Kara W Skrevet 10. mars 2012 #1 Skrevet 10. mars 2012 Ja, hvor mye leker trenger egentlig barn? Eller hvor mye er det fornuftig å ha, for å formulere det litt annerledes? Tanken slo meg da vi var på hyttetur i vinterferien. Vi hadde med oss en stor mengde Duplo til barna, i tillegg til et par andre ting. I løpet av disse 5 dagene var det stort sett bare denne Duplo'en de lekte med. Det var så deilig å ha barn som fokuserte på en lek, og det var lett å få dem til å rydde opp før hvert måltid. Hjemme blir det fort en blanding av togbaner, lego, tegnesaker og kosedyr som ligger spredt utover, og det er vanskelig å både leke konsentrert og å få dem til å rydde. (mine barn blir snart 2 og 4) En venninne av meg ommøblerte barnerommet, og i den prosessen satte hun ca 2/3 av lekene deres til lagring på gjesterommet. I løpet av de to månedene som har gått har ett av barna gått inn én gang og hentet ut en leke. Hennes barn er 4 og 8. Har hørt om andre som også har ryddet bort store mengder leker med veldig positivt resultat, så jeg tenkte kanskje jeg skulle prøve meg på noe av det samme? Men så leker jo barna med det meste av det de har, så jeg har vanskelig for å bestemme meg for hva som skal bort. Har noen noen tanker og erfaringer å dele om temaet? De fleste er jo enig i at barn har alt for mye leker, men de færreste gjør noe med det. 2
Bjørn82 Skrevet 10. mars 2012 #2 Skrevet 10. mars 2012 Ja, hvor mye leker trenger egentlig barn? Eller hvor mye er det fornuftig å ha, for å formulere det litt annerledes? Tanken slo meg da vi var på hyttetur i vinterferien. Vi hadde med oss en stor mengde Duplo til barna, i tillegg til et par andre ting. I løpet av disse 5 dagene var det stort sett bare denne Duplo'en de lekte med. Det var så deilig å ha barn som fokuserte på en lek, og det var lett å få dem til å rydde opp før hvert måltid. Hjemme blir det fort en blanding av togbaner, lego, tegnesaker og kosedyr som ligger spredt utover, og det er vanskelig å både leke konsentrert og å få dem til å rydde. (mine barn blir snart 2 og 4) En venninne av meg ommøblerte barnerommet, og i den prosessen satte hun ca 2/3 av lekene deres til lagring på gjesterommet. I løpet av de to månedene som har gått har ett av barna gått inn én gang og hentet ut en leke. Hennes barn er 4 og 8. Har hørt om andre som også har ryddet bort store mengder leker med veldig positivt resultat, så jeg tenkte kanskje jeg skulle prøve meg på noe av det samme? Men så leker jo barna med det meste av det de har, så jeg har vanskelig for å bestemme meg for hva som skal bort. Har noen noen tanker og erfaringer å dele om temaet? De fleste er jo enig i at barn har alt for mye leker, men de færreste gjør noe med det. Dette er faktisk en ganske aktuell sak for oss som har småbarn. De aller fleste barn har rett og slett for mye leketøy. Mine egne barn inkludert. Kona har også ryddet vekk en stor del av lekene til våre barn. Det har også gitt positive resultater. Største hos oss har rundet 4 og minste er 1,5år gammel. Det vi ser nå er at hun som er størst bruker ganske mye mere tid og energi på de lekene hun har. Deriblant er det puslespill som ser ut til å fenge mye for tiden. Samtidig blir tingene ryddet opp og lagt på plass når leken er over. Det er jo kjempedeilig å slippe å fly huset rundt å plukke opp klosser, biler, dukker og mere hele dagen. Synes også det virker som det blir enklere for ungen å holde orden på sine ting. Hun plasserer dem systematisk i skuffer, esker og skap nå. Så til slutt vil jeg bare si at unger har rent for mye leker idag. Det blir så mye at det er ikke rart dem roter og virker ukonsentrerte når de leker. 2
Gjest 3-barnsmor Skrevet 10. mars 2012 #3 Skrevet 10. mars 2012 Jeg har alltid satt bort halvparten eller mer av lekene til barna, og så har jeg byttet dem ut med jevne mellomrom. Altså, den halvparten som er ryddet bort blir tatt fram igjen og så har jeg ryddet bort de andre lekene som har vært fremme en stund. "Gamle" leker blir som nye. Når alle lekene er framme hele tiden så er min erfaring at det blir for mye, de finner ikke noe å leke med for de mister oversikten. Jeg har også hatt noen leker, bokser med småting, enkelte bøker og puslespill som er spesielt beregnet på møkkaværsdager. Det har alltid vært populært. Lettere å holde orden når det er mindre leker å holde styr på.
Gjest pysepusen Skrevet 10. mars 2012 #4 Skrevet 10. mars 2012 Her har han altfor mye leker. Litt fordi vi ikke har vært flinke nok til å ta bort de han har vokst fra, og litt fordi vi har "slitt" litt med å finne noe han liker en periode. Så her har vi et lager i boden også bytter vi dem ut med jevne mellomrom. Da bytter vi ikke på stor-favorittene; Duplo og biler. Han har også alltid et puslespill fremme, men vi bytter på hvilket. Vi ser at de gangene han har få leker å velge mellom så leker han mye bedre, samt den dagen han har fått "nye" leker. Nå skal jeg rydde bort masse og gjøre klart til 2-årsdag og alle lekene som følger med da
Gjest Enny Skrevet 10. mars 2012 #5 Skrevet 10. mars 2012 Jeg er veldig bevisst på dette. Lekene står "utstilt" i barnereoler og bøkene har jeg plassert i tallerkenhylle. Jeg bytter leker og bøker ut jevnlig. Jeg har fortalt, på en finest mulig måte, til besteforeldre, tanter og onkler at vi ikke ønsker leker i presanger. Det blir uansett ikke brukt. Må legge til at hun er bare to år enda, når hun blir eldre er det helt greit at hun ønsker seg leker i gave.
Muscae Skrevet 10. mars 2012 #6 Skrevet 10. mars 2012 (endret) En barnehage jeg jobbet i tidligere begynte med en leketøy-fri dag en dag i uka, på småbarnsavdelingen. Hver onsdag ettermiddag skulle det tørkes støv av alle hyllene, og da pakket senvakten alle lekene inn på boden, og hele torsdagen var fri for leketøy for barna. Vi så en heelt annen lek blant barna de dagene. De lekte med hverandre, i stedenfor å krangle om leker og "samle" favorittlekene. Blant småbarn i gruppe er det vanlig at noen barn går og holder på de lekene de vil ha, så ingen andre skal ta dem, fremfor å leke med dem. Vi fikk et helt annet samhold i gruppa, og en annen stemning på avdelingen etter dette. Ellers er det også vanlig på småbarnsavdelinger av man rydder opp en lekesort før man finner en annen. Dvs. dersom noen vil leke med biler, så rydder vi opp legoen først. Da leker barna mer samlet om den ene tingen, heller enn at noen svirrer rundt i et lekekaos og ikke klarer å bestemme seg for hva de vil leke med. Jobber nå i en aldersblandet gruppe der alle lekene står tilgjengelig for alle barna hele tiden, og ser at de minste ikke klarer å sette seg ned med en ting, men heller går og heller ut flere kasser med ulike leker, og finner ikke roen med noe. Edit: skrivefeil Endret 10. mars 2012 av Kjemi 3
Kara W Skrevet 10. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 10. mars 2012 En barnehage jeg jobbet i tidligere begynte med en leketøy-fri dag en dag i uka, på småbarnsavdelingen. Hver onsdag ettermiddag skulle det tørkes støv av alle hyllene, og da pakket senvakten alle lekene inn på boden, og hele torsdagen var fri for leketøy for barna. Vi så en heelt annen lek blant barna de dagene. De lekte med hverandre, i stedenfor å krangle om leker og "samle" favorittlekene. Blant småbarn i gruppe er det vanlig at noen barn går og holder på de lekene de vil ha, så ingen andre skal ta dem, fremfor å leke med dem. Vi fikk et helt annet samhold i gruppa, og en annen stemning på avdelingen etter dette. Ellers er det også vanlig på småbarnsavdelinger av man rydder opp en lekesort før man finner en annen. Dvs. dersom noen vil leke med biler, så rydder vi opp legoen først. Da leker barna mer samlet om den ene tingen, heller enn at noen svirrer rundt i et lekekaos og ikke klarer å bestemme seg for hva de vil leke med. Jobber nå i en aldersblandet gruppe der alle lekene står tilgjengelig for alle barna hele tiden, og ser at de minste ikke klarer å sette seg ned med en ting, men heller går og heller ut flere kasser med ulike leker, og finner ikke roen med noe. Edit: skrivefeil Det hørtes ut som et utrolig spennende konsept. Da eldste gutten min fikk et nytt puslespill for noen uker siden sa jeg til ham at han måtte rydde bort noen andre som han var blitt for stor til, og da valgte han ut flere enn de jeg egentlig hadde tenkt til å ta bort. Tror kanskje jeg skal ta en ny slik runde med ham imorgen, og evt. sette ting ned i boden for en stund. Virker som om barn egentlig har veldig godt av færre leker, og at de setter pris på oversikten selv.
Lancelot Skrevet 11. mars 2012 #9 Skrevet 11. mars 2012 (endret) Trenger barn leker i det hele tatt? Et barn som ikke har et helt rom fullt av leker "tvinges" til å bruke kreativiteten sin, alle vet at barn har en fantastisk fantasi. Alt kan bli en potensiell leke, en pinne kan bli til det mest magiske i verden. En tom bakepulverboks kan være en ingrediens i en butikk, det kan bli en kikkert, et hus for en usynlig figur, ect. To stoler og et teppe blir et utmerket slott. Listen er lang. Nå sier ikke jeg at man skal strippe barna for alt av leketøy og nekte noe annet enn pinner. Det jeg vil frem til er at barn ser ikke lekene fordi det er for mange av dem, de får ei heller brukt kreativiteten utenfor de rammene de har fått. Har ikke du vært oppe på loftet eller nede i kjelleren en gang og funnet ting du ikke engang visste du hadde, eller trodde du hadde kastet for lenge siden. Det blir det samme for et barn, tar du vekk mesteparten og heller bytter som flere har nevnt, så blir lekene plutselig mer spennende. Det er også slik at lekene til venner av barna er så mye morsommere enn det de måtte ha selv. Kunne det ikke være en idè å byttelåne leker? Må barna ha ting for å underholdes? Personlig tror jeg barna setter større pris på tingene om det ikke er for mange av dem, og kanskje er mer takknemlig når de faktisk får en ny ting, fordi de ikke er vant med at det hele tiden renner inn leker. Endret 11. mars 2012 av Lancelot 1
Mamma1 Skrevet 11. mars 2012 #10 Skrevet 11. mars 2012 Nei, barn trenger ikke leker for å underholde seg. Det er da først siste 50 årene at man har kunnet kjøpe leker. 1
Gjest pysepusen Skrevet 11. mars 2012 #11 Skrevet 11. mars 2012 Nå må man ikke glemme at det er masse god læring i leker også da 2
flickan Skrevet 11. mars 2012 #12 Skrevet 11. mars 2012 Dette synes jeg er et veldig interessant tema Vi kjøper aldri leker til gutten vår, for han får nok i gaver til jul og bursdag. Vi prøver også å bytte leker med ei venninnes barn, sånn at de blir "som nye" igjen etter at de har vært lånt bort en stund. Men fortsatt har han for mye leker. Jeg skal jammen ta en runde og rydde opp litt i kveld. Takk for påminnelsen! Til bursdagen i sommer, tror jeg at vi skal si at han kun ønsker seg deler til brio-togbanen, og ellers klær og andre ting han trenger. Evt gavekort på svømmehallen i nærheten, evt kino,lekeland, tivoli osv. TIl jul vil jeg ønske ham skiutstyr Nei takk til flere leker!
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #13 Skrevet 11. mars 2012 vi snakket med barna...så fikk dem velge hvilke leker de skulle ha fremme og hvilke vi kunne gi bort til de barna som ikke hadde leker . det fungerte veldig fint. 1
Gjest Nanette Skrevet 11. mars 2012 #14 Skrevet 11. mars 2012 God idè! Prøver dette, og skal sette en del leker fra stua inn på soverommet i lekekasse der.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #15 Skrevet 11. mars 2012 Jeg har ikke egne barn, men en fetter på syv år. Han har aldri interessert seg nevneverdig for leker. De er spennende i ca. fem minutter, før han finner på noe annet å gjøre. Han er glad i TV-spill og elsker både X-box, Wii og DS, men det er interessant i max. en halvtime om gangen. Det han liker aller best er å finne på ting selv, lage historier og å bruke kroppen i lek. Han er glad i utkledningsklær, og det virker ofte som om det tar leken til et nytt nivå. Når han er sammen med venner møtes de gjerne med en haug med leker, som de leker med i ti minutter før leken er blitt en finne-på-lek, hvor fantasi og kropp er det viktigste. Jeg vet ikke om dette er likt for alle barn (sannsynligvis ikke), men det har fått meg til å se på barns lek og leketøy på en ny måte. Jeg gleder meg til å få egne barn, så jeg kan studere "fenomenet" nærmere
Gjest Nanette Skrevet 11. mars 2012 #16 Skrevet 11. mars 2012 Min er veldig glad i rollelek for tiden og finner på masse selv. Likevel er maling, tegning, play doh og slikt veldig populært. Ellers er lekekjøkkenet, pianoet, dukkene og bøkene veldig populære. Byggeklosser og lego har fått ligge i fred en stund, så de vurderes å bringe til soverommet for en stund.
Gjest imli Skrevet 11. mars 2012 #17 Skrevet 11. mars 2012 Eg trur dei treng veldig lite Mine har nok mindre enn gjennomsnittet (etter kva eg kan sjå når eg ser inn på andre barnerom og høyrer om kva folk kjøper til ungane sine), men eg tykkjer likevel dei har for mykje leiker. Dei leiker vel med det meste, men som regel i periodar - ein "bilperiode", ein "duploperiode" osv, der dei stort sett berre leiker med den eine typen leiker. Og så er dei jo veldig glade i å leike med alt som ikkje er leiker... Lage hytter av stuebordet og tepper, dra ut ting av skuffar og skap og leike med det, eller rett og slett berre spring rundt og "herje". Eg hadde nok ikkje teki med meg leiker på hyttetur, anna enn eit par småting kanskje. Eg prøver å oppfordre ungane til å leike med leiker som utfordrar fantasien og kreativiteten deira, ikkje typiske "leiker som leiker for dei". 1
SummerJoy Skrevet 11. mars 2012 #18 Skrevet 11. mars 2012 Jeg syns de har passelig. Jeg pleier rydde unna litt, og lagre på et annet rom, også bytter jeg etter en stund. Også er jeg flink til å rydde vekk og gi vekk leker som de er blitt for store til, typiske babyleker osv. De trenger ikke så mye stående fremme tror jeg. Om det er kaos og leker overalt så klarer ikke barna å ense hva som egentlig er der. Jeg pleier være flink å rydde i lekene deres også, slik at de vet hvor de finner puslespill, biler, duplo osv. Om alt bare blir slengt i samme lekekasse så blir det bare rot. Eldste min har forøvrig aldri interessert seg spesielt for leker. Da hun var baby husker jeg at hun foretrakk å leke med kasseroller, sleiver osv som hun fant i skuffen på kjøkkenet. Men gutten vår har vært annerledes, han har alltid brydd seg og lekt mye med typiske leker, helt fra han var veldig liten. Han trykker, og utforsker, og liker spesielt leker med lyd. Han elsker å bygge med lekeklosser, og han er veldig opptatt av biler.
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 11. mars 2012 #19 Skrevet 11. mars 2012 Trenger barn leker i det hele tatt? Et barn som ikke har et helt rom fullt av leker "tvinges" til å bruke kreativiteten sin, alle vet at barn har en fantastisk fantasi. Alt kan bli en potensiell leke, en pinne kan bli til det mest magiske i verden. En tom bakepulverboks kan være en ingrediens i en butikk, det kan bli en kikkert, et hus for en usynlig figur, ect. To stoler og et teppe blir et utmerket slott. Listen er lang. Nå sier ikke jeg at man skal strippe barna for alt av leketøy og nekte noe annet enn pinner. Det jeg vil frem til er at barn ser ikke lekene fordi det er for mange av dem, de får ei heller brukt kreativiteten utenfor de rammene de har fått. Har ikke du vært oppe på loftet eller nede i kjelleren en gang og funnet ting du ikke engang visste du hadde, eller trodde du hadde kastet for lenge siden. Det blir det samme for et barn, tar du vekk mesteparten og heller bytter som flere har nevnt, så blir lekene plutselig mer spennende. Det er også slik at lekene til venner av barna er så mye morsommere enn det de måtte ha selv. Kunne det ikke være en idè å byttelåne leker? Må barna ha ting for å underholdes? Personlig tror jeg barna setter større pris på tingene om det ikke er for mange av dem, og kanskje er mer takknemlig når de faktisk får en ny ting, fordi de ikke er vant med at det hele tiden renner inn leker. Barna må ikke ha (mange) / (dyre) leker. Min toåring kan sitte helt fokusert i en halvtime med borrelåsene på skoene sine! Det er han fascinert av!
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 11. mars 2012 #20 Skrevet 11. mars 2012 (endret) Min er veldig glad i rollelek for tiden og finner på masse selv. Likevel er maling, tegning, play doh og slikt veldig populært. Ellers er lekekjøkkenet, pianoet, dukkene og bøkene veldig populære. Byggeklosser og lego har fått ligge i fred en stund, så de vurderes å bringe til soverommet for en stund. ? Hva er play doh ? Endret 11. mars 2012 av fr21_5ffdsa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå