Gjest Belle Gunnes Skrevet 10. mars 2012 #1 Skrevet 10. mars 2012 En artikkel full av gode argumenter for ikke å drive planlagt blandingsavl. http://www.hunden.no/artikkel.html?news.nid=5228 Det er en kamp der ute, mot useriøse folk som parrer hundene sine i hytt og pine (samme med folk som parrer hestene sine). Kan de ikke heller la de som driver med avl, fortsette med dette da de faktisk kan dette? 3
vinterspeil Skrevet 10. mars 2012 #2 Skrevet 10. mars 2012 En artikkel full av gode argumenter for ikke å drive planlagt blandingsavl. http://www.hunden.no/artikkel.html?news.nid=5228 Det er en kamp der ute, mot useriøse folk som parrer hundene sine i hytt og pine (samme med folk som parrer hestene sine). Kan de ikke heller la de som driver med avl, fortsette med dette da de faktisk kan dette? Det har kanskje noe med økonomi å gjøre ...?
Leo Skrevet 10. mars 2012 #3 Skrevet 10. mars 2012 Det har kanskje noe med økonomi å gjøre ...?Hva mener du? At det er greit å avle blandingshunder fordi man da kan hoppe over utstillinger, bruksprøver, helseundersøkelser etc. eller at blandingsvalper gjerne selges til en lavere pris enn rasehunder? Men hvorfor folk støtter useriøse oppdrettere kan jeg ikke svare på for det ville aldri ha falt meg inn å kjøpe valp fra en slik oppdretter... 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #4 Skrevet 10. mars 2012 Et spørsmål fra meg - er det ulovlig å parre på tvers av rasene på hund? På hest er det faktisk lov i mot dette, og man kan straffes for det (dessverre blir det ikke håndhevet, men den FINS). 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #5 Skrevet 10. mars 2012 Et spørsmål fra meg - er det ulovlig å parre på tvers av rasene på hund? På hest er det faktisk lov i mot dette, og man kan straffes for det (dessverre blir det ikke håndhevet, men den FINS).
Leo Skrevet 10. mars 2012 #6 Skrevet 10. mars 2012 Nei, det er ikke ulovlig, men valpene kan ikke registreres og man har dermede heller ikke mulighet til å stille ut hunden eller oppnå championater på andre områder. Man vil også kunne utelukkes fra enkelte kurs og konkurranser, så for en som ønsker å være aktiv med hunden sin, vil en uregistrert hund legge begrensninger på moroa.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 10. mars 2012 #7 Skrevet 10. mars 2012 Kjenner en som nylig kjøpte en renrasa hund uten papirer. Nå angrer hun fordi hun ville jo ut og konkurrere med hunden. Men det går ikke. Og jeg synes egentlig ikke synd på henne heller. Hesteavlene er litt merkelig. Du har ikke lov å bruke kåra hingster på "feil" hopper, men du har lov å blande rubbel og skrubbel hjemme på din egen gård... Snakk om å skyte seg selv i foten a... Hilsen en som er oppgitt over de norske avslorganisasjonene innen både hest og hund og Norges Rytterforbund som oppmuntere til juks. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #8 Skrevet 10. mars 2012 Det er mye rart innenfor raseavl og. I allefall når det gjelder visse raser. Kyniske, useriøse oppdrettere finnes nok både der det avles renrases og blanding, ser det ut for. Jeg har en blandingshund. Den skal ikke "brukes" til noe, bortsett fra å være et familiemedlem, en turkamerat, hyggelig selskap og kos. Jeg har ingen behov for å reise på show, utstillinger eller bedrive avl med hunden min, men jeg vil ikke si at jeg ikke kan være aktiv med den av den grunn? Aktiv for meg betyr å ha gode opplevelser med hunden min hver dag, både i form av kos, trening og turer. Jeg er utrolig fornøyd med min hund, jeg er selvfølgelig veldig glad i den, men i tillegg har den egenskaper som er viktig for meg, og som passer for oss. Og av en eller annen merkelig grunn blir jeg lei meg når jeg dumper over tråder der budskapet er at blandingshunder burde vært forbudt og ikke er verdt noe. 13
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #9 Skrevet 10. mars 2012 Hesteavlene er litt merkelig. Du har ikke lov å bruke kåra hingster på "feil" hopper, men du har lov å blande rubbel og skrubbel hjemme på din egen gård... Snakk om å skyte seg selv i foten a... Blandingsavl på hest er ikke lov uansett.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 10. mars 2012 #10 Skrevet 10. mars 2012 Blandingsavl på hest er ikke lov uansett. Joda dessverre finnes det et smutthull i loven. Kun seriøse oppdrettere, som blir straffet for å avle på ikke godkjente individer. Jeg er dog helt i mot at det skal finnes et slikt smutthull. Det hele er så høl i hue at jeg får neller her Jeg har selv hatt blandingshund. Hun var helt perfekt Men jeg er ikke for noe papirløs avl okke som. Jeg er for at alle dyr, som skal komme til denne verden, skal ha papirene i orden. Fordi papirene sier MYE om slekta til dette individet. At det finnes rasshøl i begge leire er det ingen tvil om. Men man blir mye mer synlig om man avler skrot siden papirene kan røpe skrotavlen tilbake til rasshølet, som ikke avlet med hensyn til dyret. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #11 Skrevet 10. mars 2012 Joda dessverre finnes det et smutthull i loven. Kun seriøse oppdrettere, som blir straffet for å avle på ikke godkjente individer. Jeg er dog helt i mot at det skal finnes et slikt smutthull. Det hele er så høl i hue at jeg får neller her Dette stemmer ikke. Det er ikke lov for NOEN å avle på hester som ikke er registrerte/godkjente for avl. De forskjellige rasene har forskjellige regler, men de gjelder for alle. Fra "Forskrift om godkjente hestedyr" § 2: Forskriften gjelder alle dyr av hestefamilien som skal nyttes til avl og/eller konkurranse. 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 10. mars 2012 #12 Skrevet 10. mars 2012 Joda det stemmer. Kun næringsavl som må følge reglene. § 1. , lov-1992-12-04-130-§1 (Husdyravlslov) Lovens formål er å sikre at husdyravl foregår i forsvarlige former så langt det er nødvendig for å sikre offentlige interesser, herunder å kunne tilpasse regelverket til de EF-regler Norge må følge i henhold til EØS-avtalen. Man har valgt å nevne uttrykkelig kunstig overføring av sæd, egg og embryo for at det ikke skal herske tvil om at dette er regulert. Loven gjelder ikke de sunnhetsmessige sidene av kunstig befruktning, heller ikke handelshindringer på grunn av dyrehelsehensyn. Dette reguleres i medhold av lov 8. juni 1962 nr. 4 om tiltak mot dyresjukdommer (husdyrloven). Loven gjelder videre kun organisert husdyravl. Dette innebærer at såkalt samvirkeavl, dvs. det avlsarbeide som Norsk Rødt Fe (NRF) og Norsk Svineavlslag (NORSVIN) og tilsvarende organisasjoner står for omfattes av loven. Det samme gjelder avlsarbeide som er organisert på annet grunnlag. Vitenskapelig virksomhet faller utenfor, likeså den form for avl som foregår i eierens regi på det enkelte gårdsbruk
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #13 Skrevet 10. mars 2012 Men det står også: § 3. Departementet kan gi forskrifter om metoder til individprøver og til vurdering av husdyrenes genetiske verdi og om godkjennelse av dyr, sæd, egg og embryo til avlsbruk. § 5. Departementet kan gi forskrifter om kåring av avlshingster. Jeg tolker det dit hen at det som står i forskriften jeg siterte fra, gjelder over det som står i husdyrloven.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #14 Skrevet 10. mars 2012 jeg er IKKE for bevist blandingsavl.. men... siden det er så sinnsykt mange useriøse oppdrettere på renrasede hunder der ute så syns jeg nesten at gatemixen er bedre! hvis dere ser denne vieoen som jeg fant i en annen tråd vil det kanskje gå opp et lys for dere : Min lenke i denne videoen viser det til oppdrett av utstillingshunder som er syke og blir sykere!! en sinnsykt oppvekkende video 3
Gjest Belle Gunnes Skrevet 10. mars 2012 #15 Skrevet 10. mars 2012 Det med de lovene ang husdyravl, så er det mye som burde vært rydda opp. Fordi den ene loven dreper den andre osv. Men hesteavl står ikke så høyt på lista til Landbruksdepartemanget dessverre. Det trengs en seriøs opprydding der. Skal man kjøpe en hund, så SKAL man vite hva man kjøper. Ergo skal man styre langt unna de som avler på sinnsyke feil på hundene. Jeg synes det er helt høl i hue det de har klart å få til med schæfere. Så om jeg skulle hatt schæfer, så hadde jeg kjøpt en med rene bruksegenskaper og null å gjøre på i showringen. De har ihvertfall normale haser. Folk vet alt for lite om dyreavl og kjøper på lykke og fromme. Og så lenge folk kjøper feilavla, så kan oppdretterene fortsette med dette. Men det er alikevel bedre å kjøpe en hund med papirer, fordi man da kan vite hva som er bakover i slekta. Man vet også hvem oppdretteren er og kan evnt halshugge denne om hunden viser seg og være syk. Ved å handle hund med papirer, så må til slutt oppdretteren gi seg om de bruker syke dyr da de ville måtte betale tilbake kjøpssummene på de syke dyrene. Det skjer ikke med ruskavl uten papirer. Og blandingshunder er like mye syke som renrasa hunder!! 2
Gjest Belle Gunnes Skrevet 10. mars 2012 #16 Skrevet 10. mars 2012 Det er også restriksjoner på hvor mange kull en tispe har lov til å ha. Alt utenom dette blir papirløse hunder. Ved å kjøpe papirhund, så vet du også at mora ikke er rovavla på. 1
RoH Skrevet 10. mars 2012 #17 Skrevet 10. mars 2012 (endret) Nei, det er ikke ulovlig, men valpene kan ikke registreres og man har dermede heller ikke mulighet til å stille ut hunden eller oppnå championater på andre områder. Man vil også kunne utelukkes fra enkelte kurs og konkurranser, så for en som ønsker å være aktiv med hunden sin, vil en uregistrert hund legge begrensninger på moroa. Mulig jeg er overfølsom men har en oppfatning om at seriøs i dette fora likestilles med godkjent avl fra ett eller annet avlesråd og dermed registrerbar i NKK. Om dette er underliggende meningen er jeg sterkt uenig. Om du mener useriøse oppdrettere med folk som avler rasehunder / blandingshunder med en sterkt begrenset genpol / eller innsikt i linjenes egenskaper med påfølgende genetiske defekter er jeg definitivt enig. I denne debatten er det jo interessant å ta med seg at i de åpne konkurransene hvor blandingshunder eller hunder uten rasestandard deltar gjør disse det nesten alltid best. Endret 11. mars 2012 av RoH 1
Leo Skrevet 11. mars 2012 #18 Skrevet 11. mars 2012 Om du mener useriøse oppdrettere med folk som avler rasehunder / blandingshunder med en sterkt begrenset genpol / eller innsikt i linjenes egenskaper med påfølgende genetiske defekter er jeg definitivt enig.Ja, det er akkurat det jeg mener og det er det som er problemet. Om man blander en drever med en beagle og har har gjort alt som gjøres bør m.h.p. helsehundersøkelser etc. på forhånd og selger valper til jegere, så ser heller ikke jeg problemet. Bortsett fra det jeg har nevnt om at markedet utvannes og dermed også genpoolen. I denne debatten er det jo interessant å ta med seg at i de åpne konkurransene hvor blandingshunder eller hunder uten rasestandard deltar gjør disse det nesten alltid best.Og hvilke konkurranser er det? Lydighet, agility, trekk, lurecoursing, jakt, spor?
Katichan Skrevet 11. mars 2012 #19 Skrevet 11. mars 2012 Det har kanskje noe med økonomi å gjøre ...? Tror ikke man tjener så veldig mye på å selge blandingsvalper.. For, vaksiner, og alt annet koster jo mye penger. Og man kan ikke ta så mye penger for en blandingsvalp, nei, tror heller man taper mer penger. Men så finnes jo disse menneskene som velger å ikke vaksinere, kjøpe dritt mat for de billigste pengene, osv.
vinterspeil Skrevet 11. mars 2012 #20 Skrevet 11. mars 2012 Tror ikke man tjener så veldig mye på å selge blandingsvalper.. For, vaksiner, og alt annet koster jo mye penger. Og man kan ikke ta så mye penger for en blandingsvalp, nei, tror heller man taper mer penger. Men så finnes jo disse menneskene som velger å ikke vaksinere, kjøpe dritt mat for de billigste pengene, osv. Jeg tenkte ikke at det var god økonomi for de som selger, men for de som kjøper. Mange ønsker seg hund kun som familiemedlem og har ingen ønske om utstilling eller annet som krever papirer. For disse kan en blandingshund til 3-6000 kroner være like greit som en renraset til 15-25000 kroner. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå