at de vil bli ferdig med oppussingen og at det er vanskelig når de har full jobb og kun har tid i helger på på kvelder.

Men nå er de ferdig, og innflyttingsfesten i går gjør at jeg angrer kraftig på at jeg har vært så grei. De hengte opp nabovarsel tre dager i forveien. Så langt så vel. Det er fryktelig lydt i blokken, det er betongblokk fra 1969. De har bodd her såpass lenge at de må ha fått dette med seg. De begynte festen i 21.30 tiden. Da var det høy musikk, masse roping og gauling og allsang. Det var jo irriterende, men jeg tenker at på en lørdagskveld må man finne seg i litt bråk i ny og ne. Men da musikken og gaulingen bare ble høyere og høyere, og klokken passerte to, og det var så høyt at jeg, gjennom to etasjer, hørte all teksten til sangene de spilte, da begynte det å koke temmelig bra. Jeg hadde ikke sjangs til å sove. Kl kvart på tre gikk jeg ned og ringte på for å klage. Da sto noen i oppgangen og gaulte i mobiltelefon... Da de omsider åpnet døren måtte jeg mime å skru ned lyden, det ver ikke mulig å snakke for det var så høyt. De nikket og gaulte beklager. Jeg gikk opp. Ingenting skjedde, musikken var like høy. Frem til kl 04. Da skrudde de lyden drastisk OPP. Såpass mye opp at fjærene i madrassen dunket i takt med musikken, og skrivebordslampen sto og klirret. Det var helt sykt hvor høyt det var, jeg trodde de hadde åpnet døren på vid vegg der nede. Så jeg kledde på meg og gikk ned igjen. Døren var lukket, og det tok evigheter før de åpnet. Da var fyren som åpnet så full at han måtte klamre seg fast i dørkarmen for å stå oppreist, og så skrek han til meg at de "hadde sagt ifra". Åja, da så?!?!? Dette bråket fortsatte til kl 05. Da skrudde de ned musikken, men ikke gaulingen. Så fikk jeg sove en times tid. Frem til 06.30, da de helt plutselig slo musikken på max igjen, så jeg bråvåknet. Og så spilte de en halvtimes tid til, med skriking og gauling i oppgangen attåt. Jeg hadde ikke sjangs til å sove, spesielt ikke etter å ha blitt sjokkvekket.

Jeg kan garantere at jeg kommer til å sende klage til styret i borettslaget. Og nevne i klagen dette med oppussingsbråket også. Men jeg har også fryktelig lyst til å skrive et brev direkte til idiotfolkene... Er dette en dårlig idé? Det kan godt hende de er så fulle at de ikke husker at naboene klaget. Jeg synes de godt kan få høre hvor idiotisk de har oppført seg. Og jeg bor som sagt TO etasjer over. Tenk på de stakkarene som bor vegg i vegg... Det er mye eldre folk i bygget, og de har klaget mye på bråket sånn til meg i heisen, men de tør ikke si ifra, pga ungdommen nu til dags og blind vold og mediasaker om folk som blir slått ned når de klager.

Noen må jo si ifra?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg har også slitt med støy fra nabo, med konstant høy musikk til alle døgnets tider. Har hengt opp lapp på døren to ganger, da den siste resulterte i at vi fikk tlfnr slik at det bare var å sende melding når de spilte for høyt. Dette kviet vi oss litt for å bruke til og begynne med, for vi ville ikke mase, men det ble ikke noe bedre. Så nå i det siste har vi begynt å sende melding når vi synes det går over stokk og stein. Dette har resultert i at de er lei av at vi "maser", og det å sende melding funker ikke lenger.

Men nå kan det jo hende at dine bråkmakere faktisk har litt empati og respekt i sjelen, så med dere kan det kanskje funke å snakke med dem når de er edrue.. Det gjorde det ikke her. Mitt eneste råd er å ikke være en nikkedukke slik som vi har vært. Si i fra EN gang, og hvis det ikke bedrer seg ringer du Securitas..

Skrevet

Å sende mail til utleier eller eier av blokka er jo også en idé. Kanskje jeg skal gjøre det selv? ;)

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ringte du ikke til politiet?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Å sende mail til utleier eller eier av blokka er jo også en idé. Kanskje jeg skal gjøre det selv? ;)

Utleier? Folk pusser vel ikke opp en leid leilighet i månedsvis? Det finnes ganske mange som eier og ikke leier.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe Securitas eller vaktselskap her. Og politiet i kommunen har gjort det klart i media at de ikke rykket ut til festbråk med mindre det er vold med i bildet. Voksne folk må klare å ordne opp selv imellom, er beskjeden derfra. Hadde ringt politiet ellers, når jeg sa fra direkte til folkene to ganger, og de er så drita at det er umulig å snakke fornuft med dem har jeg jo ikke sjangs :( Skallebank så det holder nå :(

Litt utrolig at voksne folk (de er vel mellom 20-25?) kan tro at det å henge opp nabovarsel betyr at det er fritt frem til å bråke hele satans natten... Jada, greit at de gjør det så man vet hvor man skal ringe på.. men disse spilte så høyt at det ikke var vanskelig å finne frem selv uten varsel, da...

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ringte du ikke til politiet?

Fordi politiet ikke rykket ut med mindre det er vold med i bildet. Stor kommune, lite ressurser, og "folk må klare å ordne opp seg imellom, ingen dør av støy"... Kjenner om flere som har prøvd, de får bare beskjed om at dette må de ordne opp i selv, politiet kan ikke rykke ut til bagateller...

Det er borettslag, så jeg kan levere klage til styret, noe jeg kan garantere at jeg gjør, men jeg antar styret bare registrerer dette og i beste fall informerer dem om at det er kommet en klage på dem. Å skrive et brev til dem direkte vil antageligvis lettere føre til dårlig samvittighet, om jeg beskriver hvor plagsomt det faktisk var, og hvor ødeleggende det er for hele dagen derpå. Det er folk med småunger her i blokken, og flere som jobber skift og faktisk må opp om søndagen. Og folk som har liv, og gjerne planer for søndagen, som de vil være nogenlunde uthvilt til.

Skrevet

Hei TS!

Skjønner at du er utslitt og på mange måter føler at du mister hjemmet ditt slik situasjonen har vært i det siste. Ikke gå helt ned i kjelleren! Hiv i deg noen kaffikopper og kom deg gjennom dagen i dag!

Enkelte 20-25åringer tror at nå når de har flyttet hjemmefra er det fritt fram. Endelig er man sjef i eget hjem! Her er en fiktiv historie om hvordan de opplever situasjonen:

De flytter inn med håp om å skape den perfekte leilighet. En sjarmerende blokk. De står på dag og natt - pusser opp, maler, river og hamrer. Leilgehta er liten og materialet dumper de i gangen. Åh, det er så mye å gjøre at de ikke rekker å rydde opp alt rotet man legger igjen etter seg i trappene. Ikeapappen blir stående i oppgangen enn så lenge.. Leiligheta er overfylt med esker og diverse verktøy.

Kanskje flisene på badet må rives? Å nei, her var det fuktskader - dette blir dyrt. De tenker at nå må vi jobbe enda hardere og mer. La oss skru på litt musikk. Da blir det lettere å jobbe. Anlegget er i stua. Best å skru opp lyden slik at vi overdøver arbeidsbråket mens vi jobber på kjøkkenet også. Alt går så mye lettere med musikk.

Og om det er et par har kanskje begynt i ny jobb og jobber og har ulike arbeidstider? Det gjør ingenting! De skal virkelig jobbe å få leiligheta på plass innen mars! "Vi kan jobbe fra kl.22-24 om vi må!"

Til slutt er de ferdige. Hvertfall ferdige nok til at de kan holde sin første offisielle innflyttningsfest. Selve finalen. De er pliktoppfyllende og henger opp lapp. Det er jo slikt man skal gjøre for å holde stien sin ren. Hele tre dager i forveien.

Gjestene til paret jobber selv på lørdager. Selv om festen skulle begynne i 19-20tida begynner den ikke ør nærmere 22tiden. Da er de fleste der. Musikken øker i takt med alkoholkonsumet. Ingen vil gå på byen når klokken nærmer seg 24 og det er på tide å ringe en taxi. Det er jo så mye morsommere å være her i leiligheten. Det shottes - nå skal det feires at vi endelig er på plass!

En nabo står på døra, sier en av gjestene. Den ene av paret møter naboen i døra. Hun ser at naboen ønsker at de skal dempe seg. Hun føler seg nokså susete i hodet. "Vil hun avbryte festen? vi som har varslet og alt?" Hun nikker. Blir etterpå irritert. "Vi bor jo her vi og. Kan de ikke unne oss _en_ fest!? Man har jo bare innflyttningsfest _en_ gang? Vi har ikke jobbet så hardt for at dennekvelden skal bli avbrutt av en kjip nabo"

De demper musikken et minutt og forteller om naboen. Får høylytt annerkjennelse om a dette må da være ok av gjestene. "Makan til prippen nabo!" De skrur opp musikken. Etter en stund ser de nyinnflyttede på klokken - den har blitt 4 - hun får litt dårlig samvittighet. Skrur ned musikken og legger seg til å sove mens festen fortsetter. Neste morgen får hun høre at noen bekjente hadde stukket innom i 6 tida - med pizza! - til alle som fortsatt var på festen. Hvor kult er ikke det? Festen hadde vart til kl7 om morgenen. Det kan man kalle en vellykket fest!

Jeg sier ikke at det er slik dine nye naboer tenker. Men ofte så er det tankeløshet som det bunner i. Ikke alle er klar over hvor mye lyd forplanter seg i betong. Andre tror de har rett til å gjøre hva de vil når du har betalt x antall kroner for ei leilighet.

Poenget er om du går for hardt ut trenger det ikke å ende godt. Man går lett i forsvarsposisjon.

Jeg synes det er flott at du banket på døren. Men å ta opp ting med fulle folk på fest trenger ikke alltid å føre fram om man ikke har nevnt problemet før (men bitt tenna sammen).

Ta en prat med de i kveld. Ring på døra og fortell om ståa, før du sender noen klage. Om du ikke har hatt muligheten til å ønske dem velkommen i borettslaget, gjør det. Alle ønsker et godt og velfungerende naboskap. Prøv å være minst mulig anklagende og ikke sammenlign de med tidligere naboer. Du kan også referere til ordensregler i borettslaget og hvordan det har blitt løst i deres oppgang. Et godt poeng er også at du fikk ikke sove selv om det var en etasje i mellom din og deres leilighet. Og at du jobber i helgene.

Om de ikke er mottagelige så kontakter du styret i borettslaget per telefon og sender deretter et skriftlig dokument.

Lykke til!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg syns det er litt oppsiktsvekkende at de trodde de kunne holde på hele natta kun fordi de har hengt opp nabovarsel.

Når vi flyttet inn i ny leilighet, ringte vi på alle dørene (vi bor to stk per etasje) og forhørte oss at ingen skulle på jobb dagen etter og om vi kunne få lov til å holde på litt lenger enn det som står i ordensreglene. Litt styr? Tja, vi fikk hilst på alle naboene! Da forhørte vi oss om hva de ulike naboene syntes var akseptabelt - og de aller fleste var nok snillere enn de hadde vært hvis vi kjørte i gang en fest uten å snakke med dem.

Det er lov å ta hensyn til andre. Og jeg er sikker på at du ikke hadde hatt et problem med en innflytningsfest (det er jo en engangshendelse!) hvis du ikke skulle opp på jobb :)

Endret av ninuska_
  • Liker 2
Skrevet

Forstår at du er frustrert, men om dette er engangstilfelle, hadde je nok helst tatt en prat med dem og forklart hvordan ting er. At de i hvert fall har hengt opp varsel på forhånd viser jo at de kanskje ikke er HELT blåst og det kan hende det hjelper å prøve å få snakket om det først.

Med å sende kllage med en gang blir det med en gang dårlig stemning og forsvarsposisjon og det hele. Og det er ikke at jeg ikke mener at du har rett å sende klage - selvfølgelig har du det. Men dette er også naboer du må leve sammen med over lengre tid.. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er litt oppsiktsvekkende at de trodde de kunne holde på hele natta kun fordi de har hengt opp nabovarsel.

Når vi flyttet inn i ny leilighet, ringte vi på alle dørene (vi bor to stk per etasje) og forhørte oss at ingen skulle på jobb dagen etter og om vi kunne få lov til å holde på litt lenger enn det som står i ordensreglene. Litt styr? Tja, vi fikk hilst på alle naboene! Da forhørte vi oss om hva de ulike naboene syntes var akseptabelt - og de aller fleste var nok snillere enn de hadde vært hvis vi kjørte i gang en fest uten å snakke med dem.

Det er lov å ta hensyn til andre. Og jeg er sikker på at du ikke hadde hatt et problem med en innflytningsfest (det er jo en engangshendelse!) hvis du ikke skulle opp på jobb :)

Jeg synes faktisk ikke det er greit å holde på slik selv om jeg ikke skal på jobb dagen etter. Det er da ikke greit å gå en hel natt med mindre to timer søvn på grunn av naboene? Om de holder på til 7, og man trenger omtrent syv timers søvn for å fungere ordentlig, så må man jo sove hele søndagen, og dermed ende opp med å ikke få sove natt til mandag, så man får en skikkelig blåmandag da. Jeg for min del har et liv også om søndagen, og har ting jeg skal gjøre, og gjerne fungere sosialt med venner og familie den dagen. Jeg har ikke lyst til å måtte sove vekk hele formiddagen, eller måtte gå rundt som en zombie fordi jeg ikke har fått nok søvn. Det er ikke greit i det hele tatt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ett nabovarsel betyr ikke at de kan holde på for fulle mugger hele natten. Som nabo må du da gjerne tolerere litt musikk og skråling til 02-03-tiden, men etter det bør man forvente at støynivået demper seg. 07 er langt over streken, og det er musikk gjennom natten som gjør at fjærene i madrassen din danser i takt.

Send klage til borettslaget.

• Liker 2
Skrevet

Politi? Securitas? Sende inn klage uten å ha tatt en skikkelig prat med folka først?

Om dette følges kommer det til å bli drama og "KG-mat" for mange dager... Og mest sannsynlig kommer det ikke til å gagne TS noe særlig.

Som tidligere nevnt av Bond er dette folk TS må leve med i en tid framover. Målet må være å få et godt naboskap. Ikke hvem som har borettslagets regler på sin side.

Ser og at en anonym nevner at fester i helgene må kunne fortsette fram til 2-3 tiden om natta (og deretter bør dempes).

For min del som jobber turnus samt noen helger blir dette svært vanskelig da jeg må stå opp 5.50 enkelte helger. Det blir i verste fall under 3 timer med søvn... En annen ting er at de helgene jeg har fri (etter ei lang og slitsom arbeidsuke) synes jeg ikke noe om å "vente" på å få rett til å sove, og se at hele den neste fridagen min forsvinner grunnet for lite søvn. Men det skal sies at jeg bor i en betong bygård som bærer lyden svært bra og kjenner meg veldig igjen i TS sin frustrasjon... Er blokka bedre isolert mtp på støy er det en annen sak :)

Skrevet (endret)

Jeg synes faktisk ikke det er greit å holde på slik selv om jeg ikke skal på jobb dagen etter. Det er da ikke greit å gå en hel natt med mindre to timer søvn på grunn av naboene? Om de holder på til 7, og man trenger omtrent syv timers søvn for å fungere ordentlig, så må man jo sove hele søndagen, og dermed ende opp med å ikke få sove natt til mandag, så man får en skikkelig blåmandag da. Jeg for min del har et liv også om søndagen, og har ting jeg skal gjøre, og gjerne fungere sosialt med venner og familie den dagen. Jeg har ikke lyst til å måtte sove vekk hele formiddagen, eller måtte gå rundt som en zombie fordi jeg ikke har fått nok søvn. Det er ikke greit i det hele tatt.

Man har ulik tålmodighetsgrad. Jeg hadde syntes det var helt greit om det var en innflytningsfest hvis jeg ikke skulle på jobb. Jeg kunne "ofret" en god nattesøvn en natt for at naboene skal få innvie den nyopppussede leiligheten sin :) Det hadde vært en annen sak om dette var hver helg.

Endret av ninuska_
  • Liker 2
Gjest Cessie
Skrevet

Hmmm... I så gamle blokker er gjerne sikringsskapene ute i oppgangen. Og en nøkkel passer til alle. Klokka fire ei natt hadde jeg fått nok av DDE (merkelig egentlig, for folka i den aktuelle leiligheten forstod ikke et ord norsk klokka halv tre...) og snek meg ned til sikringsskapet og tok ut hovedsikringen til leiligheten. Slo også av lyset i oppgangen, slik at det skulle ta lengre tid før de oppdaget at strømmen ikke var borte i hele blokka. Hovedsikringen ble lagt tilbake i skapet litt utpå dagen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ser og at en anonym nevner at fester i helgene må kunne fortsette fram til 2-3 tiden om natta (og deretter bør dempes).

For min del som jobber turnus samt noen helger blir dette svært vanskelig da jeg må stå opp 5.50 enkelte helger. Det blir i verste fall under 3 timer med søvn... En annen ting er at de helgene jeg har fri (etter ei lang og slitsom arbeidsuke) synes jeg ikke noe om å "vente" på å få rett til å sove, og se at hele den neste fridagen min forsvinner grunnet for lite søvn. Men det skal sies at jeg bor i en betong bygård som bærer lyden svært bra og kjenner meg veldig igjen i TS sin frustrasjon... Er blokka bedre isolert mtp på støy er det en annen sak :)

Så lenge man henger opp nabovarsel senest 3 dager før så klart.

Da har naboene tid til å innordne seg dersom de absolutt må sove fra midnatt, om det betyr å reise bort, endre skift, eller annet.

Hele meningen med nabovarsel er at man varsler om at bråk vil forekomme senere enn den normale stilletiden som er 22 eller 23:00.

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

skjer det hver helg kan du reagere, men etter en gang?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man har ulik tålmodighetsgrad. Jeg hadde syntes det var helt greit om det var en innflytningsfest hvis jeg ikke skulle på jobb. Jeg kunne "ofret" en god nattesøvn en natt for at naboene skal få innvie den nyopppussede leiligheten sin :) Det hadde vært en annen sak om dette var hver helg.

ts her

Det er ikke bare nattesøvnen den aktuelle natten man mister. Noen fungerer kanskje helt fint selv om de bare har fått et par timer på øyet. Jeg derimot trenger minst seks timer for å være menneske. Hele dagen etterpå ville også blitt ødelagt, og siden søvnrytmen er forstyrret, den påfølgende natten.

Jeg kan holde igjen klagen til styret, men gjøre det klart for dem at jeg har skrevet en klage, og om noe sånt gjentar seg kommer jeg til å sende den. Jeg er ikke en sånn som er i stand til å ha rolige, fattede samtaler når jeg er steik forbannet, så jeg må nok heller skrive et brev til dem hvor jeg minner dem på reglene og dette med folkeskikk.

Jeg synes jeg allerede har vært grei, som har tolerert såpass mye brudd på reglene ifbm oppussingen. Boring til midnatt midt i uken, når man skal stå opp kl 6 dagen etterpå, er faktisk ikke greit det heller... Om de borer til halv ti når reglene sier stopp kl åtte, så bryr ikke det meg så mye, men når det faktisk ødelegger nattesøvnen midt i arbeidsuken, så er det et problem.

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det skjer veldig sjelden ser jeg ærlig talt ikke problemet. Særlig ikke siden de varslet i god tid med nabovarsel. Sov i ro er for øvrig en fantastisk greie som stenger ute slik støy.

Én gang har jeg vært så forbannet at jeg klaget til styret i etterkant. Da var det fest i oppgangen bortenfor vår. Ikke noe nabovarsel, og et støynivå av en annen verden. Det var tre stuer og to soverom mellom festen og meg, og allikevel vibrerte senga i takt med bassen. De bedrev også allsang til 80-tallsslagere og svenstoppar på verandaen fram til langt på natt, og det var umulig å få kontakt med de som hadde festen, da musikken tydeligvis overdøvet ringeklokka og vi ikke hadde noe telefonnummer å nå de på siden de ikke hadde gitt oss nabovarsel. Jeg ringte politiet da jeg sto på verandaen i 3-tida, og selv om det ikke var en prioritert oppgave skulle de prøve å få rykket ut. Og rundt 1/2 6 kom det jammen en politibil opp foran blokka og minutter etter var det helt tyst.

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man henger opp nabovarsel senest 3 dager før så klart.

Da har naboene tid til å innordne seg dersom de absolutt må sove fra midnatt, om det betyr å reise bort, endre skift, eller annet.

Hele meningen med nabovarsel er at man varsler om at bråk vil forekomme senere enn den normale stilletiden som er 22 eller 23:00.

Et nabovarsel skal opplyse om hvor man skal henvende seg om bråket blir for ille så man kan si ifra om det. Man har overhodet ikke rett på å bråke etter kl 23, selv om man har nabovarsel. Du har misforstått hva varselet er for.

Man skal overhodet ikke måtte overnatte på hotell (!) eller endre skift (ja, for DET er jo så jævla lett?!?). Er reglene stille etter kl 23, så har faktisk naboene rett på ro etter kl 23. Da er det de som vil bråke som skal be om tillatelse til dette (via nabovarsel), det er IKKE naboene som skal måtte finne seg i det om det rett og slett er alvorlig forstyrrende.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...