AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #1 Skrevet 10. mars 2012 Kom på jobb i dag til dette skrivet: "Hvis man er syk på en dagvakt må man melde dagen før innen kl 1800, en kveldsvakt innen 1200 samme dag og nattevakt innen 1700 samme dag, om dette ikke gjøres blir man trukket i lønn." Før det sies - ja jeg vet at det er vanskelig å få tak i vikarer til tider, men om jeg våkner kl 5 med spysyka og skal på jobb kl 8 - skal jeg da blir trukket i lønn for den dagen? seriøst?
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #2 Skrevet 10. mars 2012 Nei, denne risikoen må arbeidsgiver selv ta! Folketrygdloven om rett til sykepenger: Sykepenger fra arbeidsgiveren ytes tidligst fra og med den dag arbeidstakeren har gitt melding om arbeidsuførheten til arbeidsgiveren, såfremt det har vært mulig for arbeidstakeren å gi slik melding. Fra og med den dagen arbeidstakeren gir beskjed, ikke fra og med dagen etter at beskjed er gitt. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #3 Skrevet 10. mars 2012 Som sagt over her så er det absolutt ikke lov! Det kan fort bli mye høyere sykefravær hos dere om folk skal melde i fra så tidlig, folk kan føle seg dårlige flere timer før vakten begynner også går det bort. Nå vil folk tenke at det er best å skynde seg å melde seg syk før det er for sent og jeg ikke får lønn. 3
Gjest Misteltein Skrevet 10. mars 2012 #4 Skrevet 10. mars 2012 (endret) Kom på jobb i dag til dette skrivet: "Hvis man er syk på en dagvakt må man melde dagen før innen kl 1800, en kveldsvakt innen 1200 samme dag og nattevakt innen 1700 samme dag, om dette ikke gjøres blir man trukket i lønn." Før det sies - ja jeg vet at det er vanskelig å få tak i vikarer til tider, men om jeg våkner kl 5 med spysyka og skal på jobb kl 8 - skal jeg da blir trukket i lønn for den dagen? seriøst? Nei, det er ikke lov. Av blant annet den grunnen du nevner. Om du er med i et fagforbund så ville jeg tatt det opp med tillitsvalgte. Jeg har begynt åtte på jobb, og pleid å ringe alt fra åtte til halv ni. Endret 10. mars 2012 av Misteltein
Mynona Skrevet 10. mars 2012 #5 Skrevet 10. mars 2012 Nei. Ta bilde av denne lappen og send til fagforeningen din. Du har rett på sykelønn fra arbeidsgiver de første 16 kalenderdagene uansett når du ble syk. Sykdom utover dette dekker NAV. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #7 Skrevet 10. mars 2012 Nei, så absolutt ikke! Du er pliktig til å melde fra til arbeidsgiver den første fraværsdagen innen arbeidstidens slutt. Dersom du har arbeidstid 08-16 så plikter du å melde fra senest kl. 15:59. Har du meldt fra innen dette tidspunktet har ikke arbeidsgiver lov å foreta trekk i lønn. Punktum, finale! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå