Ayesh Skrevet 10. mars 2012 #1 Del Skrevet 10. mars 2012 Hei Alle sammen Bilen min skal til EU kontroll før 31 mars. Jeg regner med å betale 6000-7000 kroner som alltid. Men problemet er at jeg ikke har nok penger denne gangen. Tror dere at jeg kan betale litt og litt hver mnd til bilverkstedet? Vet dere om verksted pleier å ha slike avtaler med kundene sine?? Bilen må på kontroll før 31.mars Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegas Skrevet 10. mars 2012 #2 Del Skrevet 10. mars 2012 Vet at meca verkstedene har en slik ordning. Www.meca.no. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ayesh Skrevet 10. mars 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 10. mars 2012 tusen takk meca, håper det hjelper jeg skal ta kontakt med dem... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn82 Skrevet 10. mars 2012 #4 Del Skrevet 10. mars 2012 tusen takk meca, håper det hjelper jeg skal ta kontakt med dem... De aller fleste bilverkstedene har en sånn ordning som gjør det litt enklere for folk flest å ta en litt større reparasjon. Kan bare anbefale deg at du får tatt EU kontrollen og prøver å sjekke litt forskjellige verksteder og FÅ en pris av dem. Prisene varierer ganske mye fra sted til sted og kjede til kjede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegas Skrevet 10. mars 2012 #5 Del Skrevet 10. mars 2012 Kan godt hende de fleste verksteder har det. Har lagt min elsk på et meca verksted, da sevicen er topp og de tømmer ikke kontoen min:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ayesh Skrevet 15. mars 2012 Forfatter #6 Del Skrevet 15. mars 2012 hei takk for alle svar. Et spørsmål til...hva er det de legger mest vekt på for at bilen skal bli EU- Godkjent? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ayesh Skrevet 17. mars 2012 Forfatter #7 Del Skrevet 17. mars 2012 ingen som vil svare meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #8 Del Skrevet 17. mars 2012 Uh, spørre om bil på kvinneguiden er litt feil vel? :gjeiper: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 17. mars 2012 #9 Del Skrevet 17. mars 2012 hei takk for alle svar. Et spørsmål til...hva er det de legger mest vekt på for at bilen skal bli EU- Godkjent? At bilen ikkje er ei fare for deg eller andre (gitt at sjåføren er ved sine fulle fem). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #10 Del Skrevet 17. mars 2012 Uh, spørre om bil på kvinneguiden er litt feil vel? :gjeiper: Dust ___ Fra vegvesen.no : Hva blir kontrollert? Kontrollen består av en trafikksikkerhetsdel og en miljødel. I trafikksikkerhetsdelen kontrolleres bl.a. lys, sikt, bremser osv. I miljødelen måles støy og avgasser. __ De legger vekt på en rekke ting, de har et regelverk å forholde seg til, noen feil er mer alvorlig enn andre og blir rangert fra 1 til 3. Får du en enerfeil trenger du ikke å utbrede feilen før bilen blir EU-godkjent, får du en toerfeil må du utbrede feilen før den blir godkjent, får du en treerfeil får bilen kjøreforbud av statens vegvesen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #11 Del Skrevet 18. mars 2012 hei takk for alle svar. Et spørsmål til...hva er det de legger mest vekt på for at bilen skal bli EU- Godkjent? Trafikksikkerhet. At bilen er eu-godkjent betyr ikke at den er i god stand, bare at den ikke er direkte farlig å kjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
attegløyma Skrevet 18. mars 2012 #12 Del Skrevet 18. mars 2012 Er det på grunn av feil med bilen du reknar med det blir så dyrt? For vi betalar knappe 600 på NAF... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 18. mars 2012 #13 Del Skrevet 18. mars 2012 Er det på grunn av feil med bilen du reknar med det blir så dyrt? For vi betalar knappe 600 på NAF... ¨ Det kan verke slik, for eg har aldri sett ein kontroll som kostar over tusenlappen. Eg synest det er sløvt, eg. Viss ein veit at ein køyrer rundt med ein bil som ikkje kjem til å bli EU-godkjend i den stand den er, så køyrer ein faktisk rundt i ein bil som er farleg. Det er ikkje slik at bilen på magisk vis blir farleg akkurat idet nokon finn dei feila som er der. Kvifor ikkje ta seg av ting når dei dukkar opp? Billegare blir det nok ofte òg (i tillegg til at utgiftene blir meir spreidd). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
attegløyma Skrevet 18. mars 2012 #14 Del Skrevet 18. mars 2012 Enig med deg. Vi tar det meste som det kjem, men så har vi berre opplevd ein gong, med den eine bilen, at noko måtte reparerast for å få EU godkjenning og, og det var noko rust som vi ikkje kunne sjå med det blotte auge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol79 Skrevet 18. mars 2012 #15 Del Skrevet 18. mars 2012 På veldig mange verksteder så får du ikke ut bilen før regninga er gjort helt opp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #16 Del Skrevet 18. mars 2012 ¨ Det kan verke slik, for eg har aldri sett ein kontroll som kostar over tusenlappen. Eg synest det er sløvt, eg. Viss ein veit at ein køyrer rundt med ein bil som ikkje kjem til å bli EU-godkjend i den stand den er, så køyrer ein faktisk rundt i ein bil som er farleg. Det er ikkje slik at bilen på magisk vis blir farleg akkurat idet nokon finn dei feila som er der. Kvifor ikkje ta seg av ting når dei dukkar opp? Billegare blir det nok ofte òg (i tillegg til at utgiftene blir meir spreidd). Problemet er vel at de fleste ikke har peiling på bil. Dermed blir eu-kontrollen en utgift annehvert år, hvor det dukker opp masse feil, de ikke ante at var der. Og det er jo en ærlig sak, men vet man at man ikke har greie på dette bør man kanskje investere i en sjekk av bilen litt oftere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 18. mars 2012 #17 Del Skrevet 18. mars 2012 Problemet er vel at de fleste ikke har peiling på bil. Dermed blir eu-kontrollen en utgift annehvert år, hvor det dukker opp masse feil, de ikke ante at var der. Og det er jo en ærlig sak, men vet man at man ikke har greie på dette bør man kanskje investere i en sjekk av bilen litt oftere. Uansett kor lite peiling ein sjølv har, så er det uansvarleg å la vere å sjekke det opp dersom ein har så sterke mistankar om at ting er gale at ein reknar med å bruke ørten tusen på å få bilen EU-godkjend. Her i Noreg går vi dessutan gjennom ei ganske grundig køyreopplæring før nokon slepp oss av garde med bil åleine. Ein normalt god sjåfør har ei viss kjensle for korleis ein (eller eins eigen, om ikkje anna) bil skal sjå ut/høyrast ut/oppføre seg. Med andre ord treng ein ikkje vere bilmekanikar for å oppdage at bremsene er dårlege, at bilbelta ikkje fungerer skikkeleg, at det har dukka opp ein snål klunkelyd framme ein stad, at eitkvart dryp ned frå understellet, eller at dødgangen på rattet er stor. Lys er jo òg ein ting som altfor mange sjåførar er altfor dårlege til å sjekke, men som burde vere barnemat. Ein del ser òg ut til å tru at dei fine symbola i dashbordet er berre til pynt ("ååå, er det ei oljekanne? eg trudde det var ein sånn Aladdin-lampe!"). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
attegløyma Skrevet 18. mars 2012 #18 Del Skrevet 18. mars 2012 Vi har ikkje greie på bil, så vi har fast service på begge kvart år, og ein eigen bilkonto der vi set av litt ekstra kvar månad til å ha råd til dette. Bil ER dyrt, så det kan vere lurt å ha så regulært vedlikehald som mogleg Ikkje meininga å vere belærande, berre eit tips til å halde prisane nede litt kanskje muligens... Mitt beste råd er i alle fall ein bilkonto for service og alt av bilutgifter der ein set av minst 1000 kroner pr mnd (då dekker sjølvsagt ikkje dette bensin ol). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #19 Del Skrevet 18. mars 2012 Uansett kor lite peiling ein sjølv har, så er det uansvarleg å la vere å sjekke det opp dersom ein har så sterke mistankar om at ting er gale at ein reknar med å bruke ørten tusen på å få bilen EU-godkjend. 6-7000 er forøvrig småpenger, dersom man fikser alt på verksted, så det trenger ikke være noe alvorlig galt for å komme opp i et slikt beløp. Min erfaring er at folk flest har lett for å overse de rareste ting med bilen sin. Jeg er en sånn kjip passasjer som spør hva de ulike ulydene er, og får veldig ofte til svar at "jeg vet ikke, men det er sikkert ikke noe farlig" selv når det er ting jeg hadde løpt rett på verksted med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 18. mars 2012 #20 Del Skrevet 18. mars 2012 6-7000 er forøvrig småpenger, dersom man fikser alt på verksted, så det trenger ikke være noe alvorlig galt for å komme opp i et slikt beløp. Min erfaring er at folk flest har lett for å overse de rareste ting med bilen sin. Jeg er en sånn kjip passasjer som spør hva de ulike ulydene er, og får veldig ofte til svar at "jeg vet ikke, men det er sikkert ikke noe farlig" selv når det er ting jeg hadde løpt rett på verksted med. Det er jo nettopp det utheva her eg synest er fullstendig uansvarleg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå