AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #1 Skrevet 10. mars 2012 29 år 4 i snitt fra VGS Ingen fullførte realfag pga depresjon Drømmer om å bli veterinær og er frisk nok til å begynne den lange veien. Hvilken vei skal jeg gå og hvor skal jeg starte? Er det flere på min alder som har kommet seg inn på vet/medisin etter fylte 25? Hvordan gikk dere frem?
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #2 Skrevet 10. mars 2012 Du må ta realfagene du trenger og forbedre snittet ditt. 2
FrøkenDetektiv Skrevet 10. mars 2012 #3 Skrevet 10. mars 2012 29 år 4 i snitt fra VGS Ingen fullførte realfag pga depresjon Drømmer om å bli veterinær og er frisk nok til å begynne den lange veien. Hvilken vei skal jeg gå og hvor skal jeg starte? Er det flere på min alder som har kommet seg inn på vet/medisin etter fylte 25? Hvordan gikk dere frem? Snittet for å komme inn på veterinær nå ligger på rundt 64. Du må derfor ta opp noen fag for å få høyt nok snitt. Når det kommer til realfag, så trenger du matte R1, kjemi 1 og kjemi 2. Poengmessig så får du jo 8 alderspoeng, og de tre realfagene som kreves gir 1,5 poeng. Hvis du i tillegg har tatt et år med årsstudium/førstegangstjeneste/folkehøyskole, får du 2 poeng. Hvis du ikke har tatt dette allerede, vil jeg anbefale å gjøre det. Ta exphil/fac feks, da slipper du noen ukestimer når du begynner på veterinærstudiet. Sammenlagt trenger du etter dette 5,25 i karaktersnitt for å komme inn. Velger du å ikke ta de to poengene fra årsstudium/annet trenger du 5,45 i karaktersnitt. Hvis jeg var deg, ville jeg begynt med realfagene + forbedringer av fag, og ta disse på et år. Så ser du om du har høyt nok snitt da, eller om du velger å ta et årsstudium. Stå på og følg drømmen, det er lidenskapelige studenter som oppnår mest!
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #4 Skrevet 10. mars 2012 Snittet for å komme inn på veterinær nå ligger på rundt 64. Du må derfor ta opp noen fag for å få høyt nok snitt. Når det kommer til realfag, så trenger du matte R1, kjemi 1 og kjemi 2. Poengmessig så får du jo 8 alderspoeng, og de tre realfagene som kreves gir 1,5 poeng. Hvis du i tillegg har tatt et år med årsstudium/førstegangstjeneste/folkehøyskole, får du 2 poeng. Hvis du ikke har tatt dette allerede, vil jeg anbefale å gjøre det. Ta exphil/fac feks, da slipper du noen ukestimer når du begynner på veterinærstudiet. Sammenlagt trenger du etter dette 5,25 i karaktersnitt for å komme inn. Velger du å ikke ta de to poengene fra årsstudium/annet trenger du 5,45 i karaktersnitt. Hvis jeg var deg, ville jeg begynt med realfagene + forbedringer av fag, og ta disse på et år. Så ser du om du har høyt nok snitt da, eller om du velger å ta et årsstudium. Stå på og følg drømmen, det er lidenskapelige studenter som oppnår mest! Tusen takk for svar
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #5 Skrevet 10. mars 2012 Poster som anonym denne gang: Jeg har gått løpet i Norge. Begynte av idealistiske grunner. Tenkte ikke på lønn, arbeidstider etc. Det å få jobbe med dyr var selve "drive"n. Jeg er veldig glad i jobben og den gir meg mye. Men jeg hadde ikke valgt det igjen. Når du er ferdig utdannet og "følger drømmen" vil du som regel ende i privat praksis (Regner med at drømmen ikke er å jobbe i Mattilsynet etter 6 år på et beinhardt studie). Lønna er lav for klinikkveterinærer og tidspresset er stort. Sakser ut tariffavtalen DNV poster på sin hjemmeside. Om tarifflønna følges vil du tjene 340 000 når du er ferdig utdannet etter 5,5 -6 år. Tariffavtale er inngått mellom DNV og LA Den norske veterinærforening (DNV) og Landbrukets Arbeidsgiverforening (LA) har inngått avtale om lønns- og arbeidsvilkår for veterinærer ansatt i dyreklinikker. Avtalen som gjelder fra 1. november 2009 sikrer DNV-medlemmer i LA-klinikker minstelønn og godtgjøring for ubekvem arbeidstid. Avtalen gjelder for disse: Avtalen som er inngått gjelder for medlemmer av DNV som er ansatt i klinikker tilsluttet LA. Les hele avtalen her: Tariffavtale_DNV_LA.PDF Dette skal til for å gjøre avtalen gjeldende: DNV-medlemmer ansatt i klinikker må velge en tillitsvalgt ved sin klinikk. Kun DNV-medlemmer kan velges som tillitsvalgte. Den tillitsvalgte må kreve at avtalen iverksettes i virksomheten. De som krever avtalen gjort gjeldende, kan kun kreve den gjort gjeldende for medlemmer i DNV. Garanterer minstelønn: Avtalen betyr at alle autoriserte veterinærer tilsluttet DNV og som er ansatt i en klinikk tilsluttet LA har krav på minstelønn. DNV råder medlemmer som er ansatt i klinikker utenfor avtalen om å kreve de samme lønns- og arbeidsbetingelser som i avtalen. Ansiennitet og lønn 0 år gir 340 000 1 år gir 355 000 2 år gir 370 000 4 år gir 400 000 6 år gir 410 000 8 år gir 450 000 Sikrer godtgjøring for ubekvem arbeidstid: De ansatte som avtalen blir gjort gjeldende for er sikret et prosenttillegg for ubekvem arbeidstid. Når arbeidstiden legges mellom kl 1800 og kl 2100, ytes en godtgjørelse på 25 % tillegg til ordinær timelønn. Når arbeidstiden legges i tidsrommet mellom kl 2100 og kl 0700, ytes en godtgjørelse på 100 % i tillegg til ordinær lønn. Se avtalen for ytterligere bestemmelser. Tidspresset er stort. Du skal levere i privat praksis. Det er enkelt å føle at man ikke strekker til. Mange eiere blir forferdet når de skal betale regningen og det er ikke sjeldent en får slengt etter seg bemerkninger om at man ikke "er glad i dyr" og robber folk. Det er jo mye billigere å gå til fastlegen (som er offentlig). Uten å gå nærmere inn på det er det en del spisse albuer mellom enkelte kollegaer og klinikker som kan føles ubehagelig å ta stilling til. Videre så er det et ekstremt tøft studie hvor jeg måtte jobbe hver bidige dag og nedprioriterte både familie og venner i 6 år. Veldig mange flinke og målrettede medstudenter som er vant til å lykkes faglig. Enormt mye press fram mot eksamener, spesielt avgangseksamener. Det kan få fram det verste i folk. ----------------------- Dette er mine tanker om studiet. Får dårlig samvittighet av det jeg skriver, men hadde selv satt pris på om noen hadde sagt dette til meg _før_ jeg hadde begynt på et så krevende studie. (Jeg kom direkte inn fra vgs) Men valget er ditt! Det er et flott yrke og veldig interessant, men det er noen baksider en bør være klar over... Ønsker deg lykke til 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #6 Skrevet 10. mars 2012 Takk anonym, men dette er jeg klar over. Jeg vet at studiet er steintøft, at arbeidstidene ikke alltid er kjempemorsomme og at du møter en god del idioter av eiere. Mitt kall i livet er dyr og medisin. Det er kun veteriær jeg kunne tenkte meg å bli. Med det sagt er det altfor mange veteriærer som er helt på trynet også, dessverre. De som overhodet ikke bryr seg om dyr, som er frekke og tar for seg unødvendige prøver, tester og annet de kan ta seg betalt for. Det triste er når eier har mer kunnskap om en sykdom eller tilstand enn vet'en selv. Ville aldri gjort dette for prestisje eller penger. Jeg vet det er 'dårlig' betalt, men det betyr ingenting for meg så lenge verden går rundt på det jeg tjener og jeg klarer meg. Er heller lykkelig og middelklasse enn ulykkelig og steinrik, men det er meg. Jeg vet med hånden på hjertet at jeg blir en vanvittig flink vet, med hjertet på rette stedet, tålmodig og omsorgsfull for alt fra hamster til hund (ikke alle som bryr seg om smådyr) og alltid vil gjøre det beste for dyrene. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #7 Skrevet 10. mars 2012 Dette er siste gang jeg skriver i denne tråden, men måtte bare kommentere noen ting i det siste svaret ditt (det var jeg som var AB som postet om tariff): 1. Eierene er ikke dumme fordi de synes det er dyrt. Vi er ikke vant til private helsetilbudkostnader i Norge grunnet velferdsstaten. (Tar man seg en tur til USA skjønner man mer) Det kan føles rart når du må betale 600 for en konsultasjon med veterinær for katta di. Kommer det en urinprøve og blodprøve på toppen svir det litt i lommeboka. Hadde jeg ikke visst hva det koster å drive en klinikk og lønne ansatte hadde jeg og undret meg over prisnivået. Vi burde kanskje bli flinkere til å forklare prisnivået for kundene våre. Hvorfor det er dyrere å foreta f.eks fjerning av en svulst hos oss enn hos veterinæren over gata som ikke tar biopsi eller andre _nødvendige_ for undersøkelser. Eventuelt om klinikken benytter seg av andre teknikker som gir bedre prognose hos nettopp dette dyret ved f.eks korsbåndsrupturer/ slitt korsbånd i kneet, enn en annen klinikk. 2. Mange eiere har stor omsorg for dyra sine. De leser seg opp på sykdommer og syndromer. Internett og mange ulike forum har mye info, desverre er det mye feil informasjon og utdatert lære i omløp. Det kan være vanskelig selv for en fagperson å holde seg oppdatert. Av og til støtter eier seg på feilkilder og upålitelige artikler. 3. Unødvendige tester? Ja, det kan forekomme. Men en må se på tester ikke bare som noe som kan lede til en diagnose, men også utelukke en diagnose. Noe som kan være vel så viktig. Jeg kjenner meg ikke igjen i at veterinærer generelt tar tester og bruker diagnostiske hjelpemidler i hytt og pine. Jeg tørr ikke å tenke på hvor mange som hadde blitt feildiagnostisert hos meg om jeg ikke hadde hatt blodlab, biokjemi, mikroskop(hud, hår, parasitter, urinprøver), spektrometer, ultralyd, røntgen, biopsimuligheter, hurtigtester og muligheten til å sende inn prøver til virus/bakteriedyrkning. Man benytter seg bare av de hjelpemidlene man føler er nødvendig for sin pasient. Valget tas på faglig grunnlag drøftes med eier og forklares på beste måte. Valget baseres alltid på en generell helsesjekk. Av og til er det vanskelig å formidle noen av valgene og funnene til eier av ulike grunner(blir for langt og detaljert å skrive om). 4. 340 000 er hvis klinikken gir deg tariff. Med 6 årsstudielån og eventuelt annet lån er ikke dette mye. Lånekassen gir og lånekassen tar. Jeg er selv litt usikker på hva som telles som middelklasse i dag mtp på lønn. Men dette er hvertfall nedre middelklasse i mine øyne mtp på utgifter du kommer til å ha knyttet til lån. 5. Det siste provoserte meg. Det er ikke du som kommer til å bestemme tidsplanen og timelista du skal forholde deg til når du kommer ut i arbeid. Du må levere. De fleste av mine kollegaer har hjertet, du referer til, på rett plass. Men vi mennesker er forskjellige av typer. Hvordan kan du si at du har mer lidenskap og omsorg for dyr enn et annet menneske? Av og til må man ta på seg en rolle for ikke å bli spist opp av jobben. Man må være støttende og saklig. Av og til kan det være vanskelig å både ivareta dyret og eieren. Videre er noen flinkere på kommunikasjon enn andre. For de fleste er yrket mer enn en jobb! Å bli "en vanvittig flink" veterinær krever mye arbeid med faget- og deretter erfaring. Det er flott å ha "drivet" for å bli en god veterinær og vite med seg selv at en har det som trengs. Men man trenger ikke å sortmale "andre" for at en selv skal skinne. Det handler ikke om bare å ha lag med dyr, du skal være en fagmerson med høyekspertise. Eieren er primæromsorgspersonen til dyret og du skal ivareta dem begge - med spesiell vekt på dyrets helse. 5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #8 Skrevet 10. mars 2012 Eieren er primæromsorgspersonen til dyret og du skal ivareta dem begge - med spesiell vekt på dyrets helse. Noe de fleste vet idag ikke klarer
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #9 Skrevet 10. mars 2012 Av og til støtter eier seg på feilkilder og upålitelige artikler. Dette gjør da stadig veterinærer også. Har ikke tall på hvor mange ganger mine dyr har blitt feilbehandlet, feilmedisinert - noe jeg selv som eier har oppdaget på egen hånd. To ganger har jeg til og med stilt diagnose selv, fordi veterinær ikke har gjort jobben sin. Veldig provoserende å ha bedre kunnskaper selv innen visse områder enn veteriærer. Flaut, faktisk. Vanvittig mye drittveterinærer der ute i dag, både når det kommer til kundebehandling og behandling av dyr. Veldig morsomt å måtte betale for avføringsprøve for å se etter parasitter og middbehandling uten påvist midd når man leverer inn et dyr til operasjon av brukket ben også. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #10 Skrevet 10. mars 2012 TS her. jeg lurer på hvordan jeg skal gå fram til å bli vet,ikke hva dere har opplevd hos vet og jhva man tjener.herregud. 3
Jinta Skrevet 10. mars 2012 #11 Skrevet 10. mars 2012 TS her. jeg lurer på hvordan jeg skal gå fram til å bli vet,ikke hva dere har opplevd hos vet og jhva man tjener.herregud. Jeg er faktisk akkurat der du er TS, 29 år, vil bli vet. og ikke bra nok karakterer fra VGS som betyr jeg må ta opp EN DEL fag. kjempefin tråd, synes egentlig det er bra at det kommer frem en del negativt her, da vet man litt mer hva man har å forholde seg til. Selv om når man nærmer seg 30 med stormskritt så har man kanskje sett litt av hvert ute i arbeidlivet fra før av. Drømmen min er å kunne ha min egen praksis. 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #12 Skrevet 10. mars 2012 Hei! Vært i lignende situasjone selv, dog jeg endte opp med et annet studie (mye grunnet lønn, faktisk. Det handler ikke om at jeg ikke har "driv", eller ikke "hjerte", men det er maaange år med studielån. Og jeg var heldig som har flere studier og yrker jeg "brenner for".) Men, når det gjelder karakterer og poeng: Har du arbeidserfaring? Slik at du kan komme under 23/5-regelen? Da er det ikke mange fag du trenger forbedre! Om ikke: Anbefaler å dra i land max realfagspoeng (4). Gå for "enkle" realfag som geofag og biologi (pluss at du må jo ha R1, F1 og kj 1 + 2). Lett å få gode karakterer (muntlig eksamen), pluss tilleggspoeng. Ta opp enkle fag (muntlige) for å dra opp snittet, hva som er enkelt avhenger av dine interesser. Jeg tok eks. psykologi og historie og filosofi, det gikk veldig greit! Har du tålelig god karakter i norsk anbefaler jeg ikke å ta opp dette, da pensum er stooort, og det krever mye arbeid, pluss TRE eksamener. Religion og etikk er et fint fag å ta opp, du får mye igjen for lite arbeid (lite fag, lett å få god karakter). Naturfag er lett å ta når man samtidig tar andre realfag. Historie anbefales ikke å ta opp med mindre du er veldig interessert i faget, det er et stort pensum, mange kandidater, og du får lite igjen for mye jobb. Sats på "småfagene" og realfagene! Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #13 Skrevet 10. mars 2012 Hei! Vært i lignende situasjone selv, dog jeg endte opp med et annet studie (mye grunnet lønn, faktisk. Det handler ikke om at jeg ikke har "driv", eller ikke "hjerte", men det er maaange år med studielån. Og jeg var heldig som har flere studier og yrker jeg "brenner for".) Men, når det gjelder karakterer og poeng: Har du arbeidserfaring? Slik at du kan komme under 23/5-regelen? Da er det ikke mange fag du trenger forbedre! Om ikke: Anbefaler å dra i land max realfagspoeng (4). Gå for "enkle" realfag som geofag og biologi (pluss at du må jo ha R1, F1 og kj 1 + 2). Lett å få gode karakterer (muntlig eksamen), pluss tilleggspoeng. Ta opp enkle fag (muntlige) for å dra opp snittet, hva som er enkelt avhenger av dine interesser. Jeg tok eks. psykologi og historie og filosofi, det gikk veldig greit! Har du tålelig god karakter i norsk anbefaler jeg ikke å ta opp dette, da pensum er stooort, og det krever mye arbeid, pluss TRE eksamener. Religion og etikk er et fint fag å ta opp, du får mye igjen for lite arbeid (lite fag, lett å få god karakter). Naturfag er lett å ta når man samtidig tar andre realfag. Historie anbefales ikke å ta opp med mindre du er veldig interessert i faget, det er et stort pensum, mange kandidater, og du får lite igjen for mye jobb. Sats på "småfagene" og realfagene! Lykke til! Fysikk 1 kreves ikke for å komme inn på veterinærstudiet. Å ta de "letteste" realfagene vil heller ikke føre deg til 4 realfagspoeng, da man kun får 3. Fy2 og R2 er de eneste fagene som gir ett helt poeng og får deg til topps. Norskfaget kan greit tas opp igjen, man trenger ikke å ta alle tre, den nynorske alene kan feks hjelpe litt på snittet, og man trenger ikke å lese allverdens heller! (fordi det er mer friskrivning)
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #14 Skrevet 11. mars 2012 Fysikk 1 kreves ikke for å komme inn på veterinærstudiet. Å ta de "letteste" realfagene vil heller ikke føre deg til 4 realfagspoeng, da man kun får 3. Fy2 og R2 er de eneste fagene som gir ett helt poeng og får deg til topps. Norskfaget kan greit tas opp igjen, man trenger ikke å ta alle tre, den nynorske alene kan feks hjelpe litt på snittet, og man trenger ikke å lese allverdens heller! (fordi det er mer friskrivning) Selvfølgelig vil de "letteste" realfagene føre til 4 realfagspoeng! Biologi 1 + 2 = 1, geofag 1 + 2 = 1, kjemi 1 + 2 = 1, teknologi og forskningslære 1 + 2 = 1. F.eks. Det er sant at det kun er Fy2 og R2 som gir ett helt poeng, men man kan fint klare å samle opp 4 poeng uten disse! Eks: R1, Geofag 1 + 2, kjemi 1 + 2, fysikk 1, biologi 1, teknologi og forskningslære 1. Disse fagene vil gi 4 realfagspoeng. Visste ikke at fysikk ikke var obligatorisk. Anbefaler uansett fyrsikk 1, rett og slett fordi det er enkelt, og veldig greit å ta sammen med R1 (som jo er obligatorisk?).
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #15 Skrevet 11. mars 2012 Ang realfagspoeng (så slipper dere krangle mer om det): http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/realfagspoeng/ Jeg må si jeg syns dere er tøffe som orker å begynne på så lange og tøffe studier i en så voksen alder. For å etablere seg som vet når man er ferdig utdannet er heller ingen dans på roser, og det blir lite tid til familieliv de første årene. Man vil også slite med å komme seg enn på boligmarkedet når man ikke kan få begynt med sparing til egenkapital før man er over 30.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #16 Skrevet 11. mars 2012 Selvfølgelig vil de "letteste" realfagene føre til 4 realfagspoeng! Biologi 1 + 2 = 1, geofag 1 + 2 = 1, kjemi 1 + 2 = 1, teknologi og forskningslære 1 + 2 = 1. F.eks. Det er sant at det kun er Fy2 og R2 som gir ett helt poeng, men man kan fint klare å samle opp 4 poeng uten disse! Eks: R1, Geofag 1 + 2, kjemi 1 + 2, fysikk 1, biologi 1, teknologi og forskningslære 1. Disse fagene vil gi 4 realfagspoeng. Visste ikke at fysikk ikke var obligatorisk. Anbefaler uansett fyrsikk 1, rett og slett fordi det er enkelt, og veldig greit å ta sammen med R1 (som jo er obligatorisk?). Jeg vet ikke hvor du får informasjonen din fra, eller hvor godt du tror at du kan dette, men på vgs nivå er det kun 6 programfag man skal velge. (evt. 7 om man kun har tatt 1T og gått rett på R1, men dette er ikke tilfellet i TS sin situasjon) Så det du anbefaler TS her, å ta en haug med unødvendige fag som ikke fører deg noen vei, er neppe noe å gå etter. Du visste ikke at fysikk ikke var det nei, da er det vel strengt tatt en del andre ting du har gått glipp av også.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #17 Skrevet 11. mars 2012 Jeg vet ikke hvor du får informasjonen din fra, eller hvor godt du tror at du kan dette, men på vgs nivå er det kun 6 programfag man skal velge. (evt. 7 om man kun har tatt 1T og gått rett på R1, men dette er ikke tilfellet i TS sin situasjon) Så det du anbefaler TS her, å ta en haug med unødvendige fag som ikke fører deg noen vei, er neppe noe å gå etter. Du visste ikke at fysikk ikke var det nei, da er det vel strengt tatt en del andre ting du har gått glipp av også. Hør her. TS spør hvordan hun skal komme inn på vet.studiet, jeg sier at jeg ANBEFALER å ta enkle (real)fag for å få realfagspoeng + dra opp snittet med evt gode karakterer. Man kan ha så mange fag man bare vil på vitnemålet sitt, men det er sant som du sier at man kun trenger 6 programfag (man trenger ikke 7 om man tar 1T, man kan ta eks geofagX eller matteX, men disse regnes ikke som programfag da de ikke er 5-timers fag). Synes forøvrig ikke det var rart jeg trodde fysikk 1 var obligatorisk, da det for de fleste studier man kan sammenligne med (medisin, odontologi) er obligatorisk med fysikk 1. Sorry, my bad. Som sagt, TS lurte på hvordan komme inn på vet.studiet og sier hun har 4 i snitt fra vgs og ikke har tatt realfag pga depresjoner. Jeg var i en lignende situasjon, har ordnet meg en poenggrense på 67,6 poeng og tenkte jeg skulle forklare TS hvordan jeg gjorde dette.
cornflake_girl Skrevet 11. mars 2012 #18 Skrevet 11. mars 2012 Realfagene man kan ta: http://www.vilbli.no/4daction/WA_Fagbeskrivelser/?Niva=V&Tid=V2012&Return=WA_Faggrupper&Bok=013694&Artikkel=014547&TP=11.03.12&Faggruppe=V.REA100 Og så vidt jeg vet er det sånn at man får 0,5 realfag for alle fag unntatt matte x og geofag x som IKKE gir tilleggspoeng, mens realfaglig matte R2 og Fysikk 2 gir et helt poeng hver (jf. link i et innlegg over her)
Jinta Skrevet 17. mars 2012 #19 Skrevet 17. mars 2012 Ang realfagspoeng (så slipper dere krangle mer om det): http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/realfagspoeng/ Jeg må si jeg syns dere er tøffe som orker å begynne på så lange og tøffe studier i en så voksen alder. For å etablere seg som vet når man er ferdig utdannet er heller ingen dans på roser, og det blir lite tid til familieliv de første årene. Man vil også slite med å komme seg enn på boligmarkedet når man ikke kan få begynt med sparing til egenkapital før man er over 30. Vel, man kan jo ha en annen utdannelse fra før som man har jobbet med, så det vil ikke nødvendigvis si at man ikke har fått spart opp egenkapital eller ordnet seg bolig allerede. I tillegg vil jeg bare nevne for TS at hvis du skal søke etter 23/5 regelen vil ikke geofag og andre fag telles med når du søker, kun studiekompetansefagene og tilleggsfagene du trenger for å komme inn. (Da gjelder det å ha veldig bra karakterer mao!). Men det er selvsagt mange veier til målet
Moscato Skrevet 18. mars 2012 #20 Skrevet 18. mars 2012 Eg begynte på NVH i fjor haust, og har (altfor lang) erfaring med depresjon og angst. Har òg grei oversikt over aldersfordelinga på mitt kull, så send gjerne PM viss det er noko. Eg gidd ikkje henge rundt her og diskutere løn og realfagspoeng
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå