Gå til innhold

Koser du med hunder som står alene ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Helt siden jeg var liten har jeg fått høre at man ikke skal ta på hunder som står bundet fast utenfor butikker osv. Mens venninna mi hun koser ivei når hun ser en søt hund. Jeg får veldig lyst, men gjør det ikke. Idag var derimot et unntak. Når jeg gikk til bussholdeplassen så så jeg en hund som var festet til et tre med ståltråd, og det haglet og var skikkelig ruskevær. Så begynner hunden å trippe rundt slik at han tullet seg inn i ståltråden. Ståltråden gikk under magen og to ganger rundt det ene beinet. Da slapp jeg det jeg hadde i hendene og prøvde å hjelpe den stakkar hunden. En litt pjuskete mann kommer bort og det viser seg å være eieren. Jeg forklarte hva jeg holdte på med og han ble ikke sur heldigvis. Hvorfor har sånne som han hund? Det var tydelig at han egentlig ikke har råd til det, og mest sannsynlig ikke kunnskapen heller.. Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, ble bare så innmari lei meg på hundens vegne.. Hadde lyst til å ta han med meg hjem! Han var så fin og virket så snill (men dog litt nervøs)...

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Bobler
Skrevet

Nei jeg koser ikke med hunder som står alene ute, men ville selvfølgelig gjort det i en lignende situasjon.

Men å gå bort til hunder som står utenfor butikken eller ved hagetomten fordi man vil kose er både frekt og farlig. En venninne av meg fikk biti av halve øret. Fordi hun skulle bare kose med hunden som sto der alene og ventet på eier.

• Liker 5
Skrevet

Jeg går aldri bort til hunder som står bundet og jeg spør alltid eiern når de er til stede om jeg kan klappe/kose med den.

Men om jeg hadde opplevd det du opplevde så hadde jeg gjort det samme som deg.

Det er utrolig trist å tenke på hvor mange mennesker det finnes der ute som har dyr de ikke klarer å ta vare på :(

• Liker 1
Gjest uAnonymBruker
Skrevet (endret)

kjenner jeg de så gjør jeg det, kjenner jeg de ikke så holder jeg meg unna. Sånn håper jeg mennesker tenker rundt hunden min også, kjentfolk må gjerne gå bort og holde henne med selskap, ingen andre, og ihvertfall ikke barn.

Lagt til: men selvfølgelig, om hunden min viser tegn på ubehag eller noe har skjedd eller hun har viklet seg inn i noe så håper jeg noen kommer for å hjelpe henne, helt klart :)

Endret av uAnonymBruker
  • Liker 2
Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

mange som har koset med hunden min mens jeg er i butikken. hun er gammel og bjeffer noen ganger, men blir roligere når folk tar på henne. synes det er koselig jeg. hun biter aldri. unger ser ut til å være begeistret for henne :)

jeg koser ikke med andres hunder. om jeg får lyst, så spør jeg eieren først :)

Endret av Nuppdupp
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes man bør holde seg langt unna. Her om dagen så jeg en som kastet seg over en hund på bussen, uten å en gang se på eieren som satt der, litt overrasket.

Jeg gikk tur med min gamle hund en gang, og plutselig kom det en gjeng med småjenter som kastet seg over han, ropte at han var en liten valp og ÅÅÅÅ SÅ SØØØØT og tok han på hodet og over alt. Nå er jo han en veldig snill hund, men jeg er fullstendig obs på at man ikke alltid kan forutse hva som kan skremme eller true hunden til å bite.

Jeg støtter bruk av (behagelig) munnkurv når man er på offentlig transport eller binder hunden fra seg utenfor butikk eller lignende. Ikke fordi jeg tror hunden min er farlig, men fordi jeg ikke aner hva folk som går forbi han kan finne på. Om noen traumatiserer han og han biter er det han og jeg som må betale. Hvis han ikke får til å bite vil han i alle fall få leve videre og vi slipper å tenke på et barn uten fingre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er AB #6:

Følte bare for å legge til at jeg ikke mente at de som blir bitt ikke også må betale en ganske alvorlig pris, men jeg mener bare at det blir Fido og jeg som blir samfunnsfiender. Og noen ganger blir jo mennesker bitt uten at det gjør noe særlig skade(skrubbsår e.l.), men hunden må likevel avlives.

• Liker 1
Skrevet

Aldri.

Man vet ikke hvordan hunden er. Kanskje er den aggresiv og kan bite.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det tør jeg ikke. man aner aldri hva slags oppdragelse hunden har fått, om det er en trygg hund, eller en nervøs hund, om den er redd for barn/kvinner/menn/skjegg eller hva det måtte være, om den reagerer på en spesifik måte å bevege hånden på når man skal klappe fordi den har blitt slått f.eks.

Men jeg har veldig lyst. Jeg er sååå glad i hunder, så jeg har alltid lyst til å kose med en om jeg ser en. Men ikke uten at eieren er tilstede og sier fra at det er OK.

Og jeg håper at foreldre forteller barna sine også at de skal spørre eieren før de går bort til hunder. Noen hunder er ikke vant til barn, og blir stresset/nervøse hvis 3 fnisende og høylydte jenter kommer for å klappe og kose osv..

• Liker 3
Gjest HuskyPusky
Skrevet

Jeg ville ikke kost med en hund som sto aleine ute av prinsipp. Som mange andre sier så skal man ikke gjøre dette da man ikke vet noe om hunden eller eieren er komfortabel med dette.

Men i en annen situasjon, (som den med ståltråden f.eks) eller om jeg merker en løs hund (som en eier har mistet f.eks. eller som har slitt seg løs) i et trafikkert område, så ville jeg ha prøvd å få tak i den, og jeg hadde vært evig takknemlig om jeg plutselig hadde mistet en av mine hunder og noen andre hadde fått tak i de slik at de f.eks ikke blir påkjørt.

(Jadajada, man skal ha kontroll over hunden sin og ikke slippe den løs, men uhell kan skje)

• Liker 3
Skrevet

jeg hadde gort det samme som deg i den situasjonen, men går aldri bort til andrde hunder for å klappe de om jeg ikke får lov av eieren.

jeg har selv en hund som er litt nervøs av seg, han er ikke så flink til å gi beskjed, og for folk som ikke er vant med hund kan det være vannskelig å skjønne beskjedene hans. nå er ikke det å la han stå alene noen plass et alternativ, men om det hadde vert det, og noen hadde kommet bort for å klappe han er jeg ikke sikker på om det hadde gått bra...

selv om hunder ser søte ut er det ikke så lett å vite hvordan de kommer til å reagere.

AnonymBruker
Skrevet

Nei det gjør jeg ikke!

...BORTSETT fra hvis det er en Amstaff, Staff eller Pitbull, eller en annen bullerase :) Sannsynligheten for at de er agressive mot mennesker er nesten lik 0... Ser selvfølgelig ann hunden, men de aller fleste hunder av de rasene logrer febrilsk med hele kroppen, og flørter febrilsk med meg for å få litt kos :rodmer:

• Liker 2
Gjest MorAase
Skrevet

Rører ikke en hund uansett, om den ikke angriper da.

Skrevet

Koser aldri med hunder uten eier tilstede, selv om jeg har veeeldig lyst til det:) Har alltid fått hørt det av mamma siden jeg var liten. Jeg snakker til de noen ganger da. "Nååhh så søt og fin du var" osv. med et lite håp om at de skal rive seg løs og løpe til meg for å kose, for da er det jo ikke min skyld liksom:p

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei det gjør jeg ikke!

...BORTSETT fra hvis det er en Amstaff, Staff eller Pitbull, eller en annen bullerase :) Sannsynligheten for at de er agressive mot mennesker er nesten lik 0... Ser selvfølgelig ann hunden, men de aller fleste hunder av de rasene logrer febrilsk med hele kroppen, og flørter febrilsk med meg for å få litt kos :rodmer:

Det gjør min staffe også, helt til han plutselig ikke gidder kos mere og da skal du være rimelig rask på å trekke fingrene unna.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det gjør min staffe også, helt til han plutselig ikke gidder kos mere og da skal du være rimelig rask på å trekke fingrene unna.

Da må jeg påstå et du har en veldig lite rasetypisk og veldig ustabil staff du ;) Så trist! Det er jo den mest fantastiske egenskapen Staffen har :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da må jeg påstå et du har en veldig lite rasetypisk og veldig ustabil staff du ;) Så trist! Det er jo den mest fantastiske egenskapen Staffen har :)

Han er omplassert, kom til meg da han var godt voksen. Han er ikke direkte ustabil, men signalene og språket hans er veldig svakt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke.

Virker faktisk som utrolig mange hundeeiere ikke vet at det er ulovlig å binde hunden utenfor butikken og gå fra den. Fryktelig irriterende.

Hundeloven § 5. Forbud mot å gå fra bundet hund

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke.

Virker faktisk som utrolig mange hundeeiere ikke vet at det er ulovlig å binde hunden utenfor butikken og gå fra den. Fryktelig irriterende.

Hundeloven § 5. Forbud mot å gå fra bundet hund

RETT ved. Det er tillatt å binde hunden ved butikken, men ikke foran inngangsdøren. 3 meter til høyre er helt lovlig.

(Og nei, jeg binder ikke hunden min uten for noen steder. Men det er mange som bruker den loven, for å så si at det ikke er lov å binde den utenfor butikken overhode. For det er det, sålenge den står litt bortenfor. :)

• Liker 2
Skrevet

Nei det gjør jeg ikke!

Derfor børt du ikke kose med fremmede hunder samme hvilken rase det er. Du vet ikke om akkurat den hunden er raseUtypisk eller ikke. Om det er en redd hund, eller nervøs hund osv..

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...