Gjest plastboka Skrevet 10. mars 2012 #1 Skrevet 10. mars 2012 Jeg lagde eggedosis, den ble omtrent halvperfekt. Jeg brukte 4 små eggeplommer, og 3 av eggehvitene, samt omtrent 3 spiseskeer sukker. Jeg fulgte en oppskrift hvor det sto at eggehvitene skulle stivpiskes, og det gjorde jeg med en mikser med bolle, det ble ganske stivpisket. Videre pisket jeg plommene og sukkeret lettere/ikke så mye. Og så pisket jeg det sammen endel med mikseren og satte det i kjøleskapet 10 min. Det rakk ikke å bli helt kaldt, også ble det slik at det la seg litt flytende på bunnen av dessertbollen, som var småmotbydelig. Er det like greit å piske hele egget med sukker samtidig, og bør det piskes veldig mye? Litt rart å tenke på at eggene er rå i eggedosis også.
#Mj# Skrevet 10. mars 2012 #2 Skrevet 10. mars 2012 hva bruker du eggedosisen til egentlig? jeg pleier å piske hele egg med sukker til det får riktig konsistens, kan ta en stund. 2
Trillrund Skrevet 10. mars 2012 #3 Skrevet 10. mars 2012 Pisker hele egg og sukker med ballongvisp på stavmikseren, strør over revet sjokolade og spiser med en gang, evt slurpes med stort sugerør...
Gjest plastboka Skrevet 10. mars 2012 #4 Skrevet 10. mars 2012 hva bruker du eggedosisen til egentlig? jeg pleier å piske hele egg med sukker til det får riktig konsistens, kan ta en stund. Jeg spiser den som dessert, eller alternativ til frokost. takk for tips
#Mj# Skrevet 10. mars 2012 #5 Skrevet 10. mars 2012 Jeg spiser den som dessert, eller alternativ til frokost. takk for tips haha, jeg gjorde det når jeg var liten,men mamma likte det ikke så jeg har innbilt meg at det van noe bare jeg gjorde
Gjest Cakenommy Skrevet 10. mars 2012 #6 Skrevet 10. mars 2012 Pisker hele egg og sukker, til eggedosisen blir stivpisket og hvit. Er veldig glad i søtt, men klarer ikke å spise eggedosis, blir litt for mye meg.
Gjest blackbird Skrevet 11. mars 2012 #7 Skrevet 11. mars 2012 noe jeg fant på nettet: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=11776 "Advarsler mot å spise rå eggehvite skyldes at det inneholder forbindelsen avidin, som kan binde seg til biotin og hemme opptaket av vitaminet. Rå eggehvite inneholder også trypsinhemmere som kan forstyrre fordøyelsen av protein. Disse stoffene blir brutt ned under koking og steking."
FruN Skrevet 11. mars 2012 #8 Skrevet 11. mars 2012 Jeg bruker hele egget og sukker. Men det er best med romtempererte egg! Det gjelder forøvrig alt du skal ha egg i...ta de ut av kjøleskap ei stund før du bruker de.
ToveM Skrevet 11. mars 2012 #9 Skrevet 11. mars 2012 Spiste ofte eggedosis som barn. Vi kjøpte egg av en bonde, og fikk alltid med noen ekstra som vi barn kunne lage eggedosis av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå