Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener dere som har tatt EiT om dette faget? Det har et dårlig rykte.... Hva tror dere er grunnen til det?

Skrevet

Jeg syns det er veldig lærerikt og gøy. Å lære å samarbeide med mennesker med en helt annen bakgrunn. Det er ikke alltid like lett å ivareta alles interesser og faglige kompetanse - jeg føler jeg har lært masse om både andre og meg selv. Og jeg syns det er viktig når man blir slengt ut i arbeidslivet.

Jeg har inntrykket at det har dårlig rykte på Gløshaugen fordi studenter med realfag-bakgrunn ofte mener at å lære om tverrfaglig samarbeid er bortkastet tid og energi....

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forferdelige greier synes jeg, men så har jeg aldri likt gruppearbeid som konsept da ettersom det alltid er noen som ikke gidder å dra lasset, eller som vil dra i en annen retning. Like barn leker best, og når man da med hensikt blander folk med helt motsatte interesser og kanskje holdninger blir det jo selvsagt en dårlig opplevelse.

• Liker 1
Gjest Søgni
Skrevet

Jeg er veldig enig med ninuska_. Selv tok jeg intensiv-versjonen, og er glad for det. Det er sikkert fordeler med langsgående også, men hvis jeg skulle valgt hadde jeg tatt intensiv.

Jeg tror mange ikke ser vitsen i EiT, og mener det er bortkasta. Det er jeg totalt uenig i, jeg mener tverimot at det er et av de viktigste fagene. Tverrfaglig samarbeid er noe de fleste studenter har godt av å prøve på, i tillegg til at en stor del av poenget med faget er samarbeid/gruppesamspill. Tror i tillegg det faller inn i samme kategori som f.eks. ex.phil. gjør for mange, siden enkelte bestemmer seg på forhånd for å hate det fordi det er obligatorisk. Jeg har også inntrykk av at det er på Gløshaugen man finner de bitreste EiT-studentene og de som er mest negative.

Eksperter i Team har et ufortjent dårlig rykte, synes jeg.

Skrevet

Jeg tror også det avhenger fra landsby til landsby - hvordan opplegget er innad i landsbyen. I vår landsby var det aller viktigste at vi hadde det gøy. Og latteren spredde seg i rommet hver onsdag. Jeg følte meg inspirert og engasjert av mine gruppemedlemmer for jeg følte at vi beriket hverandre med kunnskap og at vi ble gode venner i prosessen.

Min venninne hater EiT. Rett og slett for hun har endt opp som den eneste fra Dragvoll i landsbyen og det er kollektiv mobbing om at hun studerer ved Dragvoll. Da skjønner jeg at man ikke har det spesielt trivelig.

Formålet og grunntanken ved EiT er både viktig og nyttig for en hver student. Det er bare mye hva studentene selv gjør det til, både for seg selv og andre.

AnonymBruker
Skrevet

Huff, ja. Har hørt skrekkhistorier fra en venninne som havna med en gjeng gløshaugen gutter. De var nedlatende av typen "men det skjønner sikkert ikke du noe av", og om å gjøre å vitse mest mulig om Dragvoll og at alle fra Dragvoll havner bak kassa på rema.

Utenom det så har jeg ikke hørt så mye om det, men er interessant å lese andres erfaringer. Sånn med tanke på at jeg sikkert må gjennom det snart selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk selv på Gløs, men begynte akkurat litt for tidlig til at EiT ble obligatorisk for meg. Jeg har hørt om svært blandede erfaringer, og det stemmer nok at det blir utfordrende dersom man havner på en gruppe med overvekt av en type studenter.

Jeg jobber nå i en bransje hvor man må forholde seg til et veldig bredt spekter av fagdisipliner, og ser at det nok er en god tanke bak innføringen av EiT (selv om faget ikke viser seg like fruktbart for alle).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på Gløs og var i første kull som hadde EiT. For oss ble nok faget i stor grad ødelagt av en landsbyhøvding som mente at tavleundervisning var eneste egentlige måten å lære på, i tillegg til at de to jeg havnet på gruppe med og meg hadde null til felles og dermed slet kraftig med kommunikasjon. I tillegg til EiT hadde jeg det semesteret også et annet rent prosjektfag, så jeg holdt på å spy av all prosjektjobbinga (og prosjektjobbing i studiene er noe helt annet enn prosjektjobbing i arbeidslivet, så er det sagt).

Året etter tok jeg Studenter i Ledelse som bygger på samme lest og det var noe helt annet, altså. Vi var en gjeng som hadde et felles mål og som derfor prioriterte faget høyt og vi fikk i løpet av den perioden på plass et helt nytt prosedyreverk for organisasjonen vår.

Skrevet

Før jeg tok faget hadde jeg hørt bare negative ting om det, men jeg fikk en veldig positiv overraskelse! Alle i landsbyen og på gruppen min er veldig engasjerte, og vi er ivrige etter å få det til å fungere. Og det skal nevnes at på gruppen min er det kun "Gløshauginger". På de andre gruppene i landsbyen er det noen "Dragvollinger", og de blir sett på som en ressurs med tanke på prosessrapporten.

De som er negative til EiT har vært uheldig med gruppen sin, rett og slett.

Skrevet

Er dette faget med kallenavnet "idioter i steam"?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal heldigvis ikke ha EiT siden jeg går lektor (HURRA FOR DET!). Alle jeg kjenner misliker EiT, og det finnes veldig få som sier noe positivt om det. Det skal sies at jeg ikke kjenner noen fra Dragvoll som har hatt EiT, kun siv.ing.-er og medisinstudenter.

Av alle jeg kjenner som har hatt EiT tror jeg kjæresten min har hatt minst utbytte av det. Alle prater om at man får jobbe på tvers av fagene, treffe nye folk, samarbeide med mennesker som er forskjellige fra seg selv og kommer fra forskjellige linjer. Vel, han var på tidenes mest homogene gruppe. De var fem 25 år gamle gutter. Alle gikk siv.ing., alle hadde omtrent samme faglige bakgrunn og hadde samme faglige nivå. I tillegg hadde de samme interesser, samme syn på det aller meste og det mest utfordrende de opplevde var da de måtte ha en egen del i relfeksjonoppgaven om hvilke utfordringer de hadde møtt på.

En av medisinstudentene jeg kjenner, var på gruppe med både Gløsinger og Dragvollinger. Det hun opplevde som mest negativt var at flere fra Dragvoll var veldig slappe med kildehenvisning og sitering. De fikk en A på oppgaven, men hun mente at på medisin ville ikke oppgaven fått mer enn C, og hun skjemtes litt over å levere inn oppgaven.

Andre jeg kjenner har vært grinete over at alle har fått samme karakter på gruppen, når enkeltes arbeid og innsats har vært A-materiale, men så har de fått en C, og omvendt.

Skrevet

Det er snart ti år siden jeg hadde EiT, så det er nok mye jeg har glemt. Men etter en del år i arbeidslivet ser jeg helt klart formålet med faget, selv om jeg ikke helt så det da. Spesielt prosessdelen (var det den het den delen som fokuserte på dynamikken i gruppearbeidet?) av faget er verdifull mener jeg.

Imidlertid er det som med mange andre fag litt vanskelig å relatere seg til at dette faktisk har verdi for det fremtidige arbeidslivet. Man mangler knagger å henge kunnskapen på. Jeg tror derfor det er svært viktig at landsbyhøvdingen fokuserer mye på reelle eksempler fra arbeidslivet, og at det jobbes mye med å forstå hvorfor det å fungere i grupper er så viktig når man kommer ut i jobb.

Jeg jobber nå i en bransje hvor man må forholde seg til et veldig bredt spekter av fagdisipliner, og ser at det nok er en god tanke bak innføringen av EiT (selv om faget ikke viser seg like fruktbart for alle).

Dette er min erfaring og mening også.

Skrevet

Er dette faget med kallenavnet "idioter i steam"?

..og klovner i kamp :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror også det avhenger fra landsby til landsby - hvordan opplegget er innad i landsbyen. I vår landsby var det aller viktigste at vi hadde det gøy. Og latteren spredde seg i rommet hver onsdag. Jeg følte meg inspirert og engasjert av mine gruppemedlemmer for jeg følte at vi beriket hverandre med kunnskap og at vi ble gode venner i prosessen.

Min venninne hater EiT. Rett og slett for hun har endt opp som den eneste fra Dragvoll i landsbyen og det er kollektiv mobbing om at hun studerer ved Dragvoll. Da skjønner jeg at man ikke har det spesielt trivelig.

Formålet og grunntanken ved EiT er både viktig og nyttig for en hver student. Det er bare mye hva studentene selv gjør det til, både for seg selv og andre.

Akkurat denne erfaringen hadde jeg også med EiT. Syns faktisk det var litt slitsomt. Det verste var at vår oppgave var å skrive en undersøkelse og deretter en prosess-rapport. Men Gløs-folkene jeg jobbet med kunne jo faktisk ikke skrive en akademisk tekst. Dermed ble jeg mobbet fordi jeg var fra Dragvoll, samtidig som det var jeg som gjorde mesteparten av jobbet ettersom de andre ikke visste hva kildehenvisning og kvalitetsjekk var..

Skrevet

Jeg synes det var lærerikt og morsomt :) Skal nevnes at gruppen min var akkurat så (lite) tverrfaglig at vi faktisk fikk gjort noe produktivt. Flere andre grupper på landsbyen min hadde mer spredning i medlemmene, og de hadde problemer med å definere problemstillinger som gjorde at alle fikk bidra (temaet på landsbyen var forholdsvis teknisk, og de fleste som var med var sivilingeniørstudenter). Resultatet ble derfor at de stort sett holdt på med rapportskriving og teorier, mens vi mindre tverrfaglige fikk laget et produkt.

Skrevet

Gløsinger lider av at det er sport i å hate "svadafag". Dvs fag uten matte (tom indøk får høre det til tider). Det har gjort at det har blitt dem og dragvoll, noe jeg egentlig tror skader dem mer enn de selv er klar over.

EIT er et flott fag om man har riktig innstilling når man tar det, jeg hadde dessverre ikke det og ender vel med å lese meg en del opp i litteraturen i etterkant.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gløsinger lider av at det er sport i å hate "svadafag". Dvs fag uten matte (tom indøk får høre det til tider). Det har gjort at det har blitt dem og dragvoll, noe jeg egentlig tror skader dem mer enn de selv er klar over.

EIT er et flott fag om man har riktig innstilling når man tar det, jeg hadde dessverre ikke det og ender vel med å lese meg en del opp i litteraturen i etterkant.

Dragvollinger har en tendens til å tro at alle fra gløshaugen er pappagutter med sleik som aldri har opplevd motgang i livet.

Har aldri hørt en eneste dragvollvits fra en gløshauging, men flere fra dragvollinger.

Forøvrig er det ikke å komme unna at mange på dragvoll studerer svadafag som man ikke får relevant jobb på etter studiene.

Mener jeg at mange studietilbud er bortkastet-JA

Mener jeg at jeg er smartere en dragvollstudenten som studere et tilfeldig sullefag-NEI

Gjest Søgni
Skrevet

Dragvollinger har en tendens til å tro at alle fra gløshaugen er pappagutter med sleik som aldri har opplevd motgang i livet.

Har aldri hørt en eneste dragvollvits fra en gløshauging, men flere fra dragvollinger.

Forøvrig er det ikke å komme unna at mange på dragvoll studerer svadafag som man ikke får relevant jobb på etter studiene.

Mener jeg at mange studietilbud er bortkastet-JA

Mener jeg at jeg er smartere en dragvollstudenten som studere et tilfeldig sullefag-NEI

Hehe - svadafag. Det er ikke så kult å jobbe på gruppe med folk som poengeterer at de mener studiet ditt er bortkasta og svada, jeg vet flere som har opplevd det på EiT. De fleste tar vel ikke sånne utsagn om egen kunnskap og studieretning på alvor, men jeg kan godt se for meg at å måtte forholde seg til en hel gruppe som forteller deg sånt/ser ned på deg gjennom et semester er både plagsomt og fordummende, for ikke å snakke om ødeleggende for gruppa.

Nå vet jeg ikke hvilke studenter fra Dragvoll du har kontakt med, men mitt inntrykk er at denne kjeklinga mellom Dragvoll og Gløshaugen stort sett er vennskapelig fra begge "sider". Har hørt mange flere vitser om Dragvoll enn Gløshaugen, men de fleste er jo bare helt uskyldige. Ser for meg at det blir noe annet å forholde seg til folk som ser ned på deg pga. studieretning, slik mange gjør.

Skrevet

"Hvorfor kan man ikke integrere en dragvolling?" (Ikke- realist-delen av NTNU) "Fordi hun ikke har noen funksjon."

Herlig nerdete humor :P,

men nå ble det veldig OT

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...