Ethereal Skrevet 10. mars 2012 #1 Skrevet 10. mars 2012 (endret) Hei hei! Nå vurderer jeg å gå til innkjøp av en lett bærbar pc som jeg kan bruke til å ta notater ved forelesninger, og skrive øvingsoppgaver på. Frem til nå har jeg tatt notater og skrevet oppgaver for hånd, for så å føre det inn på pc hjemme, noe som naturlig nok tar en del tid. Dessuten tenker jeg at det må være kjekt å kunne laste ned forelesnings-powerpointen og ta notater direkte i den. Tenkte på en type Ultrabook, slik som denne. Jeg har allerede en bærbar pc, men synes det blir for tungt å dra den + skolebøker med seg på skolen hver dag. Jeg bruker en halvtime hver vei til skolen, og selv med god sekk blir det i tyngste laget. Men så lurer jeg på hvordan dere KGere opplever forskjellen på å skrive for hånd og på data. Hva foretrekker dere, og hva får dere mest læringsutbytte av? Jeg tenker spesielt på dette at jeg kanskje lærer stoffet grundigere når jeg først leser, deretter skriver og så fører inn på data. Samtidig hadde jeg spart mye tid på å skrive det rett inn på data, og kunne dermed rukket å gjør mer. Jeg skal forhåpentligvis studere i 5-6 år til, så en lett data som går enkelt ned i vesken eller sekken ser jeg på som en investering. Men spørsmålet blir vel egentlig om det er en lur investering, eller om jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste ved å tenke at jeg vil lære mer? Takker for svar Endret 10. mars 2012 av Ethereal
Gjest Badabing Skrevet 10. mars 2012 #2 Skrevet 10. mars 2012 Jeg kjøpte sånn minipc fordi jeg tenkte at det skulle være enklere å skrive notater på den, men jeg endte med å bare bruke den til surfing. Deretter kjøpte jeg iPad, siden jeg savnet dette med å lage piler og store nb'er og bobler og streke under. Nå holder jeg meg til å ta notater for hånd, det er faktisk det jeg liker best. I stedet scanner jeg inn notatene mine og lagrer dem i mapper, da blir det fortsatt oversiktlig. Hva liker du best sånn generelt da, skrive notater på pc eller for hånd?
otilie Skrevet 10. mars 2012 #3 Skrevet 10. mars 2012 jeg skriver for hånd, og legger alle notater og andre ark i en perm med skilleark for hvert fag osv... Når jeg skal skrive oppgave på pc-en (da bruker jeg jo pc-en. det må vi jo gjøre.. ) så har jeg permen vedsidenav meg... syns det er bedre enn å finne frem dokumenter på pcen, bla frem og tilbake mellom alle de forskjellige.... når jeg har permen min har jeg notatene på bordet og oppgaven min på skjermen. syns hvertfall det er litt mer systematisk:) også kan jeg lese notater osv på senga før jeg legger meg Jeg liker uansett ikke å ha en skjerm i ansiktet rett før jeg skal sove.... Men jeg har null peil på om jeg hadde lært bedre på andre måter om jeg hadde satt meg ordentlig inn i det.... men jeg liker liksom å ha mer "fysisk" orden.... på pc-en syns jeg det blir litt uoversiktlig...
Gjest Tirkes Skrevet 10. mars 2012 #4 Skrevet 10. mars 2012 Jeg er tastaturtype. Jeg hater kulepenn og papir. Jeg får vondt i hånda om jeg skal skrive langt for hånd nå og det går fortere på tastaturet. Så jeg kjøpte laptop når jeg begynte på universitetet. Og jeg endte opp med å bruke ringpermen. For de fleste powerpointpresentasjoner ble gjort tilgjengelige til oss, og det var enkelere og kjappere å notere med en blaynt/penn mens man følger med. Spesielt om man plutselig vil lage et lite kakediagram eller pil. Selv jeg som er datavant begynte da å rote i noen sekunder og når jeg skulle følge med igjen, så innså jeg at jeg hadde falt av lasset i flere minutter. Andre året startet jeg med en stor, god spiralblokk med seksjonsdelere og tusjer i glade farger. Notatene gikk fint og jeg fikk fulgt med. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #5 Skrevet 10. mars 2012 Det er noe med hånd-til-tanke-læringen jeg tror du mister ved bruk av pc. Og for meg ble den lille bærbare (innkjøpt med akkurat samme begrunnelse; ta notater på forelesning) brukt til veldig unyttig surfing på forelesninger...mens jeg noterte i en notatbok Jeg er ikke disiplinert nok til å ha pc tilgjengelig på kjedelige forelesninger. Og det ER forskjell på læringen av håndskrevne og pc-skrevne ting. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #6 Skrevet 10. mars 2012 Noterer for hånd! Studerer noe som ofte har figurer, små kjappe tegninger, piler osv, og da fungerer det ikke så bra å skrive på PC. Kunne eventuelt tatt med tegnebrett, men selv det er mer jobb enn å bare skrive alt for hånd... Setter notatene mine inn i en perm underveis og har god kontroll på det, ikke noe rot. Bruker ganske mye farger i notatene mine til å streke under overskrifter, viktige ord osv, og det hadde tatt lengre tid å gjøre på PC. En annen ting er at PC er tungt å bære med seg (selv om man har en PC på bare feks 1,5 kg så er det fortsatt 1,5 kg mer enn å ikke ha med PC! En blokk og blypenn/blyanter veier ikke så mye) og det BRÅKER! Har sittet ved siden av noen på forelesning som har notert på PC, og selv om de fleste som har med datamaskin har stillegående Mac, så hører man det fortsatt godt når folk hamrer ned på tastaturet. Ser også at en del av de som har med PC ikke klarer å holde seg unna Facebook, Twitter, VG osv., så det er kanskje litt utfordrende å holde konsentrasjonen :gjeiper: Men det kommer selvsagt an på person. Tror det hadde vært fantastisk å kunne ENKELT skrive notater og tegne for hånd på PC, og det tror jeg kommer til å komme snart! Ipad virker veldig begrenset sånn sett, jeg har ikke observert noen faktisk bruke den til å notere på, selv om flere har med og bruker det i pausene hos oss. Men sjekk ut videoer på Youtube med Windows 8 - det har jeg store forventninger til! En "ordentlig" PC forkledd som et nettbrett, med alle programmer man får på vanlige Windows-PC'er og full kompatibilitet mellom feks. nettbrett og en større bærbar man kan ha hjemme. Når utviklingen av disse har kommet langt nok, daaaaaaaaa kommer nok jeg også til å sverge til elektroniske hjelpemidler på forelesning! (Vi brukte forresten bærbare PC'er på over 2 kg gjennom hele videregående. Det var tungt å bære den med seg hele tiden, til tider veldig vanskelig å holde konsentrasjonen og en del batteriproblemer, men til fellesfagene med "bare tekst" (norsk, historie, religion osv - ikke matematikk, fysikk, kjemi o.l.) fungerte det veldig bra å bruke PC for min del. Jeg skriver mye raskere på PC enn for hånd, og sparte nok mye tid pga. den PC'en. Studerer du noe "tekstbasert", TS, så kan det jo være lurt å bruke PC!) 2
Ethereal Skrevet 10. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 10. mars 2012 Det tyder på at de fleste synes penn og papir fremdeles fungerer best, ja Jeg mye mer vant til å skrive for hånd enn på data. Det var kun ett år på ungdomsskolen hvor jeg brukte data i skoletimene, ellers har det gått i papir. Ofte synes jeg data blir tungvint fordi det tar litt tid å starte den, man må sitte nær et strømuttak, og tyngden. Samtidig ser jeg jo at de nye, tynne pcene har veldig små strømledninger og nesten ikke veier noen ting. Frem til nå har jeg ikke kunnet tenke meg å bytte ut notatblokka med data, men med de små og lette dataenes inntog har synet mitt forandret seg litt. Har fått inntrykk av at jeg kan føle meg like "fri" selv om jeg har en slik data (med det mener jeg at jeg bare kan slenge den i sekken/veska, gå lenge uten å oppleve at det blir veldig tungt, sette meg hvor jeg vil - slik jeg har kunnet gjøre med notatblokk). Internett vet jeg at ikke hadde blitt noe problem. Jeg er ganske struktuert på forelesninger, og har tidligere hatt mobil med internettilgang uten at det har skapt noe problem. Slipper heldigvis den distraksjonen Problemet med powerpointer og det å notere i blokk er for min del at jeg ikke vet hvilket ark på powerpointen som jeg har gjort notater til. Gidder jo ikke skrive alt som allerede står på PP-en, så da blir det bare tilfeldige setninger som foreleser tilføyer. Har liksom ikke tålmodighet til å se på powerpointen etter forelesning og rote meg frem til hvilken side som jeg har gjort notat til. Men dette kan jeg nok også løse ved å få en bedre notat-teknikk (så om noen av dere har det, må dere gjerne dele ). Vi får også utdelt øvingsoppgaver til eksamen, og det er hovedsakelig pga. de at jeg har vurdert ny data. Sitter gjerne på skolen og løser dem med venner. Da blir det skriving for hånd, mye oversettelse fra engelsk til norsk, og utstryking av ord. Mange ord og setninger blir knotete. Hjemme skriver jeg oppgavene inn på data, søker opp ord som jeg ikke har fått oversatt ordentlig, legger til tilleggsinformasjon fra nett og ordner setningsstrukturen. Med dataen ville det ikke blitt noe notatblokk-mellomledd som tok mye tid. Samtidig ser jeg nytteverdien av å skrive det fra notatblokk inn på data, og få bearbeidet informasjonen enda en gang.
Ethereal Skrevet 10. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 10. mars 2012 Tror det hadde vært fantastisk å kunne ENKELT skrive notater og tegne for hånd på PC, og det tror jeg kommer til å komme snart! Ipad virker veldig begrenset sånn sett, jeg har ikke observert noen faktisk bruke den til å notere på, selv om flere har med og bruker det i pausene hos oss. Men sjekk ut videoer på Youtube med Windows 8 - det har jeg store forventninger til! En "ordentlig" PC forkledd som et nettbrett, med alle programmer man får på vanlige Windows-PC'er og full kompatibilitet mellom feks. nettbrett og en større bærbar man kan ha hjemme. Når utviklingen av disse har kommet langt nok, daaaaaaaaa kommer nok jeg også til å sverge til elektroniske hjelpemidler på forelesning! (Vi brukte forresten bærbare PC'er på over 2 kg gjennom hele videregående. Det var tungt å bære den med seg hele tiden, til tider veldig vanskelig å holde konsentrasjonen og en del batteriproblemer, men til fellesfagene med "bare tekst" (norsk, historie, religion osv - ikke matematikk, fysikk, kjemi o.l.) fungerte det veldig bra å bruke PC for min del. Jeg skriver mye raskere på PC enn for hånd, og sparte nok mye tid pga. den PC'en. Studerer du noe "tekstbasert", TS, så kan det jo være lurt å bruke PC!) Det du nevner med Windows8 høres veldig kjekt ut. Det hadde vært supert å kunne tegne, notere osv. veldig enkelt i forelesning. Jeg studerer forsåvidt noe med bare tekst. Holder på med en bachelor i psykologi, så det er mye lesing, teori og oppgaveskriving.
Nora90 Skrevet 10. mars 2012 #9 Skrevet 10. mars 2012 Det tyder på at de fleste synes penn og papir fremdeles fungerer best, ja Jeg mye mer vant til å skrive for hånd enn på data. Det var kun ett år på ungdomsskolen hvor jeg brukte data i skoletimene, ellers har det gått i papir. Ofte synes jeg data blir tungvint fordi det tar litt tid å starte den, man må sitte nær et strømuttak, og tyngden. Samtidig ser jeg jo at de nye, tynne pcene har veldig små strømledninger og nesten ikke veier noen ting. Frem til nå har jeg ikke kunnet tenke meg å bytte ut notatblokka med data, men med de små og lette dataenes inntog har synet mitt forandret seg litt. Har fått inntrykk av at jeg kan føle meg like "fri" selv om jeg har en slik data (med det mener jeg at jeg bare kan slenge den i sekken/veska, gå lenge uten å oppleve at det blir veldig tungt, sette meg hvor jeg vil - slik jeg har kunnet gjøre med notatblokk). Internett vet jeg at ikke hadde blitt noe problem. Jeg er ganske struktuert på forelesninger, og har tidligere hatt mobil med internettilgang uten at det har skapt noe problem. Slipper heldigvis den distraksjonen Problemet med powerpointer og det å notere i blokk er for min del at jeg ikke vet hvilket ark på powerpointen som jeg har gjort notater til. Gidder jo ikke skrive alt som allerede står på PP-en, så da blir det bare tilfeldige setninger som foreleser tilføyer. Har liksom ikke tålmodighet til å se på powerpointen etter forelesning og rote meg frem til hvilken side som jeg har gjort notat til. Men dette kan jeg nok også løse ved å få en bedre notat-teknikk (så om noen av dere har det, må dere gjerne dele ). Vi får også utdelt øvingsoppgaver til eksamen, og det er hovedsakelig pga. de at jeg har vurdert ny data. Sitter gjerne på skolen og løser dem med venner. Da blir det skriving for hånd, mye oversettelse fra engelsk til norsk, og utstryking av ord. Mange ord og setninger blir knotete. Hjemme skriver jeg oppgavene inn på data, søker opp ord som jeg ikke har fått oversatt ordentlig, legger til tilleggsinformasjon fra nett og ordner setningsstrukturen. Med dataen ville det ikke blitt noe notatblokk-mellomledd som tok mye tid. Samtidig ser jeg nytteverdien av å skrive det fra notatblokk inn på data, og få bearbeidet informasjonen enda en gang. Ville bare fortelle deg at det går ann å skrive ut 3 lysbilder pr. ark med linjer til notater ved siden av, og eventuelt kan du nummerere lysbildene. Slik vil det være lettere å notere. Jeg foretrekker å notere på data, men det er få ganger det går. Da skal du ha et fag uten noen tegninger, diagrammer ol. Det går jo ann å tegne slike ting i Word, men da mister man fokus i forelesningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå