Gå til innhold

Utgifter ved konfirmasjon-hvem betaler?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan bør utgifter ved konfirmasjon fordeles?

Utgiftene skal dekke:

- leie av lokale

- catering, ca 400 kr per person

- fars familie stiller med 15 gjester (inkl. også nærmeste familie, dvs kofirmantens søsken)

- mors familie stiller med 30 gjester.

Bør utgiftene deles 50-50? Eller bør de deles etter en fordelingsnøkkel avhengig av inntekt?

Eller bør de deles etter hvem som stiller med flest gjester? Hva sier loven/Regelverket?

Hva hvis man synes det blir for dyrt, er det mulig å ha to konfirmasjoner, dvs en i hvert respektive hjem, så får det bli opp til den enkelte forelder hvordan man gjør det, om man lager maten selv eller hva man gjør?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ha to konfirmasjonsfester må da være veldig leit? Er ikke voksne folk i stand til å feire et felles familiemedlem så er det ille!

I vårt tilfelle delte vi på utgiftene til alt annet enn mat. Hver side betalte for antall kuverter.

• Liker 10
Gjest Gjest
Skrevet

Mor betaler for sine gjester og far betaler for sine. Leie av lokale deles i to.

Synes at voksne bør kunne greie å komme overens en sånn dag. Det er tross alt deres sønn/datter sin dag!!

• Liker 6
Gjest Gjest
Skrevet

Enig med de over, at far og mor deler på utgiftene, men tar sine gjester i tillegg.

Hvis de i så tilfelle har blitt enige om alt som skal kjøpes inn og ordnes til dagen (valg av lokale).

Hørte om en mor som bestilte lokale, catering og valgte dress til konfirmanten, for så å påstå at far bare skulle betal sin halvpart. Da mor hadde "stått for alt" i tillegg bestemt gjester fra hver side av barnets famile.

Skrevet

jeg ville delt 50-50.

Synes det er smålig å dele opp etter mors/fars gjester...

Det da snakk om komfirmantens gjester, h*ns familie, samme hvilken "side" de tilhører. Alle er ønsket til komfirmantens dag.

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Foreslår 50/50 på faste utgifter som klær, fotografering, leie av lokale osv for. Er det store forskjeller med antall inviterte på hver side foreslår jeg at hver av foreldrene betale for det antallet gjester de inviterer.

Gjest damen
Skrevet

I følge NAV skal bidragsyter være med å dekke deler av konfirmasjon, men de nevner at det skal være en nøktern standard. Vet ikke hva du får ut av det?

Hva har dere blitt enige om så langt?

Skrevet

Her er det jo flere måter å gjøre det på .

1: 50/50 på alt av utgifter

2: Utgifter knyttet til klær/leie av lokale/fotografering/frisør deles 50/50, mor betaler for sine, far betaler for sine gjester.

3. En betaler % utfra hva man tjener.

Men jøss.. hos oss betalte vi 50/50 selv om det både var ujenv lønn og ujevn fordeling av gjester i forhold til familie.

Gjest Marillia
Skrevet

I utgangspunktet ville jeg ha delt utgiftene 50/50. Det er jo konfirmantens familie også dette. Synes likevel at man kanskje kan ta med i vurderingen at far har dobbelt så mange gjester som mor, og hva som er lønnsforskjellen på far og mor. (Tror jeg som mor hadde følt det litt urettferdig om far tjente flere hundretusner enn mor, og hadde dobbelt så mange gjester - og regninga deltes på to) tror foresten at om forskjellen var så stor, så hadde jeg (om det var min side som var så stor) tilbydt meg å betale mer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor klær skal tas med i dette delingsbudsjettet. Det blir som om partene skulle ha delt på utgiftene til nye penklær til jul - og det gjør de færreste vil jeg tro. Da er det vel den som har hovedansvaret som betaler dette,naturlig nok.

En dress eller kjole til komfirmasjon er jo ikke bare til den ene anledningen, men blir vel benyttet til andre anledninger også.

Gjest Gjest
Skrevet

En bunad koster jo 30 000 kr så det er jo en stor utgift i seg selv!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om man tar utgangspunkt i NAV sine satser, så er nøkterne penklær regnet inn i det. Bunad er ikke nøkterne penklær, men dress fra Dressmann eller penkjole fra Bik Bok.

AnonymBruker
Skrevet

Utgiftene skal dekke:

- leie av lokale

- fars familie stiller med 15 gjester (inkl. også nærmeste familie, dvs kofirmantens søsken)

Bør utgiftene deles 50-50? Eller bør de deles etter en fordelingsnøkkel avhengig av inntekt?

Eller bør de deles etter hvem som stiller med flest gjester? Hva sier loven/Regelverket?

Hva hvis man synes det blir for dyrt, er det mulig å ha to konfirmasjoner, dvs en i hvert respektive hjem, så får det bli opp til den enkelte forelder hvordan man gjør det, om man lager maten selv eller hva man gjør?

Skal man beg. å telle gjester hvor de kommer fra?

På en slik dag, så får man gjøre det som alle foreldre gjør. Man deler regningen i to.

Far kan ikke noe for at de er bare 15.

helt utrolig hvor "kjipt" folk er i stand til å tenke når det gjelder konfirmasjon.

To konfirmasjoner? hallo? Hvordan viser folk barna hvordan man ordner ting? Ban ber folk til konfirmasjon, enten takker man ja eller nei.Hvem tenker man på om man skal arrangere to konfirmasjoner, og hvilke signaler gir det til ungen.

AnonymBruker
Skrevet

mor betaler for sine familiemedlemmer og far for sine.

Lokale på to ville jeg gjort.

I mitt tilfelle ble det kun konfirmasjon med mammas familie og pappas familie fikk ikke komme :snurt: merkelig hvor barnslig foreldre egentlig kan være...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden jeg hadde bestemte krav til standard, ordnet jeg og la ut for alt fra innbydelser til mat, klær osv. Sparte på alt av kvitteringer og disse fikk eksen min overlevert til slutt med beskjed om hvor mye det kostet og at han selv kunne velge hvor mye han ville betale.

Jeg mente at jeg ikke kunne kreve ham for halvparten siden han antageligvis ville ha valg andre og billigere løsninger.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Utgiftene skal dekke:

- leie av lokale

Fordeling blir aldri helt lik ved en sånn dag. Jeg valgte å ha den hjemme hos oss pga økonomien.

Jeg var ganske nyskilt, så det ble en del innkjøp osv. jeg kjøpte duker, lysestaker, servietter,blomster og alt som hører til. Dette var slike ting jeg ville bruke senere, så det ble ikke tatt med i budsjettet til far.

Jeg valgte å bake alt selv pga prisen. Det kreves jo en el av den som skal arrangere. Rydding, vasking av hus. Borddekning...låne stoler,bord. Mye jobb.

uansett økonomi, så skulle mitt barn ha en konfirmasjon på lik linje med de andre.

jeg måtte ta et lån i banken for å få det til, for far forskuddterte ikke noe før regningen kom på bordet.

Pga plassmangel, så ble det bedt inn like mange gjester fra hver familie.

Selv om Nav sier at det skal deles på utgifter, så er det ikke sikkert det blir slik.

Det jeg ikke viste var at han hadde startet med noe, som offisielt ga han 0 i inntekt. At han hadde arvet en stor sum spilte ikke noen rolle.

Så det endte med at jeg fikk 0 støtte fra far. han forholdt seg til Nav.

Gjest Gjest
Skrevet

Synes at hvis det er uenighet så bør dere betale for hver deres gjester... Bm bør betale noe mer enn by, da hun har hatt mulighet til å spare bidrag, mens by uasett må betale det samme hver måned, uavhengig av hvilke utgifter som kommer... ( self varierer dette, men tar utgangspunkt i at by betaler %- vis mer for barnet enn bm siden skjevheten i lønn blir tatt opp)

Når mor stiller med dobbelt så mange gjester og man enkelt kan regne ut hva hver person koster er det rett at hun betaler 12000 og far 6000. Mor bør stå for klær da hun motar bidrag og lokalene bør deles evnt hvis mors store samling gjør at de må leie dyrere lokale - så bør hun betale det det koster mer.

Merker meg at mange mener det er smålig å skjevdele på en dag som denne , men det er det ikke...

Komfirasjonen skal deles mellom to familier som ikke har noe med hverandre å gjøre utover at de deler et barn.., og da er det smålig å forvente at eksen skal betale for din familie...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

mor betaler for sine familiemedlemmer og far for sine.

Lokale på to ville jeg gjort.

I mitt tilfelle ble det kun konfirmasjon med mammas familie og pappas familie fikk ikke komme :snurt: merkelig hvor barnslig foreldre egentlig kan være...

:hakeslepp: er det mulig?

Gjest Gjest
Skrevet

:hakeslepp: er det mulig?

Mer vanlig enn du tror desverre...

Mor inviterte til konfirmasjon. Jeg og min familie var ikke inviterte, og NAV avkrevde 6/7-deler av utgiftene av meg. Jeg hadde ikke råd til gave til sønnen min:(

Det er jeg som har skrevet i andre tråder om mor som mottar nesten 10 000 i bidrag fra meg og ikke engang kjøper klært til ungene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns man må dele på det, i hvert fall lokale, mat og bunad/dress.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...